Niet met hengst werken tijdens menstruatie?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:23

Alleen al het feit dat je dan dus aan je baas moet gaan melden dat je die dag bent gaan menstrueren... Ik moet er niet aan denken!

Ik heb zelf ook een hengst gehad, die tot zijn 4de hengst gebleven is, echt nooit iets van gemerkt. Daarnaast ook op diverse stallen hengsten met hengsten gewerkt, ook geen centje pijn hoor. Maar ik moet zeggen dat ik zelf ook altijd vergeet dat ik menstrueer, tot ik naar het toilet ga. Maar als ik gewoon aan het werk ben denk ik echt niet bij alles wat zo'n paard doet, goh, doet hij dat omdat ik nu toevallig ongesteld ben? Ik behandel hem gewoon zoals altijd en daardoor gedraagt hij zich waarschijnlijk ook gewoon zoals altijd :+

Qerty

Re: Niet met hengst werken tijdens menstruatie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 16:55

Ik zou ook liever meegaan in hun bijgeloof dan ze te bedonderen en daarmee de werkrelatie op het spel te zetten. Al zou ik me ook een beetje ongemakkelijk voelen als ik bij mijn werkgever moet melden dat ik ongesteld ben :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:00

Hmmm, ik kan het ergens wel snappen, veel mensen die ik ken hebben toch klachten van hun menstruatie zoals buikpijn, minder fit etc (ik zelf overigens ook :') ) als ik me écht niet fit voel zou ik met geen enkel paard echt willen trainen, tenzij het een braaf beestje is die opgevoed is, no way dat ik dan met bijvoorbeeld jonge hengsten aan de gang ga. Hebben ze toch door als je net wat minder fit bent, en als je dan met het paard van iemand anders werkt en die gaat er gebruik van maken... :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:07

Een kennis van mij in Engeland heeft een hengst gehad waar zijn vrouw dus niet veilig bij in de wei kon komen als ze ongesteld was.
Onder invloed van onze hormonen veranderd onze lichaamsgeur iets en een paard pikt dat zeker op.
Feromonen enzo, die er ook voor zorgen dat wij ons aangetrokken voelen tot iemand.

Alleen de meeste paarden doen niets met deze informatie, ik denk dat karakter, opvoeding, de wijze waarop het dier gehouden wordt en de manier waarop de hengst mag dekken bepalend zijn.

In dit geval ging het om een Tinkerhengst die altijd vrij in de kudde liep, natuurlijk dekte en waarschijnlijk als jong dier niet al te vaak in de hand is geweest.
Zijn karakter stond niet bekend als enorm meegaand.

Hoewel ie die ene week in de maand maar al te meegaand was, die vrouw moest echt de wei uit rennen.

xsanne98

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 17:11

Ja het zou wel echt zo kunnen zijn, ik merk het nu ook aan me verzorgpony.

Als ik naar ze toe ga (wanneer ik mn maandelijkse periode heb) dan wordt Jaimy heel erg druk, en gaat opeens haal raar reageren.
Hij heeft ook wel is dat die dan opeens keihard op me af komt stormen, en dan opeens weer weg rent, van die hele rare trekjes. Als ik niet ongesteld ben, dan doet ie dat niet. ( het viel me op een gegeven moment heel erg op dat het alleen zo was wanneer ik mn maandelijkse periode heb :7 )
Jacob de andere hengst, die heeft er niks mee, en die blijft gewoon normaal net zoals die altijd is.

Ik denk dus dat je moet oppassen, als de eigenaar dat zegt. Want je weet het maar nooit...

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:13

BravoT schreef:
de mensen ruiken het toch niet en gewoon lekker je werk doen.

UHm, dat kan wel. Sommige mensen kunnen dat wel ruiken (het is niet vaak, en de meeste die het kunnen zijn te beleefd om het je te vertellen). Maar het kan dus wel.

En TS: zoals je het zegt ben je daar tijdelijk?
Als je toevallig de pil slikt, kun je deze dan niet 1 of 2 keer toch gewoon doorslikken?

Dan hoef je niet te liegen tegen je host, dan hoef je niet tegen hem in te gaan, en kun je toch gewoon doorrijden.

In mijn optiek is het heel simpel: het is niet jou paard dus je hebt er in zoverre niets over te zeggen. Voor ons is het misschien bijgeloof, maar voor deze man is het kennelijk iets wat hij belangrijk vind. Ik zelf zou het heel disrespectvol vinden als je 'stiekem' toch gaat rijden.
En al helemaal als je doet wat sommigen hier voorstellen: gewoon rijden en daarna even inwrijven dat je niet naar hem geluisterd hebt (in de veronderstelling dat je hem uit de droom helpt?)
Nee, ik denk dat je dan gewoon als mens het respect voor de (vreemde ;)) overtuigingen van een ander moet hebben. Het is zijn paard, dus zijn regels. Onzin of niet. Sommige mensen denken ook dat het nuttig is om eerst te rekken voor het hardlopen, terwijl andere dan onzin vinden. Laat mensen in hun waarde en ga ze niet belachelijk maken om hun bijgeloof.

Natuurlijk kun je wel overleggen over of je het toch niet mag proberen.
Of as het kan gewoon zelf oplossen en de pil doorslikken. Dat lijkt mij gewoon het makkelijkste.

edit: taalvoutjes

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:43

Kan het niet zo zijn dat als een hengst 'baarmoederinhoud' ruikt (als een merrie net bevallen is) dat voor hem een teken is dat de merrie weer beschikbaar is en dat er dus werk aan de winkel is? Het duurt nog even voordat ze weer vruchtbaar is, maar het is natuurlijk wel het ideale moment om een merrie te kapen.

Misschien weten kenners van wilde paarden hier meer van.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:50

haha wat een onzin, smakelijk gelachen hier _O-

Kan misschien bij sommige dames dat hengst ietsje anders reageert, maar dat zal eerder zijn omdat de dame in kwestie net even iets emotioneler is dan anders (soms hebben vrouwen daar nu eenmaal last van).
Komt dit idee misschien niet voort uit de wereld van roofdieren? Waar je idd als je ongesteld bent niet met roofdieren werkt, omdat die het bloed ruiken en daar nogal uhm bloeddorstig van worden. Maar ja een paard is geen leeuw/tijger whatever

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:54

Feromonen zijn toch echt geen onzin, ze zijn ook best wel belangrijk als het om voortplanting gaat.
Dat een enkel dier ook op de feromonen van een niet-soortgenoot reageert is wel apart en zo te lezen ook zeldzaam, maar zeker geen onzin.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:55

Wat een fabeltje! Ik heb zo'n verhaal wel eens gehoord over grote roofdieren als beren en leeuwen. Een hengst moet daar denk ik geen associatie mee hebben. Voor mijn hengsten ben ik hun enige mens en ja dus ook in die periode van de maand. Ik heb nog nooit gemerkt dat ze anders op me reageren. Ze kunnen wel mijn parfum erg lekker vinden, maar dan een neus in mijn nek gebeurd er dan ook niet.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:55

Weet je dat er in veel parfums ook feromonen zijn verwerkt?
Mijn ruintje komt m'n nieuwe parfums ook altijd even checken met een neus in m'n nek, beetje flemen, wat kriebelen met z'n bovenlip.
Hij krijgt er toch echt wat van mee.

Of een dier dan daadwerkelijk wil gaan dekken of afwijkend gedrag vertoont is weer afhankelijk van karakter, opvoeding en omgeving.

Roos53

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:57

Even off-topic, zit je toevallig bij Rocky Mountain House in de buurt?

En het lijkt mij onzin, ik mocht in Canada gewoon met de hengsten werken hoor toen ik ongesteld was :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:08

LBLGypsyCobs schreef:
Feromonen zijn toch echt geen onzin, ze zijn ook best wel belangrijk als het om voortplanting gaat.
Dat een enkel dier ook op de feromonen van een niet-soortgenoot reageert is wel apart en zo te lezen ook zeldzaam, maar zeker geen onzin.

oh maar zo bedoel ik het ook niet. Ik bedoel dat het onzin is dat je ineens niet met een hengst zou kunnen werken als je ongesteld bent. Staan hier aantal hengsten; die reageren echt niet anders hoor.
Zoals ik al zei; tuurlijk kan er hier en daar eentje tussen zitten die wel anders reageerd, maar je wild bespringen?? (behalve dan die 'verwilderde' tinkerhengst in een eerdere post van je....waar ik stiekem toch wel even om moest lachen; sry maar was zo grappig beschreven :D )

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:10

Heb het topic nog niet helemaal door gelezen maar ga er zo even voor zitten :+

Maar wilde eerst een antwoord geven op jou vraag.
Ik merk wel degelijk verschil bij sil als ik ongesteld ben.
Soms merken mensen om me heen het ook dat ie anders is dan anders (ben nog steeds in de waan dat ze de link nog niet gelegd hebben :o )
Maar goed wat is er anders ??
Hij is liever en aanhankelijker hij let wat meer op me.
Maar dat is het dan ook.
Geen gespring geen agressie geen dek neigingen niets van dat juist is ie wat relaxter.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:16

Dat heeft ook met karakter te maken, sommige paarden maken misbruik van een situatie en anderen gaan juist ongelooflijk meedenken. En weer anderen zijn totaal niet anders in hun gedrag.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:18

Suelza schreef:
aikon schreef:
Ook niet als ik in hun box heb geplast.

>;)

Last van territoriumdrift?!

Dat deed mijn stagebegeleider ook, maar dat was omdat ze te lui was om naar de wc te gaan.... :')

Maar ehm wat betreft het onderwerp nog nooit van gehoord. :)

Morris123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:24

Mijn hengst (helaas hij is niet meer :( ) merkte vroeger wel degelijk als ik ongesteld was. Hij fleemde dan vaker als normaal, maar het was niet zo dat ik angst moest hebben dat hij me zou bespringen. Invloed van feromonen is wetenschappelijk bewezen en echt geen onzin.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:26

LBLGypsyCobs schreef:
Dat heeft ook met karakter te maken, sommige paarden maken misbruik van een situatie en anderen gaan juist ongelooflijk meedenken. En weer anderen zijn totaal niet anders in hun gedrag.

Dit denk ik ook
Ik denk dat het idd hengst afhankelijk is.
De meerderheid zal er wel niets mee doen terwijl de andere er wild van word en alles daar tussen in.

Ik moet wel eerlijk zijn dat het me wel een lange tijd gekost heeft om de link te zien.
Ik heb sil al vanaf 7 maanden en hij is nu 10 ofzo :o en ik weet het pas 2 of 3 jaar.
Trouwens sil reageert ook anders als ik ziek ben (anders dan dat ik ongesteld ben).
Als ik door buffel breekt ie ineens en begint ie vervelend te worden (het idee van nu is het klaar).
Doe ik rustig aan en neem ik mijn tijd is ie voorzichtiger met me.

Wat dat betreft pikt ie me dus heel scherp op en visa versa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:38

Shirley schreef:
In sommige landen mogen vrouwen tijdens hun ongesteldheid ook geen vlees braden of aanraken uit angst dat het bederft ... ook nooit iets van gemerkt :D

Vind ik een goede regel! Maar dan ook dat vrouwen vooral geheel verzorgd moeten worden en NIETS in het huishouden mogen doen als ze menstrueren :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:40

[***] schreef:
Maar dan ook dat vrouwen vooral geheel verzorgd moeten worden en NIETS in het huishouden mogen doen als ze menstrueren :j

*\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:45

Wat een enorme onzin. Ik heb meerdere hengsten gehad en gereden maar nog nooit iets gemerkt als ik mijn maandelijkse periode had hoor. :')
Zou wat zijn, kan je dat beest een week per maand in zijn hok houden. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:45

Gini schreef:
[***] schreef:
Maar dan ook dat vrouwen vooral geheel verzorgd moeten worden en NIETS in het huishouden mogen doen als ze menstrueren :j

*\o/*

En ik zal meteen mijn baas even een berichtje sturen dat ik toch echt 1 week per maand in de ziektewet moet! Pffff levensgevaarlijk dat menstrueren :D

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:48

Wat een heerlijk topic :') _O-

Nog nooooit van gehoord.. maar dat ziektewet idee eens per maand mag van mij wel doorgevoerd worden! <<) :D

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:48

whaaha nog nooit van gehoord. zou idd wat zijn dat je dus maar 3 wk met je hengst kan trainen,of gewoon altijd de pil doorslikken :D

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:04

Paar eeuwen geleden had men er ook nog nooit van gehoord dat de aarde rond is, ik denk dat het met onze paarden en zoals we die hier houden, bijna nooit voorkomt dat het gedrag ten opzichte van een vrouw die ene week verandert.

Maar soms duikt er toch eentje op die er wel heftig op reageert en als de eigenaar dan geen risico wil nemen, is dat alleen maar netjes.
En misschien speelt er ook een gedragsprobleem en/of slechte opvoeding mee en zou het bij TS wel goed gaan, maar de eigenaar wil het risico niet nemen.

Heb je gevraagd of er ooit wat gebeurd is?