Paarden samen in een bak levens gevaarlijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rapunzelx

Berichten: 2021
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:38

Hangt er vanaf.. Ik heb mijn ruin samen met andere ruin in de paddock staan. Grote vrienden, doen helemaal niks in de paddock. Soms rennen en bokken ze wat, maar we hebben een grote paddock dus kan prima.

Oakland1990

Berichten: 5977
Geregistreerd: 20-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:43

Ik zette mijn paarden ook niet graag samen. Nu staat mijn rijpaard dag en nacht samen met anderen buiten, wel telkens hetzelfde groepje. Overlaatst een nieuw paard in die bestaande groep gezet en ook dat ging vlekkeloos. 2 ruinen en 2 jaarlinghengstjes op 1 weiland. En ja ze spelen wel eens wat brutaal en dan heeft eentje een bijtplek oid, maar daar zijn het paarden voor. Na een aantal keer hebben ze het ook wel gezien en staan ze het grootste deel van de tijd te eten of te slapen.

easygoing

Berichten: 3592
Geregistreerd: 26-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:46

Sababber schreef:
Is de pensionhouder niet bang dat zijn bak wordt omgespit?


Vraag je dat aan mij?

Sababber

Berichten: 2726
Geregistreerd: 21-09-11
Woonplaats: Living on the edge of Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:48

easygoing schreef:
Sababber schreef:
Is de pensionhouder niet bang dat zijn bak wordt omgespit?


Vraag je dat aan mij?


Nee aan de TS :D

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:49

Helaas ben ik wel op die manier mijn grote vriend verloren. Een paard, waar hij wel eerder bij had gestaan, sloeg zijn been in 3 stukken....
Ik had door die ervaring nooit weer paarden bij elkaar durven zetten, maar ik ben van mening dat het ook in een groot weiland had kunnen gebeuren.
Mijn paarden, die dus ook altijd bij elkaar in t weiland staan, staan dus ook met zijn 2en in de bak en als t moet in een kleine paddock. Ik moest er wel ff doorheen, maar ik vind het niets als ze niet kunnen kroelen en spelen.

Lo91
Berichten: 164
Geregistreerd: 27-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:50

Als ze een beetje normaal met elkaar kunnen opschieten is er niks aan de hand toch:)

veranadautje
Berichten: 1298
Geregistreerd: 12-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:51

wat zomers bij elkaar staat staat in de witer ook samen in de bak
we hebben een bak van 15 bij 35
hier staan er 3 in maar er hebben er ook wel eens 5 gestaan (waarvan 1 shet)

maar paard is de baas en de rest moet wel eens rennen
dit leverd echter wel eens bijtplekken op(in de vorm van haren weg niet bloedend)
maar daar is het wel bij gebleven.

Thorn2006

Berichten: 876
Geregistreerd: 03-01-09
Woonplaats: Er gaat niks boven Groningen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:53

Hier staan ze ook op een vrij klein stuk, alle drie samen. 2 merries en een ruin.
De DA was ook al verbaast dat ik ze zo houd gaat prima
:D :D

xZiva_

Berichten: 3996
Geregistreerd: 16-12-10
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 21:56

oh jeetje, weet je zeker dat je stalgenoten denken dat ze paarden hebben? en niet chihuaha's die in een tasje moeten en beschermd moeten worden?

paarden horen lekker buiten te staan in een kudde

edit: hier staan ook gewoon merrie's en ruinen door elkaar :j

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 22:11

xTitanic schreef:
Jeetje wat een onzin :oo
En daarbij, paarden zijn niet van suiker als het er op aankomt..

Ik heb ook ooit eens de mijne (bruine) eens bij Zandro gezet, ze stonden al eerder bij elkaar en dat ging goed. Nu die ene keer verliep niet alles goed. Zandro is een heel complex paard en bijna geen enkel paard kan bij hem op de weide staan. Nu op deze ene keer na kwam hij supergoed overeen met mijn paard.
Even uitmaken wie er de baas is denk ik dan.. :P

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Vreemde man :')
[ Afbeelding ]


Dat bil tegen bil meppen doet mijn haf ook soms met een andere haf. Andere momenten staan ze tegen elkaar te steigeren of te happen.
Het zijn twee ruintjes en uit hetzelfde hout gesneden dus soms kijken ze even wie de baas is.
We blijven er wel altijd bij zodat we kunnen ingrijpen indien nodig.

monbyou

Berichten: 327
Geregistreerd: 08-02-10
Woonplaats: heerhugowaard

Re: Paarden samen in een bak levens gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 09:37

die van mij staan met ze drieën in de paddock. Dit zijn twee paarden: een merrie en een ruin en mijn kleine pony ruin. dit gaat heel goed en het zijn ook echt beste maatjes.

blackristar
Berichten: 4
Geregistreerd: 04-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:52

Onzin, paarden zijn kudde dieren. Niet alle paarden kunnen goed met elkaar opschieten maar dat merk je vanzelf. Het is echt niet levensgevaarlijk.

Caira
Berichten: 26087
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Paarden samen in een bak levens gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 21:59

Bizar dat er nog mensen zijn die zo denken

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:18

Caira schreef:
Bizar dat er nog mensen zijn die zo denken


Ik begrijp het wel, heb ooit een paard een ander paard een gebroken been zien trappen.
Beestje kon ter plekke afgemaakt worden, zoiets vergeet je nooit meer.
Als mijn pony samen met zijn maatje een kont trapgevecht houden geef ik ook een schreeuw om ze te laten stoppen als ze blijven gaan haal ik er 1 uit, dan hebben ze gewoon hun dag niet.
Je blijft toch altijd dat dier met gebroken been in je achterhoofd houden, maar dat weerhoudt mij niet om mijn paard samen met een ander te zetten, blijf er alleen wel bij.

easygoing

Berichten: 3592
Geregistreerd: 26-02-09

Re: Paarden samen in een bak levens gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:21

Been breken kan ook als ze alleen staan. Maar begrijp wel dat dat op je netvlies blijft staan.

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 22:24

Ja maar dat kan in de wei toch net zo goed gebeuren?
Bij ons op stal heeft er ooit een paard in de bak zijn been gebroken terwijl hij alleen stond... Garanties heb je nooit en ongelukken kunnen altijd gebeuren.

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:26

IKbenEllen schreef:
Ja maar dat kan in de wei toch net zo goed gebeuren?
Bij ons op stal heeft er ooit een paard in de bak zijn been gebroken terwijl hij alleen stond... Garanties heb je nooit en ongelukken kunnen altijd gebeuren.


Sorry, dat was in een wei.
Het ging er meer om dat paarden wel degelijk in staat zijn elkaar fataal letsel toe te brengen, dus ik snap dat sommige mensen voorzichtig zijn met dit soort dingen.

magdabouma

Berichten: 404
Geregistreerd: 02-04-12
Woonplaats: Lioessens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:30

Ik zet mijn paarden ook winters in een paddock overdag van 20 bij 40. Ik heb dan 2 pony's thuis te staan dus ze staan wel met hun 2en. Ik zou niet weten waarom ik ze zou scheiden.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:35

easygoing schreef:
Been breken kan ook als ze alleen staan. Maar begrijp wel dat dat op je netvlies blijft staan.

Dat blijft het zeker, bij mij is het nu meer dan 10 jaar geleden, maar ben ervnog beroerd van als ik er aan denk.
Het heeft even wat lef gekost, maar ik heb mijn paarden toch weer bijelkaar gezet. Ik ben nu alleen wel iets voorzichtiger met welke paarden ik bij elkaar zet...

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:37

kaatjemuts schreef:
easygoing schreef:
Been breken kan ook als ze alleen staan. Maar begrijp wel dat dat op je netvlies blijft staan.

Dat blijft het zeker, bij mij is het nu meer dan 10 jaar geleden, maar ben ervnog beroerd van als ik er aan denk.
Het heeft even wat lef gekost, maar ik heb mijn paarden toch weer bijelkaar gezet. Ik ben nu alleen wel iets voorzichtiger met welke paarden ik bij elkaar zet...


Voor mij 25 jaar geleden, en het was niet eens mijn eigen paard maar gewoon twee van de ponyclub.....

IKbenEllen

Berichten: 9878
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:48

Nens77 schreef:
Sorry, dat was in een wei.
Het ging er meer om dat paarden wel degelijk in staat zijn elkaar fataal letsel toe te brengen, dus ik snap dat sommige mensen voorzichtig zijn met dit soort dingen.

Natuurlijk snap ik dat, het is toch een dure hobby en je hebt een band met zo'n beest. Ik wil mijn paard bv 's nachts niet in de wei hebben, voor anderen misschien ook onbegrijpelijk.
Maar ik denk niet dat de oplossing is je paard maar alleen te laten leven of met een draadje tussen zijn soortgenoot. Denk dat je daar echt gefrustreerde dieren van krijgt.
Waar het voor een goeie mis kan gaan als ze dan ineens wel bij elkaar gezet worden.

Nens77

Berichten: 1172
Geregistreerd: 12-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-14 23:59

IKbenEllen schreef:
Nens77 schreef:
Sorry, dat was in een wei.
Het ging er meer om dat paarden wel degelijk in staat zijn elkaar fataal letsel toe te brengen, dus ik snap dat sommige mensen voorzichtig zijn met dit soort dingen.

Natuurlijk snap ik dat, het is toch een dure hobby en je hebt een band met zo'n beest. Ik wil mijn paard bv 's nachts niet in de wei hebben, voor anderen misschien ook onbegrijpelijk.
Maar ik denk niet dat de oplossing is je paard maar alleen te laten leven of met een draadje tussen zijn soortgenoot. Denk dat je daar echt gefrustreerde dieren van krijgt.
Waar het voor een goeie mis kan gaan als ze dan ineens wel bij elkaar gezet worden.


Nee tuurlijk moet je ze daarvoor niet uit elkaar houden !
Die van mij staat ook bij anderen, maar blijf er wel bij (in de bak dan, niet op de wei uiteraard)

AnnemiekvM

Berichten: 8258
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Paarden samen in een bak levens gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:05

Tommie staat in een groep van ongeveer 30. Gaat heel goed. Wel met aardig wat ruimte.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33899
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Paarden samen in een bak levens gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:08

TS, zijn dat toevallig ook mensen die hun paarden met volledige beenbescherming buiten zetten? Daar ben ik zo allergisch voor. Ja duh als een paard 20uur op stal staat dan gaat hij flippen als je hem los laat. _O-

Maar in een normale 20 x 40 bak is het juist heerlijk om 2 paarden te zien spelen!

Angeliekje
Berichten: 3779
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-14 00:08

Zo staat mijn Tinker. Samen met een paard van de staleigenaren in de bak. Ernaast in een paddock staan er nog twee. Eentje staat alleen ivm peesblessure. Dit gaat hartstikke goed zo, en ze hebben lekker de ruimte.

Afbeelding