Welk type is jouw paard? De 5 Elementen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jizzie

Re: Welk type is jouw paard? De 5 Elementen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:50

Wat leuk dat je dit post, ik heb hier een jaar (of misschien twee dat weet ik niet meer :p) een interessante cursus over gevolgd :) ik gebruik de 5 elementen altijd om paarden in te schatten :)

mijn paardje is een metaalpaard, enorm werklustig. Hoewel ze soms wel wat overheersender is met vuur.

Een paard heeft altijd van alle elementen wat, echter is/zijn er (meestal!) een of twee elementen die er een beetje uitspringen. Daarnaast kan een paard veranderen, zeker jonge paarden zijn niet vast te pinnen, maar ook oudere paarden niet. Een paard kan van vuur naar aarde gaan, door heropvoeding, beter begrepen worden etc. :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 14:56

Ik ben inderdaad ook van mening dat ieder paard wel iets van alles heeft, maar toch 1 of 2 elementen dominant zijn. Als ik naar mijn paard kijk is het dominante element vuur. Beschrijving sluit dan ook bijna naadloos aan.

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:02

mijn verzorgpaard is dus een aarde/metaal paard :D

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 15:16

Heb die test wel eens gedaan op internet. Merrie is een vuurpaard, klopt ook wel. Dol op aandacht en knuffelen en en en. Alles, als het maar aandacht is. Gevoelig is ze ook zeer zeker, ze wil alles heel erg graag goed doen en kan compleet in de stress schieten als ze iets niet snapt. Alleen zijn is ze nu aan het leren :P Kan ze idd niet goed, maar heeft ook nooit gehoeven bij haar fokker dus op zich logisch. Ze heeft verder de concentratiespanne van een aardbei. :+
De showring vindt ze inderdaad schitterend, dat is helemaal haar ding (alle aandacht helemaal voor haar.....), dressuur hoop ik ook dat ze dat leuk zal gaan vinden :)

Hengst is houtpaard. En ja, je moet met hem net overweg kunnen. Dominant is hij niet, onvermoeibaar zeer zeker, het type paard dat zich, zonder iets te laten merken, dood zou lopen als je het hem zou vragen. Van competitie houdt hij niet in het bijzonder, wel groeit hij minstens een halve meter als ik zeg dat hij iets goed doet (itt mn merrie, die me dan beledigd aankijkt en volgens mij denkt ''ik ben mooi, en mooi zijn is een prestatie op zich.''.). Lastig te trainen.....valt mee, maar ik ken en begrijp hem en hij kent en begrijpt mij. Voor een vreemde is het vermoedelijk een zware dobber, maar aangezien ik de gebruiksaanwijzing ken kan ik met hem heel erg fijn ''werken''. Mentaal moet je loeisterk in je schoenen staan want hij kijkt dwars door je heen en kan enorm boos worden op mensen die niet eerlijk zijn tegenover hem of zichzelf.
Inderdaad ziet hij er met zijn 2 jaar al flink ontwikkeld uit en is hij mentaal niet heel erg puppy, althans, zo op het eerste oog...
''agressie, woede, frustratie en stress''. Definitly, vooral woede. Hij kan woest een hek slopen omdat er een steentje tegenaan vloog en er heeft hier ook al een pilon zn vet gekregen die het wáágde om zomaar in de weg te gaan staan. Agressie...mwoh, als het om hekken en pilonnen gaat wel ja, maar verder is het een doetje :D Frustratie lijkt me altijd een gevolg van verkeerd houden/trainen, ik heb hem iig nog nooit gefrustreerd gezien. Stress is hij gevoelig voor, maar op zich pakt hij dingen makkelijk en relaxed op.
Hard rennen is hij overigens dol op, iets té, want in de bak houd ik altijd mn hart vast met zn idiote gedoe. Is ook al eens door een draad gerend, stalbaas toen had de jonkies al geroepen maar het draad nog niet open gedaan.....en Umoyax was sneller bij hem dan hij had verwacht. Had het draadje vermoedelijk niet gezien :') Stalbaas had geen tijd meer om het draad open te maken, Umoyax ging iets te hard :=
Gevecht aan gaan met hem lijkt me idd vrij onverstandig, t is geen paard waar je ruzie mee wilt maken. Maar goed, in principe is dat ook helemaal niet nodig. :)

Beiden zijn overigens arabieren :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 17:30

knetterhard schreef:
Jammer dat jullie er niet voor open staan

Haha, ik heb geleerd me te hoeden voor fenomenen die alleen bestaan als je er voor "open staat".
Jezelf voor de gek houden wordt dat ook wel genoemd...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 18:07

Kuggur schreef:
knetterhard schreef:
Jammer dat jullie er niet voor open staan

Haha, ik heb geleerd me te hoeden voor fenomenen die alleen bestaan als je er voor "open staat".
Jezelf voor de gek houden wordt dat ook wel genoemd...

Dus wij houden ons zelf allemaal voor de gek? Als je het niks vind, wat heb je hier dan te zoeken, als je jezelf voor de gek houdt? :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 18:21

Aarde...overduidelijk! Hij staat met alle voeten op de grond, is nuchter, vriendelijk, houdt van iedereen en houdt van eten. Zelfs zijn naam heeft hij daarin mee, Git. Git is een mineraal wat ook omschreven staat als aards - geaard - beide voeten op de grond - nuchter. Past erg goed bij hem. En ook de kleur is nog eens git-zwart :) :)
Zijn moeder (Moor) kon ik niet in een hokje plaatsen. Was een eenling, erg werkwillig, hield van showelementen, erg op mij gericht, hield erg van eten en aanraking op díe bepaalde plekjes kon ze van genieten. En je kon een bom naast haar laten ontploffen, raakte ze nog niet in paniek. Maar geen allemansvriend, geen kuddedier, geen aandachtstrekker, geen kroeler. Dus tja, zij was gewoon Moor :)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:35

knetterhard schreef:
Dus wij houden ons zelf allemaal voor de gek?

Yep.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:43

Knip :)
Laatst bijgewerkt door knetterhard op 02-09-13 19:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:44

knetterhard schreef:
Kuggur schreef:

Yep.

Wat een nare houding heb jij op bokt zeg :)

Jeej een mede nare houding bokker *\o/*

Niets bedoeld tegen jou hoor TS :P

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:44

Ik heb ooit eens een verhaal gelezen.
Dit ging over de persoonsbeschrijving van Jack the Ripper.
Met al z'n goede en slechte punten.
Dit werd aan een groep mensen gepresenteerd alsof het een beschrijving van hun sterrenbeeld was.
(wel apart van elkaar, de ene was een leeuw, een ram, weegschaal etc.)
En warempel: iedereen herkende zich in de persoonsbeschrijving en vond dat het klopte. :D

Waarmee uit die test was gebleken dat mensen erg graag zich willen herkennen in zulke beschrijvingen.
Net als al die testjes om te zien hoe je in elkaar zit.
En misschien dus ook wel om te zien hoe je dieren in elkaar zitten.

Maar goed, daar is verder niks mis mee, natuurlijk.
Het meeste moet je gewoon met een korreltje zout nemen.
Ik vind het zelf ook altijd wel leuk, die beschrijvingen en testen.
Gewoon om te zien of er iets bij staat, wat klopt.

Binkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:48

Ik heb een vuur en hout paard dan, maar ga hier allemaal niet zo in mee. Allemaal met een korreltje zout nemen als je het mij vraagt.

ietjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 19:52

Vivaldi is toch echt duidelijk een vuurpaard! zo'n beetje alles uit dat stukje tekst is herkenbaar

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-13 19:53

Binkster schreef:
Ik heb een vuur en hout paard dan, maar ga hier allemaal niet zo in mee. Allemaal met een korreltje zout nemen als je het mij vraagt.

Ik zelf denk ook dat een paard niet een element bezit, maar van alles wat :).
Net zoals de mens, meerdere karaktertrekken kan hebben.

Ik doe verder ook niks met deze test hoor, maar ik was meer benieuwd wat jullie doen wat betreft het karakter van jullie paard :j.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:54

tellom schreef:
knetterhard schreef:
Welk boek heb jij dan Tellom? Volgens mij hebben wij het over een andere :j.
Ik lees het boek: Handboek Accupressuur Paarden van Nancy Zidonis, Marie Soderberg en Amy Snow.

Dit staat allemaal in het boek van Erik Laarakker Paardentypen {:}

Klopt.
Ik heb dat boek voor mijn opleiding in de kast staan(DressuurNatuurlijk) en kom regelmatig op de praktijk bij Laarakker, voor mezelf of de paarden.
Blijf het een mega interessant boek vinden om te lezen. Hij leest heel makkelijk weg en ik pak hem er regelmatig bij om weer even wat na te lezen :) .
Zo moet je vuur paarden liever geen haver voeren. Omdat ze vanzichzelf al vrij "heet" zijn en door haver nog heter worden, waardoor uitdroging op de loer ligt. En kun je bij een Hout paard goed een handje spelt door het voer doen, omdat ze dan beter moet kauwen. En de houttypes alles in de gaten moeten houde en daardoor echte schrokkers zijn met eten en alles achterovergooien.

Ik vind dat handige en bovenal interessante dingen om te lezen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 21:57

Ik heb een Goud paard, waar zie ik die staan?? :')

Serieus, ik vind het leuk om te lezen.
Maar of het de waarheid is...

Mijn haflinger zou ik "houtpaard" noemen als ik dit lees.
Maar ook niet helemaal...

Vandaar: Het is een Gouden Paard <3

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:09

Mijn paard kan ik kwa gedrag het meeste in het 'houtpaard' vinden. Ze was bij de vorige eigenaar er bijna voor naar de slacht gegaan, net als een heleboel halfbroertjes/zusjes. Omdat ze een heel lastig paard was heel eigenaardig en pas na 5 jaar bij mij echt volwassen. Je moet met haar om kunnen gaan, aan de ene kant is het net een normaal paard ( :+) maar aan de andere kant een met chinese handleiding.

Maar lees eens het horoscoop van elk andere sterrenbeeld, je herkent je overal in en daarom vind ik dit soort dingen altijd wat onzin eerlijk gezegd. Elk paard is anders en elk paard heeft andere zwakke plekken.

HealthTIES

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:14

Mijn draver valt duidelijk in de categorie metaalpaard

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:19

Die van mij zijn meer combi's van 2.

Mijn merrie is een aarde of metaal paard.
En mijn ruin een kruising tussen vuur en hout ..

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:20

Mmm kan de mijne nergens helemaal in vinden... overal een beetje...

Cyrilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:23

Mijn pony heeft duidelijk de meeste eigenschappen van een Aarde paard. :j

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:26

Mijn paard is absoluut een aarde paard :).

jmvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:27

Grace is een Vuur/Waterpaard volgensmij..

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 22:29

100% houtpaard.. zelfs medisch (helaas..)
Hoe ik ermee omga? Respecteren, en goed in de gaten houden. Wederzijds respect is voor mij de basis voor een goede band met je paard.

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:53

Mijn merrie is overduidelijk een houtpaard :') gelukkig geen zwakke organen!