ik weet niet meer wat ik er mee moet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 02:31

Misschien ben ik gewoon iets te allergisch geworden voor mensen die 100% zeker weten dat hun paard niet bang is, omdat in de praktijk het tegendeel nogal eens waar is en paarden onterecht voor eigenwijs en koppig en dominant uitgemaakt worden (met bijbehorende gevolgen, gaande van schreeuwen tot bezems..). Waarmee ik trouwens niet zeg dat jij het ook verkeerd hebt, maar wel dat het nogal eens voorkomt .. zit een verschil in ;)

Ben trouwens wel benieuwd naar die Tommie Modde methode, vind er niks van op internet en ik leer graag bij :) Super trouwens ook dat je om 20u een topic opend en daarna nog met je pony gaat oefenen en ineens alle problemen voorbij zijn, doe je echt goed +:)+

(en ja, ik ben de meest negatieve persoon op deze planeet 8-) )

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 02:47

[***] schreef:
Misschien ben ik gewoon iets te allergisch geworden voor mensen die 100% zeker weten dat hun paard niet bang is, omdat in de praktijk het tegendeel nogal eens waar is en paarden onterecht voor eigenwijs en koppig en dominant uitgemaakt worden (met bijbehorende gevolgen, gaande van schreeuwen tot bezems..)

Ben trouwens wel benieuwd naar die Tommie Modde methode, vind er niks van op internet en ik leer graag bij :) Super trouwens ook dat je om 20u een topic opend en daarna nog met je pony gaat oefenen en ineens alle problemen voorbij zijn, doe je echt goed +:)+

(en ja, ik ben de meest negatieve persoon op deze planeet 8-) )

Staan op youtube, filmpjes, gewoon tommie modde intypen zijn heel veel verschilldende van eigenwijze paarden tot bange en leuk of makkelijkere maniergen om je paard te laden, heeft me pa gevonden. Het werkt als volgt je heb een hele lange lijn hij gebruikt een zweepje om achter de kont erop en op de rug t houden die gebruip ik niet want dan zet ie het op het lope, darna de trailer recht op lopen, en wat mijn pony dn doetis op de laadklep stoppen en je leuk aankijken en blijven staan zolang als nodig is, helemaal voorin de trailer staan of ernaast zoals tommie modde als je zweepje gebruikt en dan geduldig wachten .. Kan ff duren want volgens tommie moeten egenwijze paarden zelf de keuse maken of wel of niet erin, want je kunt wel dwinge maar dan leren ze het nooit ze moeten er zelf voor kiezen en de knop omzetten, dus kortom veeel geduld rust kalmte en tijd.

Anoniem

Re: ik weet niet meer wat ik er mee moet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 02:51

Ok, dank je wel, zal ik morgen eens naar zoeken :)

Wat ik dan niet snap, je zegt dat volgens die methode de eigenwijze pony's zelf de keuze moeten maken tussen wel of niet erin, maar je staat er wel met een lange lijn en een zweep (in jouw geval dan niet, maar in het algemeen). En wat als je pony de keuze maakt om er niet in te gaan?

(mijn aanpak zou zijn om jouw idee het idee van de pony te maken .. jij wil dat die de trailer in gaat dus je gaat dat zo inpakken dat de pony denkt dat hij het zelf heeft verzonnen om de trailer in te gaan... Alleen vereist dat wat meer psychologie natuurlijk ;) Maar als je dan ziet hoe stoer ze zich voelen dat ze het volledig zelf verzonnen hebben om die trailer in te gaan.. geweldig :Y) ).

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 03:01

Die zweeop gebruikt hij om ze tebegeleiden en te laten weten dat hij er nog is en aan de sporen, dat zul je wel zien want hhij blijft buiten langs de laadklep staan, ma hijs goed hij heeft een paard wat er achteruit in kan een witte en die rijd ie oop tewijl die erop zit de trailer in en dan grijpt ie de bovenkant van de trailer vast en glijd ie er van achteren af

Ow fiets ik bvedoelde eddy modde trouwens... Weet ook niet hoe ik bij tommie kom w8 hier een link
Dit is van eigen wijze paarden http://m.youtube.com/?client=mv-rim dit van angstige.http://m.youtube.com/?client=mv-rim Dit de coole speciale manieren die hij kan http://m.youtube.com/?client=mv-rim ik weet niet helemaal of het klopt,, heb het vi mobiel gedaan maar anders gewoon eddy modde intypen op youtube
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 02-07-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 06:34

Dacht ik al :)
En dat is dus hetzelfde als wat hier allemaal in het topic is gezegd geweest .. Eddy Modde, Parelli, Anderson .. is allemaal dezelfde manier/methode ;) Maar een hele fijne manier om ermee aan de slag te gaan :j

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 06:49

laura57 schreef:
Die zweeop gebruikt hij om ze tebegeleiden en te laten weten dat hij er nog is en aan de sporen, dat zul je wel zien want hhij blijft buiten langs de laadklep staan, ma hijs goed hij heeft een paard wat er achteruit in kan een witte en die rijd ie oop tewijl die erop zit de trailer in en dan grijpt ie de bovenkant van de trailer vast en glijd ie er van achteren af

Blijkbaar heb je de filmpjes wel bekeken maar de essentie ervan niet begrepen. Dan zou ik met toch maar even in de theorie van het e-book van Eddy Modde verdiepen, misschien vallen er dan stukjes op hun plaats. Dat hij paarden die in jouw ogen "eigenwijs" zijn de tijd geeft om de trailer in te gaan is echt niet het paard zelf laten beslissen.

Wat Eddy Modde doet kun je bij Parelli vinden want Eddy Modde is instructeur geweest bij Parelli. Daar hoort bij dat je je een beetje verdiept in de paardenpsychologie en de verschillende paardenpersoonlijkheden die je tegenkomt. Jij zegt dat je pony eigenwijs is, maar dat is echt niet zo. Je pony is bang. Je pony schaar ik in tussen de binnenvetters, de Left Brain Introverts van Parelli. En Eddy Modde heeft daar een voorbeeld van op Youtube staan.

http://www.youtube.com/watch?v=R160redSpGU

Dit is GEEN eigenwijs paard, hij is hartstikke bang.

Finestenz1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:11

Dat die allen opstandig is. Geloof ik niet. Zoals hier al gezegt is. Begin met grondwerk. Hoe harder jij gaat trekken hoe harder paard in je handen gaat hangen. Ga eerst andere oefeningen doen. Laat je paard wennen aan het lopen door smalle gangetjes en onder dingen door te lopen. over plank lopen. Dit zijn allemaal elementen die in het trailerladen voorkomen. Pas als die dit zonder problemen doet ga je met een trailer werken. Kijk of er iemand een grote, lichte( kleur) trailer hreft. Haal daar alles uit. Dus stangen en tussenschot enz. Eruit halen. Dan wordt het voor je paard makkelijker. Daarna ga je stapsgewijs naar de trailer toe werken.een stap naar voren en dan weer achteruit. En dit doe je xodat het aard steeds dichterer ij de trailer komt. Iedere stap
Je zet het paard naar achter om hem zeg maar aan het werk te zetten en het onaangenaam te maken. Naar voren lopen en de trailer in lopen moet voor het paard prettig zijn omdat hij dan met rust gelaten wordt. Dus buiten de trailer is werk. In de trailer krijgt hij rust. Als hij er eenmaal in staat ga hem dan niet gelijk opsluiten en dergelijke. Maar bouw het op

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 10:13

laura57 schreef:
laura57 schreef:
het probleem is hij moet op zen kom hebben van hier tot tokio een keer omdat hij gewoon te eigenwijs is hij wilt er puur niet in omdat hij geen zin heeft
als je er een zweep bij pak trek ie zich los is er niks aan te houden, en ik kan niet overal mijn andere pony loena mee naar toe nemen, bovendien als je die er dasn uit haald word ie alsnog gek en hij heeft echt geen vervelende ervaringen gehad met trailers geloof mij maar dat dier is gewoon zo koppig als een ezel

messchien wil je pony niet alleen zijn dat heb ik bij mijn verzorgpony ook ze staan met zijn 2en en als ik ga buitenrijden wordt de andere helemaal gek het kan hetzelfde zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:30

laura57 schreef:
Ik vraag alleen of mensen iets weten om een paard wat geen zin heeft om op de trailer te gaan erop te krijgen niet of zij denkendat hij bang ik want als jy denkt dat ik het totaal fout doe of hij bang is kom je gerust kijken en eens zien dat t niet zo is, boven dien is het fjord wels die zijn eigenwijs maar niet bang en als ze dat zijn merk je t meteen, ik ken mijn paard goed en merk aan hem als hij bang is. Bovendien bange paarden zijn onderweg ook onrustig en eten niet door stress etc. Mijn is rustig onder weg staat nieuwsgierig met oortjes naarvooren door het raampje onm zich heen te turen en eet zijn buikje rond , en dat doe je niet als je bang bent ;)

Heb je dat e-book van eddy modde al doorgenomen dan? Of de andere links en filmpjes die zijn gegeven?
Want de oplossing is allang gegeven, of je paard nu bang of stout is.

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:32

Joolien schreef:
Annemarie van der Toorn :j

Helemaal mee eens. Zij is een professional hierin!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:34

Annemarie heeft trouwens ook E-cursussen, daar heb je ook heel veel aan!

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 14:14

Cassidy schreef:
laura57 schreef:

Blijkbaar heb je de filmpjes wel bekeken maar de essentie ervan niet begrepen. Dan zou ik met toch maar even in de theorie van het e-book van Eddy Modde verdiepen, misschien vallen er dan stukjes op hun plaats. Dat hij paarden die in jouw ogen "eigenwijs" zijn de tijd geeft om de trailer in te gaan is echt niet het paard zelf laten beslissen.

Wat Eddy Modde doet kun je bij Parelli vinden want Eddy Modde is instructeur geweest bij Parelli. Daar hoort bij dat je je een beetje verdiept in de paardenpsychologie en de verschillende paardenpersoonlijkheden die je tegenkomt. Jij zegt dat je pony eigenwijs is, maar dat is echt niet zo. Je pony is bang. Je pony schaar ik in tussen de binnenvetters, de Left Brain Introverts van Parelli. En Eddy Modde heeft daar een voorbeeld van op Youtube staan.

http://www.youtube.com/watch?v=R160redSpGU

Dit is GEEN eigenwijs paard, hij is hartstikke bang.

Nope, met geduld gaat ie erin puur eigenwijs geloof t maar of niet

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:14

Ik hou mij wel bezig op een AraboFriese paardenhouderij.
Daar loopt vanalles rond: veulens van een half jaar (zowel merrietjes als hengstjes), hengsten van 3 jaar, fokmerries, bereden merries, halfwassen,etc.
Van tijd tot tijd moet er wat "verweid" worden.
Dat moet de trailer in. Omdat sommige weides o.a. voor het hengstenspul, wat verder weg liggen.En soms moet er eentje naar een beleerder een eind weg gereden worden.

Mijn ervaring is dat dit eigenlijk altijd lukt, zeker als je ze 2 aan 2, dus als duo oplaadt, er is er altijd wel eentje bij die iets moediger is dan de ander. Wij gebruiken meestal een emmer met brokjes (maar hebben ook altijd een vestzak vol brokjes).

De meest gemaakt fout hierbij die ik uit ervaring heb gezien is, dat men zich als mens eenmaal in de trailer omdraait naar het paard dat nog op de laadklep staat (met bijv. 2 voorvoeten) en het recht aankijkt, waarbij de lijn strak komt te staan. Dit is nu niet bepaald uitnodigend.
Zelfs niet als je een handje brokjes voor hun giechel aanbiedt.

Er zijn paarden die op die hand met brokjes meekomen, maar genoeg die opeens op de klep alsnog stoppen. Dat is niet erg, er dan maar weer af, jij er weer op, brokjes achter je rug houden.
Omdraaien en het paard aankijken terwijl je zelf in die trailer staat is vooral bij jonge paarden gewoon bedreigend.

Ik loop soms een rondje of twee en loop dan weer zonder boe of ba of kijken die trailer weer in... het paard komt dan uiteindelijk altijd, zolang ik niet omkijk.

Maar goed, da's mijn ervaring.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:16

ik heb met mijn paard verschillende vee-wagens geprobeerd en trailers,
altijd uren getobt en vele dierenartsen rekeningen rijker door het verdoven.
nu is die afgelopen weekend verhuisd met annemarie van de toorn en ipv 4-5 uur stond hij binnen 5 minuten erin.
kan hun zeker aanraden , zoveel rust en zeker niet met dwang/geweld.

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:29

TS, begrijp ik het goed dat je een eigen trailer hebt?
Kun je je paard dan niet alleen nog maar daar in voeren? Dus eerst zet je zijn voerbak op de laadklep, waar ie makkelijk bij komt. Een volgende keer wat verder, enz. Na een paar dagen zo ver de trailer in plaatsen, dat hij toch echt met zijn voorbenen de klep op moet lopen, enz., enz.
Veel paarden doen (bijna) alles voor voer. Uiteindelijk associeert hij de trailer met eten en zal hij (hopelijk) zo achter de voeremmer de trailer inlopen. Dan niet natuurlijk meteen de stang erachter of de klep dicht doen! Laat hem maar denken dat dit gewoon zijn nieuwe voerplek is.
Het is misschien een alternatieve methode, maar behalve tijd, zou het je dus niks hoeven te kosten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:24

laura57 schreef:
Nope, met geduld gaat ie erin puur eigenwijs geloof t maar of niet

Heb je het nu over je eigen paard of over het paard in het filmpje?
Eddy Modde weet precies te doseren wanneer hij druk moet geven en hij het paard met rust moet laten. Voor het oog lijkt het of er niet veel gebeurt, maar timing is hierin essentieel. En weten wat voor type paard je hebt.

Maar goed, oplossing is gegeven in dit topic, probleem gaat verder dan niet willen laden, als jij aangeeft dat hij bang is voor de zweep is dat een eerste vereiste om op te lossen. Want zonder grondwerkstokje gaan laden is veel moeilijker dan met. En hollen en de lijn uit je handen trekken als jij met een zweep aankomt is een teken van angst voor die zweep of die grondwerkstok. Als je dat weet op te lossen heb je meer dan de helft van het traject doorlopen op de weg naar makkelijk trailerladen.

Een tweede probleem is dat jij niet openstaat voor een andere insteek, en alleen dat wilt horen wat je wilt horen. Mij best, je kunt een paard wel naar water leiden maar niet dwingen om te drinken, en je kunt een mens wel naar kennis leiden maar niet dwingen om het aan te nemen.

Tot slot nog wat eye candy, als jij denkt dat een lijn en die zweep en die persoon naast de trailer noodzakelijk zijn voor het trailerladen:

http://www.youtube.com/watch?v=6-0bagw0pj0

Gedaan via methode Parelli/Eddy Modde. Persoon staat echt niet voortdurend met stokje als begrenzing en aanmoediging erbij. Dit kun jij ook bereiken. Als je tenminste bereid bent om te leren.

Succes met leren laden!

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 18:37

IK heb je ge PB en wil je best komen helpen of in elk geval komen kijken bij je waar het mis gaat.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 19:48

Cassidy schreef:
Tot slot nog wat eye candy, als jij denkt dat een lijn en die zweep en die persoon naast de trailer noodzakelijk zijn voor het trailerladen:

http://www.youtube.com/watch?v=6-0bagw0pj0

Gedaan via methode Parelli/Eddy Modde. Persoon staat echt niet voortdurend met stokje als begrenzing en aanmoediging erbij. Dit kun jij ook bereiken. Als je tenminste bereid bent om te leren.

Succes met leren laden!

Nice!!!! Geweldig om te zien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:52

TS, of je paard nou wel of niet bang is, nou wel of niet stront eigenwijs is, je hebt een probleem.
Jij kan niet probleemloos je paard laden, je hebt zelf geen oplossing.
Probeer dan wat met de tips hier te doen, hoe hard je het ook ontkent het is 9 van de 10 x mede een
communicatie probleem van de lader en het paard. (wie er dan schuldig is laat ik maar in het midden)

Wat kan je het gemakkelijkst veranderen als jij en je paard een miscommunicatie over iets hebben?
Juist ja, JEZELF! Jezelf veranderen is makkelijker dan je paard veranderen.
Dat proberen de meesten hier te zeggen.
En helaas heb je daar vaak wat hulp bij nodig.

Ik ben in bezit van op en top eigenwijze dame die ook nog eens een fjord is, heb daar echt in het verleden wel eens zuchtend naast gestaan achter de trailer.
Maar het is opgelost.
Mevr. wenst wel met respect geladen en gelost te worden, dus moet er niet op lijken dat iemand iets met
een zweep oid van plan is.
Dan heb ik nog mister chicken en hellup ik weet het niet meer... Die zich van alles afsluit als hij het niet snapt of bang is. (was paar keer van klep gevallen)
Daar heb je gewoon emmer geduld bij nodig en fatsoenlijke timing.
Beiden kunnen samen of apart, of om en om, los geladen en gelost worden heeft me echt wel wat
trainen gekost, maar ze doen het super. (en ben dit jaar overnieuw eerst thuis gaan trainen ivm nieuwe
trailer en dat was een 2 paards, dus nu kunnen ze beiden mee)
Niets gaat voor niets ook laden en lossen niet.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 21:36

als ik alles hier goed interpreteer is het een eigenwijze drol van een pony met een kop erop en een heel groot ego :+ (even simplistisch gedacht)
Die moet je dus te slim af zijn en je leiderschap tegenover hem bewijzen en dat bereik je niet met slaan en schoppen maar met slimmer, sneller en heel consequent te zijn. Als je dat niet bent dan lacht hij zich alleen maar te barsten en doet lekker toch wat hij wil.

Waar woon je TS?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 22:15

Ik denk dat het ego van de eigenaar groter is dan die van de pony :D

Succes Cissy...ga je TS echt gratis helpen?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 23:11

ehm, zeg ik dat ergens? Ik wil eerst weten waar ze woont en dan kijken we wel verder... :P
Misschien kom ik wel toevallig in de buurt...

Magneetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 00:00

Ik weet heel zeker dat jouw paard een negatieve ervaring heeft gehad met de trailer. Anders is er voor hem geen enkele reden om er niet in te willen. Paarden vinden het vaak eng, of het betekent dat ze van hun huis en maatjes worden weggehaald. Maar wat het probleem ook is, de oplossing blijft hetzelfde: met veel geduld en oefening je paard toch zover krijgen dat hij de trailer in wil.

Mijn pony heeft claustrofobie. Ze is vroeger opgesloten geweest in een donkere stal voor weken aan een, en ik denk dat dat eraan heeft bij gedragen. Kleine stallen, donkere ruimtes, trailers maar ook tussen twee paaltjes door lopen die dicht op elkaar staan is een probleem voor haar. Dus toen we haar net hadden kregen we haar niet de trailer in. Een man heeft ons geholpen door haar de trailer in te slaan met een zweep, en dat heeft nou niet echt veel vertrouwen gewekt. Daarna hebben we vanalles geprobeerd, dagelijks voeren in de trailer, met balken erlangs, longe langs de kont. En eigenlijk hielp het helemaal niets.

Het probleem was ten eerste dat ze ons niet vertrouwde, en ten tweede dat wel elke keer weer iets nieuws probeerde. Mijn moeder heeft heel veel leid-oefeningen met haar gedaan, en ik zelf ook heel veel grondwerk zodat ze ons leerde te vertrouwen en als leider te zien. Daarna hebben we haar elke dag in de trailer gevoerd, eerst op de klep, daarna naar binnen en daarna haar ook even met de trailer dicht erin laten staan. Door eerst vertrouwen te winnen en vervolgens één techniek te kiezen en het daarbij houden, is het ons gelukt. Ze was toen prima te vervoeren, al vond ze het nog steeds eng. Later is ze samen met haar maatje verhuist voor een tijdje, en toen hij de trailer in liep was zij niet té houden. Daarna was het inladen nog makkelijker.

Dus mijn advies? doe je pony niet weg om zo een simpele reden als trailerproblemen. een paard is meer dan alleen maar een beest om op te rijden en hij moet je nu eenmaal vertrouwen. Dat maakt alles veel leuker en simpeler. En kies één techniek om hem aan de trailer te laten wennen, ga niet elke keer weer met een nieuwe techniek komen en geef niet op. Vertrouwen opbouwen kost tijd, reken op gerust een paar maanden voordat je alles onder de knie hebt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 06:03

Magneetje schreef:
Mijn pony heeft claustrofobie.

Ieder paard heeft claustrofobie. Een paard is een vluchtdier, kleine ruimtes gaat hij nooit vanzelf opzoeken, al helemaal geen ruimtes waarin hij geen zich heeft op zijn omgeving en niet snel weg kan komen. Je pony is daar geen uitzondering in geweest.

AnnieLover44

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 11:54

heb al eens een join up geprobeert het werkt vaak wel. weet je hoe het moet. zo niet hier wat uitleg je loopt met je pony naar een paddock je laat haar helemaal los dus zonder halster alsof hij vrij is. je gaat in het midden staan doe wel een cap op want veiligheid staat voorop. ga met het halster dat je in je hand hebt naar zijn kont zwaaien als het niet werkt kan je proberen om het met een longeer zweep te doen. hij gaat dan in galop ervandoor dat herhaal je net zolang totdat hij zich overgeeft dat doet hij zo hij laat zijn hoofd laag hangen en maakt kauwende bewegingen. als hij zich overgeeft draai je met je rug naar je pony toe en laat je de zweep of het halster naar vallen laat je schouders hangen en wacht totdat hij naar je toe komt. als hij bij je is loop je naar de trailer doet hij nog het zelfde? herhaal dit net zolang tot hij de trailer in loopt. ik hoop dat het helpt.