'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:21

als ik jou was zou ik vragen of het paard 24/7 op het weiland kan met dek op

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:21

De wei is te ver weg om met hekken af te zetten, zoveel hekken hebben ze niet.
Mijn vader is er sowieso bij (heeft ook ervaring met paarden en is niet bang maar hij kan een arm niet gebruiken en een voet is verlamd waardoor hij dus minder evenwicht heeft en de pony niet uit de stal durft te halen omdat hij bang is te vallen). De buurjongen kan er ook bij zijn maar die rent gillend weg als er iets gebeurd dus het beste is denk ik als hij gewoon op een verre afstand toekijkt.

Merlesophie

Re: 'verwilderde pony' na maand weer uit de stal halen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:23

dan gewoon met hoofdstel cap op en hengsten ketting eraan longeerlijn erbij en een zweepje!
dan vragen of het paard 24/7 op de wei kan

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:23

Aii, ik zie ook geen geschikte oplossing.. Enige wat ik nu nog denk is paar flinke (sterke) volwassenen met verstand van paarden. Ik vind het te gevaarlijk

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:24

annnepannne schreef:
pleiada schreef:
Het feit dat je hier al een topic over opent zegt denk ik wel dat je niet goed weet hoe je het aan moet pakken...Het is niet banketstaaf bedoeld hoor,maar doe het ajb niet..Helaas gebeuren dit soort dingen..

Nee, dat weet ik inderdaad niet.
Vrij zinloze reactie weer, heel bokt stikt van de topics met vragen, krijgen die mensen ook zo'n reactie van jou?

Moet ik de pony dus maar laten ontploffen in zijn stal, terwijl ik hem morgen ook lekker in de wei zou kunnen laten rennen?
Als jij die keuze had maar niet wist hoe je het aan zou pakken had jij toch ook hulp gevraagd om de tweede optie waar te maken?

Als ik niet zeker van mezelf zou zijn en geen ervaring zou hebben met dit soort dingen zou ik hem inderdaad in zijn stal laten staan ja..Waarom?Het is gevaarlijk!Je gaat je eigen veiligheid toch niet op het spel zetten voor een pony van mensen die zo dom zijn bezig geweest!?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Het hoeven niet persé hekken te zijn, stroomdraad werkt ook prima hoor. Hoeft er niet eens stroom op te staan, meestal snappen ze wel waar ze heen moeten. Hoeveel meter is het naar de wei dan?

Maar echt, ga morgen niet klungelen met een zweepje en een hengstenketting. Want nogmaals ts: Is die pony het jou waard om een trap te krijgen die je in een rolstoel doet belanden??????

Ragdollcat

Nou genoeg toch om te zeggen bekijk t maar. Los je eigen probleem op.

Arm dier en jij helpt die dierenbeulen ook nog. Laat dat beest maar verrekken dan moet een dierenbescherming wel ingrijpen.

Als je af n toe helpt dan valt t mee en grijpt de dierenbescherming niet in en help je het dier mogelijk jarenlang nog in deze ellende te moeten laten leven.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:25

blijkbaar vind je het zelf aardig normaal om zo een pony van die leeftijd te houden, huisvesten en behandelen. dat zelfs dierenbescherming niet op de hoogte gebracht hoeft te worden. en blijkbaar is er genoeg kennis aanwezig ook, pa is er immers bij de heeft verstand van paarden....

suc 6

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:25

Merlesophie schreef:
dan gewoon met hoofdstel cap op en hengsten ketting eraan longeerlijn erbij en een zweepje!
dan vragen of het paard 24/7 op de wei kan

nou....als het zo simpel was :7
Het blijft 1 pk wat al een maand flink wat brandstof heeft gekregen wat niet echt verbruikt is.
En ook nog niet echt gewend is om in handen te zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:26

Ragdollcat schreef:
Nou genoeg toch om te zeggen bekijk t maar. Los je eigen probleem op.

Arm dier en jij helpt die dierenbeulen ook nog. Laat dat beest maar verrekken dan moet een dierenbescherming wel ingrijpen.

Als je af n toe helpt dan valt t mee en grijpt de dierenbescherming niet in en help je het dier mogelijk jarenlang nog in deze ellende te moeten laten leven.

Ja en straks raakt TS ernstig gewond en gaan de eigenaren vrolijk verder...

Het is natuurlijk heel erg voor het paardje, wat hier gebeurt. Maar ALTIJD eerst aan je eigen veiligheid denken.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:26

Sederen zou ik zéker niét doen. Daar breekt deze pony geheid doorheen en dan krijg je door de sedatie een ongeleideprojectiel die alleen nog maar op instinct kan reageren. Stresslevel is bij voorbaat al veel te hoog en dan werkt sedatie alleen maar averechts. Níet doen dus.

Als je toch gaat proberen deze pony aan een halster uit z'n stal te halen (nogmaals, ik zou het niet doen maar eerst gewoon deur open gooien en zorgen dat hij een paar weken op die manier naar buiten kan in een bak of weet ik waar, er is vast wel iets te fabrieken dat hij veilig binnen een omheining geleidt kan worden, met prikpalen en stroomlint bijvoorbeeld) doe er dan in ieder geval een longeerlijn aan i.p.v. een lu11ig touwtje, dan heb je in ieder geval nog wat extra lengte lijn voor't geval hij idioot gaat doen. Cap op is zeker geen overbodige luxe.
Maar nogmaals, ik zou hier niet aan beginnen in de staat waar de pony nu in is, als hij al zo lang staat maakt een paar dagen ook niet uit en zou ik op z'n minst eerst een aantal dagen geen krachtvoer meer geven maar alleen hooi.
Als je mijn dochter was zou ik trouwens niet eens goed vinden dat je'm aan een halster de stal uit zou gaan halen... Mensen en pony willen helpen is mooi en een nobel streven maar niet met gevaar voor eigen lijf... Dan toch eerst de omstandigheden zo zien te krijgen dat het verantwoorder is om met deze pony bezig te zijn. Die paar extra dagen op die drekstal maken echt niet meer uit, er is geen rede dat dit persé morgen moet gebeuren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:27

Is er geen stevige boer in de buurt die ervaring heeft met hengsten of vleeskoeien? Want dan zou ik die even benaderen van goh, zou jij deze pony naar de wei willen brengen?

SpikyBlue

Het spijt me zeer hoor TS, maar jij laat het dus toe dat een paard al een maand opgesloten staat in een klein hokje, terwijl hij niet verzorgd wordt? En het gaat al jaren zo maar ja, het zijn vrienden van je ouders?
Ik snap dat je wil 'helpen', maar het gaat mij boven mijn pet dat je dit laat gebeuren.
Het enige juiste dat je zou kunnen doen wil je niet doen.
Wat zeggen je ouders ervan dat je wel even je leven mag wagen van hun vrienden om het arme beest uit zijn hokje te halen?

Blubje11

Ik zou hem binnenkort (1 dag meer of minder maakt toch al niet meer uit) gewoon in de wei zetten.

Als het paard bang is voor een halster zal het ook wel bang zijn voor een loods met tractoren enzo, dus enigzins een weggetje afzetten met schotten/touw/schrikdraad/springmateriaal desnoods gaan er mensen met een longeerzweep staan zo dat als ie de verkeerde kant op gaat je kan knallen(in de lucht, niet op het paard...)

verdoven is ook wel een goed idee.

maar wat je ook doet, doe voorzichtig!

Als het paard dan op de wei zet heb je een beetje tijd om die mensen te overtuigen om of goed voor hem te gaan zorgen of verkopen.

Wijzigingen: hierboven is gezegd dat verdoven averechts kan werken. dat risico kan je dus beter niet nemen.
Laatst bijgewerkt door Blubje11 op 18-03-13 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Gypsy, Precies, zo denk ik er ook over. Dus daarom zeg ik ook laat die eigenaar maar gewoon zelf het probleem oplossen.

Shirley

Nou ja zeg ... als er voor elke pony die momenteel een paar weken binnenstaat de dierenbescherming gebeld moet worden, krijgen die het akelig druk, vrees ik !

Ook niet mijn ding, de mijne komen echt wel dagelijks buiten, maar als ik zo hier en daar lees hoe het toegaat op sommige pensionstallen :x

Annnepannne, waar staat de pony in de buurt ?
Is er geen Bokker die kan helpen misschien ?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:28

ashley1 schreef:
Maar wat gaat er dan na morgen gebeuren? Laten we er vanuit gaan, dat jij hem met een cap, hoofdstel zonder teugels maar met hengstenketting, zweepje voor 't geval dat en handschoenen naar een bak of wei kan brengen zodat dat arme dier èindelijk zijn benen weer eens kan strekken, gaat hij dan daarna weer voor een maand terug in complete isolatie in een hokje van 3x3?

Of gaat hij dan de wei op tot oktober? Of gaan ze er dan een koper voor zoeken?

Ik ben mijn buurjongen met mijn paard aan het leren hoe hij om moet gaan met paarden. Hij durft mijn paard in de wei nu eindelijk te benaderen om hem te aaien omdat hij weet dat mijn paard niks doet. Ik ga hem ook leren hoe hij met het mijn paard aan het halster moet wandelen en dat hij vooral niet bang moet zijn als er iets gebeurd. Mijn buurjongen is erg onzeker en nogal bang voor paarden.
Tot die tijd zal ik hun pony zo vaak mogelijk buiten zetten en binnenhalen (sowieso eens in de 2 dagen). Na mijn examens wil ik met hun pony wat meer gaan doen zoals poetsen en wandelen zodat hij weer het vertrouwen in mensen krijgt en daarna wil ik zorgen dat mijn buurjongen ook met zijn eigen pony om kan gaan. Dit wordt nog een lang traject maar dit lijkt me wel het beste.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:28

@Francis: Amen! Jij snapt waar de zere plek zit in dit verhaal.

@Ragdollcat: Oh gelukkig denken we er hetzelfde over. :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:29

En annepanne, krijg je daar betaald voor, het werk met pony en buurjongen? Ik krijg een beetje het gevoel dat er misbruik van je gemaakt word...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:30

Goh, wat een lastige situatie, wat vinden je ouders ervan? Het zijn tenslotte hun vrienden, vinden je ouders het wel kunnen dat de pony zo gehouden wordt?
Succes morgen in ieder geval! Wie weet valt het allemaal erg mee.

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:31

Als eerste zou ik je vrienden adviseren hem van de sportbrok te halen en enkel nog hooi en een vitamine brok te voeren. Hij zal al pakken rustiger worden zo.
Dan zou ik beginnen met in de stal te gaan, eventueel lokken met een snoepje, paard proberen aanraken, met halster over hem wrijven en hem kalmeren en zo doorgaan tot je uiteindelijk een halster kan aandoen. Dan proberen leiden in de stal en dan pas buiten halen. Doe handschoenen aan, dan krijg je geen brandplekken moest ie zich toch abrupt los trekken.
TS moet idd aan haar eigen veiligheid denken maar ze vraagt om advies hoe ze dit kan aanpakken. Als ze het dan toch gaat doen, kunnen we beter tips geven dan alleen maar te roepen dat het dierenmishandeling is en dat ze zich er niet mee moet bemoeien. Want ze heeft uitdrukkelijk gevraagd in de beginpost dit niet te doen, daar heeft ze niets aan.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:33

@TS: zij hebben jouw hulp harder nodig dan jij de risico's van deze onderneming. Sla dus gewoon met de vuist op tafel en stel dat ALS je hier al aan gaat beginnen dat dat volgens jouw regels gaat.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:34

Het paardje met een bakvoer lokken? Niet echt een geweldige oplossing, aangezien hij al zoveel krijgt. Maar het is wel iets wat bekend voor hem is...

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 20:34

Ik krijg hier niet betaald voor maar doe dit om toch het beste er van te maken voor de pony. Mijn eigen paard vind het trouwens ook wel leuk hoor, al die aandacht van de buurjongen en ik vind het zelf niet erg om te doen.
Mijn ouders vinden het trouwens ook niet goed dat de pony zo gehouden wordt, we hebben het er al vaak over gehad maar de buren doen alles op 'hun' manier en als we zeggen dat ze te veel voeren luisteren ze toch niet.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:35

Ragdollcat schreef:
TS luistert toch niet dus laat haar maar lekker die dierenbeul helpen het dier nog langer te laten lijden in die rotellende.

AMEN!