Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:40

Ik zou ook absoluut je paard een poosje op pijnstillers zetten. Daarmee kan je al zoveel vragen die je hebt beantwoorden. Veranderd zijn gedrag positief, moet je toch gaan uitzoeken waar de pijn vandaan komt. Veranderd zijn karakter niet is het zws een gedrags probleem. Die pijnstillers zouje wel een poosje moeten gebruiken omdat zijn gedrag nu ook een btje gewoonte kan zijn geworden en dat heeft dan tijd nodig om verandering op te merken in sommige gevallen. Ik zou deze optie zéker overleggen en voorleggen aan je dierenarts. Het feit dat je dit topic aanmaakt en je zorgen en twijfels uit, zegt al dat je geen slehte eigenaar bent hoor! :(:)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:46

De toon van je stem verandert zodra je tegen denzil praat. Je stem gaat een stuk omlaag. Ik hoor je ook vaak waarschuwend "hela" roepen en het lijkt of je gemixte signalen afgeeft. Je wil hem graag aanhalen, hij geeft een reactie in de vorm van orenspel en een blik en een beweging waarop jij hem "hela" toe roept. Hij weet niet goed wat hij ermee moet lijkt wel.

Dit is wat ik hoor, ik kan jou natuurlijk niet zien en kan niet zien welke signalen je afgeeft met je lichaam.

Daarbij is dit absoluut geen verwijt naar jou toe trouwens.

Ik kan me voorstellen dat je op je hoede bent met hem in de buurt, ik zou niet graag zomaar zijn weide inlopen als jij zegt dat hij hier goede momenten heeft. Want zijn blik en lichaamstaal spreken boekdelen :+

Maar in je stem en benadering hoor ik dat je weldegelijk op je hoede bent en dat merkt denzil ook. Misschien dat je onbewust een deel van het gedrag in stand houd op deze manier.

Nogmaals: dit is zeker niet als kritiek bedoeld want ik kan me er wel wat bij voorstellen.

bliver

Re: Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 07:55

Heb je zijn ogen weleens na laten kijken???

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:32

Op de filmpjes zie ik een paard met totaal geen respect voor de.ruimte van de mens en een mens wat totaal geen duidelijkheid geeft in wat wel en niet mag.

Ik heb zelf ook zo'n paard gehad. Hij kon heel zuur zijn en flink gericht trappen. Ik ben op een gegeven moment met een zweep de wei in gegaan. Als hij dan naar mij toe kwam en te dicht in mijn ruimte en na de eerste keer met lichaamstaal niet aan de kant gaan. Dan was het heel erg simpel. Een flinke soejang, een bok? Weer een mep totdat hij stopt met slaan en aan de kant gaat. Als hij dan zo ver is dat hij op lichaamstaal aan de kant gaat, dan nodig ik het paard uit om te komen.

Mijn ervering is dat mensen met dit soort paarden veel te voorzigtig te werk gaan. Het paard paard is niet voorzichtig met jou, dan jij ook niet met hem.

Ik vind jou consequent onconsequent en persoonlijk krijg ik daar jeukende handen van. Ik denk dus ook dat dit gedrag wél door jou komt. Nee, je bent geen slechte eigenaar, maar wel veeeeel te voorzichtig en je grijpt veel te laat in. Grijp bij de eerste tekenen van opdringen/dominantie gelijk in. Wacht niet af totdat hij het helemaal fout doet. In dit geval denk ik echt dat het aan jou ligt, hoe hard dat ook is om te horen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 08:54

Brr wat een naar oog heeft dat paard zeg....
Ik denk echt dat deze een kronkel in zijn kop heeft, hij is dominant en wil de baas over jou spelen.. Absoluut jouw schuld niet hij maakt misbruik van jou karakter, daar heb ik zo'n hekel aan. Als ik jou was zou ik niet meer zo 'lief' voor hem zijn, dit soort gedrag zou ik toch echt wel gaan afstraffen.

Dadelijk sta je een keer midden in de wei en galoppeert hij op je af om je daarna een genadeloze trap te verkopen daar zie ik dit paard wel voor aan helaas.

Misschien dat je nog een training met hem kunt volgen, ik weet niet of jij dit allemaal nog wel wilt na wat je allemaal al geprobeerd hebt.. In ieder geval kan het niet zo door gaan, dadelijk gebeuren er echt ongelukken..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:07

Kir_Ples schreef:
Ik denk echt dat deze een kronkel in zijn kop heeft, hij is dominant en wil de baas over jou spelen.. Absoluut jouw schuld niet hij maakt misbruik van jou karakter, daar heb ik zo'n hekel aan. Als ik jou was zou ik niet meer zo 'lief' voor hem zijn, dit soort gedrag zou ik toch echt wel gaan afstraffen.

Dadelijk sta je een keer midden in de wei en galoppeert hij op je af om je daarna een genadeloze trap te verkopen daar zie ik dit paard wel voor aan helaas.

Misschien dat je nog een training met hem kunt volgen, ik weet niet of jij dit allemaal nog wel wilt na wat je allemaal al geprobeerd hebt.. In ieder geval kan het niet zo door gaan, dadelijk gebeuren er echt ongelukken..

Als zij hem niet consequent een mep gaat verkopen als hij te dicht in de buurd komt, denk ik idd ook dat hij dat gaat doen. Het is een kwestie van afwachten voordat hij zijn kans een keer schoon ziet om je te grijpen. Daarom moet zij hem oop op zn plek zetten.

Duidelijk zijn. Hij te dicht in de buurd, niet luisteren? Dan maar een klap met dr zweep. Hij slaat jou ook.

Nogmaals, mensen zijn vaak te lief voor dit soort paarden. En er zullen veel mensen zijn die mijn methode afkeuren, maar ik heb meerdere paarden op die manier in het gareel en zelfs heel erg lief gekregen. Ze hebben een duidelijke lijder nodig die genzrn steld die voor een ieder begrijpelijk zijn. Dat is in dit geval respect voor elkaars ruimte.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:12

Respect voor elkaars ruimte inderdaad, dus ook andersom ;) . Zie niet in waarom je een paard zijn kont gaat kriebelen als hij aangeeft jouw nabijheid niet prettig te vinden... Als hij daarna lelijk gaat doen straf je hem dus omdat jij zijn eerdere signaal genegeerd heb en dus zelf een fout maakt, dat is imo niet fair :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:13

Peelie schreef:
Kir_Ples schreef:

Als zij hem niet consequent een mep gaat verkopen als hij te dicht in de buurd komt, denk ik idd ook dat hij dat gaat doen. Het is een kwestie van afwachten voordat hij zijn kans een keer schoon ziet om je te grijpen. Daarom moet zij hem oop op zn plek zetten.

Duidelijk zijn. Hij te dicht in de buurd, niet luisteren? Dan maar een klap met dr zweep. Hij slaat jou ook.

Nogmaals, mensen zijn vaak te lief voor dit soort paarden. En er zullen veel mensen zijn die mijn methode afkeuren, maar ik heb meerdere paarden op die manier in het gareel en zelfs heel erg lief gekregen. Ze hebben een duidelijke lijder nodig die genzrn steld die voor een ieder begrijpelijk zijn. Dat is in dit geval respect voor elkaars ruimte.

Ik ben het echt helemaal met je eens hoor!!

Ik kan alleen niet uit het verhaal opmerken of TS wel eens niet zo lief voor hem is geweest en of dat werkte? Wanneer het paard op z'n plek zetten ook niet helpt en hij zo blijft dan denk ik (klinkt cru) dat ik hem naar het slachthuis bracht.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:30

Een paard kan ook zuur doen omdat hij op dat moment bezig is met het 'sturen van jou'. Op het filmpje vind ik dat overduidelijk. Als paarden elkaar uit de buurt willen hebben, kijken ze zuur. Hoe dominanter het paard, hoe 'zuurder' hij kan overkomen. Als ik het met mijn ruin vergelijk, als je twijfelend en afwachtend met hem omgaat, wordt hij zuur. Hij concludeert dan, okay, JIJ weet het niet blijkbaar, dus dan moet ik het maar weten en doe ik wat ik wil. Ik heb eens een verzorgmeisje gehad die heel twijfelend overkwam, resultaat: paard wordt enorm 'zuur', loopt de hele tijd met de oren in de nek en gaat haar zeg maar 'rondsturen' (achteruit dreigen bijvoorbeeld, weliswaar van zijn kant een dominantiespelletje, maar uitgelokt door haar gedrag. Vooral in het begin toen ik hem had, deed hij dat bij mij ook. Maar als hij zijn plaats goed weet door duidelijk gedrag, dan is hij ab-so-luut niet zuur en komt zelf om knuffels vragen, likt je handen en kriebelt je rug voor je.

In mijn ogen ben je teveel bezig met het willen knuffelen van je paard en met je twijfel ten opzichte van hem. Hij voelt je twijfel en neemt dan zelf het heft in handen. Resultaat: een zuur paard. Eérst duidelijkheid, dán pas knuffelen! Een zuur paard knuffel je niet, een zuur paard stuur je weg (slaan lijkt me echt niet nodig, ik zou wel een zweepje meenemen want met je arm wapperen is vaak niet effectief)... tenzij de oorzaak lichamelijk is, dat kán wel maar dan nog zou ik dat gedrag niet direct accepteren als je op de grond met hem omgaat, ook een paard dat ergens last van heeft, kan zich gedragen ten opzichte van jou!. Op een van de filmpjes draait hij op een gegeven moment zijn achterkant naar je toe (niet om te schoppen, maar hij draaide zich om). Dát zou ik al niet accepteren, dat is onverschillig en lomp naar jou toe. Dan zou ik meteen al zeggen: als je zo doet, ga dat dan maar lekker even ergens anders doen. Ik zou dat wel apart oefenen, dus eerst niet met het andere paard erbij. Bijvoorbeeld in de roundpen. Ik zou dus zeggen: doet hij zuur? Stuur hem gewoon weg en zet hem aan het werk, stel dat hij wel iets mankeert , dan hoeft dat heus niet intensief, maar houd hem in beweging, in stap of draf. Laat hem pas bij je komen als hij NIET zuur doet. Laat hem merken dat je gewoon geen zin hebt in dat gedrag. Het is wel aan te bevelen om daar hulp bij te vragen, als je zelf de signalen niet ziet.

Ik zie het niet direct gebeuren dat de oorzaak fysiek is, als ik de filmpjes zo zie.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:38

Ik krijg ook een beetje de kriebels als ik jou filmpje zie, vooral omdat je zegt dat dit je goede dagen zijn! Hij is constant aan het dreigen naar je. Als mijn paard dit zou doen zou ik hem per direct weg sturen, en dan niet een meter verder, maar TIEN meter verder!!

Dit paard heeft geen kronkel maar is een dominant paard die de kans heeft dit te uiten. Hij staat volledig boven jou, en daarom trapt hij zodra jij hem corrigeert. Hij pikt jou correcties niet en zet jou terug op je plaats zodra jij je hem boven hem probeert te zetten.

Hij mag echt jou ruimte niet in komen, niet eens jou richting op komen met z'n oren in z'n nek en op zo'n dreigende houding. Een zweep is niet handig in dit geval (veelste kort waardoor hij in jou ruimte is wanneer je hem raakt en hij jou weer kan corrigeren) een langere leadrope is beter, waardoor je hem op grotere afstand kan houden.

Je zegt dat je grondwerk lessen heb gehad maar ik vraag me af van welke stroming? Dit is goed op te lossen met Parelli en ik vind het apart dat iemand jou niet heeft geadviseerd hem weg sturen, aangezien dit ook best gevaarlijk voor jou is.

edit

zoals deze persoon hierboven ook zegt, zou ik inderdaad de kont naar je toekeren ook echt niet accepteren. Altijd met z'n gezicht naar jou toe staan, zodra de kont naar je toe keert, moet JIJ weer de heft in handen nemen en de kont weer wegdrijven.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:50

Volgens mij is 't gewoon een chagrijnig dier. Dat heb je bij mensen ook.
Mijn oude merrie is wel vrolijk, maar ook absoluut geen knuffel. Doet ook haar oren naar achteren als ze geen zin heeft. Mijn 1-jarige merrie kruipt het liefst bij je op schoot. Alles voor aandacht en knuffels.

Als jouw paard je gericht wil slaan, zelfs naar je hoofd, vind ik dat zelfs zo gevaarlijk dat ik 'm direct zou verkopen. Het hoeft maar één keer raak te zijn en jouw paarden hebben geen eigenaar meer. De liefde die jij er in wil steken krijg je niet terug of er is in ieder geval totaal geen respect voor. Was het mijn paard dan had ik er, al was het alleen al voor mijn eigen veiligheid, gelijk afstand van gedaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:54

Tja ik weet niet, maar ik vind je wel erg druk overkomen op de filmpjes (wel grappig trouwens om opeens zo'n vertrouwde Belgische stem te horen :D ) dat bedoel ik niet zo hard als het er staat, maar als je tegen mijn paard zo praterig zou zijn, zou hij ook zijn oren in z'n nek leggen. 't Is een ex-manegepaard en hij kan absoluut niet tegen dat soort 'drukte'. Ik las ergens de tip om eens een tijd enkel functioneel met hem bezig te zijn, dus niet teveel willen tutten en praten en knuffelen.

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 09:56

Hmm Denzin vindt het gefriemel wat jij bij hem doet echt niet leuk en dat maakt hij heel vaak duidelijk in mijn ogen, maar jij luistert daar niet naar.

Ik denk echt dat je er professionele hulp bij moet halen. De tip om hem te slaan met een zweep... niet doen!!! Ik denk dat je hem daar alleen maar agressiever mee maakt. Ik vind dat je zodra je in de wei komt, je een halster om moet doen en daarin met hem moet werken en ga alsjeblieft niet meer zo bij zijn billen staan.. Is vragen om problemen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:04

Uit mijn eigen ervaring: als mijn paard me met een zuur hoofd begroet, zeg ik gewoon 'goeiemorgen zonneschijntje' of iets in die trant en ik laat hem gerust. Ga eerst even de klusjes doen (schuilstal uitmesten, hooi halen etc). Door hem gewoon even die ruimte te geven en me niet op te dringen, komt hij algauw met zijn oortjes naar voor vrolijk op me af. Het zit er bij hem ZO ingebakken door z'n manegeverleden om een zuur gezicht te trekken, ga ik hem dan wegjagen of slaan oid, dan wordt dit alleen maar erger. Hetzelfde als ik hem dan heel veel ga zitten betutten en befriemelen.. jouw paard had al een achtergrond van zuurheid voor hij bij jou kwam, dus kan best ook zo'n ingebakken gewoonte zijn. Ik heb als 'regel' dat hij zo zuur mag kijken als hij wilt, zolang hij maar netjes blijft en me niet bijt (was als manegepaard ook een bijterd). Het is nu al een tijdje gewoon een vrolijke lieverd, maar mensen die meteen zijn ruimte inkomen of druk en praterig zijn, worden nog steeds met een chagrijnige kop onthaald.

(ter vb uit zn manegeperiode enkele foto's, ik kan er helemaal naastzitten maar herken in jouw paard zn blikken en gedrag veel van mijn paard: http://www.mijnalbum.nl/Foto-RKPRS4SM-D.jpg en http://www.mijnalbum.nl/Foto-KPPJIWEJ-D.jpg )

Cerera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:07

Ik heb juist de indruk dat dit paard niet dominant, maar enorm onzeker is. Hij heeft behoefte aan een sterke leider, en dat ben jij niet. En dus moet hij zelf maar het heft in handen nemen, hoewel dat totaal niet bij hem past, waardoor hij zuur en wantrouwend wordt. Onzekere dieren kunnen hun onzeker gevoel overcompenseren met agressie. Dan wordt vaak gedacht dat het dier dominant is, terwijl het tegenovergestelde waar is.

Je doet volgens mij zo je best om maar consequent te zijn, dat je vergeet in te spelen op zijn feitelijke gedrag op dat moment. Maw, je moet niet consequent zijn óm het consequent zijn zelf, maar inspelen op het gedrag dat hij op dat moment werkelijk vertoont. Dat betekend dus dat je de ene keer best meer kunt toelaten dan het andere moment, puur gebaseerd op hoe hij zelf reageert. Komt hij (zoals eerder genoemd) blij naar je toe voor een knuffel, geef hem die dan en laat hem niet wachten puur omdat je consequent wilt zijn. Komt hij naar je toe en doet hij zuur, dán laat je hem wachten. Het laten wachten is immers niet omdat hij geen knuffel mag, maar omdat hij op dat moment gedrag vertoont wat niet prettig is en dus geen knuffel (beloning) verdient.

Belangrijk is dat je altijd onbevooroordeeld de weide instapt. Gedraagt hij zich goed, dan doe jij dat ook en beloon je hem zo. Gedraagt hij zich slecht, dan corrigeer je hem. Dan kan het dus best zijn dat hij zich boos gedraagt en jij hem corrigeert en weg jaagt, en hij 5 minuten later terug komt met een andere houding. Wees dan zelf ook weer onbevooroordeeld en niet meer boos op hem en geef hem een nieuwe kans om zelf weer bij je te komen, zich goed te gedragen en alsnog beloond te worden. Of andersom, hij gedraagt zich goed, krijgt een kroel en gaat daarna boos doen. Stuur hem dan onmiddelijk weer weg en laat hem weten dat jij hem niet in je ruimte wilt als hij onacceptabel gedrag vertoont. Als je altijd zelf gestaag hetzelfde ritme volgt, dezelfde handelingen doet en hetzelfde gedrag vertoont, ("consequent" zijn) ondanks hoe hij zich gedraagt, heeft het voor hem ook geen zin om zijn gedrag te veranderen, immers jou aanpak blijft hetzelfde, of hij nu zuur is of niet.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 10:57

Zag in het filmpje redelijk wat overeenkomsten met 1 van onze merries.
Wat ik zelf doe, als ze zo doet is echt een boze stem opzetten.
Ik vind jouw stem wat te lief overkomen, ook als je hem dan wegstuurt.
Voor mijn gevoel klinkt het allemaal hetzelfde, of je nu aardig tegen hem praat of als ie aan het dreigen is.
Die van ons heeft af en toe van die buien, niet dagelijks, en voor mijn gevoel zoekt ze dan bevestiging dat ik het nog steeds niet pik, dat ze zo doet.
Ik hoef nu alleen nog maar te zeggen, hee kappen nu, met een kwade stem, en de oortjes gaan direct weer naar voren, en ze blijft weer rustig staan.
Als je zelf namelijk een kwade stem opzet wordt je lichaamshouding automatisch ook wat anders.
Als hij trouwens bij je staat en hij kijkt alleen zuur, zou ik dat meer negeren, maar als ie dan vrolijk kijkt wat extra aandacht geven.
Anders ben je misschien te veel bezig met zijn negatieve houding.
En afstraffen als ie echt gaat dreigen, maar dan ook eens echt kwaad worden.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:22

Cerera schreef:
Ik heb juist de indruk dat dit paard niet dominant, maar enorm onzeker is. Hij heeft behoefte aan een sterke leider, en dat ben jij niet. En dus moet hij zelf maar het heft in handen nemen, hoewel dat totaal niet bij hem past, waardoor hij zuur en wantrouwend wordt. Onzekere dieren kunnen hun onzeker gevoel overcompenseren met agressie. Dan wordt vaak gedacht dat het dier dominant is, terwijl het tegenovergestelde waar is.

Je doet volgens mij zo je best om maar consequent te zijn, dat je vergeet in te spelen op zijn feitelijke gedrag op dat moment. Maw, je moet niet consequent zijn óm het consequent zijn zelf, maar inspelen op het gedrag dat hij op dat moment werkelijk vertoont. Dat betekend dus dat je de ene keer best meer kunt toelaten dan het andere moment, puur gebaseerd op hoe hij zelf reageert. Komt hij (zoals eerder genoemd) blij naar je toe voor een knuffel, geef hem die dan en laat hem niet wachten puur omdat je consequent wilt zijn. Komt hij naar je toe en doet hij zuur, dán laat je hem wachten. Het laten wachten is immers niet omdat hij geen knuffel mag, maar omdat hij op dat moment gedrag vertoont wat niet prettig is en dus geen knuffel (beloning) verdient.

Belangrijk is dat je altijd onbevooroordeeld de weide instapt. Gedraagt hij zich goed, dan doe jij dat ook en beloon je hem zo. Gedraagt hij zich slecht, dan corrigeer je hem. Dan kan het dus best zijn dat hij zich boos gedraagt en jij hem corrigeert en weg jaagt, en hij 5 minuten later terug komt met een andere houding. Wees dan zelf ook weer onbevooroordeeld en niet meer boos op hem en geef hem een nieuwe kans om zelf weer bij je te komen, zich goed te gedragen en alsnog beloond te worden. Of andersom, hij gedraagt zich goed, krijgt een kroel en gaat daarna boos doen. Stuur hem dan onmiddelijk weer weg en laat hem weten dat jij hem niet in je ruimte wilt als hij onacceptabel gedrag vertoont. Als je altijd zelf gestaag hetzelfde ritme volgt, dezelfde handelingen doet en hetzelfde gedrag vertoont, ("consequent" zijn) ondanks hoe hij zich gedraagt, heeft het voor hem ook geen zin om zijn gedrag te veranderen, immers jou aanpak blijft hetzelfde, of hij nu zuur is of niet.

Hier ben ik het mee eens. Jouw vrolijke paard is zo te zien de leider en jouw zure paard onzeker.

Inderdaad klink je anders bij je zure paard dan bij je vrolijke paard. Misschien vanwege het filmpje, maar ik ervaar het een beetje als uitlokken van zuur gedrag.

De lichaamstaal van jouw paard is volkomen duidelijk, ga daar inderdaad op af. Wij hebben momenteel een shetlander die hetzelfde soort gedrag vertoont, als zij haar oren naar achter doet, laat ik haar met rust. Als ze dan na een poosje vrolijker is ga ik naar haar toe. Dreigt ze (ze bijt en trapt) dan reageer ik met een boze, lage stem. Gewoonlijk is dat voldoende.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:30

hij vind je andere paard nou niet bepaald aardig!
en dan als jij er bij bent, ik zie duidelijk op het filmpje dat het dreigen echt niet alleen naar jou is.

maar als je geen klik hebt met je paard dan moet je hem weg doen.
misschien heeft iemand ander wel een klik rmee?
is geen schande hoor, heb trouwens het idee dat je paard niet op zijn plek staat,andere omgeving met andere paarden zal absoluut helpen :j

Dona85

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:39

ik zou de kans wel benutten om je paard even ergens anders te zetten.
Misschien dat je daar dan ook terecht kan met een ervaren instructeur grondwerk om daar even opnieuw te beginnen.
En misschien wat anderen hier ook aangeven eens een beetje hem meer met rust te laten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:52

Als al het medische is uitgesloten ( wat zie ik toch aan zijn linkeroog, vuil? ) zou ik zeker met de juiste instructie met grondwerk aan de slag gaan.
consequent zijn, geen getrut en gekroel, niet lastig vallen met aaien etc., je paard is er echt niet van gediend.

Ik weet niet, zou me niets verbazen als er geen medische reden achter zit.
Hij loopt verder wel goed? Eet goed etc? Nergens gevoelig verder met aanraken?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 11:55

Ik heb niet alles gelezen, maar wat heb je gedaan aan grondwerk? Want ik zie hier wel dingen die zeker verbeterd kunnen worden. Op een gegeven moment staat hij vrij rustig en loop je direct naar het hoofd. Dan zie je hem omslaan. Met het aaien gaat er een impuls naar het hoofd. De meeste paarden vinden dat helemaal niet zo prettig. Ze vinden het vaak veel fijner als jij hun hoofd uitnodigt en ze dan pas aait.
Ook zie ik hem omslaan wanneer hij zich in jou buigt. Je staat links van hem, en hij kijkt naar rechts. Daarbij duwt hij jou als het ware weg met zijn lichaam.

Ik zie veel impulsen naar zijn hoofd en ik zie ook duidelijk dat hij daar negatief op reageert. Het feit dat hij naar jou uithaalt zegt ook een hoop. Hij mist een stuk respect.

Maar ik denk dat dat zeker wel te verhelpen is met de juiste begeleiding. Dan ga ik er van uit dat hij inderdaad geen pijn heeft.

Ik weet wel een aantal trainers in België die je vast een eind op weg kunnen helpen... Pb maar voor contactgegevens:)

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:01

Zoek iemand die echt verstand van paarden heeft en laat je begeleiden.
Misschien dat iemand op bokt je wilt helpen.

felineepino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 12:54

Ik twijfel een beetje wat ik moet denken bij sommige reacties. Als dit paard wel degelijk dominant is, moet je inderdaad duidelijk zijn en je grenzen aangeven. Ik lees dingen over klappen met de zweep etc. Maar wat nou als dit paardje een heel zwaar verleden heeft gehad? In het verleden is mishandeld en voordurend angst of spanning met zich mee draagt? Ik ken een paard waarvan ik hoor dat het vroeger een enorme schat is geweest, en een niet hele lange tijd is mishandeld in zijn stal, juist omdat hij zo lief was, was hij de pineut. Sinds dien kijkt het altijd enorm lelijk als je zijn stal in komt, als je aan zijn deur zit of hem dicht doet komt hij erop af om in je handen te bijten. Een aantal keer ging het pakken goed, maar toen ik wat meer haast had, schrok hij daarvan en heb ik een aantal bokken naar me toe gehad in de hoek van zijn stal. Rijden is hij ontzettend lief, poetsen kan hij lekker vinden al kijkt hij nog wel eens heel lelijk als hij niet weet wat je gaat doen. Moet je zo'n paard een paar tikken met de zweep geven als het niet luisterd? Ik ben ervan overtuigd dat dat niet de juiste manier is. Ik weet natuurlijk niet wat voor verleden Denzil heeft, maar ik zou eerst helderheid gaan zoeken voordat je besluit het af te dwingen. Ik zeg niet dat het niet nodig kan zijn, het is een gevaarlijke situatie, maar hoe weten jullie dat je het op die manier niet alleen maar gevaarlijker maakt? 1 ding is zeker, dit paard zit totaal niet lekker in zijn vel. Ik zou een weekje pijnstilling zowieso proberen. Vind hij het leuk om gereden te worden? Gaan de oortjes dan naar voren? Ik denk dat je het al wel hebt geprobeerd, maar wat als je je nou werkelijk op het meer rijden gaat focussen, zoals je was aangeraden? Ik vind het super wat jij allemaal probeert, zullen niet veel mensen doen. Hoop dat er wat meer duidelijkheid gaat komen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 13:56

Paard heeft weinig respect voor je denk ik zo te zien, ik denk dat een goed begeleide Join Up al een heel end helpt. niet door blijven gaan zoals je nu doet want straks gebeurd er iets ergs. Je moet jezelf of dominanter opstellen of hem gewoon weg doen als je dat niet kan. Hij is een paard die duidelijk grenzen en richtlijnen nodig heeft. Ik heb eigenlijk alleen maar paarden met een sterk karakter. Slaan enz is niet nodig, op hun plek zetten zeker wel. PB maar als ik je kan helpen hoor
Ik zou nooit een paard zomaar op pijnstillers zetten, chemische zooi is altijd slecht.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 14:11

Eén ding wat je in elk geval niet zou moeten doen (ik meen dat wel op de filmpjes te zien) is hem aaien of belonen of kloppen op het moment dat hij staat te dreigen of zuur staat te doen.