Jong paard voor het eerst vast zetten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe zou jij een paard voor het eerst vastzetten?

Gewoon vastzetten, niet miepen en geen aandacht aan geven. Als paard gaat trekken, gewoon verder gaan waar je mee bezig was.
49 (28%)
Steeds opbouwen, zorgen dat het paard niet in paniek gaat raken en elke dag een beetje oefenen ipv in 1 keer vastzetten.
126 (72%)

Totaal aantal stemmen: 175

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 11:41

ponyparadijs schreef:
Maar nu vraagt iemand anders het ook en nu geef je weer geen antwoord.
Waarom is ze als veulen niet vast gezet?
Ze is toch bij jou geboren?

Jeutje, sorry hoor.. :?
Ze is vroeger gewoon met mama op stal gegaan en daarna op de wei. Toen ze 3 weken oud was werd ze ziek en heeft ze een poosje in de kliniek gestaan. In de trailer heeft ze toen gewoon vast gestaan.
Toen weer de wei op en in de wei deed ik voetjes op tillen en borstelen. Bleef ze altijd netjes stil staan.
Toen is ze een paar maand afgespeend en in de opfok gegaan en nu staat ze weer lekker in de wei.
Ik ben van mening dat een jong paard gewoon op de wei moet en behalve voetjes op tillen niet mee gekloot moet worden. Wegens hele vervelende omstandigheden staat ze nu op stal snachts. Ze is bijna 2 dus nu vind ik het wel een mooie tijd om haar wat bij te leren.

Zo mezelf goed genoeg verantwoord?
En wat doet het er trouwens toe waarom ze nooit heeft vast gestaan. Daar gaat het toch helemaal niet om...

tess_84

Re: Jong paard voor het eerst vast zetten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:59

Giolli, ik wilde jou ook net even verdedigen. Ik heb een inmiddels 3,5 jarige merrie die ik in de zomer even in training heb gezet. Wegens omstandigheden (het uiteindelijk toch niet klikken met degene die haar zadelmak ging maken + een trainingsmethode die me absoluut niet aanstond) is ze na twee weken terug naar huis gekomen. Die vrouw vroeg ook zo half verwijtend van, allez, waarom kan die nog niet vaststaan? En nog: het zou echt veel makkelijker geweest zijn als je haar dat als veulen had geleerd. Euh tjah, ten eerste is dat nu toch al te laat, boom er dan niet zo over door, en ten tweede is dat nu niet iets wat ik belangrijk vind dat ze dat meteen al kunnen. Ze is nu dus zoals gezegd 3,5 jaar, ik ben bezig om haar zadelmak te maken en daar komt het vaststaan voorlopig echt niet aan te pas. Ze leert wel stilstaan, maar zonder dat ze vaststaat. In de trailer zet ik mijn andere merrie ook niet vast, het is een tweepaardstrailer, dus draaien kan ze niet. Ik vind het gewoon niet nodig.
Dus TS, je hoeft je helemaal niet te verantwoorden (voor mij toch niet ;) ), voetjes geven en braaf blijven staan bij het aaien, borstelen, enzovoort, vind ik echt al heel wat!

Ik zou daarom ook niet voor de "harde" manier kiezen om ze te leren vaststaan, maar gewoon zoals je bezig bent met de longe door de ring, beetje tegendruk geven als ze achteruit stapt en inderdaad, als ze dat al kennen, om niet tegen de druk te gaan inhangen, maar mee te geven en weer naar voor te stappen, zal ze het wel snel doorhebben.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:16

Tjonge jonge wat schieten we allemaal in de verdediging zeg.
Mijn hemel sorry dat ik het nogmaals vroeg.

Stik er lekker in!!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 12:24

Wow! Is het nog wat te vroeg voor je? :')
Misschien eerst eens naar je eigen aanvallende reactie kijken voordat je een ander beschuldigd. :D
Laatst bijgewerkt door Giolli op 07-01-14 12:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:29

Ik heb 1 keer een jong paard zomaar even vast gezet en ga dat nooit weer doen.
Ze was gewend om stil te staan en was altijd hartstikke braaf.
Ik heb haar toen op de wasplaats vastgezet aan 2 kanten van het halster. Ze was hartstikke rustig en bleef mooi staan.
Tot ze met haar hoofd na beneden ging en 1 touw over haar nek heen kwam.
Ze raakte helemaal in paniek en draaide zich helemaal vast.
Gelukkig zat er een paniekhaak aan en heb ik de rust kunnen bewaren haar los te trekken.

Hartstikke domme actie en had heel anders kunnen aflopen.

ponyparadijs schreef:

Stik er lekker in!!

:')
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 07-01-14 12:44, in het totaal 2 keer bewerkt

YOURLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:35

ponyparadijs schreef:

Stik er lekker in!!

sjees, wat een opmerking voor een volwassene vrouw!

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:39

YOURLOVER schreef:
ponyparadijs schreef:

Stik er lekker in!!

sjees, wat een opmerking voor een volwassene vrouw!

Dat dacht ik ook... Jammer genoeg gaat werkelijke leeftijd en mentale leeftijd niet altijd gelijk op...

Ik vind dat TS nog behoorlijk uitgebreid geantwoord heeft, terwijl ze zich toch helemaal niet hoeft te verantwoorden, lijkt me? Ze vraagt NU hoe ze dat best kan aanleren, niet hoe ze dat twee jaar geleden had moeten doen...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:39

Wat ik altijd met mijn jonge paarden deed was een longeertouw op de paal en in de hand houden. en Daar je paard aan vast zetten. Als hij dan gaat hangen, kan je touw geven en weer gewoon terug zetten en het touw weer kort.

Op een gegeven moment als ze een keer gaan hangen, dan hou je iets meer vast tenzij hij echt in paniek raakt, dan laat je los.

Op die manier bouw ik uit totdat ze netjes vast kunnen staan.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:42

Ik ben begonnen zoals jij het nu ook doet, lijntje door de ring en vasthouden. Inmiddels zijn we een stap verder, ik doe een dun strotouwtje aan de vastzetring en hier het halstertouw aan vast. Als ze gaat hangen breekt het strotouwtje, waardoor ze zich niet kan bezeren.

Alleen zetten doe ik nog niet, ik zorg wel altijd dat ze een goed voorbeeld naast zich heeft staan.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:45

Veulens zet ik ook niet 'gewoon' vast aan een halster hoor, ben veel te bang dat ze er iets aan overhouden als ze wel gaan hangen. Voor veulens gebruik ik ook de longeerlijnmethode, dus feitelijk maakt het niets uit of je het leert met een week of met 10 jaar.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 12:52

Ik zet ze altijd meteen vast, dat ga je toch een keer moeten doen.
mijn optie is echter niet 'vastbinden en laat maar waaien', dat is inderdaad gevaarlijk. Ik blijf in de buurt en als ze beginnen trekken zorg ik gewoon dat ik met een lange zweep een mep op hun kont kan geven (zonder er een terug te krijgen :D ) zodat ze naar voor gaan. Op die manier hebben ze vrij snel door dat de druk wegvalt als ze naar voor stappen en slaan ze niet meer in paniek.

tess_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:15

Lord_Ik schreef:
mijn optie is echter niet 'vastbinden en laat maar waaien', dat is inderdaad gevaarlijk. Ik blijf in de buurt en als ze beginnen trekken zorg ik gewoon dat ik met een lange zweep een mep op hun kont kan geven (zonder er een terug te krijgen :D ) zodat ze naar voor gaan. Op die manier hebben ze vrij snel door dat de druk wegvalt als ze naar voor stappen en slaan ze niet meer in paniek.

Dat vind ik persoonlijk ook niet echt de meest vriendelijke methode. Ze trekken achteruit omdat ze bang zijn en dan gaan ze terug vooruit, weeral omdat ze bang zijn. Kan imo wel paardvriendelijker. Mijn methode zou het niet zijn.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 13:23

Ik heb mijn eerste paard (als veulen zijnde gekocht) en het veulen wat ik nu heb gelijk vastgezet en nooit geen problemen er mee gehad.
Maar dat zegt natuurlijk niets over andere veulens of paarden, die van mij zijn van veulens a aan door handen geweest en waren dus al veel gewend op dat gebied.
En ze zijn beiden heel makkelijk.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:23

Peelie schreef:
Wat ik altijd met mijn jonge paarden deed was een longeertouw op de paal en in de hand houden. en Daar je paard aan vast zetten. Als hij dan gaat hangen, kan je touw geven en weer gewoon terug zetten en het touw weer kort.

Op een gegeven moment als ze een keer gaan hangen, dan hou je iets meer vast tenzij hij echt in paniek raakt, dan laat je los.

Op die manier bouw ik uit totdat ze netjes vast kunnen staan.

Precies, zo bedoelde ik het ook. Gewoon zorgen dat je alle spullen bij de hand hebt en het paard gewoon los met touwtje om de paal, zodat je die kunt grijpen als hij weg wil lopen. Maar niet vast.
Je wil niet weten hoe vaak er ellende van komt als ze eenmaal echt gaan hangen (inclusief schade aan de atlas). Dat wil je echt niet.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:25

Lord_Ik schreef:

De longeerlijnmethode is zeker net zo snel als de 'mep geven als hij naar achteren gaat' methode' dus waarom iemand zou kiezen om dit met straf aan te leren is mij een raadsel.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:27

silvia58 schreef:
FriesWytske schreef:
Gewoon vastzetten. Geen gemiep. En niet van dat softe gedoe. Daar gaan ze eerder gebruik van maken, dan als je vanaf dag 1 duidelijk aangeeft dat als ze vast staat gewoon stil kan blijven staan.

Jij bent toch echt wel een heel slimme meid 8)7 als je zo'n advies geeft zeg !
Kijk even naar de foto die laat zien als het niet goed gaat !
Maar ach ja.......wat maakt het uit _-:(

Tja, hoe meer jij er een probleem van maakt. Hoe meer een paard denkt dat het gevaarlijk is als hij vast staat. Hier nog nooit problemen mee gehad. Altijd vanaf jongs af aan op deze manier gedaan.

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:55

Vroeger ook altijd gedaan, stevig halster en touw, paniekhaak voor het geval dat en ze hadden snel genoeg in de gaten dat hangen niet fijn was. Het is onhandiger als paarden niet weten dat ze niet los komen en er een situatie is waarbij ze gaan hangen en dat er dan ongelukken gebeuren. Nog veel onhandiger is als paarden met trainen in vastzetten te snel zijn losgekomen en die daarna zichzelf bijna ophangen omdat ze het meegemaakt hebben dat ze zo ooit konden ontsnappen.
Laatste jonkie leren wijken voor druk, is van zichzelf probleemoplossend, spanning is, naar voren. Ik zit net te bedenken dat ze nog nooit gehangen heeft. Afkloppen ;) .

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 14:59

Heb niet alles gelezen, maar wij zetten ze gewoon vast. Dat was dan met paarden van 4 a 5 jaar oud die pas halstermak zijn en daarvoor nooit echt door mensen gehandeld werden.
De meesten doen gewoon normaal.
Als er eens eentje doorflipt wacht je tot hij rustiger wordt en beloon je dat gedrag of hou je ermee op voor die dag. Ik maak ze nooit los als ze raar gaan doen. Voor als het ECHT gevaarlijk wordt hebben we een mes bij de hand om het touw los te snijden (Want dan heb je aan een paniekhaak en paardenknoop ook niets meer, dat zit dan muurvast). Heb dit zelf trouwens nooit meegemaakt.
We zorgden er ook voor dat touw en halster echt superkwaliteit waren, zodat het niet brak.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 15:11

Ik heb mijn 3 jarige toen die tijd zo aan de muur gezet:
Afbeelding
Heb haar toen een poosje laten staan en toen ging ze op een gegeven moment hangen.
Sinds dien vind ik dit dus dood eng. :+

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:16

Citaat:
Voor als het ECHT gevaarlijk wordt hebben we een mes bij de hand om het touw los te snijden (Want dan heb je aan een paniekhaak en paardenknoop ook niets meer, dat zit dan muurvast). Heb dit zelf trouwens nooit meegemaakt.
We zorgden er ook voor dat touw en halster echt superkwaliteit waren, zodat het niet brak.

Tja lossnijden, dan heeft je paard al een heftige negatieve ervaring achter de rug met vaststaan die ook nog eindigt in dat hij los komt...
Als je dat kan voorkomen door de weg van geleidelijkheid te bewandelen, altijd goed lijkt mij.

Wij zetten alles wat jong en klein is gewoon vast, maar wel met iemand erbij om ze een duwtje te geven als ze gaan hangen. Met een beetje hulp weten ze dan zo, dat hangen niet fijn is, en naar voren komen het probleem oplost. Zonder veel stress en zonder blessures.

Met een volwassen paard dat nog niet heeft leren vaststaan en veel zwaarder en sterker is is er meer gevaar dat zon dier zich door het eigen gewicht en kracht blesseert of zich los trekt. Ik ken diverse paarden die daarvan niet zijn opgeknapt, tot dubbele peesblessure in de achterhand aan toe van ineens gaan 'zitten' van schrik... En ik vraag mij altijd af of de nek van een paard wel echt is gemaakt voor die plotselinge krachten...

Dat gepraat over 'winnen' snap ik ook nooit, als je een paard niet het gevoel geeft dat het uit paniek weg moet komen, is er geen winnen en verliezen, alleen africhting.

De methodes die al in de draad staan, met longe die je zelf vasthoudt, of vastzetten met muur erachter werken allemaal prima omdat ze voorkomen dat het paard in paniek raakt... Waarna het vanzelf wel merkt, ik zit vast maar das niet erg... En als ze eenmaal snappen dat naar voren komen druk oplost kun je ze gewoon gaan vast zetten.

En oh ja: mensen die een paard aan een touwhalster vastzetten, zijn echt niet goed wijs... De laat maar hangen methode doe je in ieder geval met veilig, sterk en niet pijnlijk materiaal.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 15:16

hier leren ze al na een paar dagen dat ze geboren zijn om vast te staan. Aangezien de moeders na 2 weken weer bereden worden.
Ik vind dat je er het beste zo jong mogelijk mee kunt beginnen. Ik doe in het begin een minuut of 10 en bouw het dan steeds op.

Lord_Ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 16:03

sallandval schreef:
Lord_Ik schreef:

De longeerlijnmethode is zeker net zo snel als de 'mep geven als hij naar achteren gaat' methode' dus waarom iemand zou kiezen om dit met straf aan te leren is mij een raadsel.

Net zo snel, maar je paard kan evengoed leren dat hij loskomt als hij trekt, waarom zou hij er dan mee stoppen?
Mijn paarden hoef ik overigens nooit die mep te verkopen, omdat ze die niet nodig hebben, die gaan al vooruit als ik mijn stem verhef, ook als jong dier. Je kan het bekijken als 'straf', maar voor mij is dat eenvoudigweg respect.
Op die manier leer ik hen zélf uit die panieksituatie te geraken, zonder hulp aangezien ik hen de oplossing toon ipv het voor hen op te lossen. Daardoor kan ik mijn paard gerust buiten laten staan en in een café iets kan gaan drinken, aangezien ik weet dat als mijn paard even trekt, hij dat zelf wel oplost.
Onlangs nog gehad: paard kort gebonden, paardlief gaat liggen, merkt dat hij eigenlijk te kort gebonden staat daarvoor en zet zich gewoon rustig weer recht.

(// met randalinpony overigens)

lovewidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 17:36

Ik zou haar gewoon eerst vastzetten aan zoiets aan een hek, of iniedergeval iets waar ze niet het gevoel krijgen opgesloten te zitten en waarbij ze gewoon om zich heen kunnen kijken. Pas als dat helemaal goed gaat beginnen aan zoiets als een muur. Ze hebben gauw genoeg door hoe vast staan werkt.

Ik heb nu ook een bijna 2 jarige, ook zelf gefokt. Ik heb hem als veulen gelijk geleerd om vast te staan, gewoon met zn moeder er bij. Hij heeft er nu dus geen problemen meer mee. Maar aan een muur vind ie wel vervelend want dan ziet ik bijna niks.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:36

voorkomen is beter dan genezen. Ze kunnen beter niet leren hangen, hoef je ze ook geen klap te geven en krijgen ze ook geen blessures dus dan lijkt me de "longeerlijn methode "toch het beste.

Daarnaast zijn er altijd paarden die nergens omgeven en die je indd zo vast kan zetten zonder problemen. Daarentegen ook paniekzaaiers die om het minst of geringst gaan hangen. Daar zit wel groot verschil denk ik zo.

Dan de discussie waarom TS dr paardje niet als veulen heeft vastgezet. Ik denk eerlijk gezegd dat er minder paarden niet dan wel voor hun derde worden vastgezet worden. Is indd een voordeel als ze wel leren zo jong maar geen drama als ze het niet kennen. Mijn paardje heb ik op zn derde uit de opfok gekregen, kon niet vasstaan en was een paniekzaaier. Die heb ik met de "longeerlijn"methode in 2 dage tijd vast leren staan en heeft nooit gehangen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:40

lovewidy schreef:
Ik zou haar gewoon eerst vastzetten aan zoiets aan een hek, of iniedergeval iets waar ze niet het gevoel krijgen opgesloten te zitten en waarbij ze gewoon om zich heen kunnen kijken. Pas als dat helemaal goed gaat beginnen aan zoiets als een muur. Ze hebben gauw genoeg door hoe vast staan werkt.

Ik heb nu ook een bijna 2 jarige, ook zelf gefokt. Ik heb hem als veulen gelijk geleerd om vast te staan, gewoon met zn moeder er bij. Hij heeft er nu dus geen problemen meer mee. Maar aan een muur vind ie wel vervelend want dan ziet ik bijna niks.

Aan een hek is wel het domste wat je kan doen. Als ze echt gaan hangen kunnen ze een hek of een deur gewoon uit hun voegen trekken en dan heb je een paniekerend paard met een hek/deur aan zich vast die je nooit meer los gaat krijgen. Heb ik helaas een keer echt gezien, is niet zo best afgelopen voor het paardje