Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
WildWings schreef:catzkillz schreef:Wildwings hoe zou jij het dan aanpakken? Neem de volgende situatie: je komt de wei op en pony komt op je afgestormd en maakt duidelijk tot de aanval te willen over gaan.
Ik zou denken, ik moet me groot (groter) maken en duidelijk maken dat ik niet wijk, maar wat als de pony dan effectief voor je staat en een hap neemt?
Het verschil zit hem (nogmaals, puur en alleen mijn mening en ervaring hoor) ook in het fysiek willen afstraffen van dit gedrag versus het willen verdedigen van je eigen ruimte waardoor het paard leert dat zijn gedrag geen effect heeft.
Ik heb ook wel gewerkt met paarden die wat 'lastiger' waren (subtiel gezegd) of je zelfs wilde 'aanvallen' tijdens het grondwerk of longeren bijvoorbeeld, dus niet per se vanuit angst. Die op je af kwamen rennen, of op achterbenen of zelfs op de voorbenen al achteruit trappend steeds dichterbij. En toch ben ik nog nooit gericht op één afgelopen om hem te slaan als straf voor zijn gedrag. De achterliggende reden lijkt mij vooral ook van belang voor de aanpak. Een dier wat bijv. tijdens het longeren tegenstrijdige signalen heeft gehad, daar fel op reageert en daarbij de begeleider angstig maakt en die dus de druk eraf haalt (=beloning), kan al gauw uitmonden tot een dier wat steigert of zelfs op je af komt, als hij geleerd heeft dat dit alle druk weg haalt. Dat is niet omdat hij dominant is, of dwars is, of trucjes verzint- dat is puur wat hij heeft aangeleerd, tenslotte heeft het steeds geleidt tot een beloning (want de begeleider ging bijv naar achteren, stopte met drijven, of ging zelfs de longeerbak uit). Dan kan je zeggen 'geef hem gauw wat klappen met de longeerzweep, hij moet leren wie de baas is'. Zal best kunnen, vraag is of dat op de lange termijn het probleem 100% oplost omdat je de oorzaak niet aanpakt. Je kan ook zeggen 'baken je eigen ruimte af door duidelijk te zijn in je lichaamstaal en met behulp van een touw of zweep' (door om je heen te slaan, in het zand, op de bakrand- in plaats van gericht naar je paard te mikken) en eventueel het paard duidelijk van je af te drijven. Daarnaast moet iemand toch ook leren hoe voortaan duidelijk en consequent te zijn in instructies om herhaling te voorkomen. En ook bij een ongewenste reactie (er van uitgaande dat je geen tegenstrijdige signalen geeft) de instructie juist te herhalen of druk te vergroten in plaats van weg halen (en dat kan zelfs al een kleine terugdeinzing zijn of een stap achteruit).
Puur hypothetisch, want je kan zo weinig zeggen over hoe een bepaalde situatie precies in elkaar steekt, maar als antwoord op 'Wat zou jij dan doen?'. In het geval van een dier wat ik verdenk van angstagressie zou ik misschien wel van buiten het weiland af beginnen met puur en alleen bezig zijn zonder iets van hem te willen. Gewoon te zijn. Als hij toch agressie toont hoef ik niet terug te deinzen (ik sta veilig buiten het hek en geef door te blijven staan ook niet de door hem verwachte beloning) maar ook niet af te straffen (want ik sta veilig en wil de angst niet bevestigen).
Het is in de situatie van de TS natuurlijk lastiger omdat de jaarling kennelijk wel de wei uit moet (?). Maar ook dit valt evt van buitenaf aan te leren op commando (naar het hek toe komen) desnoods. Als ik om wat voor reden ook het land in zou moeten zou de shet absoluut niet mijn aandacht krijgen om zich niet bedreigd te voelen. Mocht hij 'aanvallen' dan is mijn reactie niet om hem te straffen daarvoor, maar puur en alleen om mijn eigen ruimte te verdedigen met bijv een lang halstertouw. (Daarmee kan je verdomde veel indruk maken, nogmaals, op de grond slaan, op het hek naast je, rondom je- niet gericht op of naar het paard- maar puur om jezelf te verdedigen en daar een duidelijke indruk mee te maken dat jou aanvallen niet langer een belonende optie is). Op die manier leer je langzaam of soms héél snel het aangeleerde gedrag af: normaal komt iemand het weiland in (= 'druk geven'), de shet zou kunnen aanvallen en daarop deinst de persoon terug (=druk weg, dus een vorm van beloning). Maar in plaats van zich terug te trekken, blijft die persoon nu ineens staan en verdedigt alleen zijn eigen ruimte (= de druk gaat niet weg, maar er wordt ook geen angst bevestigd door aanval van de persoon op de shet). Dit verdedigen zou ik zelf doorzetten totdat de shet zelf, al is het maar voor een seconde, de aanval zou staken (bijv. stil zou staan of om zou keren). Dan houdt het verdedigen van de ruimte direct op zo snel als dat je begonnen bent en wandel je rustig verder richting iets anders (dus niet de shet alsnog benaderen). Mocht hij alsnog weer 'aanvallen' dan begint de werkwijze weer opnieuw. Maar dit is geen advies, alleen wat ik denk dat ik zou doen.
Ik geloof (dus geen waarheid maar wat ik vind/denk/ervaar) dat je op die manier het dier laat blijken dat je geen kwaad in de zin hebt maar ook hem niet langer beloont door een terugdeinzende reactie. Daarna is het een kwestie van dit uitbouwen tot je hem wel rustig kan benaderen, stukje voor stukje, en te laten zien dat je geen aanvaller of roofdier bent (maar ook dat over jou heen lopen of je aanvallen geen optie is).
Brendaaaa schreef:Wat jammer dat je niet vlakbij staat! Ik had je graag geholpen die kleine terrorist te temmen:-) Zorg inderdaad dat je natuurlijke dominantie gaat uitstralen naar je pony toe. Zodra hij ook maar een beetje voelt dt je bang bent, zal hij er misbruik van maken. Zweepje meenemen, kan echt geen kwaad, je hoeft er niet meer te meppen, maar het maakt je arm langer, en je kunt er geluid mee maken om hem te verjagen. Als je hem eenmaal te pakken hebt, niet meer loslaten tot je een lief puppie naast je hebt staan.

WildWings schreef:Het is alleen geen advies hoor, meer puur een uitleg om eens een andere manier te laten zien dan fysiek geweld gebruiken. Maar ik denk dat je dit echt iets is wat je met samen met een ervaren iemand moet doen en niet in je eentje, voor de veiligheid. Gelukkig dat vanavond de deskundige komt, dat komt helemaal goed dan! Goede beslissing, heb er zelf ook maar vertrouwen in, want dit komt heus wel weer goed met de begeleiding die je voor nu hebt geregeld, super
Baya1993 schreef:WildWings schreef:Het is alleen geen advies hoor, meer puur een uitleg om eens een andere manier te laten zien dan fysiek geweld gebruiken. Maar ik denk dat je dit echt iets is wat je met samen met een ervaren iemand moet doen en niet in je eentje, voor de veiligheid. Gelukkig dat vanavond de deskundige komt, dat komt helemaal goed dan! Goede beslissing, heb er zelf ook maar vertrouwen in, want dit komt heus wel weer goed met de begeleiding die je voor nu hebt geregeld, super
Bedankt! Ik heb die man in het verleden al eens laten komen voor mijn vorig paardje dat blind was en hij doet zijn werk zonder fysiek geweld en hij haalt er toch resultaat uit. Daarom dat mensen tegen mij niet hoeven te zeggen dat ik geen schijn van kans maak als ik mijn pony niet schop of sla. Ik ben ervan overtuigt dat het me ooit zal lukken met wat geduld.
Mirranda schreef:Zeg Baya, ik verwijt je helemaal niets hoor.
Ik verwacht alleen bij zo'n topic niet iemand van 19, maar een veel jonger (en kleiner) iemand te treffen.
Iemand die een keer gebeten of geschopt is en daardoor bang is geworden en binnen no time een etter van een shet heeft die haar volledig de baas is geworden.
Vervolgens stel ik een paar hele normale vragen om je eventueel tips te kunnen geven en meld dat IK me dus geen enkel paard (en zeker geen shetters) zo uit de wei zou laten jagen.
Dat JIJ er dan niets mis mee vind dat je angst hebt?!
Vreemde reactie, want daar zit nou juist je probleem![]()
Heb van andere bokkers soortgelijke reacties gezien, dus niet meteen aangebrand reageren.
Je hebt een serieus probleem waar je echt vanaf moet, zeker ook vanwege je jaarling.
noahlady schreef:Nou inderdaad!! Slaan en bijten is gewoon niet acceptabel!
Bij mij zal hij een dreun krijgen, en dan zo... dat hij dat niet meer in zijn hoofd haalt!
Als mens sta je nou eenmaal boven welk paard dan ook. Uiteraard op een duidelijke, respectvolle manier. Baya1993 schreef:Brendaaaa
Het is super geweest! Die man stapt in de wei en mijn pony is precies ineens een andere.
Hij heeft een paar keer aangevallen maar daarna opgegeve en we hebben hem zelfs een paar keer
kunnen aanraken. Niet verder dan zijn neus maar met heel wat werk komen we er wel.
Ik geloof er in en nu ik weet hoe ik hem moet aanpakken is mijn angst ook al een pak minder!
Baya1993 schreef:Brendaaaa
Het is super geweest! Die man stapt in de wei en mijn pony is precies ineens een andere.
Hij heeft een paar keer aangevallen maar daarna opgegeve en we hebben hem zelfs een paar keer
kunnen aanraken. Niet verder dan zijn neus maar met heel wat werk komen we er wel.
Ik geloof er in en nu ik weet hoe ik hem moet aanpakken is mijn angst ook al een pak minder!
. miezelke schreef:Baya1993 schreef:Brendaaaa
Super! Blij dat het positief verlopen is én dat het probleem aangepakt kan worden zonder geweld, net als je wou. Kan je iedereen hier lekker lik op stuk geven!![]()
Welke tips heb je zoal gekregen?

LukieBradley schreef:Het laatste wat zal gebeuren is mezelf weg laten jagen door een shetlander
Ik weet toch wel dat ik voor een groffe aanpak ging en een paar oplawaaien zou verkopen....
Hoe groot het beest ook is, eigenlijk altijd als je jezelf groter en imponender maakt dan dring je wel door (mits een paard in blinde paniek maar das hier niet het geval).

fjordnina schreef:Mijn tip: blijf niet hangen in het verleden, maar ga aan de slag met dat wat er nu is.
De mishandeling is iets uit het verleden. Focus je op dat wat er is op het moment dat je in zijn buurt bent en ga ervan uit dat ieder contact een nieuwe ervaring is voor allebei, immers, de situatie is niet zoals gisteren en ook niet zoals morgen. Het is wat er nu is.
heb daarjuist zijn halstertje al eens kunnen vasthouden