Hoe weet je wanneer je (g)een klik hebt met 'n paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:06

Grondwerk is idd een goede starter.
Maar voor het rijden zou ik idd zeker les inschakelen, jouw rijervaring is vrij beperkt.
8j rijden is in jouw ogen een hele tijd, maar eigenlijk begint het echte rijden dan pas echt, ook zeg je zelf dat je enkel op manege gereden hebt, en bovendien koos je daar dan enkel de bravere paardjes uit, er is soms een verschil van dag en nacht tussen een manege paard en een net iets beter eigenaarspaard.
Als je het aandurft en doorzet ga je idd zeker hier veel van bijleren.
Longe werk is idd zoals al door anderen hier gezegd basis training, als dit paard dit niet kent mist het dus een deel in de basis, zou ik er zeker bij nemen om dit weer goed op te nemen, maar ik vind dat longe werk niet bedoelt mag zijn om enkel de hevigheid er een beetje af te rijden, want dan ben je verkeerd bezig vind ik. Ik weet dat vele jonge en minder jonge eigenaars vooral dressuur mensen dit zo oplossen, enkel omdat ze eigenlijk gewoon niet durven op te stijgen op hun niet gelongeerd paard, maar ik zie die paarden dan soms wild in het rond springen tijdens het longeren , dit is geen goed longeerwerk heeft er dus ook niets mee te maken, eigenlijk onkunde van die bepaalde mensen, ook longeren moet je leren te doen, controle over hoe het paard loopt dus, het paard mag dus niet zomaar wat rondspringen nee dat dus zeker niet. En dit heeft echt niets te maken met een hevig paard of een volbloed paard of ..... maar enekl met de kennis en kunde van de persoon die daar in het midden staat, ook al rijdt die reeds hogere wedstrijden dressuur, dit is verkeerd.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:11

Goed dat je het zadel gaat laten nakijken +:)+
Mijn leraar zegt altijd dat het meestal 6 maanden tot een jaar duurt vooraleer je echt 'een klik' hebt met je paard, als die er na die tijd nog steeds niet is zou ik je aanraden om het paard achter je te laten.. Dat heb ik helaas al 2 keer op een harde manier ondervonden.

MirandaMalik

Re: Hoe weet je wanneer je (g)een klik hebt met 'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 01:18

Zelf pas ik me altijd gewoon aan en wen je vanzelf aan elkaar, er zijn altijd veel dingen om aan te werken en er blijven de komende jaren altijd weer nieuwe uitdagingen om mee bezig te gaan.
Dan krijg je vanzelf een band, die bouw je op door problemen aan te gaan en op te lossen, daardoor krijg je een klik en die is voor het leven.

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:32

Ik hoop het, ik mis het rijden heel erg!
Heb al iemand gemaild die een bijrijder zoekt, en dat klinkt helemaal geweldig. Dus even wachten op antwoord :) check elk uur m'n mail, als het nog niet vaker is haha. :')

laughterline

Re: Hoe weet je wanneer je (g)een klik hebt met 'n paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 11:35

Ik vind het natuurlijk erg jammer dat het nu niet lukt. Maar ik ben er zeker van dat het te gevaarlijk is op het moment. Ik wilde starten met privéles, maar dit kan ik helaas niet betalen.