Onrust paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:50

Goed dat ze ondertussen wat rustiger zijn. Misschien vanavond nog een keer wat uit een emmer geven als ze dat graag willen ? Beginnen ze misschien vanzelf terug aan hun hooi te knabbelen erna...
Een hele kleine troost voor jou...hier was ook alles hieperdepiep deze namiddag/avond...ze stonden in de weide ook al in de ronde te kijken en op stal was het een hapje hooi nemen en ermee over de staldeur gaan hangen om toch maar niks te missen van wat er buiten gebeurt ( normaal is het kop in de hooiberg en vreten zonder opkijken :D )
En er was in mijn ogen ook echt niks hoor...enkel een snijdende oostenwind, maar da's ook niet de eerste keer dit jaar :brr:
Lijkt wel of de hormonen zo langzaam beginnen wakker te worden...maar bij jullie is het nu nog echt volop winter waarschijnlijk, dus is in niks te vergelijken met hier, maar ik moest wel direct aan je denken toen ik ze bezig zag !

liljebo

Re: Onrust paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 21:42

Laten we maar hopen dat het hormonen zijn of zo.
Kan niet zien wat ze nu doen. Zal straks nog iets geven en dan kijken we morgen maar verder

Roosje911

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:57

topic doorgelezen en hoop dat het gauw weer rustig wordt

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:09

Idd, wachte tot de d.a meer weet.
Wel appart, misschien idd 'dreiging" in het bos?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:25

Nou spannende nacht dus ... Sterkte!

Hebben ze nou nog wat gegeten?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 22:37

Ja, ze hebben pulp gegeten en ook wat hooi.
Even afwachten dus hoe het morgen is.

Bedankt allemaal trouwens voor het meeleven en de tips

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 22:42

Kan me je onrust gewoon goed voorstellen.
Had vroeger zelf een merrie die in de wei ook zomaar 'van de wap' kon raken om niks en dat stopte ook niet vanzelf. Begon dan op en neer te lopen tot ze uiteindelijk ging lopen galoperen. Die moest ik er dan echt uit halen.
Dus ik snap je probleem zeker en ben ook benieuwd wat het is ... :j

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 23:07

Hier vandaag ook onrustige paarden; friesland (ook best noordelijk) ;-) ondanks heerlijke kuil en de snijdende koude wind hadden ze weinig gegeten en steeds ad boemel.. Ik wijt t aan de wind? Dieren kunnen heel veel aanvoelen he, ook aardbevingen, asteroiden etc dus wie weet komt er iets groots aan?? Sterkte daar en ik volg! ( en ga zo ook even in mijn donkere wei staren)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 08:49

Het filmpje zou mij minder zorg baren, ze zijn idd wat onrustig en oplettend, maar het nu al langere tijd niet willen eten zou me meer zorgen baren.
Is er al eens gedacht aan dat Halga iets in haar hoofd kan hebben gehad, ziet ze nog wel goed?
Wil je niet bang maken hoor, ik probeer mee te denken.
De da is ermee bezig maar misschien dat ie dat eens kan controleren.

Hoe is het nu??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 10:46

Bedankt allemaal voor het meeleven en tips. De rust is hier wedergekeerd, maar Hälga heb ik nog niet zien eten. Ze zondert zich af en ligt heel erg veel, wat voor haar niet gebruikelijk is.
Kan natuurlijk zijn dat ze vannacht goed heeft gegeten (hoewel er nog veel hooi lag) en dat ze gewoon doodmoe is. Ze zal nu ook wat meer last hebben van haar artrose, maar ik hou hen vandaag goed in de gaten.
Silja eet wel weer, maar heeft natuurlijk ook wat meer last van haar been en is ook moe en mat.

Onrust op zich vind ik niet erg, maar het duurde veel te lang en ik had gewoon het gevoel dat ze er niet meer uitkwamen.
Wat ik nog meer alarmerend vond, was dat ze gisteravond regelmatig gingen liggen en rollen en dat Silja begon te flemen.
Tekenen van opkomende koliek, waarschijnlijk door stress en niet eten.
Ik geloof wel dat de emmertjes pulp het ergste zijn tegen gegaan (bedankt voor dat idee) en dat zal ik vandaag dus ook nog maar geven.

Ik heb van de d.a. niets gehoord en vraag mij af of alle info wel goed is aangekomen.
Maar goed... momenteel kunnen ze wellicht niets doen- Even kijken hoe het met Hälga verder gaat

Overigens heb ik idd ook wel gedacht aan iets wat 'mis' is gegaan in Hälgas kopje, maar toen zij gisteren even stil stond, ging sil weer door. Lastig.
Ik hou jullie op de hoogte

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 10:54

Fijn dat de rust lijkt wedergekeerd, ben benieuwd of je er nog achter komt wat mis was.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 10:57

Nou, mbt hälga ben ik er niet van overtuigd dat het nu helemaal goed is.
Even afwachten nog.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 11:25

Vervelend dat het toch nog niet helemaal in orde is. Hopelijk worden ze in de loop van de dag rustiger en komen er geen koliekjes ... Sterkte!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 12:11

Dierenarts heeft net gebeld. Ze vond het gedrag, zeker de tijdsduur, dus ook echt niet normaal (ze kent de paarden trouwens ook goed)
Ze heeft echter niet het idee dat het vergiftiging is, gezien ze niet die indruk wekte.
Wat het dan wel is? Geen idee... Vergiftiging helemaal uitsluiten kan niet, net zo min als kortsluiting in Hälga's kop omdat vooral zij de aanstoker van de onrust leek en nog steeds niet in orde lijkt

Ik moet maar wat pulp geven en goed in de gaten houden. Ze hebben momenteel allebei erg last van hun 'oude' probleem. Silja trekt nu erg met haar been en hälga heeft veel last van de artrose en wisselt continue het been waarop ze het gewicht zet. Logisch. Ze mogen niet voor niets niet meer werken.
Hälga ligt ook tamelijk veel.

Toch is er heel erg weinig wat de d.a. nu precies kan doen. Ze vertonen geen ziekteverschijnselen, alleen heel begrijpelijke vermoeidheid en ongemak door overbelasting.
Als het erger wordt moet ik haar bellen en morgen ook even overleggen.

We zullen zien...

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 12:56

Hey Lil, bij puur toeval kom ik je topic net tegen (tsja, de titel trok me aan ;) ).
Maar jeetje, wat een spannende dagen heb je achter de rug met jouw dames. Heb ook even het filmpje bekeken en zeer apart. Ze zijn niet aan het heenenweer rennen maar wellicht als ze nog jonger en fitter waren geweest, hadden ze dit wel gedaan.
Het lijkt er bijna op dat ze daar inderdaad wel iets engs hebben gezien dat zoveel indruk heeft gemaakt en dat ze niet tot rust komen. De ene lijkt de andere daarmee wel wat aan te steken, oftewel: die doet braaf met de kudde mee.
Is de ene normaalgesproken ook wat hoger in rang dan de ander? Hoewel een echte kuddeleider vaak juist de paarden voor zich uitdrijft ipv voorop loopt...dus dat klotp dan ook weer niet helemaal.

Kan me wel voorstellen dat je er geen rust om hebt maar wel heel fijn dat je met de DA hebt kunnen overleggen en dat de rust ook iets meer terug lijkt te komen. Ze zullen er allebei nog wel een paar dagen van moeten bijkomen; hoe ouder, hoe langer het herstel ook duurt. Blijf nog maar even lekker die pulp paar daagjes bijvoeren zodat ze weer op krachten kunnen komen?

Wellicht kun je een dezer dagen bij de buren aan die kant eens navragen of er wat gebeurd is/of ze iets gezien hebben...

Maar ik vrees dat het puur giswerk voor je zal blijven en dat je er niet achter zult komen wat de aanleiding is geweest om ze zo te triggeren. Ik hoop voor je dat het niet weer zo extreem zal gebeuren! Sterkte ermee joh!

(En wat is het práchtig daar bij jou!)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:04

En iets kalmerends geven vindt de DA geen optie? Dan krijgen ze in elk geval rust in de kop.

Kan me voorstellen dat oude problemen nu opspelen, ze hebben uren gelopen, dat zouden ze normaal nooit doen/kunnen. Dat is nu ook wel een naar bijkomend probleem, dat ze daardoor ook een tandje terug gaan in hun gezondheid.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 13:25

Wat een vervelend probleem. Ik heb geen tips maar ben benieuwd wat de oorzaak is. Hopelijk gaa het snel weer beter!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-13 13:53

Imago, ja kan mij wel voorstellen dat die titel je trok. :) Het paard dat het voortouw leek te nemen, is niet de leider. Ze is normaal gesproken ook de rust zelve. In het begin renden ze wel, ja. Maar dat houden ze niet erg lang vol. Ze zijn al een tijdje met pensioen en hebben hun gebreken.
Ik denk dat ik hen nog pulp geef, zolang ze doodmoe zijn en slecht eten
(ook wel op advies van de da.)
En thanx...
Het is hier ook mooi en zoals velen hier al noemden, is het ook een hele mooie wei.
Mijn kop stond er alleen niet zo naar om erop in te gaan.

Simodi, gezien ze nu wel rustig zijn (doodmoe zeg maar) voegt een kalmeringsmiddel weinig toe.
Voor hun gezondheid was dit idd niet zo fijn. Best kans dat ze weer een fikse optater hebben gekregen hiermee.

Annemiek... ik ook. Weet niet of ik ooit achter de oorzaak kom. Hoop alleen dat ze bijtrekken en dat het niet nog een keer gebeurt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 15:05

Fijn om te lezen dat de dames weer rust in het koppie gevonden hebben ! Lekker die pulp blijven geven en laten uitrusten....is wederom het enige wat je kan doen op dit moment denk ik. Wat het was, zul je waarschijnlijk nooit weten, ze kunnen het niet vertellen hé...oftewel....wij mensen begrijpen niet wat ze zeggen :)

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:18

En hoe gaat het nu met ze?

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 20:53

Tjee wat zul jij met schrik hebben toe gekeken naar je paardjes! Bah, die onzekerheid....

Krijgen ze pijnstillers voor hun kwaaltjes?
Misschien een optie om dat toch even te geven zodat ze bij kunnen komen van hun avontuur?
Hoe is het verder vandaag gegaan?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 07:50

Alles is weer rustig. Gisteren trok Hälga zich nog een beetje terug en at niet zoveel, maar ze eet tenminste weer. Silja is eigenlijk weer normaal. Ze had alleen veel last van haar been. Logisch. Ze werken niet voor niets niet meer.
Pijnstillers heb ik wel aan gedacht en overlegd, maar ivm de vage koliekverschijnselen die ze lieten zien en omdat ze weer langzaam opknapten (en zichzelf ontzagen door veel te liggen) hebben we daarvan af gezien.
Mocht ik ooit weer zien dat ze in een dergelijke cirkel terecht komen, zou dat wel aan het begin kunnen, als de maag nog niet geleden heeft van teveel stress en lang niet eten.
Chronisch pijnstilling geven doe ik dus niet, ook in overleg.
Silja krijgt per definitie maagproblemen met medicatie en Hälga let normaal gesproken goed op zichzelf.

Hoe het is gekomen? Geen idee. Maar het meest waarschijnlijke lijkt pijn door het geren toen op vrijdag blijkbaar iets engs gebeurde/was te zien.
Mogelijk hebben ze zich toen flink pijn gedaan (iig Hälga) en gezien pijn ook angst, onrust en paniek veroorzaakt, zijn ze daardoor waarschijnlijk niet meer uit die cirkel gekomen.

Ik ben dankbaar voor de slobber tip, want op dat moment kwam ik daar niet om (stom, ik weet het) Maar ik denk dat het net de beginnende koliek bij beiden heeft doorbroken en dat ze daardoor ook weer zijn gaan eten. En met eten komt dan ook weer rust.

Ik hoop dit dus nooit meer mee te maken.
Onrust is begrijpelijk als er iets is en ik heb het ook wel gezien na bv oud op nieuw, maar dan gaat het in het ergste geval om een nacht of zo; een beperkt aantal uren.
Dit heeft ruim 30 uur aangehouden, gecombineerd met niet eten en eindigend in beginnende koliekverschijnselen. Ze hadden zich letterlijk dood kunnen lopen
(de d.a. vond dit ook verre van normaal... ze kent de paarden en de situatie en was ook bezorgd)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:02

Ik zou denk ik eerder pijnstillers na zoiets gaan geven dan als zoiets aan de gang is.
Nu is hun beperking misschien toch ook hetgene geweest wat ze een beetje rustig heeft gehouden.
Zonder pijn door een pijnstiller was het misschien nog erger geweest.

Nou ja, hopelijk hoef je dit niet meer mee te maken en kunnen de paardjes langzaam tot rust komen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-13 09:08

Mjaa... snap je gedachtengang. Maar de pijn ontstaan bij de eerste paniekreactie is waarschijnlijk juist de reden geweest waarom ze er niet meer uit kwamen. Heftige pijn zorgt voor onrust en angst. Als je die pijn kunt dempen, demp je ook de angst en onrust en gaan ze niet meer tig uren door met zichzelf over te belasten waardoor ze dus in die cirkel komen.

De beperking heeft hun juist niet rustig gehouden. Het zorgde ervoor dat ze er niet meer uit kwamen.
(de mini bv was er na een uurtje al uit)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-13 09:54

Ja als je het zo bekijkt is dat misschien wel zo, maar er is natuurlijk geen zekerheid dat het door de pijn komt.
Blijft allemaal vaag en gissen en jij kent ze het beste, dus mocht het nog eens voorkomen (wat ik niet hoop) dan weet je zelf waarschijnlijk het beste hoe of wat en zou ik het proberen.
Succes.