Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Het paard dat ik nu rij had ook heel veel moeite met het stil staan bij het op stappen. als ik de teugels oppakte liep ze al weg. Maar tis echt een kwestie van volhouden idd.. het scheelt dat jou paard niet in paniek raakt als je opstapt. daar heb je al heel veel gemak van! en daar zou ik ook gebruik van maken.
stap 2 is teugels oppakken. dit klinkt super simpel maar veel paarden (inclusief die van mij) willen gelijk weg lopen of van je weg draaien. kwestie van vasthouden en loslaten als het paard stil staat. en weer belonen ( een klopje, snoepje of gwn een stem beloning). daarna je voet in de beugelzetten. en dit deel is waarschijnlijk het lastigste van allemaal. maar ook hier gwn je voet in de beugel zetten en als het paard weg loopt stil zetten. maar niet je voet uit de beugel halen!! gwn er in blijven staan. laat desnoods het paard naar binnen kijken dat als hij gaat lopen hij rondjes om jou loopt en jij niet mee hinkt langs je paard. daarna voor hangen is het het zelfde. hierbij laat ik wel altijd de paarden naar binnen kijken wat sommige vinden het nog wat onwennig en ze kunnen beter 10 rondjes draaien dan 3 in rengalop door de bak gaan
en dan natuurlijk gaan zitten
en pas weg laten stapppen als jij vind dat het paard weg mag. en eigenlijk is dit een kwestie van herhalen en vol houden en consequent blijven.. ik denk dat veel van mij punten hierboven ook al wel genoemt zijn maar dit is ing hoe ik het doet met jonge paarden
sturdyfellow schreef:vandaag stond ie al 2 sec stil....hij ging pas lopen toen ik echt zat.........super goed begin dus
dat is na een tijdje goed gelukt met mijn paardje
sturdyfellow schreef:dat buigen is een goede tip, ga ik in mijn achterhoofd houden....het heeft idd ook met balans te maken...maar hij word nog vervelender als ik dit een paar x probeer