Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zighenya
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:12

Ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is het al gezegd.

Ik zou iig nu al lekker gaan oefenen. Haal haar uit de wei loop 1 meter beloon haar en zet haar weer terug. Bouw dit elke keer met een klein stukje op en begin opnieuw als ze zich voor die tijd losrukt.

Bij mijn vorige paard (hij was soms gewoonweg gevaarlijk) herb ik op even gegeven moment de hengstenketting rechts aan de ring vastgeklikt, door zijn mond door de linkerring. Echt niet lekker voor t beestje en dit was dan ook min uitertste hulpmiddel, maar het heeft me wel geholpen toen weer redelijk met hem om te gaan. Ze moeten gewoon leren respect voor je te hebben, anders wordt het gevaarlijk. Op het hoogtepunt van het drama (was een jonge ruin op boxrust en mocht alleen stappen) had ik dus die ketting door de mond, zweep in mijn hand tegen het bijten en altijd iemand erachter met de zweep voor als hij omhoog kwam (hij maaide dan met de voorbenen). Veel werk, maar dit zorgde ervoor dat ik uiteindelijk weer gewoon met hem kon wandelen.

Succes met verhuizen, laat even weten hier of het gelukt is :)

rakni

Re: Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:19

lastige kwestie. Ik zou proberen of het mogelijk is haar op te halen met een ander paard. Dus dat ze niet alleen is.. kan dat misschien?

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 14:20

Bedankt voor de reacties!

Nikas en Amaris, bedankt voor jullie begrip!

Nikas, we werken met bach bloesem druppels met haar :) volgens mij is dit gelijkaardig?

Een touw aan iedere kant en iemand aan de andere kant laten meelopen; was ik ook aan het denken. Het is vanaf de merrie al half gedraaid is, dat ik haar niet meer kan houden. Ik denk als er dus iemand mee loopt aan de andere kant, dat draaien moeilijker zal zijn voor haar.
De vriendin die meegaat, heeft zelf een jong boerenpaard en heeft dus redelijk veel ervaring met sterke paarden. Zelf is zij ook redelijk sterk en vooral consequent dus ze zal mij wel de hulp kunnen bieden die ik nodig heb.
Oefenen ga ik sowieso doen :) iedere dag een stukje uit de weide zoals jullie hier aanbevelen :)

Ik laat zowizo hier weten hoe het is verlopen :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:26

Ben benieuwd!

Praat je veel tegen haar? Paarden zoals deze zijn vaak erg intelligent (ze weten precies wat en wanneer ze iets kunnen doen) en kunnen ons een beetje 'verstaan' door gebeurtenissen aan bepaalde woorden te linken. Praten in zo'n situatie kan dus ook helpen is mijn ervaring.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:27

ik denk dat 2 kanten een persoon juist niet gaat werken.
Bij een druk paard, stuur ik hem altijd kort om me heen, zodat het lijf rond blijft. Wanneer het lijf recht gaat en snelheid kan gaan maken, kan ik het paard nooit houden namelijk.
Daarbij krijg je bij 2 personen meer spanning en paard is altijd sterker wanneer je het op kracht moet gaan uitvechten.

Ik zou ook een maatje meenemen als ik het niet zou vertrouwen, ook in de trailer mee (2 paards). Moet er niet aan denken als mijn paard gaat flippen in de trailer :brr: Dan maar een extra ritje.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:30

superwoman schreef:
Bij een druk paard, stuur ik hem altijd kort om me heen, zodat het lijf rond blijft. Wanneer het lijf recht gaat en snelheid kan gaan maken, kan ik het paard nooit houden namelijk.
Daarbij krijg je bij 2 personen meer spanning en paard is altijd sterker wanneer je het op kracht moet gaan uitvechten.

Ik zou ook een maatje meenemen als ik het niet zou vertrouwen, ook in de trailer mee (2 paards). Moet er niet aan denken als mijn paard gaat flippen in de trailer :brr: Dan maar een extra ritje.

Zou ook goed kunnen ja..

Het is erg lastig. Bij paarden die altijd wat extrovert lijken is het beter om ze gewoon te laten bewegen om je heen etc. Maar als dit paard hiervoor de kans krijgt draait het om en rent terug naar de kudde.

Misschien heel hard wegrennen met haar van de kudde af? :') :')

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:33

Geryon schreef:
Maar als dit paard hiervoor de kans krijgt draait het om en rent terug naar de kudde.

Dit gebeurd wanneer het paard zich recht kan maken. al is hjet 1 seconde, dan ben je helaas al te laat.
Met 2 personen een paard vasthouden gaat volgens mij niet lukken en kan imo zelfs juist gevaarlijk zijn.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 14:43

Geryon schreef:
Ben benieuwd!

Praat je veel tegen haar? Paarden zoals deze zijn vaak erg intelligent (ze weten precies wat en wanneer ze iets kunnen doen) en kunnen ons een beetje 'verstaan' door gebeurtenissen aan bepaalde woorden te linken. Praten in zo'n situatie kan dus ook helpen is mijn ervaring.

Geryon, met jou ben ik het ook eens.
Ik praat idd tegen haar :) vroeger als ik met haar alleen op buitenrit ging, heb ik gemerkt dat als ik de hele weg zat te praten tegen haar, dat ze gewoon rustig bleef en doorging. Als ik nix meer zei, ging ze weer omdraaien. Heel gek! Maar ik denk dat als ze mijn stem hoorde, wist dat er iemand bij haar was en dat ze daarom doorging. Ik sprak haar dan ook op een zelfzekere manier toe en denk dat ze daardoor ook zelf zelfzekerder werd.
Ik weet niet of je in karakteranalyses van paarden gelooft? Superroos hier op bokt heeft er eentje gedaan van mijn merrie en daar kwam idd uit dat haar intelligentie boven gemiddeld is. Ook heeft ze 2 kruinen op haar voorhoofd en 70 % van deze paarden zou sensibeler reageren. Daarbij komt ook nog eens het volbloed in haar kijken. Wat haar hevige reacties mss ook kan verklaren.
Ook is ze vroeger niet goed behandeld... ze heeft trauma's aan zwepen en longeertouwen dus dat kan ook dingen verklaren.

superwoman schreef:

Zou idd kunnen. Maar ik denk dat het toch misschien te proberen valt omdat het niet zo is dat mijn merrie naar voren gaat rennen en dan verlies je idd controle omdat ze dan gewoon idd tegen de kracht trekken. Maar ze draait om en op een bepaald punt, heb ik dan nix meer te zeggen en kan ik haar ook niet recht trekken, dan moeten we echt omdraaien om terug recht te komen. Al is dat nog moeilijker!

Maar ik ga idd flink doorstappen zodat ze hopelijk nog niet teveel beseft wat er aan het gebeuren is :p
En een 2de paard meenemen ga ik ook proberen.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:50

Wat je misschien kan doen ook dat als de staleigenaar niet met een tweede paardje wil lopen, je het zelf kan doen of die vriendin. Paard inladen en dan de ander het andere paardje weer terug brengen. Wel dan gaan rijden met de auto waar jou merrie in staat en de andere persoon er met een andere auto achteraan na het terug brengen van het tweede paardje.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:52

N.a.v. post van HTM, een touwhalster werkt ook wat scherper, dan een gewoon stalhalster.

En echt proberen haar gedachte bij jou te houden (creatief zijn, trucjes verzinnen) als je haar tussen de oren eenmaal kwijt bent, gaat het lichaam vanzelf, geen houden aan.

Zij is echt de kuddeleider? Ik snap jouw redenatie aan de ene kant wel, maar kuddeleiders hebben toch vaak genoeg zelfvertrouwen om (als de begeleider 'boven' hen staat) rustig even weg te gaan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:54

Dan draait ze en maakt ze haar hals recht of bol, waardoor je niks meer te zeggen hebt. De kunst is om der hals en lijf hol te houden aan jouw kant. Wanneer je met 2 personen bent,zal er altijd 1 aan de bolle kant staan en moet je altijd (beide) rekening houden met de ander. Hierdoor ben je alijd een stap te laat. Als 1 van de 2 het paard niet kan houden en moet loslaten,kan dat gevaarlijk zijn voor de ander.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 14:56

Ja, ze is altijd kuddeleider, bij welke paarden ze ook terecht komt. Ja maar zoals ik al zei, de ene keer lukt het wel en de andere keer niet.
Ja, ga ik proberen :)

superwoman schreef:
Dan draait ze en maakt ze haar hals recht of bol, waardoor je niks meer te zeggen hebt. De kunst is om der hals en lijf hol te houden aan jouw kant. Wanneer je met 2 personen bent,zal er altijd 1 aan de bolle kant staan en moet je altijd (beide) rekening houden met de ander. Hierdoor ben je alijd een stap te laat. Als 1 van de 2 het paard niet kan houden en moet loslaten,kan dat gevaarlijk zijn voor de ander.

ok, ik snap wat je bedoeld. Dus wat jij zegt, is dat ik een hol lijf moet creëeren en dat ze dan minder kracht heeft om om te draaien?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:57

Als een paard tijd heeft zich recht te maken ben jij dus al te laat. Ik zorg er altijd voor dat het paard naast me loopt (ongeveer schouder aan schouder), op die manier kan je haar het makkelijkst met de minste kracht om jou heen zetten. Dan kunnen ze geen vaart maken en geen kracht zetten.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:01

Maar als je een echt ongerust paard al aan jouw kant hol weet te houden, loopt die toch gewoon een half rondje om je heen om zijn/haar doel te bereiken? Natuurlijk horen ze je niet voorbij te gaan, maar zie ze maar eens tegen te houden. Ik begrijp jou wel hoor superwoman, maar denk niet dat je het redt. Dus in die zin zouden 2 mensen, ieder aan een kant, wel kunnen helpen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:04

Ik zet mijn elleboog in de hals(dus omhoog brengen en met die hand het halster of hoofdstel vasthouden),zodat die niet bol kan worden. Heeft tot nu toe goed gewerkt bij die "wegrenners"

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:06

Locanda schreef:
Maar als je een echt ongerust paard al aan jouw kant hol weet te houden, loopt die toch gewoon een half rondje om je heen om zijn/haar doel te bereiken? Natuurlijk horen ze je niet voorbij te gaan, maar zie ze maar eens tegen te houden. Ik begrijp jou wel hoor superwoman, maar denk niet dat je het redt. Dus in die zin zouden 2 mensen, ieder aan een kant, wel kunnen helpen.

Nee,paard kan een rondje draaien,maar wel dmv buitensteling sterk worden en wegrennen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:06

Locanda schreef:

Maar dan laat je hem dus na het halve ronde recht worden. Je moet haar dan juist laten doordraaien.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:07

superwoman schreef:
Ik zet mijn elleboog in de hals(dus omhoog brengen en met die hand het halster of hoofdstel vasthouden),zodat die niet bol kan worden. Heeft tot nu toe goed gewerkt bij die "wegrenners"

nu je het zegt, ik deed dat eerst heel vaak onbewust zo bij haar en dat werkte idd. Sindsdien heb ik ook de reflex van het zo te doen. Zelfs als ze dan begint te trippelen, blijft ze naast me trippelen en stuift ze niet vooruit.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:09

lizy29 schreef:
Maar dan laat je hem dus na het halve ronde recht worden. Je moet haar dan juist laten doordraaien.

Snap ik :) maar vraag me af of dat in alle gevallen lukt/haalbaar is. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:12

Ja dat is haalbaar,mits je de hals ook hol houdt en je niet te laat reageerd

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:13

superwoman schreef:
Ja dat is haalbaar,mits je de hals ook hol houdt en je niet te laat reageerd

+1

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:14

Ok, een evt volgend passend project wat op mijn pad komt, stuur ik door. :D
Edit: sommige paarden weten nou eenmaal (hebben geleerd) hoe ze hun kracht goed tegen je kunnen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Locanda op 20-03-13 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:16

Maar om die hals hol te houden moet je al aardig weet hebben wat je doet. Zie maar eens een dansend naar alle kanten gaand paard hol te houden. Die trekt een keer naar rechts, zet zn kont naar binnen en weg is ie.

In theorie werkt het natuurlijk wel zo, maar in de praktijk valt het nog niet mee. Niet om TS te 'beledigen' maar volgens mij heeft ze die handigheid niet helemaal, anders was het niet altijd zo'n probleem geweest.

Ik denk dat als je met zijn tweeen bent, je je ook al een pak zekerder voelt, dat in combi met aan elke kant iemand zou misschien voldoende zijn om de merrie te overtuigen.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:23

Amaris, dat lukt mij redelijk goed. Ik moet haar gewoon proberen voor zijn en het is dat, dat nog niet altijd lukt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 15:24

Locanda schreef:
Ok, een evt volgend passend project wat op mijn pad komt, stuur ik door. :D
Edit: sommige paarden weten nou eenmaal (hebben geleerd) hoe ze hun kracht goed tegen je kunnen gebruiken.

Dan leer je het nooit :p

Klopt, paarden doen dat omdat ze weten dat het lukt,omdat het eerder is gelukt
. dus is de juiste techniek je enige optie.