Cassidy schreef:Dan ben je een van de weinigen die doordenkt. Maar dan vind ik het ook voorbarig om - zoals je in de eerst reactie insinueerde - je paard sowieso met een dergelijke stamboom niet gecastreerd gaat worden.
De laatste keer dat ik bij mezelf te rade ging heb ik nog geen telepathische gave bij me kunnen ontdekken. Ik moet uitgaan van wat jij deelt. En dat is bar weinig. In geval van weinig tot geen informatie, komt bij mij het advies om het vooral dan NIET te doen. Zie te vaak gevallen op Bokt langskomen van mensen die zich alleen op hengsten blindstaren en dat ze als veulen/jaarling/tweejarige zo zoet zijn. Allemaal woeste plannen voor hengstenkeuringen en veulentjes fokken. Tot de hengst ineens gaan ontdekken dat hij hengst is. Van dergelijk aspirant dekhengsten hoor je nooit meer wat....
Laat ons zeggen dat de stal waar ik Rauthos gekocht heb al voorstander is voor het fokken, maar dat dit voor mij een optie is, niet DE optie. Van woeste plannen is helemaal geen sprake, dus je moet niet op je hoge paard kruipen

Beter voor het paard ook voor de toekomst wil idd niet dat hij later apart wordt gezet etc of dat er ongelukken gebeuren. Weet iemand hoe dat zit met gedrag en uiterlijk na het castreren van een paard? Verander dat erg ? 
en was een stuk leuker geweest met meer body en een flinke nek erop. Het hengstje is misschien een pony, maar die komt veel meer 'binnen' dan mijn ruin. Hij is stoerder, ziet er stoerder uit en de hengsten die ik tot dusver gereden heb (best een aantal) zijn veel relaxter geweest.
.