Hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:44

Als we de hengsten gingen castreren die niets aan de paardenpopulatie toevoegen, dan zouden er heel wat minder veulen de wereld ingezet worden die uiteindelijk ongewenst op de paardenmarkt belanden voor een enkeltje salami naar Italie of Frankrijk. Een hengst die niet voor de fok is, castreren. Uitzwaren doen ze ook als ze ruin zijn, sterker nog, je hebt dan minder kans op bespiering die in de weg kan gaan zitten, bijv. op de nek.

Je zegt het zelf: vanaf een forum kun je niet zien of iemand ervaring heeft of niet.
Daarom ga ik er van uit dat degene geen ervaring heeft en raadt daarom aan een eventuele hengst te castreren.
Is het nou echt zo moeilijk om me daarin te volgen?

En reageren als een kind moet soms om door te dringen tot een kind. Ik kan heel hoogdravend schrijven, kans is dan echter heel groot dat de topics niet gelezen worden (of niet begrepen worden).

bello2005

Re: Hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:48

lezen en begrijpen is op bokt moeilijk,,

en daarom zeg ik, koop dan bij voorhand een ruin,, die al ruin is..
nee, ik snap jou punt inderdaad niet.. want ik ben zeer tegen castreren als het alleen om eigenbelang is..

en nogmaals,,, iemand die geen verstand heeft van hengsten moet het laten zijn,, en daar dan ook niet na kijken,, en gewoon voor een ruin of merrie gaan ..

maar nja,, zo gaat dat hier op bokt;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:50

Ik snap je echt niet, waarom perse al een ruin kopen die al ruin is? Waarom die beslissing niet zelf maken om een hengst te kopen en te castreren? Als je een ruin koopt is de castratie op dat moment al door anderen gedaan, al dan niet uit eigenbelang? En als ik een hengst koop die bijv. niet door de hengstenkeuring is gekomen, moet dan de oude eigenaar laten castreren en het risico lopen omdat de nieuwe eigenaar alleen een ruin wil?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-03-13 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:51

je zegt heel erg veel, maar je geeft nog steeds geen reden waarom je zo onaardig tegen mensen doet!
leeftijd, meer ervaring, enz. zijn allemaal geen redenen om onaardig te mogen zijn.
Ik heb nooit gezegd dat wat jij zegt onzin is, ik heb ook nooit gezegd dat ik een hengst ga kopen, ik heb ook nooit gezegd dat ik ts aanraad haar paard hengst te laten.
het enige dat ik heb gezegd is dat IK waarschijnlijk een hengst niet zou castreren.

En ik blijf het flauw vinden om telkens om mijn leeftijd terug te komen, ja duuh ik ben jonger, dat was jij hopelijk ook ooit.
dat betekent nog niet dat je me mag beledigen of kleineren, ook niet dat ik niet weet wat ik zeg, geen kennis van paarden heb of achterlijk ben.
Dus, kan je aub stoppen met deze belerende toon?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:53

Weet je wat het probleem is hier op Bokt? Dat er velen alleen vanuit hun eigen beperkte "ik" perspectief kijken en reageren en het grote plaatje over het hoofd zien.

Filmpje al bekeken over die aanvallende hengst? Nee? Toch maar even doen dan. Een filmpje zegt soms meer dan 100 woorden die al dan niet verkeerd kunnen worden opgevat en heeft veel meer impact. Hoewel ook een filmpje aan interpretatie onderhevig is en er vast mensen zijn die zeggen dat de handler op de grond een fout heeft gemaakt en het paard helemaal geen schuld treft. En dan is mijn mening dat een paard nooit, maar dan ook echt nooit in een dergelijke situatie behoort aan te vallen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 19:56

Cassidy schreef:
Ik snap je echt niet, waarom perse al een ruin kopen die al ruin is? Waarom die beslissing niet zelf maken om een hengst te kopen en te castreren? Als je een ruin koopt is de castratie op dat moment al door anderen gedaan, al dan niet uit eigenbelang? En als ik een hengst koop die bijv. niet door de hengstenkeuring is gekomen, moet dan de oude eigenaar laten castreren en het risico lopen omdat de nieuwe eigenaar alleen een ruin wil?

ik snap jou ook niet dus dat scheelt;)

ik heb ook maar een recreatie hengst,, die niet na een keuring is geweest om goed te worden gekeurd voor te kunnen dekken etc..
dus dan moet ik hem ook maar laten castreren:S

ECHT NIET,,,

Cassidy schreef:
Weet je wat het probleem is hier op Bokt? Dat er velen alleen vanuit hun eigen beperkte "ik" perspectief kijken en reageren en het grote plaatje over het hoofd zien.

Filmpje al bekeken over die aanvallende hengst? Nee? Toch maar even doen dan. Een filmpje zegt soms meer dan 100 woorden die al dan niet verkeerd kunnen worden opgevat en heeft veel meer impact. Hoewel ook een filmpje aan interpretatie onderhevig is en er vast mensen zijn die zeggen dat de handler op de grond een fout heeft gemaakt en het paard helemaal geen schuld treft. En dan is mijn mening dat een paard nooit, maar dan ook echt nooit in een dergelijke situatie behoort aan te vallen.

een merrie of ruin kan ook aanvallen :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:01

De dooddoender van de dag.

Het is je eigen keuze of je je recreatiehengst castreert of niet. Ik zou het alleen niet aan een ander adviseren om een hengst, hengst te laten. Niet iedere hengst die je koopt komt idd van de hengstenkeuring vandaan. Sommigen zijn nog te jong om geruind te worden. Dus als je een jaarling koopt die te jong is voor de operatie, moet hij dan maar de rest van zijn leven hengst blijven? Een ruin is makkelijker te stallen en in omgang, hormonen spelen niet mee, kun je overal terecht, risico is minder groot dat hij van het ene moment omslaat als een blad aan een boom. Heb jij die aanval op dat filmpje aan zien komen? Legio kunnen dan niet, en als je hem aan ziet komen, ben je nog niet snel genoeg buiten afstand.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:04

een hengst moet je nou eenmaal bezig houden, zodat hij zijn hormonen niet kan laten lijden zoals de hormonen dat willen;)

en nogmaals,, een ruin of merrie kan ook van minuut omdraaien en je aanvallen of je ineens bijten etc..
een merrie word ook niet 1 2 3 gesteriliseerd omdat ze zo irritant zijn als ze hengstig zijn

en ik weet niet waarom je nog steeds reageert,, je zou toch je mond houden ??

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:16

Voernijd heeft niks te maken met dat het een hengst is. Ik zou gewoon opzoeken hoe je ervoor zorgt dat de voernijd weggaat. Als ie dan nog te heftig blijft zou ik hem wel laten castreren. Als hij bij jou niet aanvalt met voeren zou ik het wel zelf doen, voordat de stal eigenaar het ziekenhuis ingemept wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:30

bello2005 schreef:
een hengst moet je nou eenmaal bezig houden, zodat hij zijn hormonen niet kan laten lijden zoals de hormonen dat willen;)

en nogmaals,, een ruin of merrie kan ook van minuut omdraaien en je aanvallen of je ineens bijten etc..
een merrie word ook niet 1 2 3 gesteriliseerd omdat ze zo irritant zijn als ze hengstig zijn

en ik weet niet waarom je nog steeds reageert,, je zou toch je mond houden ??

Wat betreft die merrie: ook die is te castreren, hormonen zijn ook daar uit te schakelen, al dan niet door een dracht of door geneesmiddelen.

Op de laatste vraag kan ik alleen maar antwoorden dat ik een onbedwingbare drang voel om anderen het beetje wat ik weet bij te brengen want dat is hard nodig. En dat ik niet tot jouw doordring op dit moment doet niets af aan het feit dat al je reacties (en die van mij) in dit topic gaan blijven staan, door iedereen kunnen worden nagelezen en dat ik misschien op deze manier mensen bereik en tot inkeer breng. Ik krijg genoeg PB's ook nav reacties in andere topics die aangeven dat dat iig lukt. But you can't win them all....:D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-03-13 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:33

wij hebben beide verschillende meningen,, maar het verschil tussen jou en mij is,, jij voelt je hierdoor aangevallen ik niet..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:35

Ik voel me er niet door aangevallen, ik vind het gewoon gevaarlijk om alleen maar vanuit je eigen perspectief anderen te gaan adviseren zonder dat je boven jezelf uit kunt stijgen en met een helicopterblik en compleet losstaand van je eigen ervaringen anderen gaat adviseren. Ik kan dat ook maar gedeeltelijk. Advies in mijn geval is dan ook om dingen gewoon NIET te doen.

Maar dat zal dan idd verschil in levenservaring zijn.
En een beetje kennis is soms nog gevaarlijker dan geen kennis....
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 16-03-13 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:41

maar zoals ik ook al vaker heb gezegd, als je niet met een hengst overweg kan, laat het dan zijn en koop je bij voorbaat een ruin;)

en buiten dat,, diegene moet zelf weten wat ze met de adviezen doet,,,

en wat je als laatste zegt,, lees mijn eerste zin;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:44

Hoe weet je dat je niet met een hengst om kunt gaan? Dan moet je toch op zijn minst in contact zijn geweest met hengsten. En heel veel mensen die een hengst kopen hebben dat niet. Die lezen op Bokt dat een hengst ook maar een paard is en heel goed op te voeden valt. Dat er een heel management omheen zit, en dat het ook nog afhankelijk is van het paard zelf, temperament of libido, wordt vaak niet opgenoemd of voor het gemak even niet gelezen/begrepen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:47

als je aan een dier begint, of dat nou een paard is een hond of een kat,,, je zult van te voren ervaring moeten op doen, in de paarden branche gaat dat al een stuk sneller als met honden en katten,, maar ik vind het maar dom als mensen met onder andere een hengst kopen op advies van bokt af gaat...

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:49

Cassidy schreef:
Ik voel me er niet door aangevallen, ik vind het gewoon gevaarlijk om alleen maar vanuit je eigen perspectief anderen te gaan adviseren zonder dat je boven jezelf uit kunt stijgen en met een helicopterblik en compleet losstaand van je eigen ervaringen anderen gaat adviseren. Ik kan dat ook maar gedeeltelijk. Advies in mijn geval is dan ook om dingen gewoon NIET te doen.

Maar dat zal dan idd verschil in levenservaring zijn.
En een beetje kennis is soms nog gevaarlijker dan geen kennis....

uit al je reacties tot nu toe blijkt dat je je wel aangevallen voelt, of je doet in ieder geval wel zo.
Het is nog steeds hetzelfde, je kan er niet tegen dan niet iedereen jou gelijk geeft en gelijk alles doet wat je zegt.
En je zegt steeds weer hetzelfde, ik heb dat allang gelezen, ik snap het zeker ook, toch ben ik nog steeds van mening dat ik een merrie of ruin zou kopen, als ik een hengst zou willen ooit, dan zou ik hem hengst laten.
Jep, dat vind ik echt!
Maar please, kan deze mega lange eindeloos vermoeiende discussie nu stoppen? ts heeft vast niet gevraagd om al dit onaardige en beledigende gedrag...
trouwens, je hebt nog steeds geen reden daarvoor gegeven ;) , ik heb ook niet het idee dat die komt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:50

bello2005 schreef:
als je aan een dier begint, of dat nou een paard is een hond of een kat,,, je zult van te voren ervaring moeten op doen, in de paarden branche gaat dat al een stuk sneller als met honden en katten,, maar ik vind het maar dom als mensen met onder andere een hengst kopen op advies van bokt af gaat...

Kijk, nu komen we ergens. Lees nogmaals voor het gemak de links even door die ik eerder in het topic heb geplaatst en dan kun je zien wat ik door berichten op Bokt te zien krijg wat de basis is van de mensen die een hengst aanschaffen....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:56

Ach ja, er zijn hengsten en hengsten. Ik ben ook altijd voorzichtiger met hengsten omdat het hengsten zijn; maar de één is een testosteronbommetje en de ander niet. Bij honden en zelfs mensen is dat net zo. De vader van twee van mijn merries was echt een mak schaap; is uiteindelijk verkocht, geruind en is probleemloos ingereden door een recreatieruiter.

Wel ben ik altijd extra op mijn hoede als een hengst (of een volle reu trouwens) met niemand op kan schieten dan met één vrouwelijke eigenaar. Soms is dat dan namelijk júist wel een testosteronbommetje die in zijn mens geen leider maar als zijn 'vrouwtje' (let op het bezittelijk voornaamwoord) ziet.

TS: voernijd ga je niet voorkomen door te ruinen, daarvoor zul je toch moeten gaan opvoeden. Kijk verder naar zijn gedrag met anderen. Is hij bij andere paarden en mensen een doetje/laag in rang? Nog lekker hengst laten. Is hij alleen bij jou braaf? Vlug laten castreren voordat het weer vliegentijd is.

En anderen dan TS; ;laat Cassidy lekker op haar manier reageren... een beetje temperament op bokt houdt het kleurrijk hier!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 20:58

jasz schreef:
uit al je reacties tot nu toe blijkt dat je je wel aangevallen voelt, of je doet in ieder geval wel zo.
Het is nog steeds hetzelfde, je kan er niet tegen dan niet iedereen jou gelijk geeft en gelijk alles doet wat je zegt.
En je zegt steeds weer hetzelfde, ik heb dat allang gelezen, ik snap het zeker ook, toch ben ik nog steeds van mening dat ik een merrie of ruin zou kopen, als ik een hengst zou willen ooit, dan zou ik hem hengst laten.
Jep, dat vind ik echt!
Maar please, kan deze mega lange eindeloos vermoeiende discussie nu stoppen? ts heeft vast niet gevraagd om al dit onaardige en beledigende gedrag...
trouwens, je hebt nog steeds geen reden daarvoor gegeven ;) , ik heb ook niet het idee dat die komt.

Die mega eindeloze discussie gaat niet stoppen, niet zolang jullie blijven reageren.
Ik voel me niet aangevallen, ook al mocht je dat uit mijn reacties interpreteren, maar dat ligt dan aan jou.
Ik word alleen heel heftig als mensen niet over de rand van hun bord heenkijken of als dingen puur hypothetisch zijn. Ik begrijp van jou dat je nog geen hengst hebt gehad en ik hoop dat je, op het moment dat je dat wel aan gaat schaffen, open blijft staan voor de optie van castreren als het hengst houden van een hengst niet veilig meer is.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:03

ja tuurlijk! ik ben ook echt niet uit principe tegen castreren. maar ik denk dat als ik gewoon een ruin zou kunnen kopen, ik dat zou doen en als ik een hengst wil, laat ik hem hengst. als hij later gevaarlijk wordt ga ik hem echt niet uit principe hengst houden.
ik wil je ook niet aanvallen, en ik heb ook gewoon mijn mening, maar uit veel van je reacties lijkt het dat je mijn mening niks waard en eerder dom vind. dat is gewoon niet echt fijn voor mij.
maar goed, ik heb geen zin in zoveel bozigheid op een leuke zaterdag, dus ik ga niet meer verder op dit onderwerp.
Het is ook een onderwerp waar we volgend jaar nog mee bezig kunnen zijn.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:09

maar theorie is en blijft anders dan praktijk..

er zijn te veel mensen die zo maar snel een dier aanschaft zonder na te denken..
en achteraf zeuren..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:10

jasz schreef:
ik wil je ook niet aanvallen, en ik heb ook gewoon mijn mening, maar uit veel van je reacties lijkt het dat je mijn mening niks waard en eerder dom vind. dat is gewoon niet echt fijn voor mij.

Een mening is pas een goed gefundeerde mening als je alle aspecten van een topic hebt belicht en je hebt kunnen sparren met anderen (en daar ook open voor staat).
Negen van de tien keer is een mening gebaseerd op gevoel en emoties, wat je in je omgeving meekrijgt en al dan niet eigen belevenissen en dat is een denkbaar slechte basis voor een mening.

Dus ja, ik betwijfel of de mening die vaak op Bokt wordt gekwakt en negen van de tien keer is ontstaan uit gevoel en emoties, een goed gefundeerde mening is. En als iemand nu al zegt geen of weinig ervaring te hebben met hengsten maar zijn mening/wens/droom als waarheid de wereld in roept, dan irriteert me dat. Mateloos.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:10

Cassidy schreef:
jasz schreef:
Jep, dat vind ik echt!

Die mega eindeloze discussie gaat niet stoppen, niet zolang jullie blijven reageren.
Ik voel me niet aangevallen, ook al mocht je dat uit mijn reacties interpreteren, maar dat ligt dan aan jou.
Ik word alleen heel heftig als mensen niet over de rand van hun bord heenkijken of als dingen puur hypothetisch zijn. Ik begrijp van jou dat je nog geen hengst hebt gehad en ik hoop dat je, op het moment dat je dat wel aan gaat schaffen, open blijft staan voor de optie van castreren als het hengst houden van een hengst niet veilig meer is.

een pagina trg zeg je dat je je mond ging houden.. maar dat doe je ook niet .. dus jeh

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:12

bello2005 schreef:
maar theorie is en blijft anders dan praktijk..

er zijn te veel mensen die zo maar snel een dier aanschaft zonder na te denken..
en achteraf zeuren..

En in wat voor categorie zou je de eigenaren van de hengsten willen scharen die de hengstentopics op Bokt starten?

Even in je achterhoofd houdende dat, als iemand wel ervaring heeft, hij genoeg kennis van zaken heeft om kleine problemen op te lossen, en anders wel een vraagbaak heeft anders dan Bokt die hem of haar met raad en daad ter zijde kan staan?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-13 21:13

bello2005 schreef:
een pagina trg zeg je dat je je mond ging houden.. maar dat doe je ook niet .. dus jeh

Uitleg is gegeven, probleem met begrijpend lezen?

En right back at you, je had hier toch ook geen zin in op een Zaterdagavond?