moeilijk met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sturdyfellow

Re: moeilijk met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 00:10

Ja rechta opstappen maakt ook geen verschil...krukje iets in vergelijking zonder krukje....ga de snoepjes testen morgen

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 08:37

persoonlijk vind ik snoepjes een verkeerd signaal.
maar het kan indien de signalen goed zijn wel werken, er zijn heel veel wegen die naar Rome leiden.
Zelf ga ik er altijd van uit dat je gewoon het paard moet leren dat stilstaan op zo'n moment het gevraagde is, en dat is dan ook het rustmoment voor het paard.
Klinkt mssn een beetje te simpel, maar het is toch iets dat perfect werkt, ik heb het al verschillende malen zelfs in een clinic toegepast, en tot hiertoe is het me altijd al gelukt.
En dit is iets dat vrij snel zou moeten lukken, normaal een training van ongeveer een paar minuten tot een half uurtje , en paard staat stil.
uiteraard moet er dan nog een paar dagen zelfde principe verder ingetraind worden, maar ieder paard kan dit leren.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-13 19:32

vandaag eerste pogingen gedaan emt snoep....niet volgestopt maar voor dingen die meneer anders niet deed en nu wel meewerkte een snoepje gegeven en daarna ook even rsut gegeven...hij vnd halthouden en wacten erg lastig en loopt liever aan los teugeltje met hoofd op kniehoogte naast me te sloffen, dus gebruikte dit als beloning....ging nog lang niet goed, maar t begin was er...

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 20:04

je kunt het later als het goed gaat ook afbouwen naar een klopje, beloon nu tijdens het snoepje geven ook met een klopje en je stem (als het lukt haha)

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 00:16

ja klopt ik prijs hem de hemel in en dat vind ie prachtig haha, sukkel....
doen t nu al af en toe, als ie iets simpels doet, en je beloont hem goed dan denkt ie...oke krijg ik snoep of niet....en dan gewoon niet....alleen dit probleem met opstappen laat zich niet zo vlug oplossen vandaar het snoep..

in principe train ik niet met snoep maar gewoon met stem

Tiahastrona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 09:53

Heb dit probleem ook een beetje. Ik heb een grote 3 jarige die zadelmak is. Probeer met zijn tweeën op te stappen, maar ben soms ook alleen. Zet haar dan met haar kont in de hoek, ze loopt achteruit.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:14

Nee deze loopt vooruit en zorgt dat ie met zijn neus bij t krukje stilstaat maar zkr niet ernaast.. doe nu ook vantrvoren wat oefeningen qaardoor zijn hoofd kaag gevraagd word en dat helpt god tegen de domibantie en voor t respect v meneer...morgen weer proberen

Jede123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:47

Alles wat hierboven is gezegd zijn idd allemaal goede manieren om een paard te leren stil staan tijdens ht op stappen :)
wat ik altijd doe met jonge paarden is gwn een stappen plan uitvoeren. maar hierbij wel rekening houden dat elk paard anders reageerd en een net iets andere manier nodig heeft ;) Het paard dat ik nu rij had ook heel veel moeite met het stil staan bij het op stappen. als ik de teugels oppakte liep ze al weg. Maar tis echt een kwestie van volhouden idd.. het scheelt dat jou paard niet in paniek raakt als je opstapt. daar heb je al heel veel gemak van! en daar zou ik ook gebruik van maken.
bij mij was stap 1 dat het paard stil moet staan als ik naast hm sta. of ik nu bezig ben met aansingelen, beugels naar bededen doe of mijn laarzen dicht doe. het paard blijft staan. simpel genoeg door elke keer als het paard beweegt het weer op zijn oude plek terug te zetten. en net zo lang door gaan tot je om hem heen kan lopen en dat hij blijft staan. en natuurlijk altijd belonen ;) stap 2 is teugels oppakken. dit klinkt super simpel maar veel paarden (inclusief die van mij) willen gelijk weg lopen of van je weg draaien. kwestie van vasthouden en loslaten als het paard stil staat. en weer belonen ( een klopje, snoepje of gwn een stem beloning). daarna je voet in de beugelzetten. en dit deel is waarschijnlijk het lastigste van allemaal. maar ook hier gwn je voet in de beugel zetten en als het paard weg loopt stil zetten. maar niet je voet uit de beugel halen!! gwn er in blijven staan. laat desnoods het paard naar binnen kijken dat als hij gaat lopen hij rondjes om jou loopt en jij niet mee hinkt langs je paard. daarna voor hangen is het het zelfde. hierbij laat ik wel altijd de paarden naar binnen kijken wat sommige vinden het nog wat onwennig en ze kunnen beter 10 rondjes draaien dan 3 in rengalop door de bak gaan ;) en dan natuurlijk gaan zitten ;) en pas weg laten stapppen als jij vind dat het paard weg mag. en eigenlijk is dit een kwestie van herhalen en vol houden en consequent blijven.. ik denk dat veel van mij punten hierboven ook al wel genoemt zijn maar dit is ing hoe ik het doet met jonge paarden ;)

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 17:01

vandaag stond ie al 2 sec stil....hij ging pas lopen toen ik echt zat.........super goed begin dus

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 19:41

ik vind dat dus eigenlijk niet echt een super goed begin.
je zegt hij staat al 2sec stil, om op 2sec tijd op te stijgen dan moet je je als ruiter toch wel een beetje haasten, en das echt niet de bedoeling zeker niet bij het aanleren van dit onderdeel.
stil staan is gewoon stil staan, punt uit, en zolang je paard niet stil staat stap je niet op. Ook niet door even heel snel te zijn, niet stilstaan is niet opstijgen.
En eens je dan in het zadel zit moet hij dus nog wachten, het is niet omdat jij zit dat het paard zelf kan/mag beslissen om dan maar ineens te vertrekken.
Dit is dus nog steeds fout

sturdyfellow schreef:
vandaag stond ie al 2 sec stil....hij ging pas lopen toen ik echt zat.........super goed begin dus

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 21:02

natuurlijk is t nog steeds niet goed, maar voorheen als ik al aan t zadel begon te rommelen liep hij al weg, en vergeleken met die tijd is t dus wel een evrbetering, maar ben zeker met je eens....het moet niet gehaast en stilstaan moet zolang ik dat nodig vind.....

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:20

heb je al geprobeerd om op te stappen terwijl je hem naar links buigt?? dan kan hij alleen maar rondjes lopen en zal hij uiteindelijk stoppen.. dus alleen je voet in de beugel zetten, (je moet hem al naar links buigen) en dan pas als hij stil staat opstappen :) dat is na een tijdje goed gelukt met mijn paardje :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 21:26

Jong paard heeft en niet altijd genoeg balans (lopen = stevig op de benen blijven) en braaf willen zijn door te doen wat jij altijd wil als je er op zit, nl lopen. Paar keer achter elkaar op en af stappen helpt ook met leren wachten op de hulp.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 00:16

dat buigen is een goede tip, ga ik in mijn achterhoofd houden....het heeft idd ook met balans te maken...maar hij word nog vervelender als ik dit een paar x probeer

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-13 09:06

Paarden worden niet vervelend, die proberen uit, die trachten dingen kenbaar te maken, en het is hier dat de communicatie tussen jou en het paard al een beetje vast loopt.
Het is ook net daarom dat ik altijd zeg , het is leuk tips te lezen, maar zelf die dan op goed geluk een beetje gaan uitproberen ----- nee dat werkt bijna nooit en zeker niet hetzelfde als diegene die de tip gaf.
Het is dus net daarom dat er altijd het advies is , laat een instructeur/trainer komen en laat het uitvoeren, dan zie je hoe er gewerkt wordt, zie je reacties en tegen acties, en hopelijk ook het eindresultaat.
Er moet een gesprek zijn tussen: ruiter/trainer (diegene die de vraag stelt) en het paard (die de vraag dan moet uitvoeren).
En pas dan, kan jij zelf samen met die instructie, en samen met de tips die je dan krijgt, het zelf gaan uitvoeren.
En tjaaaa ik weet dat zoiets idd centen kost, maar zelf zo voortdoen , het zal wel verbeteren maar echt goed komt het nooit , je mist zelf te veel signalen, en reacties volgen soms te traag of helemaal niet.
investeer in les, ook dit is een heel belangrijk onderdeel van het paardrijden, en vergroot heel zeker ook de veiligheid.
En geloof me, echt ieder paard kan dit leren, en meestal, lukt dit zelfs al bij de eerste training, dus echt geen weken of maanden oefeningen doen.
succes.

sturdyfellow schreef:
dat buigen is een goede tip, ga ik in mijn achterhoofd houden....het heeft idd ook met balans te maken...maar hij word nog vervelender als ik dit een paar x probeer

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-13 17:14

ja ik heb t een beetje voorgelegd aan ervaren persoon in grondwerk op stal en die gaat mij vanaf volgend weekend helpen...stippel en ik gaan grondwerken....ik wilde er al eerder aan beginnen alleen heb er te weing ervaring mee en om zo maar wat te gaan doen worden we meestal niet wijzer van

dit zal veel respect gana opleveren en denk ook dat we elkaar beter gaan begrijpen...

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-13 23:46

Vabdaag bleef meneer staan zonder gedonder...zelfs bleef hij staan toen de ruiter er al op zat...wel met snoep maar dat moeten we gewoob weer afbouwen.

Super bedankt voor al jullie hilp tot nu toe