hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:21

Geryon schreef:
Ten eerste, wat voor opvoeding (of niet-opvoeding) heeft dat paard gehad waardoor het gaat bijten?! Ten tweede ga ik andermans paard niet straffen als ik die niet in training oid heb. Op het moment dat het mij bijt voel ik wel een beetje boosheid. Dat ervaar ik vaak als iets/iemand mij pijn doet.

Maar dit is maar een kleine vorm van corrigeren. Net die vorm waar (bij mij) wel vaak boosheid bij komt kijken.

Dat maakt he-le-maal niet uit, die opvoeding en van wie het paard is. Stel die van jou bijt je morgen, gewoon om je te plagen, om 'gemeen' te doen. Wat doe je?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:27

Citaat:
Corrigeren is geen straffen. Andersom is straffen wel corrigeren. Tenzij je een of andere mishandelaar bent die alleen uit is op wraak.

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van corrigeren. Corrigeren doe je niet alleen als het paard bijt oid. Dan doe je ook als het paard bijv iets te snel naast je loopt oid. Iets verbeteren.

Een paard doet niet bewust dingen verkeerd, maar neemt gewoon de ruimte doe je hem geeft. Fout van het baasje dus. Boosheid is dan ook gewoon ontzettend ongepast.

Een correctie is voor een paard iets wat hij niet mag, dus een vorm van straf.
Die uh, de druk op dat halstertouw is een straf, maar heel klein.
Maar op dat moment sta jij ook niet te lachten, bent niet blij, niet blij is boos. Jullie denken bij boos meteen aan woedend, over de rooie zijn.
Met jou houding laat jij ook zien, niet voorbij mij, dus ook een straf.
Met je houding, dus zonder een paard aan te raken straf je hem af voor wat hij doet.
Je maakt je groot als hij door je hen wil denderen als voorbeeld.
Juist omdat paarden zo gevoelig zijn op je houding en je gevoel is dat voor hun echt wel een straf.
je bent niet blij met hun reactie/doen.

daarom is boosheid niet verkeerd, dat ben je soms een 2 seconden.
Blijf je dat ben je fout, dat doen paarden naar elkaar ook niet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:29

little_king schreef:
Maar een paard dat weet wat rem betekend, en op een normale ophouding vind dat reageren niet hoeft die keer, daar mag van mij zeker grover ingekomen worden. Zo grof als op dat moment nodig is.

Zo grof als nodig, tja, daar denken we echt anders over. Want echt grof levert schade op, dat vind ik not done. Heb het al meerdere keren gezegd, maar daarom dus die one rein stop voor mij, zodat ik een alternatief heb in die noodsituatie. Grover vind ik niet de oplossing, nogmaals, als jij of je paard in serieus gevaar bent is alles toegestaan, veiligheid staat dan voorop, maar in trainig of niet gevaarlijke situatie's is grover wat mij betreft niet de oplossing, zeker niet gecombineerd met boosheid en/of frustratie. Dan is het wat mij betreft tijd om de grijze massa aan het werk te zetten ipv de spieren, waarom gebeurd iets, waar gaat het fout(meestal ergens in de basis, in de opbouw, waar je dan later tegenaan loopt).

En ja, we denken ook anders over boosheid. Ik ben echt niet altijd poezelig zacht, maar ik streef naar nooit boos zijn(wat heel aardig lukt, zelfs toen ik een paar maanden terug een prachtige afdruk van een hoef op mijn bovenbeen had staan). Altijd kalm, altijd in controle van mezelf en de situatie is het ideaal voor mij.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:31

xSlvna schreef:
Dat maakt he-le-maal niet uit, die opvoeding en van wie het paard is. Stel die van jou bijt je morgen, gewoon om je te plagen, om 'gemeen' te doen. Wat doe je?

Komt dat bijten zomaar uit het niets, zo ineens zinken er tanden in je vlees? Dat zou wel heel apart zijn, dan heb je je ogen wel in je zak gehad. Ik zou voorkomen dat hij me bijt, niet wachten op de beet, maar eerder ingrijpen. Dat begint al bij kijken aan welke kant van de wei het paard wakker is geworden die dag.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:32

little_king schreef:
Maar op dat moment sta jij ook niet te lachten, bent niet blij, niet blij is boos. Jullie denken bij boos meteen aan woedend, over de rooie zijn.
Met je houding, dus zonder een paard aan te raken straf je hem af voor wat hij doet.
Juist omdat paarden zo gevoelig zijn op je houding en je gevoel is dat voor hun echt wel een straf.

Daarin verschillen jij en ik van definitie, voor mij is niet blij zijn niet gelijk aan boos, maar gewoon kalm zijn, neutraal. Voor mij zit er een hele wereld tussen blij zijn en boos zijn.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:33

Bowen schreef:
xSlvna schreef:

Komt dat bijten zomaar uit het niets, zo ineens zinken er tanden in je vlees? Dat zou wel heel apart zijn, dan heb je je ogen wel in je zak gehad. Ik zou voorkomen dat hij me bijt, niet wachten op de beet, maar eerder ingrijpen. Dat begint al bij kijken aan welke kant van de wei het paard wakker is geworden die dag.

Maak niet uit, je hebt geen snoep je bij je, paard is gewoon wat kribbig en hapt, loop je gewoon door? Laat je los en stap je in de auto naar huis? Brul je 'EY!' (uit schrik, 'wat doe je'), geef je hem een tik op zijn neus?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:34

xSlvna schreef:
Geryon schreef:
Ten eerste, wat voor opvoeding (of niet-opvoeding) heeft dat paard gehad waardoor het gaat bijten?! Ten tweede ga ik andermans paard niet straffen als ik die niet in training oid heb. Op het moment dat het mij bijt voel ik wel een beetje boosheid. Dat ervaar ik vaak als iets/iemand mij pijn doet.

Maar dit is maar een kleine vorm van corrigeren. Net die vorm waar (bij mij) wel vaak boosheid bij komt kijken.

Natuurlijk maakt wel uit wat de opvoeding van het paard is geweest, want dan weet je waar het probleem vandaan komt. En daar pas je het trainen, het corrigeren, op aan.

Mijn paard zal mij niet bijten. Hij kent zijn grenzen, weet waar hij aan toe is, weet wat hij mag en wat niet: hij heeft niets om te bijten. Hij weet bijv. dat hij

Een paard bijt ook niet om te plagen en gemeen te zijn.. Je bent ontzettend aan het vermenselijken daarmee. Een paard kan bijten omdat het niet weet dat het niet mag. Zoals ik al zei. Een paard neemt de ruimte die je hem geeft en doet vaak dingen niet 'expres'.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:35

Jij bent ook boos, wat ik dus onder boos versta.
Daarom denken we anders over boos, maar doen hetzelfde.

Die one rein stop, tja dat vind ik kul.
Gewoon terug komen op zit, dan op hand. Klaar geen flauwekul verder.
Doe je dat netjes is harder inkomen zelden.
En schade, ik moet de eerste nog schade toebrengen.

En ja natuurlijk ga je dan nadenken waarom. Dat is nu net paarden trainen, zonder de waarom vraag kom je niet verder.
Maar komt er ineens een heli over, noem maar wat, die kun je doorgaans niet trainen.
Dan is de waarom vraag snel voorbij.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:36

Bowen schreef:
little_king schreef:

Daarin verschillen jij en ik van definitie, voor mij is niet blij zijn niet gelijk aan boos, maar gewoon kalm zijn, neutraal. Voor mij zit er een hele wereld tussen blij zijn en boos zijn.

Dat zeg ik toch al 3 keer eerder dat wij daar anders tegen aan kijken :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:36

xSlvna schreef:
Maak niet uit, je hebt geen snoep je bij je, paard is gewoon wat kribbig en hapt, loop je gewoon door? Laat je los en stap je in de auto naar huis? Brul je 'EY!' (uit schrik, 'wat doe je'), geef je hem een tik op zijn neus?

Maakt heel veel uit, een paard die kribbig is mag niet dichtbij me komen, dan halen ze eerst maar die mokkigheid van hun gezicht weg.
Het gebeurd niet uit het niets, er is altijd een aanloop er naar toe. Als een paard mij bijt ben ik onoplettend geweest en heb ik signalen gemist. Is het paard toch dichtbij dan blok ik, zonder enige emotie, zonder dat op het paard te richten, maar ook zonder medelijden als hij zelf zo dom is zijn neus daarin te steken.

Ik heb nooit snoep bij me trouwens ;)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:37

Geryon schreef:
xSlvna schreef:

Natuurlijk maakt wel uit wat de opvoeding van het paard is geweest, want dan weet je waar het probleem vandaan komt. En daar pas je het trainen, het corrigeren, op aan.

Weer geen antwoord op mijn vraag, wat doe je als hij wél bijt en jij dit ook niet aan ziet komen.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:39

little_king schreef:
Jij bent ook boos, wat ik dus onder boos versta.
Daarom denken we anders over boos, maar doen hetzelfde.

Die one rein stop, tja dat vind ik kul.
Gewoon terug komen op zit, dan op hand. Klaar geen flauwekul verder.
Doe je dat netjes is harder inkomen zelden.
En schade, ik moet de eerste nog schade toebrengen.

En ja natuurlijk ga je dan nadenken waarom. Dat is nu net paarden trainen, zonder de waarom vraag kom je niet verder.
Maar komt er ineens een heli over, noem maar wat, die kun je doorgaans niet trainen.
Dan is de waarom vraag snel voorbij.

Boos zie ik als een emotie, die vermijd ik als de pest bij het trainen van dieren(en het opvoeden van kinderen).

One rein stop is geen onzin, dat is gewoon een heel erg goed werkende noodrem. Natuurlijk doe ik ook aan terugkomen op de zit, daarna buig ik in ipv tanden te flossen. Ook bij mij is de one rein stop zo goed als nooit nodig, alleen in noodsituatie's.
En schade breng je sneller toe met een bit dan je lief is, dat je dat niet gelijk kan zien betekend niet dat het er niet is, tanden flossen levert schade op, met geluk is dat geen blijvende schade, met pech is het wel met blijvende schade.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:40

xSlvna schreef:
loveidefix schreef:
Ik heb hier veel aan gehad! soms kan ik zo boos worden, heb ik het gevoel dat ze het je expres flikken maar dat is natuurlijk nooit zo en dan baal ik achteraf weer dat ik geen steek verder ben gekomen :+ er aan werken dus pfffff

Een paard zal, wanneer jij iets vraagt, dit WILLEN uitvoeren (uitzonderingen daargelaten, maar ga er maar van uit dat die van jou het wel goed wilt doen), als die dan net niet snapt wat je bedoeld, doet die dit niet extra, dan heb jij misschien een verkeerde uitstraling die dag (slecht geslapen, vermoeid, boos door...) waardoor het paard zich niet op zijn gemak voelt, misschien vind die zijn omgeving te druk of de wind de koud, de zon te warm. Het paard pest je dus niet (al ken ik je probleem, geef mijne ook vaak genoeg een lel omdat die iets niet doet wat die 9 van de 10 keer wel gewoon zonder aarzelen doet) maar 'snapt' je niet.

Is natuurlijk wat anders als die je begint te bijten/trappen, dan is die fout bezig en weet die dat zelf ook.

Haha nee heb je gelijk in hoor!! trappen of bijten maar ik ook korte metten mee maar dat is gewoon corrigeren, niet echt boos worden bij mij iig. Ik heb meer dat hij dan teveel doet. wil ik naar links sturen zoals ik altijd doe zet hij schouder binnen in... :+ oke kan gebeuren corrigeren... valt niet te corrigeren .... andere kant op.... begint in een keer te wijken...irritaaaatttiieeeeee :') :(:) daar kan ik dus helemaal van flippen, vraag ik zo iets makkelijks en meneer ''weigert'' het uit te voeren . meestal probeer ik hem dan zo kalm als ik kan mee naar stal te sleuren en in de wei te zetten haha
(maar ik weet dat het aan mij ligt op zon dag, dan ben ik geirriteerd of boos en dan overcompenseert idefix)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:40

xSlvna schreef:
Weer geen antwoord op mijn vraag, wat doe je als hij wél bijt en jij dit ook niet aan ziet komen.

Wat dacht je van denken wat stom van mezelf?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:41

little_king schreef:
Citaat:
Corrigeren is geen straffen. Andersom is straffen wel corrigeren. Tenzij je een of andere mishandelaar bent die alleen uit is op wraak.

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van corrigeren. Corrigeren doe je niet alleen als het paard bijt oid. Dan doe je ook als het paard bijv iets te snel naast je loopt oid. Iets verbeteren.

Een paard doet niet bewust dingen verkeerd, maar neemt gewoon de ruimte doe je hem geeft. Fout van het baasje dus. Boosheid is dan ook gewoon ontzettend ongepast.

Een correctie hoeft niet te zijn voor iets dat niet mag. Door middel van een correctie kan je het paard ook uitnodigen zich anders te gedragen. Corrigeren is iets verbeteren. Dat 'iets' hoeft niet iets te zijn dat niet mag. En als je iets wilt verbeteren, hoef je dat niet met een straf te doen. Misschien eens wat definities opzoeken.

Je kan ook neutraal zijn in je emoties. En als je kijkt naar de vier basisemoties wordt neutraal in de psychologie bestempeld als blij. Zeker niet als boos. :)

Als ik met het paard dat ik train, aan het grondwerken ben, corrigeer ik haar bijna alleen maar. Heeft geen goede opvoeding gehad. Ik leer het paard wat grenzen aan, geef het paard duidelijkheid. Waarom zou ik boos zijn?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:42

Oké, dus dan kijk je even naar waar die beet en zeg je 'Auw, domme ik' en ga je verder? Gewoon nieuwsgierigheid.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:43

xSlvna schreef:
Geryon schreef:

De vraag bezit onwaarheden. Ik kan daar dus geen antwoord op geven.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:46

Geyron,
Iets niet mag, iets wat jij niet wilt, is voor mij eender.
Een paard doet iets uit zichzelf en jij wilt dat anders.
En iets anders willen dan zijn vrije eigen wil vind ik een vorm van straf, kleine straf, maar straf.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:47

Geryon schreef:
De vraag bezit onwaarheden. Ik kan daar dus geen antwoord op geven.

jij krijgt een vreemd paard op stal om te gaan trainen/rijden.
Jij haalt hem uit stal en hij bijt jou, wat doe je.

xSlvna

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:49

Dan gaat ze kijken wat zijn reden is, tot dan laat ze hem lekker bijten *D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:51

xSlvna schreef:
Oké, dus dan kijk je even naar waar die beet en zeg je 'Auw, domme ik' en ga je verder? Gewoon nieuwsgierigheid.

Ik zorg dan dat ik niet weer zo dom doe, dat het dus niet weer gebeurd door beter op de signalen te letten, verder doe ik dan hetzelfde als wat ik al gezegd heb. Zonder enige emotie blokken, niet in mijn ruimte laten e.d. Of als ik nog veel eerder kan zijn, rekening houden met de ruimte van het paard, niet zomaar over grensen heen rennen, maar die grensen oplossen.

Nu heb ik niet te maken met bijtproblemen, maar een paar maanden geleden wel een schop gekregen. Ik ging net op het verkeerde moment fout met wat heftiger grondwerk, net teveel druk en dat resulteerde in een klap krijgen. Eigenlijk heb ik geen krimp gegeven(mijn best doen zelfs mijn stap niet aan te passen) en ben gewoon door gegaan(kortom, wat ik wilde is nogsteeds gewoon gedaan). Ik heb niet gezegd en nu zal je, ik zal je! Het was mijn fout, op hetzelfde moment als zijn reactie begon besefte ik me dat ik teveel druk gaf op het verkeerde moment, een gevalletje my bad, het paard reageerde op wat ik deed, een harde spiegel, maar wel een spiegel.

Heb ook wel te maken gehad met etters die gewoon hele slechte gewoontes hadden aangeleerd, bv een paard die naar binnen kwam bij longeren en niet met goede bedoelingen, die had al een heel aantal mensen zo de bak in haast laten verlaten, succes ten top. Ipv over te gaan tot gelijk longeren heb ik het anders aangepakt met hem en daardoor zijn wij nooit op het punt gekomen dat hij vond dat hij dat moest doen. Tot grote verbazing van de eigenaar, maar eigenlijk heel erg simpel aangepakt, in de basis, niet bij het symptoom.
Laatst bijgewerkt door Bowen op 22-06-13 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:52

little_king schreef:

Waarom haal je dat paard zo zonder plichtplegingen uit zijn stal zonder eerst te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt en het paard datzelfde bij jou te laten doen?
Het is een levend wezen, geen fiets...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:55

Maar vind je niet dat, hoe erg je ook in een paard zijn ruimte gaat, hem overvraagt (te veel druk) op het verkeerde moment, hij alsnog niet mag trappen? Wiens fout het ook was.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:55

Zoiets ja xSlvna

Ik ga dit topic verlaten want ik krijg er de kriebels van.
Te veel paarden gezien die zo door en door verwend waren dat er geen land meer mee te bezeilen was.
En gewone normale correcties niets meer deden en dat er veel grover ingekomen moest worden dan wanneer die paarden van af het begin gewoon leiderschap hadden gehad.
En dan heb ik het niet over een keer wat naar binnen vallen bij longeren.
Maar paarden die gericht in de aanval kwamen bij het uit de wei halen, gericht de aanval in gingen bij een box openen. Want dat betekende de zin krijgen.
Bij halt vragen overeind knalde want daarop liet de vorige eigenaresse ook op los

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:57

Bowen schreef:
little_king schreef:

Waarom haal je dat paard zo zonder plichtplegingen uit zijn stal zonder eerst te kijken wat voor vlees je in de kuip hebt en het paard datzelfde bij jou te laten doen?
Het is een levend wezen, geen fiets...

Als je voor die stal staat en paard kijkt vriendelijk, je opent de stal en hij vliegt aan.
Hoe wil jij eerder zien wat voor vlees je in de kuip hebt?
Daar kom je dan op dat moment achter.