paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:06

anneliesdj schreef:
SmartBH schreef:
Het is ook zeer inconsequent, de ene keer in het bij zijn van een paard staat hij stil zoals voordien. Nu een andere keer weer in het bij zijn van andere paarden lukte dit ook niet, na wat hulp is het toch gelukt. Alleen in de piste is het mij ook eens gelukt met veel steigeren, maar ik gaf niet op. Andere keren blijft hij ook gewoon stil staan als ik het touw rond de paal leg en dus niet vast bind.

Ik werd hier heel triestig om en vooral ook bang, het intimideerde me wel zo steigeren en doen. Vooral omdat hij nu eens niet vast gebonden stond maar gewoon vast werd gehouden door iemand...ik heb het gevoel dat het van kwaad naar erger gaat.

We hebben met behulp van mijn lesgever en nog twee andere personen hem kunnen opzadelen.

Kwestie van opvoeden.

En nooit vastzetten aan een lang touw, als het hoofd er onderdoor gaat is het drama.

Met safeclip is dat geen probleem...

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:06

anneliesdj schreef:
SmartBH schreef:
Het is ook zeer inconsequent, de ene keer in het bij zijn van een paard staat hij stil zoals voordien. Nu een andere keer weer in het bij zijn van andere paarden lukte dit ook niet, na wat hulp is het toch gelukt. Alleen in de piste is het mij ook eens gelukt met veel steigeren, maar ik gaf niet op. Andere keren blijft hij ook gewoon stil staan als ik het touw rond de paal leg en dus niet vast bind.

Ik werd hier heel triestig om en vooral ook bang, het intimideerde me wel zo steigeren en doen. Vooral omdat hij nu eens niet vast gebonden stond maar gewoon vast werd gehouden door iemand...ik heb het gevoel dat het van kwaad naar erger gaat.

We hebben met behulp van mijn lesgever en nog twee andere personen hem kunnen opzadelen.

Kwestie van opvoeden.

En nooit vastzetten aan een lang touw, als het hoofd er onderdoor gaat is het drama.

Nee dit heb ik geleerd, is één keer gebeurd op de oude stalling hij was gewoon geschrokken maar was daarna weer de rust zelf heb hem gewoon terug vast gebonden korter en hij was kalm. Ik weet dat het voor een deel ook testen is maar ik vind het heel moeilijk om dit alleen te doen, zo'n touw zou mij meer controle geven en misschien hem ook wat kalmeren omdat er net wat meer speling is en het op een veilige manier is

anneliesdj

Re: paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:09

Maar je moet ook vooral zo'n ding gaan halen hoor, dat zal je zeker helpen!
Maar dat zal je nog niet helpen met het probleem van het stilstaan als iemand hem vasthoud, dat zul je echt anders moeten oplossen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:10

SmartBH schreef:
Nee dit heb ik geleerd, is één keer gebeurd op de oude stalling hij was gewoon geschrokken maar was daarna weer de rust zelf heb hem gewoon terug vast gebonden korter en hij was kalm. Ik weet dat het voor een deel ook testen is maar ik vind het heel moeilijk om dit alleen te doen, zo'n touw zou mij meer controle geven en misschien hem ook wat kalmeren omdat er net wat meer speling is en het op een veilige manier is

Het is niet het touw, het is de clip die het hem doet:

http://www.youtube.com/watch?v=-kP16sR8m_M

Josh Lyons en clip demonstratie

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:11

anneliesdj schreef:
Maar je moet ook vooral zo'n ding gaan halen hoor, dat zal je zeker helpen!
Maar dat zal je nog niet helpen met het probleem van het stilstaan als iemand hem vasthoud, dat zul je echt anders moeten oplossen.

Nee dat denk ik ook niet maar misschien zal hij al wat kalmer zijn en 1 probleem oplossen per keer, ik zal al blij zijn als deze stress zou wegvallen voor ons allebei. Want ik denk zodra ik relaxer zal zijn dat het vasthouden misschien ook wel wat beter zal lukken.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:12

Cassidy schreef:
SmartBH schreef:

Het is niet het touw, het is de clip die het hem doet:

http://www.youtube.com/watch?v=-kP16sR8m_M

Josh Lyons en clip demonstratie

Sorry dat bedoelde ik, zeer leerrijk clipje , bedankt om deze even te posten :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:14

Zie de demonstraties, problemen met vastzetten zijn met 5 minuten opgelost, maar blijf daarna ook de clip gebruiken voor het geval dat hij wel een keer in paniek raakt.

En dan regelmatig en langere tijd vastzetten. Het liefst na het werk, een uur of zo, kan hij nadenken over wat er gedaan is, en leert hij geduldig zijn. Vastzetten natuurlijk met clip. Maar dan kun je weglopen en andere dingen doen en het hem zelf laten uitzoeken zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij zichzelf wat aandoet of zich ophangt....

Als je goed kijkt zie je dat Josh Lyons een touwhalster gebruikt. Normaal is dat een werkhalster en niet bedoelt om vast te zetten, maar een touwhalster in combinatie met een clip kan wel. Werkt net wat scherper in en paard beloont zichzelf door de druk zelf te laten varen en een stap naar voren te zetten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:18

Een touwhalster is niet geschikt om mee vast te zetten, ook niet met zo'n clip :n

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:20

Filmpjes bekeken? Nee? Toch maar doen dan?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-03-13 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:20

Heb je aandelen Cassidy?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:21

anneliesdj schreef:
Heb je aandelen Cassidy?

I wish! Alle advies komt gratis...

Maar misschien is het idd inherent aan de instelling van sommige mensen dat, als iets gratis is, het nooit goed kan zijn :D
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-03-13 22:23, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:23

En wat is er hier gratis dan? Jouw advies dat ding te kopen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:24

Nee hoor, het advies om ding in combinatie met touwhalster te gebruiken. Kun je doen, kun je laten, zal er niet wakker van liggen.
Je hoeft ook mijn advies niet aan te nemen om de Clip te gebruiken of de Tie ring. Kun je doen, kun je laten, zal er niet wakker van liggen.
Als je een beetje handig bent, maak je die Blocker/Aussie Tie ring namelijk gewoon zelf. Een oude trens is voldoende....enige wat je dan niet hebt is die magneetsluiting die kan voorkomen dat je paard zichzelf los kan maken.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-03-13 22:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:25

Ik heb het een keer gehad met een paard wat ineens steigergedrag begon te vertonen.
Dit paard bleek gebitsproblemen te hebben en was angstig bij druk op het hoofd vanwege de pijn.
Ik las dat het om een jong paard gaat, is hij/zij niet aan het wisselen toevallig?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:29

anneliesdj schreef:
Een touwhalster is niet geschikt om mee vast te zetten, ook niet met zo'n clip :n

Met zo'n clip kan je gerust een touwhalster gebruiken hoor.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:32

Daarin verschillen we dan van mening ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:33

Mening is een ding, praktijkervaring een tweede. Van bewezen trainers welteverstaan. Josh Lyons, Clinton Anderson etc.
Nogmaals, een touwhalster is een werkhalster, niet mee vastzetten.
Uitzondering: combinatie met de Safe Clip of Tie Ring.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:39

Dus als jij in praktijk ervaren hebt dat het wel kan mag ik daar geen mening meer over hebben?

Het is een leuk ding hoor Cassidy, maar je bent wel erg fanatiek voor iemand die er zelf geen belang bij heeft ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:44

Moet iemand dan ergens belang bij hebben voordat je ergens enthousiast over mag worden? Moet overal het fenomeen "geld" aan vasthangen?

Je mag gerust een mening hebben en deze ook ventileren. Het feit dat je niet bereid bent om over de rand van je bord te kijken en meningen bij te stellen, toegeven dat je misschien vasthangt in je eigen manier van denken, en dan in combinatie met bovenstaande, zegt meer over jezelf dan je misschien wel zou willen :D

Ik ga knorren, welterusten voor straks.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:46

Waar slaat dat nu weer op?
Jij hebt het hele topic alleen nog maar over die ring en wilt niets anders horen en dan vind je mij kortzichtig?
Je moet beter gaan lezen Cassidy.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 11-03-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:51

Ik gebruikte een "trailerelastiek" (je weet wel zo'n rubberen iets die je ook vaak in trailers ziet, 2 musketonhaken erdoor, aan een kant een paniekklip en dan vaststaan en naar voren drijven. Het voordeel van zo'n elastiek --> kort, dus ze komen er niet onder, geeft mee, maar geeft ook druk, gaat niet kapot en ze leren --> rustig = geen druk.

Ik moet met die van mij ook weer aan de slag. Sinds dat we hem hebben heeft hij niet kunnen vaststaan. Het was er bijna uit, behalve bij het aansingelen (singelvrees, waarschijnlijk te lang een zadel gehad dat niet 100% paste (heb het zadel erbij gekocht toen ik hem kocht, maar nooit meer op hem gehad, lag zo slecht). Helaas heb ik een hele fijne staleigenaresse gehad die het hem lekker lomp en hardhandig ging leren, zonder toestemming en zonder dat ik er bij was... 1 halstertouw kapot, 2e poging, halster kapot, 3e poging met ijzeren ketting en halsband naast een raam --> Paard in paniek, ruit kapot, DA kon komen hechten 1 cm onder zijn oog, baasje die de eigenaresse van de stal niet voor der auto had moeten zien lopen... (En nog steeds als ik der tegenkom kan ik der wel iets aandoen.. dat blijft :') ze kwam aan mijn kindje...) Dus ben nu weer helemaal terug bij af. Hij springt met aansingelen al niet meer naar achteren, maar vastzetten is bijna meteen "hangen".

Moet ook weer rustig aan de slag, zelfde manier als eerst... Eerst een touw door de ring heen, gewoon los. Springen --> naar voren drijven. Als dat goed gaat, het touw gaan vasthouden, door de ring zodat er wat meer druk op komt en dan zo hem poetsen, nog steeds geen knoop. En uiteindelijk weer met die elastiek aan de slag. Want dat hij vast kan staan, is eigenlijk wel handig, zeg niet dat ik het dagelijks ga doen of wat dan ook, maar stel dat het ooit nodig is.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 08:17

Akhal_Teke schreef:
Ik heb het een keer gehad met een paard wat ineens steigergedrag begon te vertonen.
Dit paard bleek gebitsproblemen te hebben en was angstig bij druk op het hoofd vanwege de pijn.
Ik las dat het om een jong paard gaat, is hij/zij niet aan het wisselen toevallig?

Mijn paard is 7 jaar en de tandarts is onlangs geweest, dus zijn tanden kunnen het haast niet zijn.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-13 08:20

Lianne86 schreef:
Ik gebruikte een "trailerelastiek" (je weet wel zo'n rubberen iets die je ook vaak in trailers ziet, 2 musketonhaken erdoor, aan een kant een paniekklip en dan vaststaan en naar voren drijven. Het voordeel van zo'n elastiek --> kort, dus ze komen er niet onder, geeft mee, maar geeft ook druk, gaat niet kapot en ze leren --> rustig = geen druk.

Ik moet met die van mij ook weer aan de slag. Sinds dat we hem hebben heeft hij niet kunnen vaststaan. Het was er bijna uit, behalve bij het aansingelen (singelvrees, waarschijnlijk te lang een zadel gehad dat niet 100% paste (heb het zadel erbij gekocht toen ik hem kocht, maar nooit meer op hem gehad, lag zo slecht). Helaas heb ik een hele fijne staleigenaresse gehad die het hem lekker lomp en hardhandig ging leren, zonder toestemming en zonder dat ik er bij was... 1 halstertouw kapot, 2e poging, halster kapot, 3e poging met ijzeren ketting en halsband naast een raam --> Paard in paniek, ruit kapot, DA kon komen hechten 1 cm onder zijn oog, baasje die de eigenaresse van de stal niet voor der auto had moeten zien lopen... (En nog steeds als ik der tegenkom kan ik der wel iets aandoen.. dat blijft :') ze kwam aan mijn kindje...) Dus ben nu weer helemaal terug bij af. Hij springt met aansingelen al niet meer naar achteren, maar vastzetten is bijna meteen "hangen".

Moet ook weer rustig aan de slag, zelfde manier als eerst... Eerst een touw door de ring heen, gewoon los. Springen --> naar voren drijven. Als dat goed gaat, het touw gaan vasthouden, door de ring zodat er wat meer druk op komt en dan zo hem poetsen, nog steeds geen knoop. En uiteindelijk weer met die elastiek aan de slag. Want dat hij vast kan staan, is eigenlijk wel handig, zeg niet dat ik het dagelijks ga doen of wat dan ook, maar stel dat het ooit nodig is.

Ik ga de bovenstaande tips eens bespreken met mijn lesgever wat hij denkt dat het meeste past om te gebruiken bij mijn paard. Ik hield hem ook gewoon vast het touw lag 1 keer rond de paal maar ik heb telkens hulp gekregen van iemand of wel mijn opa of wel mijn lesgever maar ik wil het ook wat alleen kunnen en dan wordt het heel moeilijk..even nadenken dus

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:27

Niet meer vastzetten :Y). Mijn paard staat nooit vast geknoopt, behalve in de trailer. Werkt heel prettig, ik kan er makkelijk om heen lopen, geen blessures als ze zich door schrikreacties vol in de touwen werpen.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 08:40

Ik doe tegenwoordig ook alles in de stal (daar ben ik toen ook begonnen met vastzetten, daar kan ie minder kanten op (alleen even uitkijken dat ie niet jouw kant op springt en je klem zit, die van mij blijft gelukkig uitkijken voor me, dus dan kon dat)

Niet vastzetten kan ook gewoon hoor, maar ik zit altijd te denken "stel dat ie een keer ergens vast moet staan" geen idee waarom eigenlijk :+ Het is gewoon makkelijk als ze het kunnen.