Mini kan niet kroelen met maxi.... ben ik een aansteller?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bnet

Re: Mini kan niet kroelen met maxi.... ben ik een aansteller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:27

Ik heb een shet en een Ijsco en die kunnen prima kroelen, máár, die staan dan ook met zijn tweeën en zijn volledig op elkaar aangewezen.

Ik hoor vaker dat groepjes van 3 niet echt heel geschikt zijn. Paarden kiezen toch een 'beste vriendje' in een kudde en vaak is dat er een die heel erg op hunzelf lijkt. Wat anderen dus ook al zeiden: shets trekken dan naar shets en fjorden naar fjorden bijvoorbeeld.
Ik denk niet dat je kudde uit elkaar valt in twee delen. Ze zullen wel een beste maatje ontwikkelen, maar een kudde is veel meer dan een paar losse vriendschappen. Er is een hechte rangorde en die blijft met vier echt wel gehandhaafd.

Ik zou zelf, in jouw situatie, wanneer ik de mogelijkheden had, er een bij kopen. Over het algemeen zijn het de kosten niet voor een shet. Ja, ze moeten eens naar de DA voor entingen en naar de hoefsmid en tandarts. Echter betaal je niet veel bij, want de DA komt toch al voor je andere paarden waarschijnlijk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 13:54

Grappig dat je dit nu aanhaalt... ik heb het idee dat mijn mini inderdaad steeds meer buiten de boot valt.
Voorheen was dit niet zo, mijn merrie moest namelijk niets van mijn ruin hebben :-(
De ruintjes hadden dus elkaar, en madame zorgde vooral dat ze veel at en arrogant de lakens uitdeelde ;-)

De laatste maanden trekken de IJsco's echter steeds meer naar elkaar toe en doen nu alles samen. De uk hoort er minder bij heb ik het idee, ze doen soms ook iets 'gemener' naar hem....
Heel penny om je daar druk om te maken, maar ik merk dat hij ze uitnodigt om te kroelen of te spelen, maar dat ze hem dan wegduwen of zelfs bijten.... en dan zie je hem een beetje moedeloos wegsloffen.

Voorheen wilde hij nog wel heel veel heel hard wegcrossen, bokken, rennen, spelen... maar hij lijkt iets meer in zichzelf gekeerd.
Kan ook een beetje te maken hebben met het grote terrein dat hij tot zijn beschikking heeft, hij beweegt veel meer, en soms heb ik het idee dat zijn knietjes wat opspelen... dat hij een beetje last heeft van zijn knietjes (beetje een mini-kwaal).

Ik heb bedacht een advertentie te plaatsen voor een 'logeer-/leen-shet', dat geeft mij de kans te 'testen' of dit idd werkt voor hem... Hij zal sowieso zichzelf grotendeels moeten vermaken. Ik kan 2 paarden trainen, maar dan is de tijd 'op'. Op momenten dat het kan, loopt hij wel los mee naar het bos en kan hij mee op buitenrit. Dat hij zichzelf op zijn 'landgoed' kan vermaken met een buddy is echter wel handiger.

_Balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 13:58

Mijn shet staat met 1 fjord, normaal met 3 en ze krabt altijd met iedereen, vooral met 1, die vind het heerlijk om onder haar buik gekrabt te worden, dan krabt mijn shet daar, en de fjord haar op de kont :=

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 15:36

Ik weet niet denk dat het ook wel per paard verschillend is. De shet hier heeft er geen moeite mee hij kriebelt bij de schouder en de andere zabberen hem nat bij de schoft, rug of kont. Hij staat als ukke puk bij 4 grotere. Kleinste daarvan is een D-pony.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-13 15:38

Tigra_ schreef:
Ik weet niet denk dat het ook wel per paard verschillend is. De shet hier heeft er geen moeite mee hij kriebelt bij de schouder en de andere zabberen hem nat bij de schoft, rug of kont. Hij staat als ukke puk bij 4 grotere. Kleinste daarvan is een D-pony.

Zoals anderen opmerkten ligt het dan misschien meer aan het aantal, dan aan het formaat....?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 17:54

ik denk dat het meer aan karakters en evt aantal ligt dan aan het klein zijn.
In de groep waar mijn jonge paard staat staan 6 paarden (van 1.58 tot 1.80) en 1 shet, en ze kroelen en spelen allemaal om de beurt met de shet...

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:22

Als je het geld, de tijd en de plaats ervoor hebt, waarom niet? Het klinkt alsof je pony er erg blij mee zou zijn :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:33

Hij hoort er nog steeds wel echt bij... maar richt zich wel iets meer op mij dan voorheen voor kriebelen en knuffels.

Vooralsnog denk ik dat ik gewoon ga kijken of er iemand is die erg omhoog zit met z'n shetje, en die een plekje zoekt voor een langere periode..... voelt even 'veiliger' dan nog een /3 aanschaffen.....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:56

Ninx schreef:
Tigra_ schreef:

Zoals anderen opmerkten ligt het dan misschien meer aan het aantal, dan aan het formaat....?

Hoe bedoel je met aantal? Als ze maar met z'n 2en zijn zullen ze uiteraard meer naar elkaar toe trekken maar als je groter aantal hebt zal vooral het karakter belangrijk zijn wat er voor zorgt dat ze elkaar gaan opzoeken.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:58

Ninx schreef:
Ik heb bedacht een advertentie te plaatsen voor een 'logeer-/leen-shet', dat geeft mij de kans te 'testen' of dit idd werkt voor hem... Hij zal sowieso zichzelf grotendeels moeten vermaken. Ik kan 2 paarden trainen, maar dan is de tijd 'op'. Op momenten dat het kan, loopt hij wel los mee naar het bos en kan hij mee op buitenrit. Dat hij zichzelf op zijn 'landgoed' kan vermaken met een buddy is echter wel handiger.

Nu ga ik iets zeggen wat je misschien helemaal niet zo gezellig is, maar zou wel een 'oplossing' kunnen zijn. Waarom draai je het niet om? Waarom zoek je zelf geen leuke plek bij iemand anders waar je shet met een maatje kan staan? Er staan nog meer shetten en mini's in de buurt heb je eerder gezegd. Is het geen optie om hem daar bij te zetten? Ook aangezien je niet zoveel tijd hebt om wat met hem te doen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:52

Tigra_ schreef:
Hoe bedoel je met aantal? Als ze maar met z'n 2en zijn zullen ze uiteraard meer naar elkaar toe trekken maar als je groter aantal hebt zal vooral het karakter belangrijk zijn wat er voor zorgt dat ze elkaar gaan opzoeken.

Als in: 'three is a crowd'... dat een derde wel vaker letterlijk het derde wiel aan de wagen is.....

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 12:59

marleeentje schreef:
Ninx schreef:

Nu ga ik iets zeggen wat je misschien helemaal niet zo gezellig is, maar zou wel een 'oplossing' kunnen zijn. Waarom draai je het niet om? Waarom zoek je zelf geen leuke plek bij iemand anders waar je shet met een maatje kan staan? Er staan nog meer shetten en mini's in de buurt heb je eerder gezegd. Is het geen optie om hem daar bij te zetten? Ook aangezien je niet zoveel tijd hebt om wat met hem te doen.

Heb ik ook aan gedacht hoor....
Hij is echter wel wat eenkennig, en kan erg paniekerig worden wanneer hij bij 'zijn' groepje vandaan gehaald wordt.
Wanneer ik met hem alleen iets ga doen beleefd hij daar ook geen lol aan, hij raakt in paniek zodra mijn paarden uit het zicht zijn.
Hij heeft de eerste jaren alleen gestaan ergens, en bij zijn tweede baas was het duidelijk dat hij sindsdien nogal last had van 'verlatingsangst' (als je dat zo kunt noemen). Op zich normaal gedrag (bij de kudden willen blijven) en in theorie wel aan te leren daar beter mee om te gaan, maar hij is al 10... dus dat zit redelijk 'ingebakken'.

Bij mij doet hij wel meer dan in de 10 jaar daarvoor ;-) In die zin heeft hij wel een actiever bestaan bij mij, maar ik ben wel iemand van de overdreven goede zorg zeg maar ;-)
Stukje verderop bij op het land staat iemand met 3 mini's... ik kan eens met haar praten.
Mijn merrie wordt wel gek als mini weg is, en mini wordt ook gek als hij zijn 'vrienden' niet ziet :-)
Op zich zal dat wel wennen.... maar hem ergens anders neerzetten voelt toch niet helemaal goed.