Paard graaft in stal als hij eten krijgt, wat te doen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PrimaDonna_

Re: Paard graaft in stal als hij eten krijgt, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 19:15

Hij krijgt al op verschillende tijden eten, de ene keer om 17:00 dan weer om 17:30 of 18:30..
Het is gewoon zodra je het voer pakt, dan begint hij te graven. Als ik het voer klaar sta te maken in de ochtend en hij staat achter het hek kan hij gewoon netjes staan wachten.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 20:25

mijn vorige paard deed dit ook. Ook tijdens het eten bleef ze schrapen met haar hoef. Ik heb altijd gedacht dat het ongeduld was en heb het altijd genegeerd. Ik vond het nooit nodig hier iets mee te moeten doen.

Mijn huidige paard doet dit wel eens als ik haar aan het poetsen ben. Imo is dit verveling en/of ongeduld. Dit "bestraf" ik wel door "uhuh" te roepen. Dan houdt ze er al mee op.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 19:32

Is het misschien een idee om het eten in een voerzak te geven tijdelijk? Op die manier betrek je jezelf iets meer bij het proces en heb je dus meer medewerking nodig van je paard. Ook heeft het paard jou meer nodig, ipv dat ze ongeduldig staat te wachten tot je eindelijk aan de kant bent.
De voerzak kun je er 's ochtends al gevuld ergens neerleggen, zo mist je paard wat triggers.

Je zou eens kunnen kijken of dat het schrapen verhelpt.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 21:36

Hij doet tijdens het eten ook zijn been omhoog, schraapt dan verder niet. Zodra je zijn voer erin hebt gegooid stopt dit.

@Sassol: Een voerzak? Wat voor een zak bedoel je hier precies mee?

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:38

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:41

Gewoon voeren en niet treiteren. Je dier geeft aan dat hij zin heeft in wat er komen gaat.
Mooi toch!
En verder vooral je er niet aan storen. Het verandert voor het paard toch niets, dat jij het irritant vindt.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 21:47

@Sassol: Dat gaat hem denk niet worden, zal niks gaan uithalen. Toch bedankt voor je tip!

@Tendance: Hij deed het vanmiddag al minder erg, zeg nu steeds met een strenge stem: Uh!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 21:51

Sassol schreef:
Zo'n ding: http://www.dochorse.nl/voerzak.html

Belangrijk lijkt me dat je de cirkel doorbreekt, door anders te voeren zou dat misschien kunnen werken.

Ik zie het verschil niet zo tussen een emmer klaarzetten en een voerzak klaarzetten?

Een voerautomaat daarentegen werkt wel.
Als dan niet voor biks of hooi

http://www.tackroom.nl/voerdoseerautoma ... toalg.html

http://www.hooivoerautomaat.nl/

Programmeer hem zo dat hij op verschillende tijden voert en haal de mens uit de voercirkel. Hangt een prijskaartje aan, de vraag is, hoe belangrijk is dit probleem voor je en hoe graag wil je het opgelost hebben. Als je al niet aan kluisters begint (en het al helemaal je eigen paard niet is) denk ik zomaar dat er weinig is wat je verder kunt veranderen.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:02

@Cassidy, zo'n voerautomaat kunnen wij niet betalen en heeft totaal geen nut als de paarden op stal staan.

love_toska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:04

als eerste zijn voer geven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:05

Het is juist als de paarden op stal staan. Je hebt dan wel een voerautomaat voor iedere box nodig, of een centraal voersysteem. En voor zowel brok als hooi.

Zoals ik zei, daar hangt een prijskaartje aan. Paar kluisters is goedkoper. Helemaal niets doen scheelt helemaal geld en ook tijd.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-14 22:07

Aha, maar helaas, word dat hem niet.
Over het kluisteren praat ik niet.. vind ik dieronvriendelijk zoals ik dat al eerder heb benoemt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-14 22:12

Dat had ik idd gelezen. Het helpt echter wel om je iig theoretisch in de materie te verdiepen. Iets verdoemen wat je niet kent, puur op emotie en onderbuikgevoel..tja.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 09:59

Waarom zou je in hemelsnaam een paard willen kluisteren omdat hij wat loopt te stampen uit ongeduld? Gewoon een beetje doorwerken met voeren, het dier zn eten geven en dan met rust laten zodat hij lekker op zijn gemakkie kan eten.

Niet bij en mee lopen klootvioolen als die het eten krijgt of aan het eten is, en je er zeker niet aan ergeren.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-14 12:29

@Ceriadwen: Op het kluisteren van Cassidy ga ik ook niet meer reageren.

Maar ik heb net zijn middag voer gegeven: Pulp en zijn hooi. Van te voren heb ik hem een wortel gegeven zodat hij hier mee bezig was, toen ik zijn pulp en hooi gaf deed hij niks meer. Ga dit maar zo vol blijven houden...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-14 12:52

Hoelang heb je je paard al?
Hier ook eentje die een tijd te weinig eten heeft gehad (maar ongetwijfeld niet zo erg als die van jou) en op de nieuwe stal niet te houden was als het voertijd was. Inmiddels kan ik gewoon poetsen/longeren/etc terwijl de rest gevoerd wordt, helemaal geen probleem meer. Het was puur dat hij in een aantal maanden tijd moest ervaren dat er écht genoeg eten voor hem was en hij écht altijd genoeg kreeg. Met de maanden werd het vanzelf minder.

Dus afhankelijk van hoelang je hem hebt zou ik zorgen dat hij ten allen tijde beschikking heeft over eten en hem tijd geven om zich te realiseren dat hij echt wel krijgt wat hij nodig heeft.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 12:15

@Ilsemarie: Het is niet mijn eigen paard, het is mijn verzorgpaar maar verzorg hem 5 dagen in de week en mag hem als mijn 'eigen' paard beschouwen.
Hij krijgt naar mijn idee gewoon voldoende eten, we kunnen hem niet meer bieden omdat we alle bij gewoon werken en ons eigen stukje land met stallen hebben.

We staan nu bijna 1 jaar op het nieuwe stuk en hij is het eigenlijk sinds de winter pas gaan doen.. Hij is toen veel afgevallen omdat hij dan snel slijt vanwege zijn verleden.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 12:42

PrimaDonna_ schreef:
We staan nu bijna 1 jaar op het nieuwe stuk en hij is het eigenlijk sinds de winter pas gaan doen.. Hij is toen veel afgevallen omdat hij dan snel slijt vanwege zijn verleden.

Hoe bedoel je 'hij slijt snel vanwege zijn verleden'? Lijkt mij dat als een paard in de winter veel afvalt, hij gewoon te weinig binnen krijgt.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 13:11

Sassol schreef:
PrimaDonna_ schreef:

Hoe bedoel je 'hij slijt snel vanwege zijn verleden'? Lijkt mij dat als een paard in de winter veel afvalt, hij gewoon te weinig binnen krijgt.

Hij heeft voordat hij bij ons kwam weinig voeding gekregen, heb ik hier al eerder benoemd.
In de zomer staat hij de hele dag op het land en haalt hier flink wat voeding uit, nu hij nog maar weinig op het land staat en veel op stal staat krijgt hij gewoon meer hooi.
Hij heeft ook 3 maanden stil gestaan ivm een hoefzweer en het slechte weer dus is veel bespiering kwijt geraakt. Heb ook al een paar keer voorgesteld om hem 4x te gaan voeren maar dit wil de eigenaresse niet.
Lijkt mij niet dat hij honger zal hebben...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-14 14:14

PrimaDonna_ schreef:
Hij heeft voordat hij bij ons kwam weinig voeding gekregen, heb ik hier al eerder benoemd.
In de zomer staat hij de hele dag op het land en haalt hier flink wat voeding uit, nu hij nog maar weinig op het land staat en veel op stal staat krijgt hij gewoon meer hooi.
Hij heeft ook 3 maanden stil gestaan ivm een hoefzweer en het slechte weer dus is veel bespiering kwijt geraakt. Heb ook al een paar keer voorgesteld om hem 4x te gaan voeren maar dit wil de eigenaresse niet.
Lijkt mij niet dat hij honger zal hebben...

Dat hij bespiering kwijt is snap ik, maar juist als hij 3 maanden stilstaat zou hij niet in vet af moeten vallen. Of is dat ook niet het geval? Kuil is niet de beste voeding voor een paard, hij zou dan beter 3x per dag hooi kunnen gebruiken.

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-14 16:36

Hij krijgt in de ochtend kuil middag hooi en avond kuil. Toevallig vorige week en deze week 3x hooi waarom weet ik eigenlijk niet.