Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kir_Ples schreef:Brr wat een naar oog heeft dat paard zeg....
Ik denk echt dat deze een kronkel in zijn kop heeft, hij is dominant en wil de baas over jou spelen.. Absoluut jouw schuld niet hij maakt misbruik van jou karakter, daar heb ik zo'n hekel aan. Als ik jou was zou ik niet meer zo 'lief' voor hem zijn, dit soort gedrag zou ik toch echt wel gaan afstraffen.
Dadelijk sta je een keer midden in de wei en galoppeert hij op je af om je daarna een genadeloze trap te verkopen daar zie ik dit paard wel voor aan helaas.
Misschien dat je nog een training met hem kunt volgen, ik weet niet of jij dit allemaal nog wel wilt na wat je allemaal al geprobeerd hebt.. In ieder geval kan het niet zo door gaan, dadelijk gebeuren er echt ongelukken..
. Zie niet in waarom je een paard zijn kont gaat kriebelen als hij aangeeft jouw nabijheid niet prettig te vinden... Als hij daarna lelijk gaat doen straf je hem dus omdat jij zijn eerdere signaal genegeerd heb en dus zelf een fout maakt, dat is imo niet fair
Peelie schreef:Kir_Ples schreef:Brr wat een naar oog heeft dat paard zeg....
Ik denk echt dat deze een kronkel in zijn kop heeft, hij is dominant en wil de baas over jou spelen.. Absoluut jouw schuld niet hij maakt misbruik van jou karakter, daar heb ik zo'n hekel aan. Als ik jou was zou ik niet meer zo 'lief' voor hem zijn, dit soort gedrag zou ik toch echt wel gaan afstraffen.
Dadelijk sta je een keer midden in de wei en galoppeert hij op je af om je daarna een genadeloze trap te verkopen daar zie ik dit paard wel voor aan helaas.
Misschien dat je nog een training met hem kunt volgen, ik weet niet of jij dit allemaal nog wel wilt na wat je allemaal al geprobeerd hebt.. In ieder geval kan het niet zo door gaan, dadelijk gebeuren er echt ongelukken..
Als zij hem niet consequent een mep gaat verkopen als hij te dicht in de buurd komt, denk ik idd ook dat hij dat gaat doen. Het is een kwestie van afwachten voordat hij zijn kans een keer schoon ziet om je te grijpen. Daarom moet zij hem oop op zn plek zetten.
Duidelijk zijn. Hij te dicht in de buurd, niet luisteren? Dan maar een klap met dr zweep. Hij slaat jou ook.
Nogmaals, mensen zijn vaak te lief voor dit soort paarden. En er zullen veel mensen zijn die mijn methode afkeuren, maar ik heb meerdere paarden op die manier in het gareel en zelfs heel erg lief gekregen. Ze hebben een duidelijke lijder nodig die genzrn steld die voor een ieder begrijpelijk zijn. Dat is in dit geval respect voor elkaars ruimte.
) dat bedoel ik niet zo hard als het er staat, maar als je tegen mijn paard zo praterig zou zijn, zou hij ook zijn oren in z'n nek leggen. 't Is een ex-manegepaard en hij kan absoluut niet tegen dat soort 'drukte'. Ik las ergens de tip om eens een tijd enkel functioneel met hem bezig te zijn, dus niet teveel willen tutten en praten en knuffelen. Cerera schreef:Ik heb juist de indruk dat dit paard niet dominant, maar enorm onzeker is. Hij heeft behoefte aan een sterke leider, en dat ben jij niet. En dus moet hij zelf maar het heft in handen nemen, hoewel dat totaal niet bij hem past, waardoor hij zuur en wantrouwend wordt. Onzekere dieren kunnen hun onzeker gevoel overcompenseren met agressie. Dan wordt vaak gedacht dat het dier dominant is, terwijl het tegenovergestelde waar is.
Je doet volgens mij zo je best om maar consequent te zijn, dat je vergeet in te spelen op zijn feitelijke gedrag op dat moment. Maw, je moet niet consequent zijn óm het consequent zijn zelf, maar inspelen op het gedrag dat hij op dat moment werkelijk vertoont. Dat betekend dus dat je de ene keer best meer kunt toelaten dan het andere moment, puur gebaseerd op hoe hij zelf reageert. Komt hij (zoals eerder genoemd) blij naar je toe voor een knuffel, geef hem die dan en laat hem niet wachten puur omdat je consequent wilt zijn. Komt hij naar je toe en doet hij zuur, dán laat je hem wachten. Het laten wachten is immers niet omdat hij geen knuffel mag, maar omdat hij op dat moment gedrag vertoont wat niet prettig is en dus geen knuffel (beloning) verdient.
Belangrijk is dat je altijd onbevooroordeeld de weide instapt. Gedraagt hij zich goed, dan doe jij dat ook en beloon je hem zo. Gedraagt hij zich slecht, dan corrigeer je hem. Dan kan het dus best zijn dat hij zich boos gedraagt en jij hem corrigeert en weg jaagt, en hij 5 minuten later terug komt met een andere houding. Wees dan zelf ook weer onbevooroordeeld en niet meer boos op hem en geef hem een nieuwe kans om zelf weer bij je te komen, zich goed te gedragen en alsnog beloond te worden. Of andersom, hij gedraagt zich goed, krijgt een kroel en gaat daarna boos doen. Stuur hem dan onmiddelijk weer weg en laat hem weten dat jij hem niet in je ruimte wilt als hij onacceptabel gedrag vertoont. Als je altijd zelf gestaag hetzelfde ritme volgt, dezelfde handelingen doet en hetzelfde gedrag vertoont, ("consequent" zijn) ondanks hoe hij zich gedraagt, heeft het voor hem ook geen zin om zijn gedrag te veranderen, immers jou aanpak blijft hetzelfde, of hij nu zuur is of niet.