hengst veulen hoest steeds

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: hengst veulen hoest steeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:09

je bent 14 en je kunt gewoon goed lezen.Google maar even op ''wormen paard.''

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:25

geerke schreef:
je bent 14 en je kunt gewoon goed lezen.Google maar even op ''wormen paard.''

ik heb gevraagt of je vriendelijk zou willen zijn. hoe kan ik nou weten wat resistentie betekend?
maar goed ik zou het opzoeken

gr chantaleddie

edit; opgezocht ben nu best wel bang ik krijg nu pas door wat voor gevolgen het kan hebben. (longproblemen en koliek enzo) morgen gelijk ophalen! en ruime dosering geven! bedankt ik ga het stukje wat ik heb gelezen aan mijn ouders laten lezen zodat zij het ook inzien.
Laatst bijgewerkt door chantaleddie op 09-02-14 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:30

Inderdaad even googlen?
Dat je hier om advies vraagt is leuk, en er komt ook veel goed advies langs. Maar het heeft weinig zin om om advies te vragen als je het vervolgens niet opvolgd. Was een kleine moeite geweest om de naam van de werkzame stof even op te schrijven voor je naar de winkel (?) ging... Het is fijn dat we onze paarden kunnen ontwormen maar inderdaad wel erg belangrijk dat we dit zorgvuldig doen en niet willekeurig gaan doseren en kuren gaan geven;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:31

resistentie wil zeggen dat het middel...in dit geval een wormkuur...niet meer werkt omdat de wormen er tegen kunnen,dus er niet meer dood van gaan.
Dat werk je in de hand door minder te geven dan wat nodig is voor je veulen.Het beste is teveel te geven ,maar nooit te weinig.
Spoelwormen zijn al resistent voor ivermectine.Dat wil zeggen dat ze er dus niet dood van gaan.Dus je veulen blijft vrolijk door hoesten en heeft ook nog een grote kans koliek te krijgen.

Hetzelfde probleem doet zich voor bij bloedwormen,die zijn resistent tegen pyrantel.(strongid).
Dus wil je de spoelwormen dood hebben strongid gebruiken en de wormkuur daarop een die bloedwormen dood.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:32

Het was van mij ook boos bedoeld. Geerke, ik en nog een paar anderen hebben steeds gemeld: geen ivermectine maar pyrantel. Ik heb van tevoren gevraagd op welk gewicht je hem ging doseren. Heb ik geen reactie op gekregen. Waarom vraag je het een en doe je het ander? Juist als je 14 bent, kun je nog niet alles weten. Geeft ook niet maar doe dan niet zo maar wat. Dit is niet onschuldig hoor. Zand erover wat mij betreft.

Ben wel benieuwd welke da geen pyrantel op voorraad heeft. Jij en ik wonen bij elkaar in de buurt (wordt heel verleidelijk om je haf en jonkie ff te komen ontwormen met het juiste middel).

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 21:39

zand erover morgen ga ik gelijk het goede halen! en doe ik precies het goede, ik denk de dosering van 100 kilo of is dit te weinig? ik had daar niet op gereageerd omdat ik het niet weet. als ik iets niet weet kan ik er geen antwoord op geven. ik hoor het wel vaker hoor. de dierenarts in Hattem heeft het ook niet die doen het samen bij wapenveld geen idee waarom ik kan moeilijk zeggen tegen de da dat ze het moeten hebben.

mijn excuses dat ik "niet goed luister". maar ik luister wel degelijk maar ik weet het zelf niet en zeg alles wat hier word gereageerd tegen mijn zus en laat haar alles lezen, maar zij is blijkbaar nogal gemakzuchtig mijn excuses nogmaals ik moet zelf meer doordrammen dan maar.
zand erover? ik houd jullie op de hoogte

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:42

mij kan eigelijk alleen je veulen schelen...dat jij niet luistert en je zus gemakzuchtig ..prima.Maar er moet niet een dier de dupe worden hiervan.
Je realiseert je denk ik niet hoe gevaarlijk wormen zijn.Menig veulen gaat er gewoon dood van.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-14 21:54

#Geerke, ts heeft wel eea geleerd, denk ik. Nu gaan we t veulentje helpen!

@ts, als jouw veulen van mij was, zou ik hem gerust op 200 kg doseren. In dubbele dosis werkt pyrantel heel vaak ook tegen lintwormen.

Nu ff opletten. Flink overdoseren is alleen met moxidectine (equest) gevaarlijk. Als er dode wormen afkomen, geef je hem na 14 dagen weer van de pyrantel en weer voor 200 kg. Na 6 weken ontworm je hem met moxidectine voor 100-150 kg. Let erop dat je niet knoeit en hij het er niet uit wurmt (achterin de mond dan kan hij dat niet). Succes en als je vragen hebt....

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-14 22:02

dankjewel dan doen we het op 200 kg! morgen gaan we het ophalen en gelijk geven, ga ik voor zorgen. dankjewel

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 12:57

dierenarts zonet opgebeld of ze het kunnen brengen naar onze dierenarts. hij zegt dat we eerst moeten afwachten of dit werkt want het zou wel kunnen werken tegen spoelwormen. als het niet helpt met 3 weken weer. ik ben het hier niet mee eens, als mijn zus zo thuis is ff doordrammen bij haar.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:11

Tsjonge, wat een da. Ja, 20% kans dat t werkt.
Heb je rechtstreeks contact gehad met Wapenveld (paardenkliniek) of was dat Hattem (kleinhuisdieren)? Zal ik je er maar ff 1 komen brengen?

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:37

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:49

nee dierenarts uit stadshagen het moet uit hasselt komen. ik ben nu chagarijnig door die dierenarts we moesten even 3 weken wachten. no way. ik neem aan dat hij geen overdosis kan krijgen. ik ga het voor mekaar krijgen zeker weten!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:52

Waar woon je zelf?

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 13:55

bij westenholte.

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 13:56

Kijk eens naar het topic wat ik je net gaf

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:03

gekeken je kunt het dan wel krijgen maar met levertijd neem ik aan ik ga eerst maar is proberen he vandaag te krijgen heb namelijk net stal uitgemest en het heeft niet toegeslagen zoals verwacht.
maar als ik vandaag weer doe kan het dan een overdosis krijgen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:06

heb je helemaal niet gevonden in de poep...ook geen kleine rode wormpjes?
Waarschijnlijk heeft die dosering dus niets gedaan...zeker niet tegen spoelwormen.Daar heb je echt strongid voor nodig,en inderdaad voor 200 kilo geven.
Ik zou niet te lang wachten want dat hoesten kan zo een longontsteking worden.Maar goed,dit is de dierenarts die niet meewerkt.Daar kun jij niets aan doen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:10

TS, mijn aanbod staat hoor! Rij ik morgenmiddag vanuit het werk zo ff bij je langs. Zeg maar of je dat wilt.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:13

ik denk dat als we het eindelijk hebben rond de 170 anders overdosis denk ik.
als mijn moeder wakker is gaan we het erover hebben (vader, moeder, dochter) en ik ga het gewoon zo regelen dat we het gewoon krijgen. het voelt voor mezelf heel stom dat ik gewoon de DA tegenspreek :') maar goed ik moet gewoon zeker weten dat het niet spoelwormen zijn.

marion71 ; ik ga het eerst even proberen met DA ik laat het je vanavond weten! erg lief trouwens dat je dat wil doen! mag ik vragen waar je woont?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:13

Ja. Overdoseren kan ( sommige middelen wel, anderen niet.) Dus niet langer hier aanklungelen: Gewoon DA erbij!

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 14:17

Ben echt trots op je! Je pakt het erg goed op en dat vind ik knap als je nog zo jong bent. Toppie!!!

Ik woon in Dalfsen, maar werk in Kampen. Ik kan dus vrij simpel over 's-Heerenbroek en dan Westenholte terugrijden.

@Punz: mss topic ff lezen. Elk middel moet overgedoseerd worden, maar niet alles kan evenveel. In dit geval hebben de bokkers er meer verstand van dan menig da. Ook de da van TS moet terug naar school. Lees de reacties van Geerke en mij even.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 14:21

ow ja je rijd dan zo ongeveer langs mijn huis ;)

ik zei het net tegen mijn vader moet dan echt bijna huilen. ik wil gewoon dat mijn shetje niks overkomt ookal mag hij me niet zo maar alsnog heb ik altijd als er dan iets mis is weet ik pas wat ik voor het dier voel.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-14 15:09

Ehmm, wat ik me even afvraag waarom er een wormenkuur geadviseerd wordt terwijl er dus voorbijgegaan wordt aan het hoesten?
Zorgen dat je een dierenarts erbij haalt en het beestje na laat kijken. Je kunt wel lukraak allerlei wormenkuren erin gaan stoppen, maar met een jaarling loop je dan ook een naar risico van overdosering. Als je niet het juiste middel hebt kunnen bemachtigen en er een ivermectine ingestopt hebt, betekent dat je in ieder geval even moet afwachten voordat je er weer een nieuwe wormenkuur in mikt.
Laat de dierenarts even een mestmonster afnemen om na te gaan in hoeverre het veulen daadwerkelijk wormen heeft. Als je dan alsnog gaat ontwormen vraag dan om Equest pramox, dat is een moxidectine die ook werkt tegen bloed- en spoelwormen, de larven en lintworm. Dan heb je alles meteen te pakken.

Sowieso, gezien die foto is de DA geen overbodige luxe. Stoppen met zelf prutsen als je er geen weet van hebt, je brengt dat beestje straks nog in gevaar ook. Wij kunnen vanachter een pc niet 100% beoordelen wat het beestje mankeert. Hoesten is op die leeftijd geen goed teken, gezien zijn vacht heeft ie ook nog wel wat tekorten, dus laat er een dierenarts bij komen.

chantaleddie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-14 15:20

oke ik a het regelen met mijn ouders.

edit: gepraat met mn ouders mn vade zecht gewoon nog een keer de goede halen hij heeft toch te weinig gehad. dat gaan we dus gewoon doen vandaag en zo wie zo geen overdosis!