Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Maar die doen dan misschien ook meer aan NH dan je denkt 
). CrazyCat schreef:Maar ik kan me niet voorstellen dat als je echt NH gericht gedacht hebt, je nog terug kan naar 'traditioneel' denken. Maar goed dan ga ik dus uit van dat NH geen ding is dat je doet, maar een manier van denken.
Ik zie ook niet in waarom ik terug naar traditioneel zou willen .. terug naar hoe ik het vroeger deed? Neen dank je .. (en dan was ik nog een lief persoon
). Zoals gezegd was ik als traditioneel persoon minder duidelijk en consequent naar mijn paard toe dan nu .. en daar profiteerde hij danig van .. Ik dacht niet verder na, ik deed maar gewoon wat mij geleerd was .. Die tijd is voorbij, en wat ben ik daar dankbaar voor.
).
Maar NH zoals ik het ervaren heb zit toch anders in elkaar, en ik wil nooit meer wat anders .. Als je ziet hoe [***] verandert is ... blijf me er steeds over verbazen..
Hier ook .. Als [***] een hap gras kan nemen was hij me gewoon te snel/te slim af .. Heeft geen zin om op zo'n momenten boos te worden, volgende keer moet ik maar beter opletten
Hier zijn ook regels en grenzen, maar daarbinnen kan veel ... en boos zijn is iets wat echt niet meer voorkomt, ookal gaat er niks goed, ik kan het altijd wel relativeren, ik ga dan gewoon op zoek naar waarom en tegen de volgende keer heb ik weer nieuwe pijlen, en dan gaat het meestal wel 

Cassidy schreef:Ik ken traditionele ruiters die meer met NH bezig zijn zonder dat ze beseffen dat dit dingen zijn uit de NH, dan menig wannabe NH-ers.

reina schreef:Cassidy schreef:Ik ken traditionele ruiters die meer met NH bezig zijn zonder dat ze beseffen dat dit dingen zijn uit de NH, dan menig wannabe NH-ers.
Ik denk zelfs dat NH zo oud is als dat we met paarden werken. Er zijn áltijd mensen geweest die zo hebben gewerkt. Het enige verschil is dat er een marketing campagne overheen is gegaan, waardoor het 'te koop' lijkt. En dát blijkt nou net niet waar....

gr_roos schreef:Zeer goed verwoord Cassidy.
Mijn ervaring met NH (zoals het op bokt in een hokje geplaatst wordt) is dat het voor een hoop mensen een leidraad is om consequent te zijn. Ik ken meerdere mensen die totaal niet consequent waren, nu hebben ze een leidraad en een manier om hun paard te corrigeren en hebben ze er een veel fijner paard aan.
basarova schreef:Ik heb een hele tijd nh gedaan , en er toen mee gestopt . Waarom weet ik eigenlijk niet![]()
Ben nu sinds een aantal weekjes terug bezig , en ben enorm tevreden dat ik dit gedaan heb . Je ziet mijn paard super hard veranderen in positieve zin
Mieke_Cunna schreef:Roween, traditioneel wil niet meteen zeggen dat je niet meer NH bezig bent. Als je je paard berijd op een vriendelijke consequente manier met bit en boomzadel ben je in mijn ogen ook gewoon NH bezig. Dus jij bent gewoon NH bezig maar op de manier die bij jullie pastHet doorslaan gaat alleen zo makkelijk en dat is waar ik de mist in ben gegaan. Mijn pony raakt momenteel al in paniek als ze alleen op stal staat omdat ze altijd op maneges heeft gestaan dus rust is wel geboden maar consequentheid ook zeker wel! Ben ik nu niet duidelijk dan wandelt madam over een x aantal weken kats over mij heen. In het wild krijgt zo'n dier 600kg op zich tijdens een trap dus mijn platte hand op sommige momenten geeft haar meer schrik als pijn. Een volledig traditionele ruiter wil ik mij niet noemen maar een NH mens ben ik ook niet meer gelukkig. Doe waar jij je goed bij voelt en doe ook waar het paard zich fijn bij voelt. Dat is de basis en vriendelijk, rustig maar wel consequent zijn heeft ieder dier nodig. Ook mijn kitten van enkele weken oud