Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
emilyslaluna schreef:Een eerlijk paard is een paard die eerlijk reageert op een gebeurtenis. Eerlijk is in die zin de reactie die hij zou vertonen in het wild. Dus zijn instinct. Een voorbeeld: Als de ruiter bij het rijden naar rechts wil inbuigen, maar toch teveel linkerteugel gebruikt, dan laat het paard dat snel weten door bijv. zijn hoofd omhoog te doen. Een ander voorbeeld is dat als je een hulp geeft, en het paard niet volgt omdat hij het niet snapt en daarvoor straf je hem door bijv. heel hard met je hielen erin te gaan; dan voelt hij zich zeer beledigd en onzeker, dan wil die volgende keer waarschijnlijk minder hard voor je werken.
Klinkt ingewikkeld maar echt eerlijke paarden zullen dus hun natuurlijke reactie laten zien op een gebeurtenis.
Je hebt ook paarden die snel vergevend zijn. Als je dus iets fout doet bij het rijden (een hulp verkeerd geeft) dan vind hij het niet erg. Zulke ponies zijn goed voor kinderen/mensen die onzeker zijn. In nature zijn die paarden minder 'eerlijk' tegenover zijn instinct. (IK ZEG NIET DAT DEZE PAARDEN NIET GOED ZIJN!).
Voor mij vind ik het fijnst als ik een paard heb die ertussen in zit. Eentje die eerlijk tegen zijn instinct is (dan leer je veel sneller als je iets fout doet. Je weet het meestal meteen als je het verkeerde hulp geeft en dan kan je het verbeteren. Maar een vergevend paard is ook heel belangrijk zodat hij je vertrouwd om jezelf te verbeteren. Een te eerlijk paard is snel beledigd en geeft je geen kans meer totdat je jezelf 'verontschuldigd' (door heel lief te doen). Iets ertussenin is dus in mijn ogen perfect. Maar dat is voor iedereen verschillend.
Ik hoop dat het te volgen was!
Als iemand iets niet goed begrijpt dan hoor ik het graag! Ook als je iets tegenkomt waardoor je beledigd bent, laat het me weten omdat ik niks schrijf om iemand te beledigen dus dan leg ik het in andere woorden uit. Hou het dan wel netjes.