Haha wat zeuren jullie zeg en weten alles zo goed, lachen
Gini
Geplaatst: 06-08-13 12:18
Ja, hier zit dan ook veel jaren paardenervaring bij elkaar.
Bowen
Geplaatst: 06-08-13 12:25
Robijntjah schreef:
Dat is dus allemaal geen probleem Gat in het vertrouwen zou ik het bij lange na niet noemen, dan mag je een keer bij ons komen kijken
Gaatje dan...Er is altijd ruimte voor verbetering. Ik zeg niet dat je het slecht voor elkaar hebt met je paard ofzo, maar hier zit dan een klein gaatje, een naar iets uit het verleden van je paard wat je paard nogsteeds met zich meedraagt. Het lijkt mij best fijn voor een paard als ze dat trauma ook los kan laten, dat laatste restje van een vervelend verleden los mag laten.
Blijkbaar verander jij in haar ogen toch in een eng roofdier die haar pijn wil doen als je een zweep hanteert, dat jij dat niet bent is overduidelijk, dus waarom dat dan niet duidelijk maken aan je paard, heel rustig aan? Het is geen must, je hebt de zweep verder niet nodig, het is dan alleen een werken aan dat laatste trauma dat ze nog bij zich draagt.
Wie weet wat nog komt. Ik aai er haar regelmatig mee en doe er ook vd oefeningen mee. Het is voor mij iig geen must. En dat ga ik het voor haar ook niet maken
Samblabla
Geplaatst: 06-08-13 12:27
Mijn paard was ook bang voor zwepen, ik heb toen veel grondwerk gedaan met zwepen. Dus vooral veel met een zweep rustig langs der lichaam gaan, eerst bij hals en dan heel voorzichtig naar haar achterhand. Nu kan ik rustig een tikje geven mocht dit nodig zijn.
antje_vip
Geplaatst: 06-08-13 12:29
En gewoon een eindje lopen met een zweep in je hand? Trouwens, als je paard niet vooruit wil zonder zweep, kun je dat dan niet trainen?
pluisje4951
Geplaatst: 06-08-13 14:20
Veel met de zweep confronteren, maar wel goed. Niet hem ermee slaan ofzo maar hij moet van de zweep een positief beeld krijgen. Nu denkt hij dit: O help! daar is dat ding met dat koortje aan weer! Dit moet hij denken: Daar is ze weer met haar zweepje, dat ding doet toch niets? Dat kan hij alleen denken als je hem dat beeld ook geeft zoals je over zijn rug ging enzo. Dat was erg slim, daar moet je maar op komen he!? Veel succes!
Bowen
Geplaatst: 06-08-13 21:03
Robijntjah schreef:
Wie weet wat nog komt. Ik aai er haar regelmatig mee en doe er ook vd oefeningen mee. Het is voor mij iig geen must. En dat ga ik het voor haar ook niet maken
Dan doe je eigenlijk al precies wat ik bedoel! Rustig aan toch wennen aan die zweep, zonder enige verdere druk.
DebbieNL
Geplaatst: 21-10-15 01:16
ik heb mijn paard nu ong een half jaar.. vandaag wou ik een zweepje gebruiken als arm verlenging tijdens grondwerk... eerder gebruikte ik mijn touw.. maar aangezien ik schouderbinnenwaards etc wil doen moet ik meer naast haar voorkant lopen ipv naast dr buik.. want dan gaat ze zijwaards of rondjes ipv voorwaards.. daarom leek me een zweep handig.. niet om tikken mee te geven maar gewoon haar aan te raken waar normaal je voet haar aandrijft.
En bam, een bonk explosie van maar liefst 1,78m hoog ineens... het is altijd zo'n relax paard dus dit had ik totaaaaaal niet verwacht.. vorige eigenares heeft nooit gebruik gemaakt van een zweep dus was ook niet op de hoogte van haar angst voor de zweep. Ze is voorwaards en super aan t been.. longeren doet ze perfect met stemhulp dus eigenlijk komt er nooit een zweep aan te pas...
Grondwerk werd dus idd haar aan de zweep laten wennen.. ik gaf haar veel ruimte (wel aan halstertouw anders was t rennen) en liet t touw wel losjes hangen en ging beetje over t zand vegen met t zweepje (dressuurzweepje, longeerzweep is ze niet bang voor volgens mij..) Daar reageerde ze steeds minder heftig op dus zweepje recht vooruit langzaam door de lucht bewogen dat ze hem goed ziet maar niet al te dichtbij... dat ging ook steeds beter... Aanraken is echt nog niet mogelijk. Maar ga dit dus veel doen komende tijd.. ik wil niet dat ze de zweep als iets ziet om bang voor te zijn.. Vind t sneu voor dr want dan ga je toch denken dat er in t verleden iets vervelends gebeurt is
Knorretjee
Geplaatst: 06-12-15 18:17
ik heb het ook hoor, mijn pony is ook als de dood voor zwepen en wij vermoeden dat hij een keer te hard is aangepakt met de zweep. Sindsdien is hij niet meer te longeren ook tijdens het rijden laats kwam er iemand de bak in met de zweep en gek dat mijn pony werd. Hij ging helemaal door het lint. Angst is angst... Natuurlijk kan je zorgen dat je paard er vertrouwen in krijgt. Maar ik heb de moed opgegeven want als hij zag dat ik een zweep had rukte hij zich los ook als een volwassene hem vast hield... Dan maar zonder zweep, Met spoortjes rijden gaat ook prima
Je zou zwepen gewoon kunnen vermijden maar dat lost het probleem niet op. Het is gewoon een kwestie van langzaam het paard aan een zweep in de buurt laten wennen. Bij sommige paarden is dat héél langzaam. Het is namelijk erg jammer als een paard een zweep associeert met pijn of iets engs, omdat je bij bijvoorbeeld grondwerk geen zweep kunt gebruiken als verlenging van je arm.