Paard wat je meesleurt, af te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:50

Sws handschoenen aandoen en dan hengstenketting

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:57

ik denk ook wel dat zefanja kan helpen. Uiteindelijk is het geen groot probleem, je moet alleen snel genoeg en slim genoeg zijn. Het kostte mij 2x 20 minuten voor hetzelfde probleem bij deze jongen. (En ja hij weegt echt 700 kilo dus op kracht red je het niet, en ik werk niet met bitten of ijzeren kettingen)

Afbeelding

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 15:07

cissy

Re: Paard wat je meesleurt, af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 12:00

Ik probeer de eigenaren te pakken te krijgen omdat ik ze steeds mis loop op stal maar helaas... Paard is waarschijnlijk al een poosje niet meer de wei uit geweest en de keren dat hij eruit was ging het op de weg naar de wei weer fout. Ben bang dat ze het opgegeven hebben maar weet nog niet of ze al een oplossing hebben bedacht. Wordt vervolgd....

ukelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 12:28

De gecertificeerde leerling van Monty Robberts is Annemarie van der Toorn. Zit in Oudenhoorn. annemarievandertoorn.nl

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 18:43

cissy schreef:
Ik probeer de eigenaren te pakken te krijgen omdat ik ze steeds mis loop op stal maar helaas... Paard is waarschijnlijk al een poosje niet meer de wei uit geweest en de keren dat hij eruit was ging het op de weg naar de wei weer fout. Ben bang dat ze het opgegeven hebben maar weet nog niet of ze al een oplossing hebben bedacht. Wordt vervolgd....

Wat balen zeg, hopelijk komt er toch een oplossing.

ukelille schreef:
De gecertificeerde leerling van Monty Robberts is Annemarie van der Toorn. Zit in Oudenhoorn. annemarievandertoorn.nl

Het is niet de gecertificeerde leerling het is 1 van de 2 gecertificeerde mensen die les mogen geven onder de naam van Monty Roberts ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:14

Ik denk dat ik hier als ervaringsdeskundige wel wat over kan zeggen. Je kunt je mijn tankje denk ik nog wel herinneren TS?

Als een paard eenmaal weet dat hij sterker is is het heel makkelijk voor 'm om z'n botte kracht in de strijd te gooien. En wat moet je doen als jij, als mensje, niet sterk bent volgens het spreekwoord?

Inderdaad, slim zijn. Kijk of er een patroon te ontdekken valt. Peert hij 'm bij voorbeeld elke keer naar rechts? Ga dan aan de rechterkant lopen. Als hij dan rechtsaf slaat maak je meer kans. Ook is het natuurlijk zaak dat ze leren aanvoelen wanneer hij z'n kop erop gaat zetten. Wat ik goed vind werken is paard niet aan touwtje maar aan het halster zelf vast te houden, bij de kinriem en met het touw in dezelfde hand. Op het moment dat het paard dan van plan is te vertrekken duw je 'm wat opzij en tegelijkertijd por je met je elleboog in z'n hals en trek je het hoofd naar je toe. Daarmee kun je je arm als hefboom gebruiken en trek je het paard krom. Als hij gebogen is in z'n hals is het veel lastiger voor 'm om zich sterk te maken of vaart te maken dan als hij recht is. Laat 'm maar rennen... zo lang hij in heel kleine rondjes om je heen rent ;)

Daarnaast heb je met een tinker dikke kans dat het een binnenvetter is en dat er in dat paard van alles gebeurt voordat hij "ontploft". Dat was althans met mijn tankje zo. Bleek dat hij gewoon duidelijkheid nodig had en dat er in het verleden niets gedaan werd met zijn feedback. Hij ging als het ware van 0 naar 100, zonder tussenstappen want die leverden hem toch niks op, was zijn ervaring. Ga dus op zoek naar subtielere signalen vanuit het paard. Mijn ruin had er een handje van om in de bak en op buitenrit het bit beet te grijpen en het op een rennen te zetten. Wat bleek: hij had dan al eerder een signaal gegeven (stilstaan) wat ik niet had opgevangen. Met geduld en met hulp van mijn instructrice is het gelukt om er nu een ijverig rijpaard van te maken dat zich veilig en gehoord voelt. En dat rijdt een stuk prettiger.

Inmiddels ben ik zo ver met 'm dat hij hinnikend op me af komt wanneer hij me ziet en heel graag werkt. Hij heeft z'n buien qua lostrekken en meesleuren, maar alleen bij een verkeerde aanpak.

Ik hoop dat je stalgenoot eruit komt... succes daar!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 23:27

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is het al voorbij gekomen.
Mijn vorige paard had hier ook een handje van, totdat hij het weer een keer deed, ik viel en hij daarna op de binnenkant van mijn knie ging staan, je kunt je voorstellen dat dit heel erg veel pijn deed en ik weken slecht heb kunnen lopen.

Dat was ook het moment dat ik er helemaal klaar mee was en heb ik een soort gelijke oproep op Bokt gedaan als jij nu.

Ik kreeg als tip een hengsten touw met ketting te kopen, de knip aan de buitenkant van het halster vast te maken, dan onder het kin door en dan door de binnenste ring van het halster.
Een andere mogelijkheid is over de neus heen, maar ik heb alleen de eerste manier geprobeerd.
Zodra hij een andere kant op liep of niet de trailer in wilde en achteruit ging moest ik blijven staan en mijn arm stijf houden zodat er druk op het ketting kwam iets wat voor het paard niet erg prettig voelt.
Waarschijnlijk zal hij eerst doorzetten, maar dit levert nog meer ongemak en pijn.
Zodra hij blijft staan en ontspant laat je het touw vieren en verdwijnt de druk.

Doordat jij zelf niets doet behalve stilstaan en arm stijfhouden, veroorzaakt het paard zelf het ongemak en je zult zien dat ze dit heel snel doorhebben en het niet meer doen.

Je mag beslist niet gaan trekken of rukjes geven, want dan wordt het ongemak aan jou gekoppeld en dit moet niet.

Mijn paard had het heel snel door en na een paar weken had ik de ketting niet meer nodig.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-13 12:58

Dank aan iedereen die tips heeft gegeven en via PB mensen heeft aangedragen voor hulp, verdere tips zijn niet meer nodig, ik hoor niks meer van de eigenaren en ben gestopt me er nog langer druk om te maken.

De tips en adressen die tot nu toe zijn gegeven geef ik door en verder moeten ze maar kijken wat ze ermee gaan doen. Ik ga mn energie er niet meer insteken, krijg geen antwoord van de eigenaar en paard staat nog steeds op de wei. Heb al diverse keren mn hulp aangeboden en nu houdt het voor mij gewoon op.
Graag of niet zeg ik dan maar. Ik steek mn energie liever in mensen waarbij het ook wat voor ze oplevert.

Koper, uiteraard kan ik me jouw tankje nog herinneren :) jij mijn draakje ook? :+
Normaliter heb ik nooit zulke problemen met paarden anders kan ik ook niet trailerladen.... maar deze is echt extreem, helaas heeft hij ontdekt dat hij sterker is en jouw oplossing met die ketting en druk werkt niet bij hem. Ik werk ook met wijken voor druk en de timing bij loslaten is cruciaal maar je krijgt bij hem niet eens de kans om los te laten omdat hij m peert. Je laat dan wel vanzelf los maar dat is dan om zelf heel te blijven :n

Chrissyolaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:23

Inderdaad. Zoals er al gezegd is dingen doen die het leider gevoel meer laten zien van de mens. Denk aan natural horsemanship. Als je op deze manier van bijvoorbeeld Emiel Voest gaat werken laat je goed zien wie er de baas is. Je kan loswerken maar ook grondwerk doen. Ook zou je met een hengstenketting gaan lopen. Deze leggen ook even wat meer druk op het paard als die lastig gaat doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 15:33

Jammer voor hen EN het paard Cissy. Jij hebt je best gedaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-13 20:26

Inderdaad, jij hoeft jezelf niets te verwijten.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-13 14:34

Toevallig was de eigenaresse gisteren op stal toen ik er ook was en heb haar gelijk aangesproken. Morenochtend komt er een kennis van de zoon die veel met paarden doet en die komt kijken of zij er wat mee kan. Dan gaat paard met haar mee en gaat zij hem rijden en dan verkopen voor de eigenaren.

Ze zijn het er over eens dat het op deze manier niet gaat werken, moeder is al bang voor paard en zoon heeft veel te weinig tijd om te trainen. Gelukkig zien ze in dat het beter is om hem te verkopen.

Ik verwijt mezelf helemaal niks, zou ze graag hebben geholpen maar ik kon hem niet baas. Mijn lichaam zit wat gammel in elkaar na een aantal ongelukken en bij dit soort paarden kom ik dan wat tekort aan kracht en souplesse :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-13 14:39

Jouw gave megadraakje weet ik nog wel ja Cissy :))

Maarre, van mij heb je geen tips met druk en/of kettingen gekregen. Ik wéét dat dat soort dingen niet werken bij paarden die door hebben dat ze sterker zijn.
Het is een kwestie van paard duidelijk maken dat je slimmer bent. Vinden ze niet leuk. Maar die slimme paarden zijn wel het leerzaamst :))

En verder heb je groot gelijk dat je je handen er van af trekt. Hopelijk hebben ze een oplossing, jij hebt in elk geval je best gedaan voor die tinker.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-13 21:43

Meisje is vandaag geweest en heeft gelongeerd en gereden. Longeren ging redelijk (hadden we ook al regelmatig geoefend) maar wel sleuren en wegrennen voor de zweep. Heb haar verteld dat paard daar doodsbang voor is en toen heeft ze m weggelegd en ging het al beter.

Daarna heeft ze gereden en hij was redelijk braaf. Stoof wel een paar keer weg maar ze zette hem heel handig met zn neus tegen de bakrand. Ze had wel uit voorzorg een stangebit ingedaan, zonder kinketting, en hij reageerde daar redelijk op.
Ze vond hem heel erg hangen en slecht te sturen maar hij heeft dan ook zeer weinig basis gehad. Ook ziet ze er wel een uitdaging in en ze vindt hem erg leuk en héérlijk zitten. :)

Zelf heb ik erbij gereden met mijn paard voor de mentale ondersteuning en dat ging goed. Er zijn geen gekke dingen gebeurd. Met naar de wei brengen was hij zo moe dat hij geen zin had om te sleuren :D

Toen is ze weggegaan met de eigenaar en ik weet niet wat ze verder hebben afgesproken. Hij wilde nog niet beslissen of paard verkocht zou worden, eerst maar afwachten wat dat meisje nog voor elkaar krijgt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 09:00

Fijn dat er nu toch wat schot in de zaak blijkt te zitten, en bedankt voor de update. Je schreef dat je jezelf niets verwijt en imo hoef je dat idd ook niet te doen. Je eigen lijf is te kostbaar om te spenderen aan een paard van een ander, helemaal als de eigenaren niet helemaal begrijpen wat voor energie en pijn je dat gaat kosten. Voor paardje hoop ik dat eea recht kan worden gezet en dat hij een geschikt nieuw baasje vindt.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:08

Het plan is nu dat paard naar dat meisje gaat, ze is nu bezig een stal te zoeken en vervoer te regelen en dat paard dan of bij haar blijft of verkocht gaat worden. Ze vond hem wel leuk om zelf te houden en de zoon geeft haar dan ook het paard op voorwaarde dat ze m niet verkoopt. Wil ze m niet houden dan gaat hij de verkoop in en verdelen ze de 'winst'.

Ze kopen geen nieuw paard meer en de zoon stopt met paardrijden en de moeder wil een paardje verzorgen van iemand anders op stal want ze wil wel graag met paarden om blijven gaan zolang ze dat met haar ziekte kan.
Oftewel, het komt allemaal vast wel goed.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:44

Oké! En na deze ervaring mag ze wiens paardje dan precies verzorgen op stal? Ze heeft overduidelijk ontzettend veel gezond verstand als het om paarden gaat :/

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-13 12:46

Zij heeft een lichamelijke beperking (fybromyalgie en reuma) dus niet helemaal eerlijk om haar niet de kans te geven met een wel braaf paard om te gaan en te leren hoe het wel moet. We hebben het allemaal moeten leren nietwaar?

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:49

Albert schreef:

Heb zelf ook die ervaringen gehad met mijn eigen paard toen hij staprust had door een blessure.
Heb toen bovenstaand halster van een stalgenoot mogen lenen. Heb hele goede ervaringen met dit halster en kan hem zeker aanraden. Ondertussen loopt meneer weer aan een gewoon halster met mij mee ondanks dat hij nog altijd staprust heeft.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 12:51

Ik denk dat Cissy wel bekend is met het fenomeen ketting over de neus. Heb je echt geen apart halster voor nodig.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:06

cissy schreef:
Zij heeft een lichamelijke beperking (fybromyalgie en reuma) dus niet helemaal eerlijk om haar niet de kans te geven met een wel braaf paard om te gaan en te leren hoe het wel moet. We hebben het allemaal moeten leren nietwaar?

Oh sorry, je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel, degene van wie dat moeilijke paard was.
Ik ken Cissy persoonlijk en weet hoe handig ze is met paarden.
Maar nou gaat het moeilijke paard dus naar iemand anders en wil de eigenaresse van het moeilijke paard dus op stal het paard van iemand anders verzorgen. Ik bedoel, dat die dame dus niet echt blijk heeft gegeven van gezond verstand met paarden.
Niet Cissy!!!

Estherr__1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:08

Weet niet of het al gezegd/geprobeerd is (heb niet alle reacties gelezen) maar is een praam misschien een optie?
Hopelijk kan he opgelost worden kunnen de eigenaren gaan genieten van hun paardje.

MiReRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:09

MiReRe schreef:
cissy schreef:

Oh sorry, je begrijpt me verkeerd. Ik bedoel, degene van wie dat moeilijke paard was.
Ik ken Cissy persoonlijk en weet hoe handig ze is met paarden.
Maar nou gaat het moeilijke paard dus naar iemand anders en wil de eigenaresse van het moeilijke paard dus op stal het paard van iemand anders verzorgen. Ik bedoel, dat die dame dus niet echt blijk heeft gegeven van gezond verstand met paarden.
Niet Cissy!!!

Oh laat maar, ik maak het alleen maar nog erger!!
Jij bent zelf Cissy. oliebol hoe banketstaaf ik me prutsmuts nou weer uit. Niet dus, laat maar.
Oké, het was me in het hele verhaal nog niet duidelijk geworden dat ze fybro heeft. Da's echt een klote aandoening. Onvoorspelbaar, onzichtbaar en niemand snapt het echt. (M'n moeder heeft het)
Ja misschien dat het dan wel gaat met een braaf paard. Ik was te fel, sorry.

Jippie_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 13:43

Wat fijn hoe het is opgelost zo!

@Koper: wat herkenbaar! Een tinker die signalen geeft door gewoon stil te gaan staan (doet die van mij ook dus) :) Je beschrijft het heel goed. Het lijkt dan echt of hij slaapt (bijv tijdens iets engs met grondwerk), maar hij sluit zich dan volledig af. Dat is wel een valkuil met introverte paarden.