Paard trekt zichzelf los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 13:26

Flo123 schreef:
Als je je paard echt leert wijken voor druk dan ga je het paard zo trainen dat hij ook in panieksituaties zo gaat reageren. Want dat zijn nou juist de momenten waar het op aan komt dat hij op de juiste manier gaat reageren. Je kan een paard alles aanleren, ook in panieksituaties ;) Ik heb niet veel kaas gegeten van die ringen, maar dat zal uiteraart ook heel fijn en veilig zijn om te gebruiken!

Helemaal mee eens dat je een paard van alles aan kunt leren. Ik heb echter mijn twijfels of dat goed gebeurt, gezien alle tips over elastieken ed die in dit topic al langskomen. Met een geschikte tool voorkom je problemen als de basis niet goed zit, en kun je ook schade door onverwachtte reacties van een goed getraindpaard voorkomen. Wat hoe goed een paard getraind is, een schrikreactie kun je niet voorkomen. Ik kan mijn paarden - die echt een goede basis hebben genoten - met deze tool vastzetten, zonder bang te hoeven zijn dat ze zich bezeren mochten ze wel even schrikken en hangen. En daarbij dan ook nog met een gerust geweten weglopen en andere dingen doen.

terpentijn

Re: Paard trekt zichzelf los

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:02

Die dikke rubberlijnen vind ik ook levensgevaarlijk. De lijn rekt zo ver uit tot-ie knapt of de bevestiging er van knalt stuk, met als gevolg een ongeleid projectiel (zowel losgeknapte band als je paard).

Had ook zo'n ik-wil-los type, die ging gewoon naar waar meneer heenwilde, die deed gewoon alsof-ie helemaal geen halster aanhad, dus gewoon koers zetten naar waar-ie heen wou, het is een Tinker x Fries, ja, dan knapt er altijd wel IETS.

Hangen deed-ie gelukkig niet echt, maar gewoon links of rechts afslaan. Die heeft hele hekken meegsleept.
Waarbij hij dus niet eens in paniek was, maar gewoon... IK GA DAAR HEEN.

Uiteindelijk wel afgeleerd, door een longe door een vastzetoog te halen (bijv. tijdens poetsen), maar niet vast te knopen, voet er op en zodra meneer ging, dan blokkeren (niet met de lijn, maar met je lijf). Hij had dan nooit dat "opgesloten" gevoel.
Maar dat heeft wel enige tijd geduurd.

Elastische rek-lijnen vind ik persoonlijk het gevaar in zich bergen, dat dit nu juist tot hangen uitnodigt.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 20:27

Cassidy schreef:
Flo123 schreef:
Als je je paard echt leert wijken voor druk dan ga je het paard zo trainen dat hij ook in panieksituaties zo gaat reageren. Want dat zijn nou juist de momenten waar het op aan komt dat hij op de juiste manier gaat reageren. Je kan een paard alles aanleren, ook in panieksituaties ;) Ik heb niet veel kaas gegeten van die ringen, maar dat zal uiteraart ook heel fijn en veilig zijn om te gebruiken!

Helemaal mee eens dat je een paard van alles aan kunt leren. Ik heb echter mijn twijfels of dat goed gebeurt, gezien alle tips over elastieken ed die in dit topic al langskomen. Met een geschikte tool voorkom je problemen als de basis niet goed zit, en kun je ook schade door onverwachtte reacties van een goed getraindpaard voorkomen. Wat hoe goed een paard getraind is, een schrikreactie kun je niet voorkomen. Ik kan mijn paarden - die echt een goede basis hebben genoten - met deze tool vastzetten, zonder bang te hoeven zijn dat ze zich bezeren mochten ze wel even schrikken en hangen. En daarbij dan ook nog met een gerust geweten weglopen en andere dingen doen.

Klopt helemaal, schrikreacties kan je ook niet voorkomen, maar wel hoe ze reageren in zo'n schrikreactie. Waar ik namelijk op doel dat als je met zo'n ring werkt, is dat je ze hiermee kan leren dat ze altijd los kunnen komen als ze schrikken of in paniek raken. En daar gaat het me eigenlijk om. Had paar maand terug een klant gehad waarvan haar paard zich ook altijd lostrok, maar dit gebeurde dus ook in het bos terwijl hij in een stand stond bij een restaurant. Hier word je natuurlijk niet blij van als je paard weg rent en alle kanten op kan. Natuurlijk gebeurd dit niet vaak en was dit een extreem probleem, en ik vind het echt een geweldige oplossing die ring (misschien schaf ik ze zelf ook wel aan haha) maar het is wel verstandig voor de mensen die hiermee te maken hebben, om hierbij stil te staan. Maar net wat jij zegt, niet iedereen weet hier hoe je een paard dat kan aanleren, en inderdaad met sommige reacties die ik lees kan je dan beter zo'n ring kopen dan zelf gaan prutsen! ;)

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:50

Maak je paard vast aan een veiligheidstouw zodat je die los kan doen als hij gaat hangen.
Of straf hem als hij gaat hangen (door hem bijvoorbeeld een tikje tegen de zijkant van zijn hoofd te geven)
Zo let hij misschien wat beter op.
Hopelijk helpt het!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:53

marijacindy schreef:
Of straf hem als hij gaat hangen (door hem bijvoorbeeld een tikje tegen de zijkant van zijn hoofd te geven)
Hopelijk helpt het!

Als een paard hangt omdat het in paniek raakt werkt dit juist averechts.

Ik had een draver die prima om kon gaan met wijken voor druk. Heel nuchter in d'r kop, heel leergierig, kon er alles mee. Maar zodra ik ze vast zette en ze voelde die druk, raakte ze volslagen in paniek. Waar het vandaan kwam weet ik niet, ik heb het nooit weg kunnen nemen/ af kunnen leren. Als ik het touw over een paal of stang hing bleef ze prima stilstaan, dat wel. Inmiddels is ze alweer jaren bij haar nieuwe baasje en nog steeds kan ze niet vast staan.

Piuni

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 15:02

Goof schreef:
marijacindy schreef:
Hopelijk helpt het!

Als een paard hangt omdat het in paniek raakt werkt dit juist averechts.

Ik had een draver die prima om kon gaan met wijken voor druk. Heel nuchter in d'r kop, heel leergierig, kon er alles mee. Maar zodra ik ze vast zette en ze voelde die druk, raakte ze volslagen in paniek. Waar het vandaan kwam weet ik niet, ik heb het nooit weg kunnen nemen/ af kunnen leren. Als ik het touw over een paal of stang hing bleef ze prima stilstaan, dat wel. Inmiddels is ze alweer jaren bij haar nieuwe baasje en nog steeds kan ze niet vast staan.

Ja ik heb er zelf nooit last van hahaha mijn pony staat er rustig bij. Bij sommige manege paarden geven we ze vaak ff gauw een klein tikje die ABSOLUUT geen pijn doet want zelfs ik zou dat amper voelen maar dan stoppen ze er wel mee omdat ze weer wakker zijn haha. Bij ons gaan ze dan slapen dus... Dan is het niet echt een reden om te gaan hangen ofzo.