paard niet kunnen vangen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolleknol

Re: paard niet kunnen vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:22

Ik heb zelf ooit eens als tip gekregen: loop achterstevoren naar de pony toe. zo kijk je hem niet aan en schrik je hem niet af. ik had namelijk het zelfde probleem met mijn paardje haha. maar dit werk al veel beter want die rent nu niet meer weg ;)

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:25

oh oh een zeer herkenbaar probleem hier! Die van mij laat zich niet vangen in de overtreffende trap -:(- De laatste jaren ging hij altijd 4 weken naar de wei in de zomer. Was het na 4 weken tijd om weer naar huis te gaan, dan waren we standaard meer dan 1,5 uur bezig om hem weer te pakken te krijgen. Niets hielp. Emmertje met lekker zoet fruit, biks, muslie, insluiten met lijnen resulteerde in er doorheen rennen of zelfs over de sloot springen! uiteindelijk kregen we hem dan wel. Dit jaar stond hij op een stalletje waar ze individueel op stroken land staan. Gister gingen we hem dus halen, op roepen reageerde hij niet. Toen ik naar hem toe liep kwam hij aandraven maar liet zich toch mooi niet pakken. de eigenaresse van de stal heeft hem toen maar gepakt, die kende hij van het voeren elke dag! Het was iig al 100% beter dan de andere jaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:09

jolleknol schreef:
Ik heb zelf ooit eens als tip gekregen: loop achterstevoren naar de pony toe. zo kijk je hem niet aan en schrik je hem niet af. ik had namelijk het zelfde probleem met mijn paardje haha. maar dit werk al veel beter want die rent nu niet meer weg ;)

Andere tip, loop in een hoek van 45 graden naar je paard, iig nooit gelijk naar je paard lopen als hij geen zin heeft.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:17

Ik ken dit probleem, ik heb er geen last van ik kan mijn paard eigenlijk altijd wel vangen maar andere mensen krijgen hem niet te pakken. Mijn paard is gewoon heel eenkennig.
Ik ben mijn paard met een clicker(die kent hij al van vrijheidsdressuur) gaan aanleren dat hij braaf is als hij komt. Ik ben in een niet zo grootte paddock gaan spelen met hem, zodat zijn aandacht bij mij was. Ik ben toen steeds bij hem weg gelopen en als hij dan naar mij toe kwam was het klik+beloning. Nu gaat het vangen door andere een stuk makkelijker. Hij is het eigenlijk gewoon leuk gaan vinden.

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 14:17

Mindim schreef:
elisedcl schreef:
Ik rijd met Sirry dressuur of buiten of ik doe grondwerk en soms spring ik, afwisseling genoeg. Als ik achter haar aan loop bokt ze gewoon naar mij en begint ze te lopen, weg van mij. Eten helpt soms maar, niet altijd. En Sirry doet dat bij iedereen, ze staat alleen op een weiland, want het is nogal een bitch naar andere paarden, dus die trucjes met ander paarden gaat niet helpen.

Misschien helpt het om haar er eens uit te halen en niet aan het werk te gaan, welke vorm dan ook?

Ja, dat zou ook een goed idee zijn. Ik ga ook geregeld naar mijn paard in de wei om alleen maar te knuffelen of te spelen. Al ga ik alleen maar bij hem in het weiland zitten, dan vindt hij het al gezellig hahaha. Ik heb ook nog nooit problemen gehad met het pakken van mijn paard :)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-13 18:09

Ik ben vandaag naar haar geweest en heb hem een flinke beloning en knuffel gegeven.

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 18:14

heel herkenbaar, ik kon uren in de wei gaan om haar proberen te vangen en uiteindelijk werd ik dan zo boos en dan liep ik weg en dan kwam ze

( miss werkt een krakend parpiertje? )

crystal1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:56

Rammel met een emmer biks voordat je naar de wei gaat.
Neem een handje biks mee naar de wei, als ze wegloopt vooral er niet achter aan lopen.
Neem ev de emmer met biks mee als ze niet gelijk komt..als je haar te pakken krijgt belonen en geef eens alleen eten op stal. Zonder te rijden.

Ed_Pin_oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 15:00

Vorige zomer..
mijn paard staat in een kudde van 15 paarden op 2 hectaren landje..
altijd leuk!

Kwpn merrie, van 1.69 die hard weg kan renne!
tot ergernis aantoe. met wortels en nog wat door het land wezen lopen.

Uiteindelijk was ik het op een dag zo zat, dat ik met me armen in de lucht gillend/schreeuwend.. niet heel hard dat heel nederland het kon horen. maar hard genoeg dat paardlief het hoorde.. der zo op die manier een beetje opjaagde en liet schrikken.
bij mevrouw wat de lol van het wegrenne met 3 dagen verholpen.

dit jaar, komt ze elke dag hinnikend naar me toe draven. dus dat malotige gedoe van vorig jaar heeft geholpen! ahah

maar me elk paard is het anders ben ik bang!
succes met vange!!

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 17:25

Mijn verzorgpaard heeft daar ook een handje van. Hij is 22 en ze hebben hem al 21 jaar en zolang doet hij het al. Soms een tijdje niet, komt ie gewoon aanlopen maar af en toe... hij is al eens over een hek gesprongen toen hij me zag en de volgende dag was er weer niks aan de hand. Ik pak meestal eerst mn shettie en zet die in zijn stalletje en zodra hij alleen is komt hij altijd.

Succes :)