Hoe ver gaan in persoonlijke ruimte?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xDominique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 09:52

misty16 schreef:
Soms twijfel ik of ik hem nu moet straffen of niet.

Ik denk altijd bij twijfel niet straffen,
want op het moment dat je twijfelt en daarna straft is het al te laat
(Vind ik)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:10

misty16 schreef:
Soms denk ik dat ik hem te streng behandel. Want hij begint wat bang te worden.
Ik vraag mij gewoon af wat wel en niet mag in je persoonlijke ruimte

Streng behandelen is een verschil met niet consequent behandelen.
Als je een paard direct een mep geeft omdat hij in je ruimte komt(ook als hij bv iets zag en er per ongeluk inkwam, dan komt die mep uitnhet niets) dan zal hij idd wel onzeker worden.
Altijd eerst waarschuwen ( stem of hem uitbjenruimte duwen) vooraleer je straft.
Sommige hebben nu en dan eens een tik nodig, andere absoluut niet,is een duwtje in de voe richting meer dan voldoende.

Nutter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:22

Even samenvattend:
dus eigenlijk is het plan in het algemeen (niet speciaal voor TopicStarter) om eerst voor jezelf duidelijk te hebben wat je grenzen zijn, die dan consequent te handhaven, en dat te doen op een manier van eerst waarschuwen en later indien nodig in te grijpen.

Klopt dat zo?

Goed topic dit, handig ook om later terug te lezen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 10:59

Nutter schreef:
Even samenvattend:
dus eigenlijk is het plan in het algemeen (niet speciaal voor TopicStarter) om eerst voor jezelf duidelijk te hebben wat je grenzen zijn, die dan consequent te handhaven, en dat te doen op een manier van eerst waarschuwen en later indien nodig in te grijpen.

Klopt dat zo?

Goed topic dit, handig ook om later terug te lezen.

jep, inderdaad.
Hangt er grotendeels vanaf hoe het karakter van je paard ook is.
ik heb bv twee koudbloeden, die jongste van me zou het liefst van al in je jaszak kruipen, die moet altijd iets vasthebben van kledij (of probeert je op te pakken en ergens anders neer te zetten), en staat altijd in mijn persoonlijke ruimte.
Die is tegelijk ook niet onder de indruk van een tik of iets dergelijke, zeker niet als ze haar aandacht niet bij mij heeft zou ik ze bij wijze van mogen een klap geven met een baseballknuppel, ze verpinkt niet eens.
Bij haar werkt het véél beter om ze eerst aan het halster of met druk op de borst uit mijn ruimte te zetten, eventueel gecombineerd met een wapper van mijn hand (om aandacht te krijgen) en een hé.
Als ze dan terug in mijn ruimte gaat krijgt ze wel een goede tik (want dan heeft ze wél haar aandacht, en was ze al gewaarschuwd, dan komt die tik wel aan.)

Als je een paard hebt dat heel sensibel is zal een HEY! al volstaan, die kun je net bang maken door bij iedere misstap een tik te geven (want in principe moet je wel bij iedere misstap corrigeren, als je corrigeert met een tik, moet je dat bij iedere fout doen. Vandaar dat een waarschuwingssysteem beter werkt. blijven de meeste veel koeler onder)

Nutter

Re: Hoe ver gaan in persoonlijke ruimte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 08:23

Geweldig Duhelo,

zo helder en logisch.

Sticky hier van maken?