Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:35

Ik heb recent nog een traditionele dressuurles en 2 springlessen gevolgd .. Niks meer voor mij. Teveel moeten in te weinig tijd en ondanks dat mijn pony duidelijk aangaf wat hij ervan vond mocht ik daar niks mee doen want pony moest door & moest dit & moest dat (terwijl pony gewoon grotendeels op de ruiter reageerde). Neen, ik neem liever de tijd en weet graag waarom dingen zo moeten...

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 18:39

Goed argument Sabine, alleen vind ik dat dat ook aan de instructeur ligt. De vrouw die mij les gaat geven als mijn paard rustig is ingereden is een echte dressuuramazone, maar ze neemt overal de tijd voor, ook met het inrijden van de paarden die ze krijgt. Ongelooflijk hoeveel geduld en zonder enige dwang dat zij dat doet. Daar is dus ook nog eens verschil in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:43

Zeker :j Maar die doen dan misschien ook meer aan NH dan je denkt ;)
Traditioneel zoals ik het ken van "vroeger" en hoe ze op stal bezig zijn enzo.. zal allemaal wel prima werken, maar niet (meer) voor mij en al helemaal niet voor de pony's die ik heb .. Als je ziet hoe de ene opengebloeid is, uren kan ik erover vertellen.. (en de andere had ik nooit kunnen hebben als ik al niet de NH ervaring had .. dan had ik een levensgevaarlijke pony staan puur omdat je niet op tijd zag wat je moest zien omdat je niet wist waarop te letten ;) ).

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:15

Dat vind ik altijd zo'n mooie opmerking "aan NH doen".

Voor mij is NH niks meer of minder dan een bepaalder manier van denken, meer gericht op 'voor het paard' i.p.v 'voor de mens'. Daarom geloof ik ook niet zo in al die labels NH traditioneel. Ik ken dressuurruiters die beter en lichter communiceren met hun paard dan NH-ers en andersom.

Ik vind bijvoorbeeld met name een natuurlijkere huisvesting dan alleen in een box veel belangrijker dan alle andere dingen en heb een afkeer voor hoefijzers.
Mijn ene paard rij ik nooit met bit, omdat ze nou eenmaal veel prettiger te rijden is met een bitloos hoofdstel dan met bit. Mijn ruin rij ik zomers altijd bitloos en in de winter kan hij wat fris zijn en rij ik hem met bit.
Ik behandel mijn paarden met respect en verwacht dat ook van hun. Als dat niet zo is dan verdedig ik ook echt mijn ruimte. Zo zacht als het kan en zo hard als nodig.

Maar ik kan me niet voorstellen dat als je echt NH gericht gedacht hebt, je nog terug kan naar 'traditioneel' denken. Maar goed dan ga ik dus uit van dat NH geen ding is dat je doet, maar een manier van denken.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 19:23

Citaat:
Het is zeker een feit dat het gaat over grenzen aangeven en vertrouwen.

Waar gaat het dan over bij de 'traditionele' mensen?

Geen grenzen aangeven en geen vertrouwen soms?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 19:58

Dat is bij alles als je met paarden om gaat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:42

CrazyCat schreef:
Maar ik kan me niet voorstellen dat als je echt NH gericht gedacht hebt, je nog terug kan naar 'traditioneel' denken. Maar goed dan ga ik dus uit van dat NH geen ding is dat je doet, maar een manier van denken.

Dat inderdaad :j Ik zie ook niet in waarom ik terug naar traditioneel zou willen .. terug naar hoe ik het vroeger deed? Neen dank je .. (en dan was ik nog een lief persoon :Y) ). Zoals gezegd was ik als traditioneel persoon minder duidelijk en consequent naar mijn paard toe dan nu .. en daar profiteerde hij danig van .. Ik dacht niet verder na, ik deed maar gewoon wat mij geleerd was .. Die tijd is voorbij, en wat ben ik daar dankbaar voor.

Ik denk dat de mensen die terug gaan naar traditioneel iets missen bij NH, namelijk duidelijkheid en consequentheid naar hun paard toe. Maar dat ligt dan aan henzelf, en niet aan het feit dat NH niet goed is en traditioneel wel .. Ik snap ook niet goed, die wat teruggegaan zijn .. wat doe je dan nu anders dan bij NH? Zit je er weer met (boom)zadel op en heb je een bit in en ben je daarom terug traditioneel? Of heb je standaard sporen aan en zweep bij de hand? Of hoe moet ik dat bekijken? (gewoon een oprechte vraag hoor).

Over dat "aan NH doen" .. normaal zeg ik dat zo niet, maar zat op mijn werk en kreeg het even niet anders verwoordt :o :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 22:54

Even wat anders:

Ik "doe" NH, (parelli) ik rij niet ALLEEN maar buitenritjes, ik volg serieus dressuurles (en wil ook gaan starten) maar niet "traditioneel zoals je het nu ziet. Ik heb WEL mijn paard 24/7 buiten. Ik rij met boomzadel, met bit maar ook bitloos en of zonder halster.

Wat ben ik dan?!

Je OP is veel te zwart/wit alsof iemand die parelli oid doet niet serieus rijd :S

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:01

Spijtig genoeg is dat een beetje het beeld dat mensen hebben bij NH .. Zonder zadel en zonder hoofdstel rondrijden (met weggedrukte ruggen), al dan niet buiten en op die manier springen is zo'n beetje het prototype voor NH ... Maar er is zoveel meer, er is zoveel naast ..

Ik werk ook via Parelli, maar in alles wat ik doe (al is het maar wat grondwerk) let ik erop hoe mijn paard beweegt en hoe ik ervoor kan zorgen dat hij beter gaat bewegen. Onder het zadel was ik daar ook bewust mee bezig, binnenkort voor de koets ga ik daar zeker ook mee bezig zijn .. Maar ik ben wel een NH-persoon (geworden :Y) ).

Het is inderdaad heel zwart/wit gezien .. maar dat zie je spijtig genoeg regelmatig .. NH is boomloos, bitloos, ijzerloos en nog vanalles loos, waarbij ze nooit zeggen dat een paard iets niet mag en altijd maar aai aai paardje doen waarbij paardje doet waar die zelf zin in heeft .. Als je zo denkt dan kan ik me voorstellen dat "traditioneel" (wat het ook moge wezen) je meer trekt :j Maar NH zoals ik het ervaren heb zit toch anders in elkaar, en ik wil nooit meer wat anders .. Als je ziet hoe [***] verandert is ... blijf me er steeds over verbazen..

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:13

Wonder 'mag' misschien wel veel, maar het kan ook.
Doordat ik haar zo opgevoed heb haha.

Natuurlijk doet ze wel eens ongevraagd hapje gras pikken, maar daar ga ik mij echt niet druk om maken. Betekend namelijk niet dat ze dat dan altijd zo doet.

In mijn ogen is het soms een beetje geven en nemen. Ik verwacht dingen van haar, zij ook van mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 23:19

Klopt :j Hier ook .. Als [***] een hap gras kan nemen was hij me gewoon te snel/te slim af .. Heeft geen zin om op zo'n momenten boos te worden, volgende keer moet ik maar beter opletten :P Hier zijn ook regels en grenzen, maar daarbinnen kan veel ... en boos zijn is iets wat echt niet meer voorkomt, ookal gaat er niks goed, ik kan het altijd wel relativeren, ik ga dan gewoon op zoek naar waarom en tegen de volgende keer heb ik weer nieuwe pijlen, en dan gaat het meestal wel :Y)

(en dat soort dingen miste ik vroeger echt wel ... dat heb je gewoon niet in het traditionele denken .. of toch niet zoals ik het geleerd heb).

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 01:21

Mijn OP is dan misschien wel erg zwart wit, maar zo worden de dingen tegenwoordig wel gebracht. De NH mensen die ik allemaal ken (en dat zijn er een hoop) spreken niet meer tegen mij omdat ik er nu voor gekozen heb mijn paard met een bit te rijden, hun zien dat als een machtsmiddel wat je absoluut niet nodig hebt.

Nou ik vind het prettiger werken voor ons allebei. Heb een zachte stille hand en paard lijkt er geen moeite mee te hebben. Hij luistert nu zoveel beter.

Daarom stelde ik mijn OP redelijk zwart wit, omdat er uiterste ook zijn.
(En daarbij kan ik mezelf heel moeilijk uitdrukken zo via de computer, soms type ik dingen iets anders dan dat ik ze eigenlijk in het echt bedoel. Sorry daarvoor)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 07:50

Als je NH goed hebt begrepen, weet je dat je, als je eenmaal de NH manier hebt gevonden om met je paard om te gaan, je absoluut niet meer anders kunt. Dressuur en springen zijn te combineren met NH. NH is namelijk niets anders dan proberen te begrijpen hoe een paard denkt en waarom hij reageert zoals hij reageert en daarop leren in te spelen. Dat is niet per definitie alleen met wortelstokjes zwaaien en met touwhalsters rijden, dansjes om je paard maken om middernacht bij het licht van de volle maan en ver van grenzen vandaan blijven. Dat is niet per definitie bitloos, boomloos, dekenloos, spoorloos en soms serieus het spoor bijster met je paard omgaan. Dat is zo zacht zijn als het kan en zo hard zijn als het moet. En dat kan dan idd door met een bit te rijden, een ijzertje onder te slaan, met een boomzadel te rijden, spoortje te gebruiken (als je weet waar je mee bezig bent).

Er zijn Olympische ruiters die aan NH doen. Maar het belangrijkste binnen de NH is dat je de relatie met je paard voorop stelt en in dat koppie gaat proberen te komen. Dat komt eerst. En al het andere is daar dan een natuurlijk gevolg van.

Ik ken traditionele ruiters die meer met NH bezig zijn zonder dat ze beseffen dat dit dingen zijn uit de NH, dan menig wannabe NH-ers.

Dus mensen die niet meer met je praten omdat je met bit rijdt, mag ik zeggen dat ze NH ook niet helemaal hebben begrepen?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 09:03

Zeer goed verwoord Cassidy.

Mijn ervaring met NH (zoals het op bokt in een hokje geplaatst wordt) is dat het voor een hoop mensen een leidraad is om consequent te zijn. Ik ken meerdere mensen die totaal niet consequent waren, nu hebben ze een leidraad en een manier om hun paard te corrigeren en hebben ze er een veel fijner paard aan.

reina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:33

Cassidy schreef:
Ik ken traditionele ruiters die meer met NH bezig zijn zonder dat ze beseffen dat dit dingen zijn uit de NH, dan menig wannabe NH-ers.

*\o/*

Ik denk zelfs dat NH zo oud is als dat we met paarden werken. Er zijn áltijd mensen geweest die zo hebben gewerkt. Het enige verschil is dat er een marketing campagne overheen is gegaan, waardoor het 'te koop' lijkt. En dát blijkt nou net niet waar....

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:36

reina schreef:
Cassidy schreef:

*\o/*

Ik denk zelfs dat NH zo oud is als dat we met paarden werken. Er zijn áltijd mensen geweest die zo hebben gewerkt. Het enige verschil is dat er een marketing campagne overheen is gegaan, waardoor het 'te koop' lijkt. En dát blijkt nou net niet waar....

_/-\o_ _/-\o_
Heel goed verwoord

basarova

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 10:45

Ik heb een hele tijd nh gedaan , en er toen mee gestopt . Waarom weet ik eigenlijk niet :o

Ben nu sinds een aantal weekjes terug bezig , en ben enorm tevreden dat ik dit gedaan heb . Je ziet mijn paard super hard veranderen in positieve zin :)

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:07

Cassidy schreef:
Dus mensen die niet meer met je praten omdat je met bit rijdt, mag ik zeggen dat ze NH ook niet helemaal hebben begrepen?

Misschien begrijpen die mensen NH heel goed, en/maar staat dat (inderdaad) los van bit-, zweep- en spoorgebruik.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 12:34

Die verwoording van Cassidy is inderdaad heel duidelijk. Zo zou ik dat nooit zelf op papier krijgen. Dank hiervoor.

Is zeker ook een goede verduidelijking voor het topic.

Het is zo belangrijk om naar het paard te blijven kijken en ik denk dat een hoop mensen dat wel eens vergeten door het plaatje dat ze in hun hoofd hebben.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:41

Ik denk juist dat veel mensen vergeten naar zichzelf te kijken, en dat dat des te belangrijker is.

Teruggrijpen naar traditioneel doen ze dan ook niet voor het paard, maar voor zichzelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 07:28

gr_roos schreef:
Zeer goed verwoord Cassidy.

Mijn ervaring met NH (zoals het op bokt in een hokje geplaatst wordt) is dat het voor een hoop mensen een leidraad is om consequent te zijn. Ik ken meerdere mensen die totaal niet consequent waren, nu hebben ze een leidraad en een manier om hun paard te corrigeren en hebben ze er een veel fijner paard aan.

Ik denk dat het niet zozeer een leidraad is om consequent te zijn, als een leidraad hoe je dingen anders aan kunt pakken als een dier schrikt of iets doet dat ongewenst is. Dat een bit niet betekent dat je controle hebt, dat iedere kilo voer die je in een paard stopt niet gecompenseert hoeft te worden met een hulpteugel omdat hij zoveel energie heeft dat je hem anders niet meer de baas kunt. Dat je leert hoe je vertrouwen krijgt van je paard en leert dit ook terug te geven. Dat je weet wat voor reacties er van een paard kunnen komen en waarom, en dat de correcte (re)actie van jouw kant op ongewenst gedrag niet alleen maar die roei of ram hoeft te zijn.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 10:44

Ik denk ik de balans juist heb gevonden tussen NH en traditioneel. Ik rij gewoon met een bit, heb even een boomloos zadel gehad maar vond het niks, maar mijn gedachten gaan wel uit van vriendelijke benadering waarbij ik wel de leider ben en blijf. Ik vind NH leuk, maar het moet wel echt bij je passen om het volledig zo te doen.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 11:01

basarova schreef:
Ik heb een hele tijd nh gedaan , en er toen mee gestopt . Waarom weet ik eigenlijk niet :o

Ben nu sinds een aantal weekjes terug bezig , en ben enorm tevreden dat ik dit gedaan heb . Je ziet mijn paard super hard veranderen in positieve zin :)

Ermee stoppen, wat betekende dat voor jou? Ik ben geen NH-er in die zin dat ik echt een systeem volg, maar ik gebruik mijn lichaam bewust in de communicatie en werk volgens het principe (zo zacht als het kan, zo hard als het moet). Ik geef duidelijk mijn grenzen aan en wanneer die overschreden worden, zal ik die ruimte weer innemen zonder geweld of geschreeuw. Wanneer een paard echt weigert die ruimte vrij te maken, kan hij uiteindelijk een tikje of kneepje verwachten verwachten. Echt slaan/schreeuwen doe ik alleen bij acuut gevaar (bijv. wanneer je aangevallen wordt als je een paard uit de wei haalt).
Ik kan me niet indenken dat ik dit ooit anders zou doen, omdat dit nu eenmaal de manier is waarop je met een paard communiceert. Dit is wat ze begrijpen. Ik snap niet zo goed wat het dan betekent om terug te gaan naar traditioneel? Ga je dan terug naar 'niet communiceren met je paard'? Nogal een belediging voor de traditionele mensen, dunkt me. Eigenlijk net zoiets als Engels leren en dan vervolgens weer met handen en voeten je verstaanbaar proberen te maken, geheel onlogisch.

En wat is traditioneel eigenlijk? Is dat niet gewoonweg de natuurlijke mogelijkheden van het paard gebruiken en perfectioneren tot 'hogere' oefeningen? Juist dat vergt een groot begrip van hoe paarden leren en communiceren.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:41

Mieke_Cunna schreef:
Roween, traditioneel wil niet meteen zeggen dat je niet meer NH bezig bent. Als je je paard berijd op een vriendelijke consequente manier met bit en boomzadel ben je in mijn ogen ook gewoon NH bezig. Dus jij bent gewoon NH bezig maar op de manier die bij jullie past ;) Het doorslaan gaat alleen zo makkelijk en dat is waar ik de mist in ben gegaan. Mijn pony raakt momenteel al in paniek als ze alleen op stal staat omdat ze altijd op maneges heeft gestaan dus rust is wel geboden maar consequentheid ook zeker wel! Ben ik nu niet duidelijk dan wandelt madam over een x aantal weken kats over mij heen. In het wild krijgt zo'n dier 600kg op zich tijdens een trap dus mijn platte hand op sommige momenten geeft haar meer schrik als pijn. Een volledig traditionele ruiter wil ik mij niet noemen maar een NH mens ben ik ook niet meer gelukkig. Doe waar jij je goed bij voelt en doe ook waar het paard zich fijn bij voelt. Dat is de basis en vriendelijk, rustig maar wel consequent zijn heeft ieder dier nodig. Ook mijn kitten van enkele weken oud :P

Dit vind ik toch heel apart, want je hebt het over rb en lb, over sticks en strings, maar heb je nooit de fase 4 meegekregen?
Want dit is parelli en dat gaat toch echt over zo zacht als kan, maar zo hard als moet, die zijn niet wars van een tik uitdelen als het moet of wat harder doorkomen, beter gezegd effectief doorkomen. Consequent zijn is iets wat je vanaf level 1 ingegoten krijgt, rustig zijn ook.

Ik zie hier meer een het niet begrepen hebben in dan dat Nh faalde.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 13:51

Als NH werkelijk betekent dat je naar het paard kijkt, het leert te begrijpen en van daaruit het paard beleert op een manier dat het paard weet wat je van hem wil, kan het de facto niet falen.