Paard draait helemaal door door regen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:57

aeolusnr1 schreef:
nee dit is echt antropomorfisme, heel duidelijk.
Paarden leven in het wild ook niet met een droge stal of staldeken vlak bij de hand.
En van een beetje regen ga je echt niet dood, wij rijden dagtochten te paard, 5 à 6 uur rijden en als het regent tjaaa dan regent het hé, je kan een tocht niet afzeggen omdat het regent, mietjes.

Nee hoor: inlevingsvermogen en empatie!
[/quote][/quote]

Je zou eens een andere bril op kunnen zetten. Bij een andere invalshoek zie je ook wat anders.

Het zou zeker projectie kunnen zijn, maar dat hoeft niet. Daar gaat het mij om, dat mensen ook te snel kunnen denken aan antropomorfisme en niet stilstaan bij wat het paard zelf voelt. Dat paarden in het wild ook regen moeten ondergaan, wil niet zeggen dat ze het fijn vinden.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:01

Batlow schreef:
Oh dat is minder zeg balou, hopen dat je beestje later wel een beetje weerstand opbouwt, anders blijft hij misschien later daar zo vatbaar voor...

Trouwns de deken is niet voor overdag maar enkel voor de koude en natte nachten. Overdag is het hier 12 graden en is dat dus prima te doen!

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 10:02

ik heb ook eens op een merrie gereden, die als het regende met haar kont in de regen wilde gaan staan. Dat is natuurlijk heel natuurlijk en goed te begrijpen, alleen niet als we aan het rijden zijn.
Een keer met de zweep er tegenaan, en doorzetten, was misschien 5 minuten niet in harmonie, daarna nooit meer last van gehad. Doorzetten in dit geval is belangrijk.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:18

Balou_k schreef:
Batlow schreef:
Oh dat is minder zeg balou, hopen dat je beestje later wel een beetje weerstand opbouwt, anders blijft hij misschien later daar zo vatbaar voor...

Trouwns de deken is niet voor overdag maar enkel voor de koude en natte nachten. Overdag is het hier 12 graden en is dat dus prima te doen!

Oh gelukkig! Das beter, hopen dat ze straks zelf goed in het vachtje komt :D

Balou_k

Re: Paard draait helemaal door door regen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:21

Absoluut, het gaat bij hem van niks marxisme teddy! Vind het echt rot en schaam me zelfs als ik mijn uk van nog geen twee met deken zie staan. :')
Maar liever dat dan spierpijn en een vast gezette rug!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:52

Ja precies gelijk heb je. Mijn 2 jarige zit goed in het vet en van jong af aan gelijk buiten gestaan en ook tijdje in opfok. Hij kan natuurlijk verkouden worden na veel buien maar ach, heeft hij dat ook gehad en krikt hem dat ook weer een beetje op. Als ik straks met hem aan het werk ga en het wordt intensief (rond 5 jaar)
ga ik ook aan de dekens om hem kort te houden zo nodig. Intensief werken met een lange vacht is ook niet bepaald comfortabel, blijft overal tussen zitten...

Edit, erg oftopic, ik zal maar alvast ophouden voordat ik commentaar krijg :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:57

josien_m_ schreef:
aeolusnr1 schreef:
Paarden leven in het wild ook niet met een droge stal of staldeken vlak bij de hand.
En van een beetje regen ga je echt niet dood, wij rijden dagtochten te paard, 5 à 6 uur rijden en als het regent tjaaa dan regent het hé, je kan een tocht niet afzeggen omdat het regent, mietjes.

Nee hoor: inlevingsvermogen en empatie!
[/quote]

Je zou eens een andere bril op kunnen zetten. Bij een andere invalshoek zie je ook wat anders.

Het zou zeker projectie kunnen zijn, maar dat hoeft niet. Daar gaat het mij om, dat mensen ook te snel kunnen denken aan antropomorfisme en niet stilstaan bij wat het paard zelf voelt. Dat paarden in het wild ook regen moeten ondergaan, wil niet zeggen dat ze het fijn vinden.[/quote]

:j :j

Bovendien zijn onze paarden geen wilde paarden en niet elk paard is opgevoed met 24/7.

Toen ik laatst aan het rijden was, ging het regenen. Paard ging ineens een Grand Prix proef doen, helemaal in een opgerichte krul en wijkend lopen. Daarbij ging hij zijn hoofd onwijs kantelen. En auw, die ontzettende weggedrukte rug :(:)

Jammer dat ik er niet aan dacht om het te filmen. Kan me nou echt niet voorstellen dat mensen (zoals aelusnr1) dat gewoon negeren..

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:11

Die van mij is wel opgevoed met 24/7, maar zodra het regent wordt ze toch een stuk heter en kan ze ineens ook grand prix proef lopen met inderdaad een ontzenttende weggedrukte rug. inderdaad ook helemaal in een opgerichte krul en wijkend lopen. Vaak probeert ze op de terugweg door middel van bokken en heel erg sterk worden zo snel mogelijk weer terug naar huis te kunnen. Zodra de regen stopt is het ook weer over.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:02

tjaaa dat is wat vooral de binnenpiste ruiters denken hé, wij maken trektochten te paard en een korte rit is ongeveer een 30km soms 55km , en soms ook een ganse weektocht 220 km op één week.
als je dan elke keer moet gaan schuilen en pauze zou moeten nemen als het gaat regenen ga je niet heel ver komen natuurlijk.

[quote="Geryon"]
[quote="josien_m_"]
[quote="aeolusnr1"]

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:09

[quote="aeolusnr1"]tjaaa dat is wat vooral de binnenpiste ruiters denken hé, wij maken trektochten te paard en een korte rit is ongeveer een 30km soms 55km , en soms ook een ganse weektocht 220 km op één week.
als je dan elke keer moet gaan schuilen en pauze zou moeten nemen als het gaat regenen ga je niet heel ver komen natuurlijk.

[quote="Geryon"]
[quote="josien_m_"]

Ik heb geen binnenbak ;)

Het heeft er ook helemaal niets mee te maken hoeveel en hoe lange trektochten jij maakt te paard. Dat zegt niets over andere paarden. Ook het 'elke keer moeten schuilen laat niet ver komen' heeft dan ook niets mee te maken met de gedachte van het paard erover.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:03

Tjaaa "geryon" dit kan toch niet geloofwaardig overkomen hé, er zijn altijd dingen die net iets minder fijn zijn en die toch moeten gebeuren.
Als je gaat kijken naar een military/eventing wedstrijd, de paarden gaan daar ogenschijnlijk allemaal braaf en gewillig over de hindernissen als het goed gaat toch.
Van nature zou geen enkel paard zo'n hindernis zomaar gaan nemen, echt geen enkele, bij jumping is dat eigenlijk ook een deel zo.
Er zijn idd paarden die liever niet nat worden, de meesten eigenlijk, sommigen krijgen ook vlugger kou, das allemaal waar, maar dit is zeker geen reden om dan maar niet te rijden.
Ik ga ook niet graag elke dag werken, en toch moet ik dat ook.
Deze discussie is niet gericht naar een oplossing van het probleem hier, maar lijkt me een beetje persoonlijk te worden en dat kan en mag eigenlijk ook niet de bedoeling zijn dacht ik toch.

Geryon schreef:
josien_m_ schreef:

Ik heb geen binnenbak ;)

Het heeft er ook helemaal niets mee te maken hoeveel en hoe lange trektochten jij maakt te paard. Dat zegt niets over andere paarden. Ook het 'elke keer moeten schuilen laat niet ver komen' heeft dan ook niets mee te maken met de gedachte van het paard erover.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 19:20

aeolusnr1 schreef:
Tjaaa "geryon" dit kan toch niet geloofwaardig overkomen hé, er zijn altijd dingen die net iets minder fijn zijn en die toch moeten gebeuren.
Als je gaat kijken naar een military/eventing wedstrijd, de paarden gaan daar ogenschijnlijk allemaal braaf en gewillig over de hindernissen als het goed gaat toch.
Van nature zou geen enkel paard zo'n hindernis zomaar gaan nemen, echt geen enkele, bij jumping is dat eigenlijk ook een deel zo.
Er zijn idd paarden die liever niet nat worden, de meesten eigenlijk, sommigen krijgen ook vlugger kou, das allemaal waar, maar dit is zeker geen reden om dan maar niet te rijden.
Ik ga ook niet graag elke dag werken, en toch moet ik dat ook.
Deze discussie is niet gericht naar een oplossing van het probleem hier, maar lijkt me een beetje persoonlijk te worden en dat kan en mag eigenlijk ook niet de bedoeling zijn dacht ik toch.

De vergelijking met hindernissen enz. klopt niet, want paarden die dat doen vinden het leuk, of in ieder geval oke om te doen.

Een paard dat tijdens het rijden alleen maar met een erge weggedrukte rug loopt en een onderhals, lijkt mij wel een reden om niet te gaan rijden. Dat is gewoon erg slecht voor een paard, zeker met ruitergewicht erop.

Ik denk gewoon dat jij nog nooit zo'n geval mee hebt gemaakt, waardoor je zo'n oordeel hebt. Is niks persoonlijks aan hoor trouwens.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 22:13

probeer eens uit te zoeken waar het precies aan ligt;
ligt het echt aan de spetters? of is het gewoon het water zelf?

mijn verzorgpaardje houd namelijk niet zo van water, en ze vindt wassen ook echt verschrikkelijk. maar de regen heeft ze nooit echt last van gehad, ookal weet ik wel dat ze dan liever droog staat. maar met wassen kan zij ook echt helemaal gek worden, zeker als ik met water bij haar hoofd kom.

het kan best zijn dat je paardje gewoon een angst heeft ontwikkeld voor water, zoals de mijne ook. het was een hele prestatie toen ik haar door de waterbak kreeg! heel lang mee bezig geweest en heel veel geduld gehad. misschien moet je haar een keertje in de wei laten staan en er zelf bij gaan kijken, zovan ik weet dat het niet leuk is maar ik ga je er niet uithalen.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 23:03

Het is eigenlijk een ethische vraag: wat geeft je het recht iets te vragen of zelfs eisen van paard wat hij duidelijk niet fijn vindt? Dat er mensen zijn die ze dan mietje noemen, zal hun een zorg zijn! Of omdat er nou eenmaal vervelende dingen zijn? Hoezo? ze zijn er niet, wij brengen ze in die situatie.
Ik vind dat we daar best eens meer over na mogen denken.

Jaikee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 09:51

Lara, ze houd zoiezo al niet van water. Met wassen kan ze ook helemaal gek worden.
Word wel steeds minder want ik heel fijn vind wat ze is toch voor een groot gedeelte wit xD
Door plassen lopen wil ze ook niet... desnoods springt ze eroverheen.

Gelukkig is er nu een ander paard dat snachts op stal staan. Dus al het stro is weer bijgevuld!
Winney gaat ook snachts naar binnen, ze is net gekraakt en voor haar rug is het ook fijner lijkt mij als ze in een warme stal slaapt :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:00

Ik heb een 24/7 buitenpaard dat geen box gewend is, gek is op wassen en door water lopen, maar als het gaat regenen staat ze binnen 5 minuten in de schuilstal :+
Ze kan dan ook best vuil doen als ze in de regen moet lopen.
Alles op gewenning gooien is wel behoorlijk goedkoop, niet ieder dier ondergaat zijn lot gedachtenloos.

vinos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:01

:+ kijk vanaf +- 4.30 a 5.00m

Gewoon doorgaan ;)
Laatst bijgewerkt door vinos op 15-09-13 10:10, in het totaal 1 keer bewerkt

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 10:04

Mijn paard die kan er ook niet tegen als het regent, of ze staat verstijft als een standbeeld of ze loopt alleen maar achteruit tegen de regen in en het interesseert haar niet of er nu stroomdraad hangt of niet. Die van mij doet het vooral als ze gewoon in de wei staat, onder het zadel dan loopt ze gewoon niet fijn maar doet het maar. De mijne heeft ook altijd 24/7 buiten gestaan maar begon er zo ineens mee.
Ik heb het gewoon geaccepteerd.

Maar om dan te zeggen dat het een mietje is nee, ze houd gewoon niet van die regen. En ik trouwens zelf ook niet dus waarom zou ik haar dwingen. Ze doet al zoveel voor mij, die keren dat het regent zoek ik wel een droog uurtje op.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:17

vinos schreef:
:+ kijk vanaf +- 4.30 a 5.00m

[ Video ]

Gewoon doorgaan ;)

Een paard dat zich, zoals zovelen, niets/weinig van de regen aantrekt. Geen goede vergelijking dus je advies slaat nergens op.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 11:26

Ik moet weer erg lachen. Hoe het paard denkt over regen? Niet. Het paard denkt niet over regen. Het gaat instinctief met het hoofd uit de regen staan. Schuilt bij de ander, draait zijn achterwerk naar de regen.
Een paard onder de man/ vrouw of anderszins aan het werk, hoort gewoon de aanwijzingen van de ruiter of menner op te volgen. Dat moet je trainen. Er zijn geen excuses om af te stappen omdat het paard iets vindt.....of dat nou regen is of iets anders. Een goed paardenmens let op de signalen van het paard en zal er bij de benadering , het verzorgen en berijden rekening mee houden. Maar dat wil niet zeggen dat het paard de regels stelt. Ik weet al lang waarom er zoveel verziekte paarden rondlopen. Dat komt door de mensen die bang zijn om hun leiderschap naar het paard te tonen. Iedereen kan daar moeite mee hebben van tijd tot tijd, maar je zoekt dan goede hulp en zet door. Begin anders alsjeblieft niet aan een paard. Neem een hamster ofzo.
Dekens. Ik ben er van overtuigd dat een paard voor zichzelf nooit een deken nodig heeft. Een paard scheren en dan een deken omdoen. Raar. Een gezond paard dat na het werk nat en bezweet is, hoeft geen kou te vatten. Goed uitstappen is belangrijk. Voel dan eens op de huid. Onder de natte haren is het al droog. De vacht werkt als een zweetdeken.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:17

Wat ben je zeker van je zaak zeg! Hij zal misschien op een andere manier denken als een mens, maar ook een paard weegt af wat hij doet in welke omstandigheid. Een bui op het eigen terrein? of onderweg op een buitenrit? Een heel verschillende reactie en dus geen blind regeren op de regen.
Wie zegt dat een paard zijn werk "hoort" te doen? of dat het geen excuus is alsof het fout is om er op te regeren.
Ik wil eigenlijk niet zo'n leider zijn die blinde gehoorzaamheid vraagt van mijn paard. Ik kijk naar zijn reactie, denk na en weeg af of ik inderdaad wil doorzetten of naar hem luister. Zulk leiderschap voel ik me erg prettig bij en mijn paard kan prima met me opschieten. Ik geloof niet dat ik bang ben voor mijn paard trouwens, dus die conclusie laat ik helemaal bij jou.

Het stukje over het gebruik van dekens kan ik me aardig in vinden. We kunnen daar te snel mee zijn als we niet goed naar het paard kijken maar uitgaan van ons eigen welbevinden. En er zijn toch echt wel paarden die het comfortabeler vinden met. Mietjes? Nou en?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 12:26

TS en rijden met een regendeken op? Doe ik ook en dan is er niets aan de hand en kan ik gewoon uren rijden. De jongste hier heeft het gewoon heel gauw koud en als het guur is in de winter en ik gooi er een regendeken op dat scheelt me een hoop hetigheid en kan ik gewoon rijden. Temeer daar je paard een regendeken heeft. Die van ons staan altijd buiten met inloop stal.
Succes met oplossen van je probleem.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:42

Mijn paard ga ik ook niet aan het werk zetten als het giet. Been there, done that, en dat ging van kwaad tot erger, ze werd echt pissed link. Ze haat regen. Evnals dat het de hele dag regent. Om die reden heeft ze nu dekens, dan blijft ze wat blijer (ze stopt ook met eten in de regen, en krijgt het dan koud). En niet kosten wat het kost buiten laten met langdurige regen, daar wordt ze alleen maar heel boos en gefrustreerd van. Tja, mensen kunnen zeggen; niet zo verwennen, het is een paard, moet ze tegen kunnen, dominantie etc etc. Ik wil mijn paard graag blij houden, dus dan probeer ik haar toch wat te 'beschermen' tegen langdurige regen. En ik heb het rijden net weer op de rails en ga dat niet weer weggooien door kosten wat het kost haar door te rijden in plens weer. Dan maar longeren ofzo.

Wat wel een tip is; een oornetje. Hierdoor kan ik toch soms nog wat langer doorrijden. Bv als er buien zijn en ik heb les... Ook dan vind ze het niet heel grappig, maar het geeft echt al een wereld van verschil. Ze kan het veel beter handelen, en veel bewerkbaarder. Uiteindelijk gaat ook dat wel doorlekken en wordt ze weer boos, maar kan het toch vaak wel een tijdje uitzingen op die manier. Misschien een tip?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:50

Jetta schreef:
Ik moet weer erg lachen. Hoe het paard denkt over regen? Niet. Het paard denkt niet over regen. Het gaat instinctief met het hoofd uit de regen staan. Schuilt bij de ander, draait zijn achterwerk naar de regen.
Een paard onder de man/ vrouw of anderszins aan het werk, hoort gewoon de aanwijzingen van de ruiter of menner op te volgen. Dat moet je trainen. Er zijn geen excuses om af te stappen omdat het paard iets vindt.....of dat nou regen is of iets anders. Een goed paardenmens let op de signalen van het paard en zal er bij de benadering , het verzorgen en berijden rekening mee houden. Maar dat wil niet zeggen dat het paard de regels stelt. Ik weet al lang waarom er zoveel verziekte paarden rondlopen. Dat komt door de mensen die bang zijn om hun leiderschap naar het paard te tonen. Iedereen kan daar moeite mee hebben van tijd tot tijd, maar je zoekt dan goede hulp en zet door. Begin anders alsjeblieft niet aan een paard. Neem een hamster ofzo.
Dekens. Ik ben er van overtuigd dat een paard voor zichzelf nooit een deken nodig heeft. Een paard scheren en dan een deken omdoen. Raar. Een gezond paard dat na het werk nat en bezweet is, hoeft geen kou te vatten. Goed uitstappen is belangrijk. Voel dan eens op de huid. Onder de natte haren is het al droog. De vacht werkt als een zweetdeken.

Oei :=

Zo ga ik niet met mijn paard om en ik kan me totaal niet vinden in je post. :n

Eens met Josien_m_ :j

De kunst is juist om met je paard om te gaan als koppelgenoot, natuurlijk zónder hem te verzieken (alleen gaat het vaak fout). Althans, voor mij.
Er zijn geen excuses om af te stappen omdat een paard iets vind? Ik behandel mijn paard niet als een slaaf waar ik de leider over ben dus ik ga mijn paard zeker niet dwingen om in de regen te staan terwijl hij dat absoluut niet wilt.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 18:00

Geryon, ik kan mij goed vinden in jou post :j
Mijn paard MOET niets als zij iets absoluut niet wilt. Verziek ik haar daar mee? Vind ik niet. Maar dat mag iedereen vinden, ik voel mij fijner op die manier. Ik heb een super braaf paard waar ik mee kan lezen en schrijven, maar ze heeft wel haar grenzen, en wie ben ik om haar daar doorheen te knallen, omdat ik perse wil rijden. Mijn paard is niet slechts mijn rijdier. Mijn paard is een maatje van mij. Ik ben de leider, ze gaat door het vuur voor mij, maar niet ten koste van alles. Er zijn genoeg paarden die alles braaf doen, geen eigen mening meer hebben. Die paarden vind ik juist weer verziekt ;)