Hoe bestraf jij je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:48

Mijn paard had de gewoonte op te happeren, en dat liep een beetje uit de hand als ik het negeerde (het had geen effect) Ik heb haar een paar keer een tik gegeven en nu doet ze het niet meer :)

Voor grondwerk, rijden, zeg ik meestal 'nnneee ea' of 'nu tegoei!' met een strenge stem. Als ze echt niet luistert of lui is krijgt ze een tikje met de zweep, dat geeft direct effect dus echt 'slaan' doe ik nooit!

Ik heb ook heel erg getraint op persoonlijke ruimte, dus eigenlijk komen die dingen hierboven helemaal niet vaak meer voor.

Ook als ik met een vreemd paard werk / rijd, voer ik meteen 'persoonlijke ruimte' in ookal 'kennen' ze dat niet, ik vind dat je elkaar moet respecteren, want zo kun je het plezierigst samenwerken en plezier maken!! :j

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:50

Ligt eraan wat ie uitvreet. De bestraffing variëert van een opgetrokken wenkbrauw of uitgestoken vinger tot een beste schop. Meestal is streng aankijken genoeg

straalina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:52

IngeK schreef:
Ik vind het ook wel apart hoeveel mensen een mep geven o.i.d. Niet zozeer dat het gemeen zou zijn, maar dat het werkt. Bij mij niet namelijk :D Als ik de mijne een tik geef, dan schopt/bijt hij gewoon harder terug dan waar hij mee begon. Kan ik wel harder slaan, maar uiteindelijk wint hij dat spelletje. Hij is de sterkste, ik ben de slimste. Prima taakverdeling, maar ik zorg dus wel dat ik geen krachtspelletjes met hem ga doen.

Dat betekend dat je paard je wil uitproberen en denkt dat hij boven je staat, in de kudde is het ook zo; de leider mag terug 'bijten, schoppen' maar een 'mindere' doet dat niet!

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:53

Mijn paard is in de omgang heel braaf dus als hij iets doet wat ik niet wil dan zijn dat kleinigheden die ik zonder woorden makkelijk kan corrigeren. Ik kan me ook voorstellen dat als een paard bijt of schopt, je dat moeilijk kan negeren. Ik heb gehoord dat je dan echt direct (eigenlijk tijdens het verkeerde gedrag) al moet corrigeren omdat ze anders niet begrijpen waar het over gaat.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:28

Bestraffen is een groot woord. Ik corrigeer.
Ik bestraf pas bij gevaarlijk gedrag. Zoals bijten, slaan etc.

Ik zet paard altijd achteruit als hij te dichtbij komt. En als ie iets doet wat niet mag(bv staldeur open schuiven of iets oppakken wat voor de stal op de grond ligt.. dan zeg ik 'laat hem zo'.. oke dat is gejat van najib amhali XD

Of 'ik kan je zien hoor!' of 'denk het niet flappie'
op de manier waarop ik het zeg snapt paardlief meestal wel dat ik m door heb. Hij weet dondersgoed wat ik wel en niet goed vindt.

Verder als ie iets van plan is en ik zie dat dan roep ik: 'denk eraan he' of 'euuh'
verder als ie gevaarlijk bezig is en hij hapt nogal graag (eerst met lippen en dan tanden erin..) en krijgt ie zonder pardon een pets. Hij heeft een vriendin al tot bloedens toe in dr vinger gebeten, de eigenaar dr halve vinger eraf gebeten, mij in mn nek en bovenbeen... gelukkig heeft ie mij nog niet echt pijn gedaan. Ik was telkens net optijd weg.. dus had ie alleen mn velletje. maar net zo goed kreeg ie een pets. en dan kijk ik echt niet meer naar m om(daar doe ik hem het meeste zeer mee.. geen aandacht..)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:31

Anne_GTI schreef:
Ligt eraan wat ie uitvreet. De bestraffing variëert van een opgetrokken wenkbrauw of uitgestoken vinger tot een beste schop. Meestal is streng aankijken genoeg

Same here.

Hekel aan onopgevoede paarden (hm nee, hekel aan mensen die inconsequent zijn :D ).

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:40

Nies_ schreef:
Ik schop alleen als paard schopt of bijt en dan schop ik gewoon de eerste plek die mijn voet tegen komt. Verder ben ik niet zo van de lichamelijke straffen.

Bedankt voor je reactie!

Ilse_Ven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:42

Giolli schreef:
ilseloveyou schreef:
Misschien een beetje een rare vraag, maar waar of hoe schop je een paard? Ik kan me daar niks bij voorstellen namelijk :+
Niet dat ik dat ooit nodig heb hoor, de paarden op de manege misdragen zich eigenlijk nooit, eentje wil nog wel eens bijten of proberen te bijten, ik waarschuw ze dan eerst altijd en als ze er dan nog een keer probeert een tik

Eigenlijk schop ik alleen als een paard steigert. Dan schop ik maatje 39 het eerste en het beste wat ik kan raken. Ik vind steigeren levensgevaarlijk, dus dat sta ik onder welke voorwaarde dan ook niét toe.

Bedankt voor je reactie!

IngeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:50

straalina schreef:
IngeK schreef:
Ik vind het ook wel apart hoeveel mensen een mep geven o.i.d. Niet zozeer dat het gemeen zou zijn, maar dat het werkt. Bij mij niet namelijk :D Als ik de mijne een tik geef, dan schopt/bijt hij gewoon harder terug dan waar hij mee begon. Kan ik wel harder slaan, maar uiteindelijk wint hij dat spelletje. Hij is de sterkste, ik ben de slimste. Prima taakverdeling, maar ik zorg dus wel dat ik geen krachtspelletjes met hem ga doen.

Dat betekend dat je paard je wil uitproberen en denkt dat hij boven je staat, in de kudde is het ook zo; de leider mag terug 'bijten, schoppen' maar een 'mindere' doet dat niet!

Ik ben gelukkig geen paard in de kudde, want daar zou hij het inderdaad van mij winnen. Ik ben een mens en ik doe niet mee aan die spelletjes. Bij mij gelden er andere regels, en bij mij wint niet degene die de ander het meeste pijn kan doen.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 22:58

Gelukkig doet mijn paard niet zo veel fout, door kleine dingetjes voor te zijn voorkom ik dat er grotere dingetjes gebeuren :+. Dus als zij mij voorbij loopt, of ze blijft niet naast de stoel staan met opstappen omdat ze zo graag richting t bos wil.... Dan ze ik; "HÉÉ" en ik zet haar terug! Soms flikt ze het nog eens en soms niet .. Maar zolang zij vooruit loopt zet ik haar weer terug. ze mag pas vooruit als ik dat zeg.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:20

Van op de grond moet ik meestal gewoon naar haar neus wijzen, en dan houdt ze op :+
In het zadel, DAAAAISY!, en als ze echt niet ophoudt, een tikje met de zweep. Gevolgd door een bok, en dan is ze klaar :+

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 23:23

Anne_GTI schreef:

precies...

:D

Bhriseis

Re: Hoe bestraf jij je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:10

Hier hangt het ook wel een beetje af van paard tot paard.

Ik probeer ongewenst gedrag (dat zich binnen acceptabele perken bevindt :P ) over het algemeen zo veel mogelijk te negeren. Ongewenst genegeerd gedrag verdwijnt.

Met mijn Fjord moet ik heel wat korter zijn dan met mijn andere paarden. Fjordlief hangt heel graag de clown uit en tast daar in graag de grenzen af. Zo kan ze heel gezellig doen en lol hebben, maar in het proces toch een keer proberen of ze niet eens tegen mij aan kan komen duwen. Als ik dan meteen fel 'EEEH NEEN' roep, is het ook weer gewoon over. Ga ik bij haar echter zoiets negeren, doet ze het gewoon meteen weer }:)

Daar tegenover staat dat we best eens een discussie hebben als ze ergens de zin niet van inziet, maar zolang ze niet echt stout is, vind ik het allemaal prima. Als ik tijdens het rijden moet gniffelen om een sporadische bok, is de pret ervan voor haar ook gauw over.
Of achteruit zetten, 'NEEN' zeggen, en alles is opgelost.

Eens streng naar mijn alfamerrie kijken is dan weer al genoeg om haar op haar plek te zetten (hoewel dat haast nooit nodig is :(:) )

Mijn halfspaanse twenter daarentegen is heel graag ondeugend, en wordt enkel een grote klier wanneer je haar voortdurend corrigeert. Als je er op ingaat wordt het pas leuk, want slechte aandacht is ook aandacht, zie je ~~}> Bij haar ben ik dan ook losser en speelser, maar maakt ze het écht te bont, krijgt ze wel een tik en dan is het ook gewoon over. Van halfzacht gedoe wordt ze alleen maar vervelender en haalt ze het bloed onder mijn nagels vandaan (vermoedelijk denkt ze op dat moment hetzelfde van mij := ). Maar de situaties waarin ik echt een tik moest geven zijn dan ook wel op één hand te tellen tot nu toe.
Over het algemeen is haar ondeugendheid prima aan te pakken door gewoon genoeg gevarieerd bezig te zijn, en vooral niet streng en serieus te worden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:41

Sheran schreef:
Voor de mensen die 'negeren' of 'ik laat het bij een waarschuwing' zeggen - waar ligt voor jullie de grens? Wat mag een paard doen, en in hoeverre mag hij in jouw persoonlijke ruimte komen? Hebben jullie een eigen paard?

Persoonlijke ruimte vind ik heel belangrijk. Ik respecteer het hare en verwacht ook dat ze het mijne respecteert. Gaat vanaf dag een goed.
Alleen met wandelen wil ze nog wel eens op schoot kruipen.
Je weet wel op zijn olifantjes achter elkaar slurf, staart. Geen eigen paard maar een verzorg.
Heb lang geleden geleerd bij kennismaken persoonlijke ruimte te erkennen. Loop ook nooit zomaar de stal in, maar vraag haar naar mij te komen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-11-13 00:43, in het totaal 1 keer bewerkt

vjseegers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:42

Ik respecteer mijn paard en zij respecteert mij. Ze weet heel goed wat wel en niet mag en luistert eigenlijk altijd goed. Als ze 's iets probeert is een signaal met het halstertouw of teugel bijna altijd genoeg.
Maar als ze echt 's iets uitspookt wat niet mag is een krachtig "nee" normaal gesproken voldoende. "Denk erom" met een opgestoken vinger is een krachtiger signaal, ze weet dan heel goed dat ze de grens nadert. Vrijwel altijd is het dan ook afgelopen.
Slaan doe ik in principe niet, maar er zijn 3 gevallen die ik absoluut niet tolereer en die met een tik op de neus beloond zullen worden: bijten, dreigen en trappen.
Ze heeft ooit 1x gedreigd met bijten, omdat ze naar de rijbak moest en eigenlijk met een ander paard mee naar buiten wilde. Toe heeft ze dus een tik op de neus gehad. Die hele grote tinker veranderde van schrik op slag in een mini miniatuur paardje en ze was 2 dagen opvallend gewillig en aanhalig. Nodeloos te zeggen dat het nooit meer gedaan heeft....

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 00:58

Ik straf nooit! Tenminste, niet op een van de manieren zoals TS omschrijft. Ik corrigeer 'verkeerd' gedrag. Bijvoorbeeld als ik mn paard poets en ze zet een stap naar voren, dan zet ik dr terug. Ik schreeuw niet, geef geen tikken, niets van dat alles :D

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:00

Maar ik heb ook wel een heel lief paard al zeg ik het zelf! :D

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 01:04

Meestal bij mij stem verheven of een tik(je) geven op zn snoet. Meestal als die iets doet wat hij zelf van weet dat hij fout zit. Is aan kijken al genoeg en doet die zn hoofd om hoog van niet slaan. En nee, ik sla echt niet hard maar een paard is echt onwijs slim :P

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 11:17

Hihi ik lees een sporadische bok bij iemand.
Leuk om te lezen dat je er om lacht, ik doe dat ook. Mn paard is altijd heel blij als ik haar laat gaan in het bos... een vreugdebokje op zn tijd vind ik dan ook grappig en totaal niet erg :D

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 13:02

Het centrum van de kudde is de leidmerrie, zij weet door ervaring wat gevaarlijk is en wat niet.
De leidmerrie drijft niet, ze gaat voor, ze houdt eerder terug, eerst zij, ze geeft het voorbeeld, jonge dieren kunnen haar volgen of niet, zoals zij willen.
Ze dwingt niet om te doen, maar het tegendeel, ze weerhoudt anderen te grazen waar zij graast, te drinken waar zij drinkt, om voor te gaan. Anderen wijken.
Het niet volgen van de leidmerrie is in de belevenis van een paard echter levensgevaarlijk, het is daarmee aan zichzelf overgeleverd en dit is het laatste waar het voor kiest.

Wil je met paarden omgaan zul je eerst duidelijk de rangorde vast moeten stellen tussen jou en je paard. Jij bent de leidmerrie. Het kan zijn dat je hier eenmaal (kei)hard moet optreden.
Let op kan zijn. In de KWPN fokkerij is er duidelijk geselecteerd op gemakkelijk te onderwerpen dieren.
Een ieder zou zich hier verder in moeten verdiepen, het is de essentie van onze omgang met paarden. Paarden zijn geen teddybeertjes, ze hebben een leider nodig.

Heb je de rangorde voor elkaar dan kun je je dominantie verzachten tot die van de koppelgenoot en dit nu kan een prachtig spel tussen mens en dier zijn met heel intensieve communicatie en een hechte vertrouwensband.
Paarden vormen altijd koppels, dieren die tot elkaar zijn aangetrokken, ze kunnen het met elkaar vinden, ze helpen elkaar, beschermen elkaar, geven aan elkaar aan waar lekkere hapjes te vinden zijn enz., enz..
Ook de leidmerrie heeft een koppelgenoot en die profiteert van de hoge rangorde van de leidmerrie.
Iedereen zou dat wel willen. De koppelgenoot van de leidmerrie stijgt in rangorde in de kudde en krijgt hier een betere overlevingskans door.
De koppelgenoot van een leidmerrie toont zich met meer bravoure. Dit moet jouw paard zijn.

Het bovenstaand wordt door heel erg veel ruiters niet gekend of begrepen met als gevolg een onophoudelijk gekissebis, boos worden, straffen, getrek, gestamp, zweep, wegvluchten, slofteugels, enz., we kennen het allemaal...
Dit is het gedrag van twee dieren voor wie de rangorde niet vaststaat.

Een paard dat zijn leider erkend heeft en door jou, zijn leider, als koppelgenoot is aanvaard leid je na een juiste rustige opbouw met een los teugeltje over de kermis.

MissDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:16

Dat klinkt heel mooi, hoe bewerkstellig je zo'n band? (Oprechte vraag!)

horselover02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:19

:9 als ik een pony had gehad zou ik denk ik gewoon een keer streng zeggen; NEE! en stopt hij/zij dan dan geef ik hem/haar een snoepje, en stopt zij/hij niet zou ik hem/haar gewoon een tijdje negeren, helpt dat niet? een klein tikje geven.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 14:22

1. ehhh (kijkt net te verdacht naar dat plantje van mijn moeder)
2. eh , en even boos stampen (bv als ze mijn moeders planten op eet)
3. in zijn neus knijpen od (loopt mij bv omver)
4. een schop onder zijn pens (denk aan stijgeren, bijten ed wat echt gericht is)

en heel soms straf ik onterecht. -O-
bv laatst mijn bijrijhaflinger mij toen ik het bit in aan het doen was en in zijn mond zat.
hij beet, maar wel zóó hard dat mijn gehele nagel eraf lag en er een hele plas bloed bij de poetsplek,
en nog een heel spoor van de poetsplek naar eigenaars huis lag.
toen heb ik hem onterecht uit reactie geslagen, hij kon er niets aan doen.
maar ik moet wel zeggen dat het zo'n pijn deed da ik flau ben gevallen in huis.
en meer als en week goed ziek van de pijn ben geweest.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 15:13

Haha precies toch Poiuwtreq :P
Mijn merrie bokt wel eens om toch zo'n beetje het laatste woord te hebben. Ze doet vervolgens flink wat ik vraag, maar toch weet ik nog een keer hoe ze er over denkt. Daar kan ik enkel mee lachen :(:)

Een blije bok, zo van: "Jaahaa, baas, ik heb er zin in, hoppa!" vind ik ook alleen maar grappig :) Ik vind het altijd erg leuk als paarden expressief laten zien hoe ze ergens over denken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-13 19:48

MissDD schreef:
Dat klinkt heel mooi, hoe bewerkstellig je zo'n band? (Oprechte vraag!)

Door vooral heel veel met je paard te doen. Of in ons geval met de ruin, toen nog hengst en zeer dominant, 14 jaar geleden heel consequent (we hadden hem net) terug te zetten iedere keer opnieuw langs de merries, (zweep tegen de borst hard tikken was daarbij nodig) totdat hij normaal met een los teugeltjes met mij mee liep naar zijn hengsten wei achterin. Binnen een half uur was de les begrepen. Daarnaast door heel veel met je paard te doen zoals in ons geval: buiten rijden, mennen (kon ik niet en voor hem geleerd want was zijn lust en zijn leven of anders gezegd heeft hij mij geleerd want hij is het enige paard waarmee ik durf te mennen), shows rijden in ons geval wat hij zalig vond want dan kon hij opscheppen hoe mooi hij was en is, en gewoon altijd met dat paard bezig zijn als je de tijd hebt. In jouw geval dus, uitzoeken wat je paard graag doet en hem dan wisselend programma aanbieden en veel plezier hebben met hem. Paard en ik zijn allang vriendjes en ik hoef alleen maar naar hem te kijken of te knipogen en hij weet dat ik door heb dat hij een streek wil leveren want "een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken" is echt van toepassing op dit geweldige (stoute) paard waarmee nu onze kleinkinderen gewoon weg kunnen rijden.