Niet alleen kunnen zijn, normaal gedrag of onopgevoed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:28

Natuurlijk kun je dit gedrag afleren! Het gaat alleen niet snel. Je kunt het zelfs (per ongeluk) aanleren.

De truuk om het af te leren dus ;) is dit:

1. Zet paard 1 ergens veilig neer (bij ons is dat; in een box of op het land) met zijn vriendje; paard 2.
2. Pak zijn paard 2 mee en breng deze ergens anders heen waar paard 1 hem niet kan zien
3. Vervolgens ga je ergens staan waar je sneaky kunt zien wat paard 1 doet, het paard gaan rennen/hinneken
4. Je wacht af tot het moment dat het paard een tel stopt met hinniken en rennen (dat kan even duren maar heb geduld; geen enkel paard is aan één stuk door helemaal door het dolle heen
5. Zodra het paard stopt direct naar hem toe lopen en aandacht geven, hapje voer whatever
6. herhaal dit proces en bouw het op in: tijd, hoofd laag, staart rustig

Tadaa; je hebt hem beloond voor stil staan/stil zijn!

ps; als het lukt om mét paard 2 te wachten en kijken werkt dat nog beter. Het paard leert; "ik kan mijn vriendje terug laten komen door kalm te zijn" :)*

mooihoofd

Re: Niet alleen kunnen zijn, normaal gedrag of onopgevoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:30

ja hoor klinkt heel leuk maar het werkt niet voor elk paard .

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:35

mooihoofd schreef:
ja hoor klinkt heel leuk maar het werkt niet voor elk paard .

Misschien niet, maar zo leer ik het de paardjes op stal aan. Voor TS het proberen waard toch? Het is in elk geval de enige concrete manier in dit topic.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:36

Bij mij op stal staan zo'n 30 paarden in groepjes op stal. Dus 3 boxen naast elkaar en dan verderop weer een paar (er is een soort binnenste ring met stallen en een buitenste ring). Het komt dus wel eens voor dat van een groepje er maar 1 in zijn stal achterblijft en de rest rijden ofzo is. De meeste vinden dit prima en negeren het, maar er zijn er een paar die om de 5 minuten hard hinniken en verder niks doen. We hebben 1 paard die echt gek wordt en zo onrustig wordt dat hij badend in het zweet in zijn stal staat.

Daarom vind ik het een beetje dubbel... Het kan inderdaad gewoon een soort kuddegedrag zijn waar sommige paarden meer of minder waarde aan hechten. Ik denk zelf dat het dus erg met de opvoeding van jongs af aan te maken heeft en dat je er uiteindelijk niks meer aan kunt veranderen. Je geeft zelf aan dat je paard het oke vindt als jij in de buurt bent, dus je hoeft dan niks te corrigeren en ik denk niet dat ze zal begrijpen waarvoor ze beloond zou worden.
Als je er niet bent kan je moeilijk iets doen aan dit gedrag, plus ze is zenuwachtig dus heel veel dingen zullen die zenuwachtigheid alleen maar in de hand werken.

Veel dingen kan je een paard aanleren door gewenning, maar ik betwijfel een beetje of het nu zal helpen om je paard vanaf nu alleen nog maar alleen te zetten. Ik denk dat ze altijd iets zal missen en onrustig is of het dan opgeeft en ongelukkig is.

Tijdens het rijden vind ik btw wel echt een heel ander verhaal, als ik merk dat mijn paard niet kan splitsen of achter de andere aanknalt, ga ik heel hard oefenen op alleen rijden en afsplitsen. Als je paard alleen kan rijden, zal hij ook rustig worden na het splitsen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:18

Ja met rijden vind ik ook en heel ander verhaal. Maar daar heb ik dus ook geen problemen mee.
Toevallig hadden we gisteren de situatie dat mijn paard nog op het land stond en de ruin op het land ernaast. Niets aan de hand, ze konden elkaar zien. Maar de stukken land lopen niet helemaal paralel en de ruin was het een beetje zat dus die was naar het hek gelopen van zijn land, en dit valt net buiten zicht van mijn paard. Zij dacht dus dat ze alleen was achter gebleven en ging vervolgens rondrennen. Ik zag het van afstand en zei tegen mijn stalgenootje `laat maar heel even, kijken wat ze doet´ maar eigenlijk had ik dat al kunnen voorspellen. Ze gaat keihard racen, eerst een beetje in het wilde weg en dan gericht op het hek af. Toen ben ik haar gaan halen, want dan is het een kwestie van tijd of ze gaat erover heen. Dus even wachten op dat momentje dat ze rustig wordt, Tamary, kun je bij mijn paard wel vergeten. Ze wordt nl alleen maar steeds drukker.

Urielle, in een box is het natuurlijk wat veiliger om ze alleen te laten (maar dan blijf je dus een probleem hebben met het land) ik ken echter wel paarden die zo hard tegen de boxrand schoppen dat ze hun benen kapot slaan. Dat heb ik mijn paard tot nu toe niet zien doen, maar daar zit je ook niet op te wachten.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:25

tamary schreef:
Nikass schreef:
Weet je wat ik wel grappig vind aan het hele verhaal,
tussen alle topics hier op bokt over paardenwelzijn, 24/7 buiten enz
is het blijkbaar heel normaal om je paard, al dan niet door straf, te leren om zijn instinct te onderdrukken omdat het baasje dat zo lastig vindt (hoe paardvriendelijk)

Instinct laten gebruiken, helemaal in een dichtbevolkt land als nederland is recept voor dooien. Paard dat op instinct reageert is een ongeleid projectiel. Buiten de wei/kudde is het een mensenmaatschappij, mens snapt die beter en moet dus de beslissingen nemen.

Afkappen : corrigeren van het ongewenste gedrag, wat werkt hangt van je paard af. Bij mij was stem en rukje aan touw zat, maar dat is dan ook meteen al ingrijpen bij de aanzet tot. Niet wachten totdat pony al volop staat te loeien.

Je kan je paard niet (altijd) laten toegeven aan zijn instinct, maar je hoeft er ook geen afgestompte robot van te maken. En als hij op de wei staat mag ie toch wel gewoon paard zijn? Mijn paard zal niet (terug)hinniken als ik met haar bezig ben. Maar wel als ze alleen op stal/land staat en mijn stalgenootje met haar paard bezig is. Kom je weer op hetzelfde: ik kan haar niet corrigeren als ik niet aanwezig ben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:29

Citaat:
Dus even wachten op dat momentje dat ze rustig wordt, Tamary, kun je bij mijn paard wel vergeten. Ze wordt nl alleen maar steeds drukker.

Sorry het was Sallandval die dat zei

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:36

Ik snap het wel als een paard/ pony dat doet, vreselijk roepen naar soortgenoten en onrustig doen, aan t klieren en niet van het erf af willen omdat het uit een wei is gehaald en de eigenaar er iets mee wilt doen.

Dat neemt niet weg dat ik het een zeer irritant gedrag vind en het is goed op te lossen door opvoeding.

Gelukkig doet mijn paard dat niet, lekker zo uit een weiland plukken en naar de stallen toe en lekker poetsen en of rijden en noem maar op, mijn paard vind het allemaal heel gezellig en fijn.

Soms roept hij wel terug als er naar hem geroepen wordt en dat vind ik prima, het zijn en blijven kuddedieren en zelfs met het buitenrijden kan ik zo uit een groep of van iemand dat ook meereed wegrijden, zonder dat mijn paard daar moeilijk overdoet, ideaal.

Dat is ook een kwestie van vertrouwen in jou hebben dat ie het fijn vind om met jou te zijn als je wat met je paard/ pony doet en van een goede opvoeding.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 13:49

Citaat:
Ragdollcat schreef:
Ik snap het wel als een paard/ pony dat doet, vreselijk roepen naar soortgenoten en onrustig doen, aan t klieren en niet van het erf af willen omdat het uit een wei is gehaald en de eigenaar er iets mee wilt doen.

Sorry maar hier gaat het topic dus niet over. Het gaat om alleen achter blijven op het land of op stal zonder dat de eigenaar er überhaupt is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 14:02

Nikass schreef:
Je kan je paard niet (altijd) laten toegeven aan zijn instinct, maar je hoeft er ook geen afgestompte robot van te maken. En als hij op de wei staat mag ie toch wel gewoon paard zijn? Mijn paard zal niet (terug)hinniken als ik met haar bezig ben. Maar wel als ze alleen op stal/land staat en mijn stalgenootje met haar paard bezig is. Kom je weer op hetzelfde: ik kan haar niet corrigeren als ik niet aanwezig ben.

Paard mag best aangeven iets eng/niet leuk te vinden of iets vragen/aanbieden, maar zelf uitvoeren zonder toestemming is iets anders. Vragen geen probleem, maar mens heeft eindbeslissing.
Wat paard in de wei doet, al racend/al gillend in de rondte omdat vriendje weg gaat maakt mij niks uit (mits die binnen de omheining blijft) het gaat om het paard wat ik mee neem, die mag zich daar niet door laten opstoken en daarmee ook paard wat achterblijft aan de gang houden. Aan touwtje = kudde met mens, niet met je weidegenootjes.

Bij eentje die gevaarlijk wordt is een stevige box een betere optie dan een weiland (snelheid maken voedt de paniek), dan kan je ook makkelijker gewenst gedrag bevestigen door vriendje terug te brengen als paard rustig is. Alleen al omdat vriendje dichtbij en toch uit het zicht houden veel makkelijker is.
Nikass schreef:
Citaat:
Dus even wachten op dat momentje dat ze rustig wordt, Tamary, kun je bij mijn paard wel vergeten. Ze wordt nl alleen maar steeds drukker.

Sorry het was Sallandval die dat zei

En het steeds drukker worden maakt dat je ingrijpt en het idioot doen dus de oplossing is. Lastig om te doorbreken als dat eenmaal een paar keer bevestigd is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-13 20:56

Ja maar jij geeft al aan dat je paard op de wei mag doen wat ie wil mits hij binnen de omheining blijft. Dat doet die van mij dus niet als je niet tijdig ingrijpt. Zinvoller is dus om te voorkomen dat ze zo uit haar stekker gaat :D

Als ik mijn paard meeneem gedraagt ze zich. Dat heb ik al meerdere keren in dit topic aangegeven, daar gaat het topic niet om. Ook als de achterblijver hinnikt en onrustig is gaat ze daar niet op in. Ze is dan namelijk met mij. Het gaat echt om het alleen achterblijven. En de insteek van dit topic was of dit - ondanks dat het lastig is - normaal gedrag is. Ik denk van wel, anders had de soort nooit overleefd.

Blondie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 00:19

Wat denk je zelf, als je weet dat een paard een kudde dier is?
De natuur kun je niet voor de gek houden, hoor

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 01:00

Tja Nikass, dan zit er toch maar 1 ding op uiteindelijk; zet het paard dan op box, als het andere paard aan het werk gaat...
Ik heb 1 grote merrie en 1 shetlandmerrie die al jaren bij elkaar zijn, samen ook nog eens en het blijft altijd gedoe om er met 1 op pad te gaan en ik liet er dan ook niet 1 achter op het land, vond het te gevaarlijk; grote wierp zich wel eens tegen omheining aan en dat soort paniek fratsen, dan maar op box en dan trapte ze de deuken er maar in hoor, als ik daar aan toe gaf, was het einde zoek, kon ik niets meer met mijn paasei gaan ondernemen omdat Madam daar niet tegen kon... Pukkie liep zichzelf trouwens ook stuk op het weiland in haar eentje dus die zette ik ook altijd op box , waar ze wel rustig bleef, was ook voor mijn eigen gemoedsrust en vooral ook dat ik me kon concentreren op het beest waar ik op dat moment mee aan het werk was, haha ik werd er zelf altijd niet goed van als ik wegliep/reed met de 1 en het gestress en gehinnik van de ander achter moest laten, maar goed ik ben dan ook een 40+pennytut, maar toch no-way dat mijn paarden de regie gaan bepalen, dan stop ik er echt mee namelijk...

Hippe_Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 10:00

Nikass, ik snap best dat je zo'n paniekerig paard niet in de box of op de wei alleen durft te laten. Als er ongelukken gebeuren, ben je verder van huis. De beste oplossing is echt een derde paard erbij. :+

Mijn oudste paard kan ook niet alleen zijn, hij is het braafste paard ter wereld, maar je moet hem niet in zijn eentje zetten. Ik ben wel met hem aan het trainen, dat ik hem even ergens 'vast' kan zetten, en een paar seconden uit zicht kan verdwijnen zonder dat hij in paniek raakt. Vroeger stonden ze met zijn tweeën. Als ik wat met mijn jongste paard wilde doen, liet ik mijn oudste los in de bak rondlopen, of hij mocht aan een halstertouw ook mee naar buiten. Nu hebben we gelukkig het gezelschap van een derde paard, daarmee is het probleem opgelost.

Misschien is alleen achterblijven wel te leren, tot nu toe is het me niet gelukt. Mede doordat ik mijn paard die paniekaanvallen niet aan wil doen. In het wild is een paard alleen ten dode opgeschreven, nu verwachten wij van ze dat er niets aan de hand is als ze op de elektrische stoel gaan zitten. Is er niet ergens een paard in de buurt die je erbij kunt stallen? Desnoods een shetlandertje? Hebben jullie al met de stalhouder gepraat?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-13 13:16

jajaja de oplossing komt er al wel aan hoor. Per 1 augustus - dus volgende week al - komt het derde paard, en we hebben een advertentie geplaatst voor een vierde. Momenteel hebben we twee vakantie gasten dus we zijn nu ook al even met vier.
Alleen blijft het opletten om mijn paard - en voor een van de vakantiepaarden geldt hetzelfde - niet als laatste van de wei te halen.
Inderdaad, als het niet anders kan dat ze even alleen staat, dan is op stal het beste. Maar ik ben er voorstander van om dat dan op te bouwen. Eerst één minuutje, en terug zijn vóórdat ze de kans heeft om volledig uit haar plaat te gaan. Maar onrust is er vanaf de eerste seconde al. En dus zullen mensen altijd blijven zeggen dat je dan de onrust beloond. Ik denk dat het de enige kans van slagen is, dat mijn paard er dan misschien aan went om eventjes alleen te staan. Happy zal ze er nooit mee zijn en ik denk dat er ook genoeg paarden zijn die dit nooit zullen leren.

Bedankt voor alle tips. Dit topic is echter niet geopend om naar een oplossing te zoeken (alhoewel het nooit erg is om tips te krijgen) maar met de vraag: is dit normaal paard gedrag. Ik vond van wel toen ik dit topic opende, en ben nog niet van mening veranderd.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-13 18:21

Tuurlijk als je bijvoorbeeld 2 paarden hebt die aan elkaar gehecht zijn: Lees een stel irritante plakplaatjes die dag en nacht bij elkaar zijn is het niet gek als je 1 van de 2 besluit mee te nemen naar buiten bv. en die andere blijft achter in de stal. Logisch dat die ander helemaal in paniek raakt, want z'n maatje gaat ervandoor en hij mag niet mee. Ik snap dat soort dingen wel.

Wel vind ik dat je vanaf het begin gewoon even goed duidelijk moet zijn. Ik vind dat wel een stukje opvoeding. Als jij er bent heeft je paard gwn te luisteren en dat is dan mooi pech voor hem als hij niet weg wil van zijn vriendjes. Ik verlang maar heel weinig van mijn paard dus als ik hem kom halen om even te poetsen of te rijden dan gaat ie gewoon mee. Ben daar vanaf het begin dat ze kwam heel duidelijk in geweest en er ook weinig problemen mee gehad :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-13 11:06

tja ik blijf het zeggen... :O : dit topic gaat niet over iets met je paard kunnen doen, maar een paard dat alleen achter blijft zonder andere paarden en zonder eigenaar.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:06

Je tittel hier is vrij extreem, en heel wit-zwart.
Uiteraard is dit in wezen normaal gedrag, het is een kudde dier, en idd alleen zou hij het in de vrije natuur niet heel lang kunnen volhouden, das natuurlijk allemaal heel waar.
Maaaaarrrrr, dat betekend niet dat er niets aan zou veranderd kunnen worden, de mens kan hier dus zeker door een leerproces een heel grote verandering in brengen, en idd je zou het dan kunnen noemen een deel van het opvoedingsproces.
Persoonlijk vind ik dat dit al in een vroeg stadium had moeten gebeurd zijn, en zoals bijna alle problemen die je tegenkomt, is het hier dus ook de fout van de mens, die heeft er tot hiertoe niet of onvoldoende aandacht aan besteed en dus er niet echt werk van gemaakt.
Het paard zal het op zichzelf nooit gaan oplossen.
Ik ben het dus niet eens met diegenen hier die zeggen mijn paard is nu eenmaal zo, want dat is je er echt te makkelijk van af willen maken, er kan dus echt wel iets aan gedaan worden.
Uiteraard blijven er grote verschillen , het ééne paard is het andere niet.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:15

ik heb 4 paarden, een van 22, een van 21, een van 18 en een van 1
ze doen het allemaal, en dat terwijl ik het ze al jaren aandoe om soms alleen op stal of in de wei achter te blijven.
ik ben dan ook van mening dat je dit gedrag niet tot nauwelijks af kunt leren.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 10:42

Interessante vraag. Op zich is het normaal voor een paard om niet alleen te willen zijn. Aan de andere kant behoort een paard denk ik, zeker op eigen terrein, een bepaalde mate van zelfvertrouwen, rust en gevoel van veiligheid te hebben waardoor het daar geen probleem zou moeten zijn om (eventjes) alleen te zijn.
Een paard dat niet als laatste uit de wei gehaald kan worden, omdat ie dan zodanig flipt dat ie alleen nog maar loopt te steigeren vind ik erg lastig en enigszins zorgwekkend. Plus dat je zegt dat alles okee is zodra je er zelf bij bent, maar bij het uit de wei halen is dit dus niet het geval? Dan gaat ze dus toch nog even door?
Bij ons kunnen de paarden uit zicht in de schuilstal staan. Gebeurt vaak genoeg dat de hele kudde in de schuilstal staat, op 1 na die dan helemaal achterin het weiland uit het zicht staat te eten. Ze vertrouwen er gewoon op dat de rest nog in de buurt is of dat ze het anders wel zullen horen als er iets gebeurt.

Dus mijn wedervraag is eigenlijk: kan dit te maken hebben met een stukje zelfvertrouwen en gevoel van veiligheid op eigen terrein?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:13

Sofy schreef:
Interessante vraag. Op zich is het normaal voor een paard om niet alleen te willen zijn. Aan de andere kant behoort een paard denk ik, zeker op eigen terrein, een bepaalde mate van zelfvertrouwen, rust en gevoel van veiligheid te hebben waardoor het daar geen probleem zou moeten zijn om (eventjes) alleen te zijn.
Citaat:
Een paard dat niet als laatste uit de wei gehaald kan worden, omdat ie dan zodanig flipt dat ie alleen nog maar loopt te steigeren vind ik erg lastig en enigszins zorgwekkend. Plus dat je zegt dat alles okee is zodra je er zelf bij bent, maar bij het uit de wei halen is dit dus niet het geval? Dan gaat ze dus toch nog even door?

Als het zo ver is gekomen dat ze helemaal doorgedraaid door het weiland sjeest dan kost het me inderdaad wel vijf minuutjes om haar te kalmeren. Alleen de aanblik van mij als persoon is dan even niet genoeg.

Citaat:
Bij ons kunnen de paarden uit zicht in de schuilstal staan. Gebeurt vaak genoeg dat de hele kudde in de schuilstal staat, op 1 na die dan helemaal achterin het weiland uit het zicht staat te eten. Ze vertrouwen er gewoon op dat de rest nog in de buurt is of dat ze het anders wel zullen horen als er iets gebeurt.

Dat vind ik wel iets anders. Ze weten dan echt wel van elkaar dat ze er zijn en kunnen naar elkaar toe als ze dat willen. Mijn paard heeft als ze alleen staat geen keus daarin. En ze weet heel goed dat ze alleen is. Soms (in normale rustige toestand) laat ik haar los van het land naar stal lopen terwijl ik het andere paard wel aan het halster heb. Ze maakt dan even een uitstapje langs de mesthoop en loopt dan ook uit zicht van ons. Maar ze weet wel waar we zijn en dat ze naar ons toekan en daarom raakt ze daar niet gestressd van.

Citaat:
Dus mijn wedervraag is eigenlijk: kan dit te maken hebben met een stukje zelfvertrouwen en gevoel van veiligheid op eigen terrein?

Ja, in die zin dat ik wel geloof dat ze onzeker wordt wanneer ze gedwongen alleen is zonder baasje of ander paard.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 15:16

aeolusnr1 schreef:
Citaat:
Ik ben het dus niet eens met diegenen hier die zeggen mijn paard is nu eenmaal zo, want dat is je er echt te makkelijk van af willen maken, er kan dus echt wel iets aan gedaan worden.
Uiteraard blijven er grote verschillen , het ééne paard is het andere niet.

Heb je ook creatieve ideeën hoe of wat?

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:30

Als ze zo door het land sjeest en er komt dan een paard terug, is ze dan sneller weer rustig?
De factor keuze is inderdaad wellicht wel belangrijk. Aan de andere kant was laatst de hele groep vertrokken en stond alleen mijn paardje nog in de wei. De rest was allemaal op buitenrit. Hij stond toch echt nog net zo rustig te grazen als altijd. Zelfde met een ander paard op onze vorige stal. Die moest binnen blijven vanwege een wond, de rest mocht wel naar buiten. Bleef ook rustig; de stal was veilig en er was eten, en de rest kwam 's avonds vanzelf weer terug, dus waar zou je je druk om maken?
Blijft de vraag hoe (en of) je die zekerheid dan ook bij haar erin kunt trainen. Daar heb ik dan dus weer geen idee van, behalve eventueel schriktraining?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 16:54

Als er een ander paard terugkomt is het meteen oke. Dan draait ze zich om en gaat grazen. Ze keurt het paard niet eens een blik waardig, dat is het grappige. Maar hij moet er wel zijn!
Dat is wel lekker makkelijk als je paard zich niet zo druk maakt :)
Ik denk dat ik met schriktraining niet veel opschiet, ik ben er dan namelijk bij.
En als je zou weten wat voor route ik in mijn eentje met haar naar het bos rij >> drie kwartier stappen over bruggen, onder viaduct, langs de trambaan waar elke twee minuten met luid gebeld een tram langs komt, over drukke kruispunten en langs wegen - ik zou niet weten welke obstakels we nog niet hebben gehad - dan denk ik niet dat daar veel eer aan te behalen is.
Ik denk dat die zekerheid alleen kan groeien door af en toe korte momenten oefenen en gewoon met de tijd nog vertrouwder raken op haar stal. Ik betwijfel of je het kunt trainen. De vraag is of je van elk paard kunt verwachten dat ie er toe in staat is, met name de bloedpaardjes - zoals die van mij - die nou eenmaal wat meer temperament hebben.
Kijk een ander paard dat ik ken heeft ook moeite met alleen zijn. Hij breekt alleen de tent niet af maar hinnikt alleen om de minuut, uren lang. Maar omdat hij geen schade aanricht lat de eigenaar hem gewoon bleren. Maar imo kan hij eigenlijk ook niet alleen zijn. Paard voelt zich doodongelukkig op dat moment.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 20:03

Nikass schreef:
Heb je ook creatieve ideeën hoe of wat?

Niet genoeg ruimte bieden om snelheid te maken. Snelheid voed de paniek.