PRE hengst laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:34

Cassidy schreef:
Dan ben je een van de weinigen die doordenkt. Maar dan vind ik het ook voorbarig om - zoals je in de eerst reactie insinueerde - je paard sowieso met een dergelijke stamboom niet gecastreerd gaat worden.

De laatste keer dat ik bij mezelf te rade ging heb ik nog geen telepathische gave bij me kunnen ontdekken. Ik moet uitgaan van wat jij deelt. En dat is bar weinig. In geval van weinig tot geen informatie, komt bij mij het advies om het vooral dan NIET te doen. Zie te vaak gevallen op Bokt langskomen van mensen die zich alleen op hengsten blindstaren en dat ze als veulen/jaarling/tweejarige zo zoet zijn. Allemaal woeste plannen voor hengstenkeuringen en veulentjes fokken. Tot de hengst ineens gaan ontdekken dat hij hengst is. Van dergelijk aspirant dekhengsten hoor je nooit meer wat....

Laat ons zeggen dat de stal waar ik Rauthos gekocht heb al voorstander is voor het fokken, maar dat dit voor mij een optie is, niet DE optie. Van woeste plannen is helemaal geen sprake, dus je moet niet op je hoge paard kruipen ;)

Cassidy

Re: PRE hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:37

Blijft je hengst dan ook op de stal staan waar je hem hebt gekocht, of ben je verhuisd?

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:46

We zijn verhuisd, hij staat er nu al enkele maanden en hij stelt het goed met de andere paarden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:48

Fransje_70

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:59

Op de stal waar mijn merrie in training staat zijn welgeteld al 4 hengsten, en dat gaat prima! Ze wordt getraind terwijl er een hengstje op 10 meter van de bak staat te roepen naar haar. De hengsten werken gewoon in de bak terwijl zij ernaast in de paddock staat.
Er is laatst een Lusi afgeleverd en die kon na 24 uur bij de andere hengst en ruinen in het koppel. Maar ja de stalhoudster en eigenaren zijn er relaxed over en doen dit met beleid. Helaas denkt men in NL nog steeds dat alle hengsten onopgevoede opgefokte dieren zijn. Die zijn er natuurlijk ook, maar dat komt ook omdat de hengsten in NL nauwelijks een sociaal leven wordt gegund.
Ik zou zolang het houdbaar blijft hem hengst houden. PRE's hebben vaak geen of minder heftig hengstengedrag.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 20:44

bigone schreef:
Als je nu al weet dat hij over een jaar de deur uitgaat en je moet kiezen tussen eventueel nu castreren of nog één a twee jaar stallingskosten betalen en je praat nu al over de waarde als hengst/ruin en eventueel tijdgebrek door de studie, doe jezelf een plezier en verkoop hem nu.

Dat is een andere discussie die ik niet ga voeren, wil nog zo lang mogelijk van mn paard genieten zo lang dat het kan!

Neig inmiddels meer naar castreren :j Beter voor het paard ook voor de toekomst wil idd niet dat hij later apart wordt gezet etc of dat er ongelukken gebeuren. Weet iemand hoe dat zit met gedrag en uiterlijk na het castreren van een paard? Verander dat erg ?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 20:48

Die van mij is met 5 gecastreerd en heeft gewoon zijn bouw behouden, het karakter ook overigens, al is hij tegenwoordig wat stabieler dan toen ik hem net kocht na zijn castratie, toen was hij nog vrij imponerend. Op mijn vorige stal stond een ruin die met 15 gecastreerd was, dat was gewoon nog een hengst, maar dan zonder ballen, het gedrag was er geen steek op veranderd.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:03

De reden dat ik voor castreren heb gekozen is dat ik in een drukke omgeving zit, met een grote paarddichtheid op een klein oppervlakte...
Tijdens buitenritjes kom je op smalle duinpaden altijd wel paarden tegen, en vaak ook van maneges waar mensen op zitten die nauwelijks de teugels vast kunnen houden...

Als er iets mis gaat, wat helemaal jouw schuld niet hoeft te zijn, word je als hengsteneigenaar altijd wel als schuldig aangewezen...
Als er een hengstige merrie in zo'n rit loopt met iemand erop die nauwelijks kan sturen en die parkeert 'm onder mijn hengst, ben ik daar de dupe van...

evenals in geval van uitbreken, hij komt hier in de buurt altijd wel ergens een merrie tegen...

En dan daarbij de stalling hier, paardvriendelijk is meestal niet voor hengsten, en eenzame opsluiting wilde ik niet...

Ik kocht mijn hengst ook met de intentie om hem hengst te laten, goede papieren, aparte kleur, fokker die graag wilde dat hij hengst zou blijven...
maar door de omstandigheden toch van standpunt veranderd...
zonde... ja op sommige momenten vind ik van wel, maar op andere momenten zie ik dat het zijn/ons leven alleen maar makkelijker heeft gemaakt!

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 22:26

Wij hebben 3 maanden geleden een 4,5 jarige PRE hengst gekocht met de intentie hem zo snel mogelijk te laten ruinen. Hij is bij ons nog 1 maand hengst gebleven en was best braaf, maakte zich wel groot als er andere paarden in zicht waren, maar was goed te hanteren. Hooguit wat ""happerig"", maar hij kwam nooit omhoog en heeft nooit met zijn voorbenen geslagen. Evengoed hield ik wel altijd ""ogen in mijn rug"" als ik bij hem in de buurt bezig was met uitmesten o.i.d. Onder het zadel was hij eigenlijk nog wel braver, merkte je nauwelijks dat hij hengst was. Toch is het een hengst en je zal hem altijd in de gaten moeten houden. Moet wel zeggen dat wij hem in die tijd niet dicht in de buurt van merries hebben gehad, dus kan niet oordelen hoe zijn gedrag dan zou zijn geweest.

Belangrijkste argument om te ruinen was voor ons omdat we hem graag samen met andere paarden wilden zetten. We gunnen hem een sociaal leven. Vaak hebben hengsten een solitair paddock-bestaan vanwege risico op uitbreken of opdringerig hengstengedrag naar andere paarden. Dan staan ze weliswaar ""naast"" andere paarden, maar niet met de mogelijkheid om lichamelijk contact te hebben. Dit wilden wij voor onze PRE niet. Hij is 2 maanden geleden geruind en staat nu dagelijks gezellig met mijn criollo's in de wei/paddock. En hij geniet!
Andere redenen voor ons om te castreren waren dat we toch niet met hem gaan fokken en is het veel makkelijker als je hem eens mee wil nemen naar een evenement waar ook andere paarden zijn.

Wij hebben hem dus weliswaar als hengst gekocht, maar als ruin hadden wij hem zeker ook gewild. Had ons ook nog eens castratiekosten gescheeld met alle risico's op complicaties (die gelukkig bij ons zijn uitgebleven).

Qua uiterlijk kan ik nog niet veel zeggen, hij is per slot pas 2 maanden hengst-af. Qua gedrag is hij een stuk kalmer, nee niet sloom, maar stabieler. Is nog steeds wel veel met de omgeving bezig, maar heeft dan nog wel in de gaten dat ik er bij ben. Dat was als hengst wel anders, moest ik hem echt af en toe even weer wakker schudden dat hij geacht werd op mij te letten. Hij is dus makkelijker in de omgang geworden. Wel zo relaxed voor ons allebei.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 11:10

Cassidy schreef:
Ik heb de ervaring dat hengsten slomer zijn dan ruinen. Wat bij ons op stal geregeld languit ligt zijn de hengsten, en niet de ruinen.

Ze sparen hun energie op voor de daad :P

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:31

Hoi Nienke, ik lees net je topic. Als eerste, wat een mooi paardje heb je staan en hij is hartstikke braaf. Vandaag met de twee merries langs hem gelopen en hij kwam rustig even kijken en verder...helemaal niks aan de hand. Dus voor wat betreft hoe hij zich gedraagt tov merries, op dit moment nog geen probleem. Wat je zei over dat je misschien met hem wil starten, dat kan alleen als je met hem direct in de l2 mag starten. Ik weet niet of je daartoe gerechtigd bent. Dat zou dus wel een reden kunnen zijn om te castreren. Denk er nog even goed over na.
Voor wat betreft de hengsten op stal, we hebben er nu 3 en je moet erom denken. Maar echte problemen hoeft het niet te geven als je er verstandig mee omgaat.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:33

Ladypronk schreef:
Wat je zei over dat je misschien met hem wil starten, dat kan alleen als je met hem direct in de l2 mag starten.

Nee, je moet ooit L2 dressuur, of L springen gestart zijn. Met een jonge hengst begin je gewoon in de B (of L1 als je geen B meer mag starten)

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:35

Als je er niet mee gaat dekken, laat 'm dan castreren

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:37

LOLLYYwood schreef:
Als je er niet mee gaat dekken, laat 'm dan castreren

Een hengst heeft voor de sport imo ook wat extra's.
Mijn ruin wordt elke keer voor een merrie aanzien -O- en was een stuk leuker geweest met meer body en een flinke nek erop. Het hengstje is misschien een pony, maar die komt veel meer 'binnen' dan mijn ruin. Hij is stoerder, ziet er stoerder uit en de hengsten die ik tot dusver gereden heb (best een aantal) zijn veel relaxter geweest.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 17:58

Urielle schreef:
Een hengst heeft voor de sport imo ook wat extra's.
Mijn ruin wordt elke keer voor een merrie aanzien -O- en was een stuk leuker geweest met meer body en een flinke nek erop. Het hengstje is misschien een pony, maar die komt veel meer 'binnen' dan mijn ruin. Hij is stoerder, ziet er stoerder uit en de hengsten die ik tot dusver gereden heb (best een aantal) zijn veel relaxter geweest.

en mijn merrie werd in Utrecht voor een hengst aan gezien... _O-

je weet toch nooit hoe ze zich ontwikkelen, dat is altijd afwachten...

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:04

Ik hou nu al een aantal maanden de markt in de gaten, maar eigenlijk alleen in de Westernhoek bij de paints en quarters. Daar zie ik toch dat ondanks dat de markt op z'n gat ligt, de hengsten echt veel sneller weg zijn dan de ruinen en merries.
Dus als antwoord op je vraag, met het oog op de verkoop denk ik dat je hem beter hengst kan laten.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:10

Een hengst is minder duur dan een goede merrie met showrecord. En mensen staren zich blind op dekgelden.
Ik zie juist bij de verkoop dat mensen liever een merrie hebben dan een hengst of een ruin.

Ladypronk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:11

Urielle, je hebt gelijk foutje :D .

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:13

Dat klopt idd, een goede merrie met show record. Die zijn er niet zomaar.
Daarbij komt dat TS hier niet echt de keus heeft om haar hengst een merrie te maken haha

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:16

Wat betreft een dun nekje, juiste training van bepaalde spiergroepen kan uitstekend een dunne nek dikker maken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:24

Bij mijn ruin niet want die heeft onvoldoende eiwitten op reserve en is te schraal om spier op te bouwen. (maar dat hoeft voor TS niet op te gaan, doorgaans zijn PRE's wel gezegend met een fijn front)
En een paard wat het van nature heeft, daar kun je nooit tegenop trainen. De hengst hier heeft na maanden niks doen nog een dikke speknek en in training binnen de kortste keren echt een fraaie kap erop. Ook nog een mooie stevige kont eraan. Mijn ruin met zijn dunne nekje moet het van zijn beweging en elasticiteit hebben.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:39

Mijn merrie is ook heel lang heel smal geweest met een iel nekje, en die heeft nu echt een hengstenuiterlijk...
Dus als een paard er qua bouw/type wat aanleg voor heeft kun je er met de juiste training en de juiste voeding toch wel een ander model van maken...

simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 16:28

NienkeNiels schreef:
Het paard is perfect opgevoed al zeg ik het zelf! Gedraagt zich met merries in de buurt, kan met andere ruinen/hengsten samen staan is makkelijk te corrigeren en heeft vrijwel geen uitspattingen.
Een heel braaf paard dus!
Verder kan ik het paard goed aan, en hebben wederzijds respect en vertrouwen. Of ik ga starten met hem weet ik nog niet dit ook ivm tijd en studie.

Ik zou hem hengst laten.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 17:28

qua houding, het is wel een PRE en hij heeft deze nek al behoorlijk gecreeerd. Maar wil niet het gaat invallen. Heb nog even nagedacht over het alleen staan.

Bij de verkoop van mijn paard ga ik mensen ook selecteren en wordt hij alleen verkocht bij een goede klik met het paard en bij ook een goed gevoel van mij .Mensen met verstand van PRE's en evt. hengsten. Dus als hij bij zijn toekomstige alleen zou komen te staan dat weet ik niet. Maar deze kans zou hij ook als ruin hebben want hoeveel sportruiters hebben hun paarden alleen staan op kans voor blessures; Anky, Laurens en zo kan er nog wel een paar opnoemen.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 17:57

Ik geef grif toe dat de kwaliteit van Rauthos wat intimiderend is, ik wil als beginneling zijn potentieel niet verkwisten, daarom laat ik mij omringen door mensen die hem wel vooruit kunnen helpen.