bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:43

vanLotje schreef:
Koper hierboven haalt me de woorden uit de mond (viespeuk :))

en helaas, het leven gaat niet altijd over wat je graag zou willen hebben, je hebt een paard, je neemt de consequenties (lees : je spendeert er tijd en geld aan). Anders lekker op zoek naar een verzorgpony waar je niet zelf de verantwoording voor hoeft te nemen?

Ik heb dit paard zelf gefokt. Ofja mijn opa, maar dit is t eerste paard wat ik zelf heb gekregen. Ik wil haar houden tot ze oud is... $

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:44

Nou volgens mij ben jij anders degene die makkelijk over de dingen denkt TS. Paard in z'n eentje op stal zetten en dan ligt het aan het paard dat hij gaat schoppen. En dat is dan op te lossen door 'm met een zweep te slaan.

Je hebt zelf voor een paard gekozen. En als je denk dat je nu met school veel tijd kwijt bent... wacht maar tot je gaat studeren. Een baan hebt. Een gezin sticht.

vanLotje

Re: bijna 3 jarig paard toont boosheid in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:45

dan heb je in mijn ogen een paar flinke keuzes te maken, TS :)
success!

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:46

Koper schreef:
Nou volgens mij ben jij anders degene die makkelijk over de dingen denkt TS. Paard in z'n eentje op stal zetten en dan ligt het aan het paard dat hij gaat schoppen. En dat is dan op te lossen door 'm met een zweep te slaan.

Je hebt zelf voor een paard gekozen. En als je denk dat je nu met school veel tijd kwijt bent... wacht maar tot je gaat studeren. Een baan hebt. Een gezin sticht.

Ja I know, maar zo begin ik t toch te leren? Wanneer moet ik dan ervaring opdoen met een (jong)paard? Als ik 20 ben? Dan krijg ik weer ander commentaar te horen? Dan doe ik dat ook weer niet goed... tuurlijk ligt het niet aan t paard, maar ik vraag gwn via dit forum hoe ik dat misschien op zou kunnen lossen... Of is dat ook weer niet goed?

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:49

het zal waarschijnlijk al een stuk schelen wanneer je uit de puberteit komt en normaal kunt reageren op de adviesen die je worden gegeven ;)

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:50

vanLotje schreef:
het zal waarschijnlijk al een stuk schelen wanneer je uit de puberteit komt en normaal kunt reageren op de adviesen die je worden gegeven ;)

Ja sorry, ik bedoel t niet zo. Maar ik krijg steeds dezelfde 'adviezen', zoals jij ze noemt... Elke keer zeggen jullie je bent te jong, je bent te jong, wanneer moet ik het dan leren? :(

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:52

ik denk dat als je er een 'echt' persoon, dus een mens, niet een forum, bijhaalt, die verstand heeft van paardengedrag, dat jullie met z'n 3en best heel veel kunnen leren. Of jezelf eens heeeeeeel grondig verdiepen in hoe een paard werkt/denkt, welk gedrag welke symptomen kunnen zijn, etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:52

Tuurlijk is dat goed TS, misschien moet je nog even wennen aan het idee dat die ouwe wijven op bokt je juist willen helpen, en niet voor niets aanraden om je paard in een groep te zetten en niet zelf aan te gaan klooien. We willen juist voorkomen dat je paard nog gefrustreerder raakt. Of erger.

Het maakt niet uit hoe oud of jong je bent. Het maakt uit hoe verstandig je bent, en in hoeverre je wil investeren in je paard. Je kunt veel van een paard leren. Van elk paard. En nu lezen we hier dat je de belangrijkste basis al overslaat (paard staat alleen, veel op stal, te weinig ruwvoer) Het is heel mooi dat je meer wil leren, zal voor je paard ook fijn zijn. Dan is er toch niks mis mee om iemand met net wat meer ervaring eens bij jou op stal te vragen mee te kijken? Dan gaat het leren voor jou sneller, en is er voor je paardje ook eerder verbetering.

Paard is bij jullie geboren, schrijf je. Hoe komt het dan dat ze niet bij anderen kan? Hoe lang staat ze al alleen?

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:54

Je kan het het best "leren" aan de hand van een professional maar dat wil je niet, en de meeste zeggen niet eens dat je te jong bent. Maar dat het dier in de opfok moet, wat jij niet wilt. Dus dan is de enige oplossing , zorg dat je een kudde paarden vind in de buurt van jouw huis. Zodat je paard wordt opgevoed ;)

En wat is lang genoeg volgens jouw, voor naar buiten gaan?

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:55

Koper schreef:
Tuurlijk is dat goed TS, misschien moet je nog even wennen aan het idee dat die ouwe wijven op bokt je juist willen helpen, en niet voor niets aanraden om je paard in een groep te zetten en niet zelf aan te gaan klooien. We willen juist voorkomen dat je paard nog gefrustreerder raakt. Of erger.

Het maakt niet uit hoe oud of jong je bent. Het maakt uit hoe verstandig je bent, en in hoeverre je wil investeren in je paard. Je kunt veel van een paard leren. Van elk paard. En nu lezen we hier dat je de belangrijkste basis al overslaat (paard staat alleen, veel op stal, te weinig ruwvoer) Het is heel mooi dat je meer wil leren, zal voor je paard ook fijn zijn. Dan is er toch niks mis mee om iemand met net wat meer ervaring eens bij jou op stal te vragen mee te kijken? Dan gaat het leren voor jou sneller, en is er voor je paardje ook eerder verbetering.

Paard is bij jullie geboren, schrijf je. Hoe komt het dan dat ze niet bij anderen kan? Hoe lang staat ze al alleen?

Ik snap wat je bedoeld. En ik waardeer jullie meningen ook hoor.
Paard staat niet echt alleen, VIND IK, maar staat gwn LANGS 2 anderen paarden. En vind zelf ook dat ie niet VEEL op stal staat, alleen 's nachts af en toe OOK NIET ELKE DAG.
Ik wil er wel hulp bij halen, maar weet begod niet wie!? :(
Ze kan niet bij anderen, omdat we elk jaar één veulen fokte (nu is fokken afgelopen, miss over paar jaar nog).

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 16:57

Emie99 schreef:
Je kan het het best "leren" aan de hand van een professional maar dat wil je niet, en de meeste zeggen niet eens dat je te jong bent. Maar dat het dier in de opfok moet, wat jij niet wilt. Dus dan is de enige oplossing , zorg dat je een kudde paarden vind in de buurt van jouw huis. Zodat je paard wordt opgevoed ;)

En wat is lang genoeg volgens jouw, voor naar buiten gaan?

Het komt gwn omdat wij de opfok een beetje eng vinden (tenminste zo voelt/lijkt t). Er zitten veel risico's aan. Fiësta had veel schrammen, liep kreupel, vermagerde en werd telkens gebeten. Kortom ze werd buitengesloten. Hierdoor is ze ook bang geworden voor paarden die op haar territorium komen. Miss is dat ook zo in de stal??
Vandaar dus dat we liever niet hebben dat ze in de opfok gaat.. dan liever aan huis met een ouder paard/pony... toch??

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 16:59

Ik heb zelf het idee dat hij gewoon de baas over je speelt.
Met zweep weet hij dat hij het niet kan, zonder heeft hij in de gaten dat jij voorzichtiger bent.

In je profiel staat een link van een ponyclub.
Vraag daarvan de instructrice eens om hulp of dat ze iemand kent die dat wil geven.
Dat hoeft geen hele cursus te zijn, maar wel iemand die ziet wat er gebeurt en je dan ook tips kan geven.

En langs 2 andere paarden is zeker voor een jong paard niet voldoende.
Die moeten echt kunnen spelen, niet alleen maar langs de draad een keer op en neer rennen.
Heeft hij een echt speelmaatje zal hij ook liever worden.
Laatst bijgewerkt door little_king op 25-03-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:00

Waarom gaan enkelen er trouwens altijd van uit, dat veel ervaring zomaar, spontaan uit de lucht komt vallen? En dat alle 'problemen' met geld e.d. Opgelost moeten worden? Evaring moet je opbouwen, ongeacht je leeftijd. Niemand kon in het begin toch een jong paard opleiden/ begeleiden? Durf haast te wedden dat enkelen van jullie, die bovenstaande beweren, zelf nog nooit een jong paard opgevoed heeft.

Kan verder geen nuttige tips geven, want het grootste gedeelte staat al in het topic. Vind dat ze genoeg buiten staat, maar contact met een vriendje is niet verkeerd ;) Bovendien is het beestje 3, oud genoeg om te beginnen met de opvoeding, mocht ze net uit de opfok komen of whatever?

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:00

little_king schreef:
Ik heb zelf het idee dat hij gewoon de baas over je speelt.
Met zweep weet hij dat hij het niet kan, zonder heeft hij in de gaten dat jij voorzichtiger bent.

In je profiel staat een link van een ponyclub.
Vraag daarvan de instructrice eens om hulp of dat ze iemand kent die dat wil geven.
Dat hoeft geen hele cursus te zijn, maar wel iemand die ziet wat er gebeurt en je dan ook tips kan geven.

Zal wel eens kijken..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:01

Fiesta is 3 jaar nu, dus hoeft niet meer de opfok in.

Kan je vader je niet helpen met dit alles, je doet nu net alsof je er met alles volkomen alleen voor staat. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.
Waar zijn je ouders in dit verhaal?

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:03

Beste TS, dit is nu al het tweede topic dat je opent over je vervelende puberpaard en waar je alle adviezen in de wind slaat en vooral denkt dat je het zelf allemaal kunt oplossen zonder enige investering (qua geld) in jezelf om begeleiding te krijgen hoe een jong paard op te voeden. Ik vind het vooral erg sneu voor het paard. Misschien zou je toch eens serieus moeten overwegen of het paard wel goed bij jou af is en of het niet beter is een andere, meer ervaren, eigenaar te zoeken. Ik denk namelijk niet dat het veel zin heeft om elke maand op Bokt een topic te openen met een vraag hoe je je paard moet opvoeden als je zelf als eerst niet van plan bent om te leren hoe een paard (psychisch) in elkaar steekt.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:16

Je bent 14 wat ik dan niet goed snap is waarom jij degene bent die alles met een jong paard doet.
Je zegt dat het paard gefokt is door je opa, dan veronderstel ik dat er veel mensen zijn in je omgeving die je toch wel kunnen helpen EN verstand hebben van paarden?

Vraag om advies aan anderen, wij bekijken de situatie enkel en alleen hoe jij het hier uitlegt. We zien je paard niet, maar volgens mij wil jij dit gewoon teveel alleen doen? Begrijp dat het jou paard is maar met wat hulp heb je er binnenkort veel meer plezier van.

Paard weet mss ook gewoon dat ze dominant kan zijn bij jou? Dat je eerder een beetje bang bent van dit gedrag?

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 17:45

terpentijn schreef:
Fiesta is 3 jaar nu, dus hoeft niet meer de opfok in.

Kan je vader je niet helpen met dit alles, je doet nu net alsof je er met alles volkomen alleen voor staat. Maar dat is natuurlijk helemaal niet zo.
Waar zijn je ouders in dit verhaal?

Mijn moeder helpt veel, mijn vader heeft t altijd druk. Mijn moeder weet ook veel maar niet veel van JONGE paarden..

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 17:53

Wat is eigenlijk je eigen conclusie? Aangezien je tips van hier niet bepaald voor lief neemt.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 18:28

Giolli schreef:
Wat is eigenlijk je eigen conclusie? Aangezien je tips van hier niet bepaald voor lief neemt.

Doe ik wel, maar jullie snappen niet wat ik bedoel. Jullie zeggen doe dit doe dat maar denken er niet aan HOE ik dit moet doen...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:36

Je schrijft eerder in het topic dat je tijd stopt in het investeren in je toekomst.
Dat is ook niet gratis, dat kost boeken en schoolgeld.

Wil je leren in een paarden toekomst gaat dat ook niet vanzelf.
Vraag je ouders om bij te dragen in kosten om in de paarden verder te komen.
Zo lukt het niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:40

ManonVegas schreef:
Giolli schreef:

Doe ik wel, maar jullie snappen niet wat ik bedoel. Jullie zeggen doe dit doe dat maar denken er niet aan HOE ik dit moet doen...

Het helpt al dat je dit nu concreet zo neerzet: jullie schrijven niet hoe je precies moet doen.

En dat is ook de reden dat het handig zou zijn als iemand je ter plekke kan helpen. Want hoe je precies moet doen, dat kunnen we wel gaan opschrijven maar de nuances uitleggen, en meekijken wat er precies gebeurt tussen jou en het paard, kan niet via bokt.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 18:54

Met Vegas kan/kon je het ook... maar dat is geen puber paard.
Fiesta en jij zijn twee onvolwassenen. Kun je vervelend vinden om te horen, maar dat is gewoon zo.

Ik neem aan dat je opa dan is overleden, of je er anderzins nu niet meer mee kan helpen. hij heeft Fiesta gefokt heb ik begrepen, anders kon die je toch wel helpen?
Je vader is te druk, is er dan niet iemand anders een volwassene in de buurt (die enig verstand van paarden heeft) die af en toe (eens per week?) een helpende hand kan toesteken, of iemand hier van Bokt?

Dit zou je ook wel moeten kunnen (gezien je profiel), maar je kunt dit niet alleen.

Zoek hulp! Waar dan ook. Buren, manege ergens verderop, paardenvrienden of vriendinnen. ls je het kunt betalen een instructeur aan huis....

Fiesta is Vegas niet, en wordt het ook nooit, het gaat ook niet van zelf, je moet er geduld mee hebben. Heel veel geduld.

Succes er mee!

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 19:08

ManonVegas schreef:
Giolli schreef:

Waar ik mee zou beginnen als ik jou was is je paard overdag bij je pony zetten, of indien de eigenaar dat toestaat ook bij de andere paarden die jullie hebben staan (je zegt zelf dat ze tussen 2 andere paarden instaat, dus dat zijn er al 3).
Pak je grootste weide en die met de beste omheining om ze samen te zetten. In het begin zullen er zeker klappen vallen, maar dit zou na een dag ofzo al minder moeten zijn. Ze moeten eerst de rangorde bepalen en dan eventueel nog bevestigen. Sommige paarden zijn een beetje pestkoppen en sommige laten zich snel schrammen, maar ze hebben gewoon tijd nodig om aan elkaar te wennen.

Daarmee zal je paard overdag veel meer energie kwijtspelen en veel meer plezier hebben. Zo zal ze 's nachts (als je haar nu met het slechte weer nog binnen wilt 's nachts, is dat geen probleem. In de zomer kan je ze misschien met de rest 24u buiten laten) niet veel energie meer hebben om zich druk te maken.

Geef hen dan ook onbeperkt hooi. Begeleiding bij halen zoals velen zeggen is geen slecht plan, maar probeer misschien eerst dit. Wie weet is het dan al opgelost.

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 19:37

terpentijn schreef:
Met Vegas kan/kon je het ook... maar dat is geen puber paard.
Fiesta en jij zijn twee onvolwassenen. Kun je vervelend vinden om te horen, maar dat is gewoon zo.

Ik neem aan dat je opa dan is overleden, of je er anderzins nu niet meer mee kan helpen. hij heeft Fiesta gefokt heb ik begrepen, anders kon die je toch wel helpen?
Je vader is te druk, is er dan niet iemand anders een volwassene in de buurt (die enig verstand van paarden heeft) die af en toe (eens per week?) een helpende hand kan toesteken, of iemand hier van Bokt?

Dit zou je ook wel moeten kunnen (gezien je profiel), maar je kunt dit niet alleen.

Zoek hulp! Waar dan ook. Buren, manege ergens verderop, paardenvrienden of vriendinnen. ls je het kunt betalen een instructeur aan huis....

Fiesta is Vegas niet, en wordt het ook nooit, het gaat ook niet van zelf, je moet er geduld mee hebben. Heel veel geduld.

Succes er mee!

Zal wel eens iemand zoeken, die er ook zin in heeft.. wat dat moet ook nog kunnen... toch?