Locanda schreef:Hm... Na je OP dacht ik inderdaad, trauma-paard, met goed werkende escape (kortsluitings) uitweg.
Na deze post, denk ik eerder, verwende of onopgevoede hengst. Hij is al zo geworden, voordat jij in beeld kwam.
Maar nu inderdaad het lastige gedeelte, hoe kun je een paard heropvoeden, met zo'n escape functie? Helemaal een Mr. Hengst.play_coy schreef:ik begin het bijna komisch te vinden, want als ik het vehaal verder niet zou kennen, lijkt het erop dat ik een verwende shetlander niet de baas kan!
hij ziet er zo op de foto's ook wel een beetje uit als een lieve kinderpony hoor
![]()
Zijn er manieren waarop je hem wel veilig kunt corrigeren (straffen) of belonen? (bv. met voedsel, maar daar wordt hij misschien weer happerig van)
Denk dat het allerbelangrijkste is, om je emoties 'uit te schakelen' dus neutraal blijven. Laat geen frustratie oid doorschemeren in je stem, correcties, of handelingen. Hij vangt dit meteen op, en bereidt zich dan onderliggend al voor. Immers, bij iedereen die hem hiervoor in het nauw heeft gedreven, zijn eerst de emoties flink opgelopen. En zorg dat je ruim voldoende tijd hebt voor hetgeen je wil gaan doen. Tijdsdruk veroorzaakt ook stress bij mensen, en dit paard is nou eenmaal niet bang de confrontatie aan te gaan als je te gehaast (emotioneel beladen) bent.
1.) Een bijterige hengst, dat leer je moeilijk af. Misschien kun je hem 1 voorwerp geven, waar hij wél in mag bijten. (Pff, verzin het eens, opgerolde handdoek miss?) Een duidelijke jaaa, en beloning als hij daar in hapt. Een duidelijke nee, als hij in jou hapt. En doe bij die nee iets wat hij niet leuk vindt. Indien hij hapt om een reactie uit je te krijgen, even negeren. (als hij hapt om van je af te komen niet natuurlijkwant dan heeft hij juist z'n zin, dan wat anders bedenken) 2.) Het opstappen zal lastig blijven, omdat je niemand hebt die je goed kan helpen met hem. Maar wellicht als hij zijn bijtspeeltje door heeft, kun je hem daar even mee afleiden. Of krijgt hij er genoeg van, als het ergens wel in mag. Hij heeft echt niet ergens last van? Het is wel typisch hengsten gedrag, maar hij kan er ook iets mee aangeven.
3.) Tja, hoe corrigeer je hem dan? Ik denk dat hij op de een of andere manier toch een beetje verwend geraakt is. No offense!En er zit natuurlijk ook nog een complete hormoonhuishouding achter. Doet hij wel een pasje wijken voor druk in de omgang, of onder het zadel? Met welke tuigage wandel je met hem? Kun je hem daar gewoon (met een kaptoom ofzo) een beetje mee naar de zijkant trekken? Om hem uit evenwicht te halen, en met z'n gedachte bij jou. (Als zijn gedachten dan wel bij jou zijn geraakt, zou ik hem gerust een snoepje geven.) Draaft hij mee als je een stukje rent? (Ja, klinkt vreemd, maar al het andere is waarschijnlijk al geprobeerd.) Of springt hij dan op je rug (in dat geval, niet doen(!)) als hij mee rent, vervolgens ook een snoepje geven. Puur omdat hij dan bij jou is, oefen dit vooraf (als er niks aan de hand is) dit kan je uit een onveilige situatie halen.
4.) Er is echt geen tweede persoon he, die je kan helpen? Als je er handig mee bent, kun je een dubbele longe proberen. Maar ik weet niet hoe snel/voorspelbaar hij is, of je het hier mee redt.
5.) Er zit een heel deel opvoeding achter het geheel met je paard, waar jij overigens niet altijd invloed op hebt gehad. De snoepjes zijn maar voor tijdelijk. Voor nu, geef hem alleen een snoepje als je bij het hek gaat staan, en hij daar naar je toe komt. Dit kun je ook afbouwen als het goed gaat. Zodat hij leert, dat als je gewoon in de bak bent (voor iets anders) hij niks krijgt.
Totdat je hem wat meer met z'n koppie bij jou hebt, kun je vervelende situaties (met merries bijvoorbeeld) niet een beetje vermijden?
Ook dit als tijdelijk, maar je gaat het momenteel toch niet correct kunnen oplossen met hem, dus waarom het opzoeken?
zit heel wat in, je reactie, ik kan hem met merries rijden, als ze hengstig zijn niet natuurlijk maar het gaat wel, het is ook niet een hengst die bijv op mijn rug zou springen ofzo, zo erg is het niet. het is gewoon die hatelijkheid die hij soms laat zien als je hem op een bepaalde manier corrigeert, ik merk nu dus dat ik beter dicht bij hem kan staan en zo laten zien wat ik wil, ipv op een afstandje, zo komt het bij hem niet duidelijk over. Waarom ik zeg dat het geen verwende hengst is, die alles mag. Omdat hij gewoon onstuimig is, prikkels buiten de box, hij word onrustig en gaat rotzooien, maar nu ik bezig ben met geruststellen etc. gaat het zoveel beter. Geniet ervan!