Paard met een trauma.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-13 18:48

Locanda schreef:
Hm... Na je OP dacht ik inderdaad, trauma-paard, met goed werkende escape (kortsluitings) uitweg.
Na deze post, denk ik eerder, verwende of onopgevoede hengst. Hij is al zo geworden, voordat jij in beeld kwam.
Maar nu inderdaad het lastige gedeelte, hoe kun je een paard heropvoeden, met zo'n escape functie? Helemaal een Mr. Hengst.

play_coy schreef:
ik begin het bijna komisch te vinden, want als ik het vehaal verder niet zou kennen, lijkt het erop dat ik een verwende shetlander niet de baas kan!

:') hij ziet er zo op de foto's ook wel een beetje uit als een lieve kinderpony hoor :P

Zijn er manieren waarop je hem wel veilig kunt corrigeren (straffen) of belonen? (bv. met voedsel, maar daar wordt hij misschien weer happerig van)
Denk dat het allerbelangrijkste is, om je emoties 'uit te schakelen' dus neutraal blijven. Laat geen frustratie oid doorschemeren in je stem, correcties, of handelingen. Hij vangt dit meteen op, en bereidt zich dan onderliggend al voor. Immers, bij iedereen die hem hiervoor in het nauw heeft gedreven, zijn eerst de emoties flink opgelopen. En zorg dat je ruim voldoende tijd hebt voor hetgeen je wil gaan doen. Tijdsdruk veroorzaakt ook stress bij mensen, en dit paard is nou eenmaal niet bang de confrontatie aan te gaan als je te gehaast (emotioneel beladen) bent.
1.) Een bijterige hengst, dat leer je moeilijk af. Misschien kun je hem 1 voorwerp geven, waar hij wél in mag bijten. (Pff, verzin het eens, opgerolde handdoek miss?) Een duidelijke jaaa, en beloning als hij daar in hapt. Een duidelijke nee, als hij in jou hapt. En doe bij die nee iets wat hij niet leuk vindt. Indien hij hapt om een reactie uit je te krijgen, even negeren. (als hij hapt om van je af te komen niet natuurlijk ;) want dan heeft hij juist z'n zin, dan wat anders bedenken) 2.) Het opstappen zal lastig blijven, omdat je niemand hebt die je goed kan helpen met hem. Maar wellicht als hij zijn bijtspeeltje door heeft, kun je hem daar even mee afleiden. Of krijgt hij er genoeg van, als het ergens wel in mag. Hij heeft echt niet ergens last van? Het is wel typisch hengsten gedrag, maar hij kan er ook iets mee aangeven.
3.) Tja, hoe corrigeer je hem dan? Ik denk dat hij op de een of andere manier toch een beetje verwend geraakt is. No offense! :) En er zit natuurlijk ook nog een complete hormoonhuishouding achter. Doet hij wel een pasje wijken voor druk in de omgang, of onder het zadel? Met welke tuigage wandel je met hem? Kun je hem daar gewoon (met een kaptoom ofzo) een beetje mee naar de zijkant trekken? Om hem uit evenwicht te halen, en met z'n gedachte bij jou. (Als zijn gedachten dan wel bij jou zijn geraakt, zou ik hem gerust een snoepje geven.) Draaft hij mee als je een stukje rent? (Ja, klinkt vreemd, maar al het andere is waarschijnlijk al geprobeerd.) Of springt hij dan op je rug (in dat geval, niet doen(!)) als hij mee rent, vervolgens ook een snoepje geven. Puur omdat hij dan bij jou is, oefen dit vooraf (als er niks aan de hand is) dit kan je uit een onveilige situatie halen.
4.) Er is echt geen tweede persoon he, die je kan helpen? Als je er handig mee bent, kun je een dubbele longe proberen. Maar ik weet niet hoe snel/voorspelbaar hij is, of je het hier mee redt.
5.) Er zit een heel deel opvoeding achter het geheel met je paard, waar jij overigens niet altijd invloed op hebt gehad. De snoepjes zijn maar voor tijdelijk. Voor nu, geef hem alleen een snoepje als je bij het hek gaat staan, en hij daar naar je toe komt. Dit kun je ook afbouwen als het goed gaat. Zodat hij leert, dat als je gewoon in de bak bent (voor iets anders) hij niks krijgt.

Totdat je hem wat meer met z'n koppie bij jou hebt, kun je vervelende situaties (met merries bijvoorbeeld) niet een beetje vermijden?
Ook dit als tijdelijk, maar je gaat het momenteel toch niet correct kunnen oplossen met hem, dus waarom het opzoeken?

zit heel wat in, je reactie, ik kan hem met merries rijden, als ze hengstig zijn niet natuurlijk maar het gaat wel, het is ook niet een hengst die bijv op mijn rug zou springen ofzo, zo erg is het niet. het is gewoon die hatelijkheid die hij soms laat zien als je hem op een bepaalde manier corrigeert, ik merk nu dus dat ik beter dicht bij hem kan staan en zo laten zien wat ik wil, ipv op een afstandje, zo komt het bij hem niet duidelijk over. Waarom ik zeg dat het geen verwende hengst is, die alles mag. Omdat hij gewoon onstuimig is, prikkels buiten de box, hij word onrustig en gaat rotzooien, maar nu ik bezig ben met geruststellen etc. gaat het zoveel beter. Geniet ervan! :)

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:26

zo ik moest echt even slikken toen ik dit verhaaltje las! dit beest heeft het echt zwaar! persoonlijk zou ik hem laten inslapen voor zijn eigen gemoedsrust!! want ik denk niet dat hij ooit rust heeft!

maar goed, mijn eigen merrie die heeft ook zoiets maar gelukkig niet in deze maten!
zij heeft een tumor gehad bij haar eierstok en heeft erg veel pijn gehad. wat ik gewoon veel te laat door heb gehad.
zij viel me aan als ik een zadel in mijn handen had, beet me! trapte me! alles als ik maar weg zou gaan met het zadel.
dit moment kan ik weer zadelen, en ze is na een tijdje longeren aan de lange lijnen ontspannen aan de lijn..
maar erop zitten kan ik al 5 jaar niet meer zonder gevaar..
zij gooit je er doelbewust af!
en als ze je er niet vanaf krijgt rent ze gewoon het hek in, dan zit ze vast dus ja moet je er toch af!

natuurlijk niet te vergelijken met het paard in jou verhaal.
maar weet wel hoe moeilijk het is om dit trauma uit haar hoofd te krijgen.
laat staan jou verhaal!

Locanda

Re: Paard met een trauma.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:54

Je hebt het over Ninja? Sorry, maar jouw merrie, daar is nu prima mee te rijden of te werken.
Ze heeft het alleen door wanneer jij niks meer doet, en zij dus eigen baas kan gaan spelen.

TS fijn dat het weer beter gaat! Het is een lange, eenzame weg. Maar nu de goede kant op gaan, geeft je dan toch weer moed.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 15:58

Locanda schreef:
Je hebt het over Ninja? Sorry, maar jouw merrie, daar is nu prima mee te rijden of te werken.
Ze heeft het alleen door wanneer jij niks meer doet, en zij dus eigen baas kan gaan spelen.

TS fijn dat het weer beter gaat! Het is een lange, eenzame weg. Maar nu de goede kant op gaan, geeft je dan toch weer moed.

je hebt haar de laatste tijd niet meer onder het zadel gezien :')
maar erg fijn dat jij dat goed weet dan he??

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 16:03

wilmatj schreef:
zo ik moest echt even slikken toen ik dit verhaaltje las! dit beest heeft het echt zwaar! persoonlijk zou ik hem laten inslapen voor zijn eigen gemoedsrust!! want ik denk niet dat hij ooit rust heeft!

maar goed, mijn eigen merrie die heeft ook zoiets maar gelukkig niet in deze maten!
zij heeft een tumor gehad bij haar eierstok en heeft erg veel pijn gehad. wat ik gewoon veel te laat door heb gehad.
zij viel me aan als ik een zadel in mijn handen had, beet me! trapte me! alles als ik maar weg zou gaan met het zadel.
dit moment kan ik weer zadelen, en ze is na een tijdje longeren aan de lange lijnen ontspannen aan de lijn..
en als ze je er niet vanaf krijgt rent ze gewoon het hek in, dan zit ze vast dus ja moet je er toch af!

laat staan jou verhaal!

Een kerngezond paard inslapen? NO WAY! Hij heeft het verder prima naar zijn zin. Het zijn alleen maar momenten.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 16:04

wilmatj schreef:
Locanda schreef:

je hebt haar de laatste tijd niet meer onder het zadel gezien :')
maar erg fijn dat jij dat goed weet dan he??

off topic he?

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:05

wilmatj schreef:

Ik lees 'al 5 jaar niet meer zonder gevaar' zeg maar de periode na haar operatie en herstel.
Ik heb haar toch zelf nog gereden, ging prima. Je hebt ontzag voor haar, bevriest, en dan heeft ze je precies waar ze je hebben wil.

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-13 16:10

nou..na 5 jaar en nog steeds niet erop kunnen gaan zitten, vind ik wel een beetje te lang duren dan..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:10

play_coy schreef:
wilmatj schreef:

laat staan jou verhaal!

Een kerngezond paard inslapen? NO WAY! Hij heeft het verder prima naar zijn zin. Het zijn alleen maar momenten.

sorry, had alleen begin post gelezen, hier kwam er nog op me over dat hij vooral in stal stond en alleen gereden werdt.
en als het paardje niet meer gereden door jou zou worden alleen nog zou mogen dekken..
vandaar die reactie..

heb nu de rest bij gelezen en hoop dat hij toch nog wel een tijd door jou gedaan kan worden!

play_coy schreef:
nou..na 5 jaar en nog steeds niet erop kunnen gaan zitten, vind ik wel een beetje te lang duren dan..

ik kom er wel op, maar niet zonder dat ze me bijt of trapt.
en als ik er dan op zit, gaat ze al snel het hek in.
heb er allemaal mensen die er een beetje verstand van hebben bij gehad, en iedereen ziet haar spanning opbouwen!
tot dat je op een bommetje zit, en als je dan teveel van der vraagt gaat die bom af.
zij is gelukkig vanaf de grond goed te hanteren en zijn nu de ontspanning aan het opzoeken met lange lijnen

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-13 16:16

Of ze weet gewoon wat ze kan doen om van het werken af te komen, maar goed. S.v.p. weer on-topic!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 01:30

Sommige mensen horen dat het een hengst is en draaien gelijk een knop om...een hengst moet je kort houden...op z'n lazer geven als hij hormonen laat zien/horen...
Zij denken dat alles verzet is ...zien géén verschil tussen pijn/onbegrip/onzekerheid/angst of inderdaad adrenaline/hormonale uiting....
Door een paard verkeerd in te schatten kun je al zijn respect verliezen...als je dan dóórgaat ben je aan de beurt ...wordt het paard respectloos naar jouw !
Het verliest zijn vertrouwen in de mens !

Zodra de psychische druk komt , wat óók vanuit het lichaam kan ontstaan , blokkeerd het paard...op zijn manier...in dit geval bijten en steigeren ! Dus in dit geval vanuit de voorkant...is dus zijn sterkste kant om zijn zwakste kant te verdoezelen (achterhand !), want snel afwenden,draaien,buigingen vanuit het achterbeen is nogsteeds niet bevestigd, is misschien wel een dieper liggend probleem voor dit paard als wat zichtbaar is...de foto's laten veel vraagtekens achter wat de beenzetting betreft !

Gezien de amazone gewend was om dravers te trainen zal ze niet zo snel automatisme laten zien wat het gedragen willen laten lopen betreft en dus het paard de voordeel geven van ZIJN TWIJFEL !

Met het springen MOET HET PAARD TERUG KOMEN OP ZIJN ACHTERHAND en op dat moment blokkeerd hij !
Ook bij het longeren (binnen-achterbeen !) en het "opjagen" (vanuit de achterhand afdwingend !)
Het opstappen enz.

Hormonen /energie/adrenaline kunnen een lichaam vervormen vanuit de kracht/druk vanuit de spieren, dus óók een scheefheid vormen, waardoor een paard onzeker kan worden...maar kan ook extra druk geven op de blaas/nieren/rug door een vorm van vergiftigen door een tevéél aan energie-rijk voer/eiwitten/suikers !

Allemaal dingen die extreem hun uitwerking kunnen hebben bij hengsten !
Blijf daar heel bewust mee bezig !
Je bent goed bezig om hem te leren kennen...
Blijf je gevoel volgen !

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 07:27

broadway schreef:
Sommige mensen horen dat het een hengst is en draaien gelijk een knop om...een hengst moet je kort houden...op z'n lazer geven als hij hormonen laat zien/horen...
Zij denken dat alles verzet is ...zien géén verschil tussen pijn/onbegrip/onzekerheid/angst of inderdaad adrenaline/hormonale uiting....
Door een paard verkeerd in te schatten kun je al zijn respect verliezen...als je dan dóórgaat ben je aan de beurt ...wordt het paard respectloos naar jouw !
Het verliest zijn vertrouwen in de mens !

Zodra de psychische druk komt , wat óók vanuit het lichaam kan ontstaan , blokkeerd het paard...op zijn manier...in dit geval bijten en steigeren ! Dus in dit geval vanuit de voorkant...is dus zijn sterkste kant om zijn zwakste kant te verdoezelen (achterhand !), want snel afwenden,draaien,buigingen vanuit het achterbeen is nogsteeds niet bevestigd, is misschien wel een dieper liggend probleem voor dit paard als wat zichtbaar is...de foto's laten veel vraagtekens achter wat de beenzetting betreft !

Gezien de amazone gewend was om dravers te trainen zal ze niet zo snel automatisme laten zien wat het gedragen willen laten lopen betreft en dus het paard de voordeel geven van ZIJN TWIJFEL !

Met het springen MOET HET PAARD TERUG KOMEN OP ZIJN ACHTERHAND en op dat moment blokkeerd hij !
Ook bij het longeren (binnen-achterbeen !) en het "opjagen" (vanuit de achterhand afdwingend !)
Het opstappen enz.

Hormonen /energie/adrenaline kunnen een lichaam vervormen vanuit de kracht/druk vanuit de spieren, dus óók een scheefheid vormen, waardoor een paard onzeker kan worden...maar kan ook extra druk geven op de blaas/nieren/rug door een vorm van vergiftigen door een tevéél aan energie-rijk voer/eiwitten/suikers !

Allemaal dingen die extreem hun uitwerking kunnen hebben bij hengsten !
Blijf daar heel bewust mee bezig !
Je bent goed bezig om hem te leren kennen...
Blijf je gevoel volgen !

thanks broadway, ik ben gewend volbloeds te trainen, niet dravers.. maar ook de volbloeds rijden we dressuurmatig in het werk, de trainingsgalops zorgen we ervoor dat ze aan het bit zijn en daardoor zetten ze dus hun achterhand eronder, we zijn er altijd mee bezig, dravers is een ander verhaal, die lopen vaak met de kop id lucht en dat is moeilijker, maar de volbloeds is hetzelfde als in een andere tak.Mijn verloofde is springruiter van beroep, en rijd zijn paarden ook wel eens,altijd flatwork, ben altijd bezig met het paard zelf, of hij gedragen loopt de achterhand eronder zet, het aan een bepaalde kant vastpakt, hoe het beweegt, ik ben echt met alle kleine dingetjes bezig, en dit heb ik allemaal geleerd in de rensport ;) Alleen zijn volbloeds super gevoelig dus het is altijd wat makkelijker aan te voelen. Je hebt zeker gelijk wat mijn paard betreft, hij valt gewoon uit elkaar, op dagen dat hij fit is, en het dus aanpakt, is het makkelijker om hem bij elkaar te rijden omdat hij zelf ook druk geeft,de dagen id bak, dat vind hij niet zo boeiend, dus doet hij het rustig aan, maar vooral de galops gaan beter, lijkt alsof hij dan makkelijker ontspant, linksom is hij beter dan rechtsom, ik begin altijd links, en rechts naarmate hij echt los is. Maar voel wel degelijke dingen, ik denk dat hij bij zijn bekken,kruis vastzit, hij valt naar binnen met de achterhand, en dan meest rechtsom, uiteindelijk lukt het wel maar beetje stug, maar ik moet het rustig aan doen, stapje voor stapje en niets forceren, DA's hier zijn bagger, dus ik kan beter zelf kijken wat mijn paard mankeert dan een DA halen, en in principe heb ik ook wel een idee van zijn dingetjes, ik denk dat hij bezoek zou moeten krijgen van een fysio, omdat ik denk dat hij wel wat blokkades in zijn lijf heeft, en voor de rest vd bokkers, ong ieder paard heeft dat alleen verdiepen weinig mensen zich erin. Op de renstal waar ik train in nl, zit ook een fysio, nouja t is de vriendin van mijn trainer, maargoed heb vaak met dr meegelopen en zo ook gezien dat echt ieder paard wel iets qua blokkades heeft, en dat kan heel veel belemmeren. We hopen haar wel een keer hier heen te halen, maar dat is ook niet 1,2,3 gedaan. Nouja verder, het gaat echt onwijs goed nu, ik pas me aan, hij past zich aan. Ik kijk hem niet recht id ogen aan, ga niet pal voor hem staan als ik wat moet hebben, maar me niet al te groot. Gister gooide ik hem los, en toen ik hem wilde opjagen, eigenlijk bewust wilde ik kijken hoe het nu gebeurt,stond ad bakrand, en maakte n sprongetje naar m toe.. dan vliegt hij even naar de rand, een seconde doet hij dat, had even de tijd om het te analyseren. maar dat gaat zo snel, toch vind ik het soms ook vervelend dat hij het doet, maargoed ik probeer het te begrijpen. En alles heeft een reden, ik was zelf een beetje stom om het halster af te doen, kreeg hem wel te pakken maar kreeg het halster dus niet meer om! en te huiverig om het id bak te doen, komt wel, het is een beetje een psychisch probleempje dat ik nu heb, flashbacks enzo. En dat gaat wel over, het slijt wel weer. uiteindelijk heeft mn groom hem gepakt, ik neem geen risicos zonder er zeker van te zijn. goed dan ad hand gaat het goed, achteruit stappen, etc hij doet het..doe het voorzichtig, kalm, zonder hem aan te kijken, beetje bij zijn schouder. hij stapt rustig met me mee ook, hier ben ik echt super blij mee.. het stukje ad hand verbetert nu, maar het kost gewoon tijd, en als ik hem die tijd niet geef moet ik stoppen, want hij kan niet alles in een keer, en dat vind ik niet erg. Het komt allemaal wel goed.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 12:04

En denk altijd maar zo, je hebt geen haast om iets te bewijzen ofzo, want er is toch niemand anders die het zou willen doen.
Eh ja, is die te volgen? Het heeft bij merrie en mij zoveel geholpen dat die (psychische) soort van druk weg viel.
Ik dacht; slechter dan dit kan het iig niet worden, we zien het allemaal wel. Kan alleen maar beter worden dan!
Iemand zich ertegenaan bemoeien? 'Durf jij het van me over te nemen, gezien je het beter weet? Nee hè... Opzouten dan!'

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 14:20

inderdaad, alles rustig aan, en als het nou zo erg zou zijn dat ik er pijn van in mn buik krijg, dan is het een heel ander verhaal, ondanks zijn dingetjes, geniet ik toch van hem, en als ik dan 2 dagen niet ben geweest(Ja bokkers, full-time student architectuur) en hem dan lekker meeneem onder het zadel naar de baan, om een beetje te rommelen, dan zadel ik hem zelf omdat ik niemand kan vinden die even helpt(grooms zadelen vaak, hou er niet zo van, want het ligt bij mij nooit goed genoeg) maargoed dan klim ik er snel op id box, en meneer duwt dan met zijn neus de deur al open om naar buiten te gaan! dan is hij wel beetje druk en onstuimig, en niet omdat hij wild is, nee gewoon omdat hij dan echt super blij is! nouja en ik ken hem wel zo goed dat ik alle gekke sprongetjes kan uitzitten,(klopt even af) maar dan gaat hij tekeer! Maarja, dan voel je gewoon die energie maar tegelijkertijd ook blijheid onder je, en dan tja.. it makes my day!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 14:27

Ik blij dat je er blij van wordt, maar ik hoop echt dat je voorzichtig bent. Geen enkel paard is je leven waard.. En dan nog, als hij bij jou braaf is, wat gebeurt er als hij door omstandigheden bij iemand anders terecht komt? Overleeft die persoon het? Overleeft t paard het? Wat dan?

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 15:26

Daar houd ik me op dit moment niet mee bezig, zolang ik in staat ben om met hem bezig te blijven. Als hij ergens anders terecht zou komen, zou ik er alles aan doen om dat voor te zijn. Mocht dat niet lukken, dan moet ik hopen dat het goed komt, mijn paard bijt gelukkig letterlijk en figuurlijk van zich af. En zal niemand over zich heen laten lopen. Maar tja.. als ik daar nu over zou nadenken.. dan kan ik nu beter meteen stoppen, zou misschien betekenen dat het het allemaal niet waard is snapje.. Mensen hier zijn dom, niet allemaal, maar velen wel, ze begrijpen dit trauma verhaal niet, ik doe mijn best om het uit te leggen en sommigen snappen het wel. Maar in dit land, is het dierenwelzijn anders dan in nl bijv. De springsport is best op weg, paarden zien er top uit, maar daar word ook veel geld in gepompt. Het zijn allemaal hele dure paarden, van gemiddeld toch wel 30.000 euro. En de mijne, is niet springgefokt, en met de verkoop, wie geeft er geld uit aan zo iets? niemand. Voor de fok misschien, Maar zeker niet om mee te presteren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 15:42

Komt hij op dagen dat je er niet bent wel uit? :) Anders nog een optie om hem los te zetten en in/bij de paddock te gaan studeren? (Is toch altijd mooi weer daar? ;) :P ) Dan ben je er gewoon, zonder iets te vragen/willen. Doet ook wonderen.

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 16:23

Ok,volbloeds...nog beter dus, mogen juist wel galopperen...heb jij een goede balans...je hebt in ieder geval een goede feeling wat jezelf ''en wat je paard betreft ,volg je eigen weg en laat je niet door je omgeving beinvloeden !

Heel herkenbaar wat je schrijft over positieve adrenaline als hij de stal uit wil...maar dan is er duidelijk een ophoping door !!!... van energie !
In de bak een bom en niet weer te pakken...hebben jullie een stapmolen of een mogelijkheid om langdurig in een stevig tempo te laten lopen ? Dat is het eerste wat ik zou doen...kijken hoe je dat gedwongen kunt afvloeien en niet zoals hij dat zelf doet in de bak (stress vasthouden/niet afvloeien...van een korte hals naar een lange hals toewerken en spanning overhevelen naar de achterbenen,speels...!

Wij deden de hengsten altijd met stroom erop in de stapmolen (spring-paarden)...is nog nooit een probleem geweest...zelfs met bijzet was geen probleem, alleen met het eruit halen ,pakte ik ze eruit en iemand anders zette de molen weer aan !

Uiteraard liepen ze eigenlijk volledig in een kooi en klieren was pats...even stroom eten voor hun eigen veiligheid/opvoeding...maar dat hoefde maar 1x....haha was niet zo erg hoor,heb ik ook een paar keer een pats gehad....overleef je heus wel ,dus lezers a.u.b gëën griezel ideeen hierover ....we hebben het over hengsten in dektijd....dus POWERRRRRRR !!! Haha kwamen er als makke schaapjes weer uit !
Zat een alarm op en altijd toezicht wat uiteraard ook super belangrijk was maar er waren ook hengsten die niet met andere hengsten in de molen mochten, is dus even voor jezelf afwegen ....die gingen alleen in de molen...!
Zonder menselijke dwang toch doen wat een machine zegt (marcheren en anders pats) en lekker marcheren in de frisse lucht !
Zodra ze het gewend waren zag je ze echt heerlijk ontspannen lopen !
Die bij de weg langs konden kregen beide mogelijkheden...ook die vonden het echt niet vervelend !
Veel stappen /uitstappen is heel belangrijk voor de psychische ontspanning ,vooral als er veel stress en gedoe is in en om een stal van/door hengsten en merries en werkstress !

Als je beide kanten kent van energie spuwen, dus vanuit blijheid of vanuit angst dan weet je ook de impact die het bij jouwzelf van binnen geeft...dan is positieve energie overweldigend ...gewoon meevaren en denken maar toch af en toe begrenzen om het niet te extreem te laten worden...dat geeft een kik maar vanuit angst....nee,dat is absoluut niet fijn,dan hoop je maar dat het goed gaat...!!!

Bij twijfel zou ik zijn urine ook even laten controleren, stinkt zijn stal weleens extreem naar amoniak ?

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 15:00

broadway schreef:
Ok,volbloeds...nog beter dus, mogen juist wel galopperen...heb jij een goede balans...je hebt in ieder geval een goede feeling wat jezelf ''en wat je paard betreft ,volg je eigen weg en laat je niet door je omgeving beinvloeden !

Heel herkenbaar wat je schrijft over positieve adrenaline als hij de stal uit wil...maar dan is er duidelijk een ophoping door !!!... van energie !
In de bak een bom en niet weer te pakken...hebben jullie een stapmolen of een mogelijkheid om langdurig in een stevig tempo te laten lopen ? Dat is het eerste wat ik zou doen...kijken hoe je dat gedwongen kunt afvloeien en niet zoals hij dat zelf doet in de bak (stress vasthouden/niet afvloeien...van een korte hals naar een lange hals toewerken en spanning overhevelen naar de achterbenen,speels...!

Wij deden de hengsten altijd met stroom erop in de stapmolen (spring-paarden)...is nog nooit een probleem geweest...zelfs met bijzet was geen probleem, alleen met het eruit halen ,pakte ik ze eruit en iemand anders zette de molen weer aan !

Uiteraard liepen ze eigenlijk volledig in een kooi en klieren was pats...even stroom eten voor hun eigen veiligheid/opvoeding...maar dat hoefde maar 1x....haha was niet zo erg hoor,heb ik ook een paar keer een pats gehad....overleef je heus wel ,dus lezers a.u.b gëën griezel ideeen hierover ....we hebben het over hengsten in dektijd....dus POWERRRRRRR !!! Haha kwamen er als makke schaapjes weer uit !
Zat een alarm op en altijd toezicht wat uiteraard ook super belangrijk was maar er waren ook hengsten die niet met andere hengsten in de molen mochten, is dus even voor jezelf afwegen ....die gingen alleen in de molen...!
Zonder menselijke dwang toch doen wat een machine zegt (marcheren en anders pats) en lekker marcheren in de frisse lucht !
Zodra ze het gewend waren zag je ze echt heerlijk ontspannen lopen !
Die bij de weg langs konden kregen beide mogelijkheden...ook die vonden het echt niet vervelend !
Veel stappen /uitstappen is heel belangrijk voor de psychische ontspanning ,vooral als er veel stress en gedoe is in en om een stal van/door hengsten en merries en werkstress !

Als je beide kanten kent van energie spuwen, dus vanuit blijheid of vanuit angst dan weet je ook de impact die het bij jouwzelf van binnen geeft...dan is positieve energie overweldigend ...gewoon meevaren en denken maar toch af en toe begrenzen om het niet te extreem te laten worden...dat geeft een kik maar vanuit angst....nee,dat is absoluut niet fijn,dan hoop je maar dat het goed gaat...!!!

Bij twijfel zou ik zijn urine ook even laten controleren, stinkt zijn stal weleens extreem naar amoniak ?

ja inderdaad daarom is hij soms moeilijk te corrigeren omdat het gewoon een ophoping van energie is. Dit komt ook vooral, omdat nouja zal even uitleggen. Je hebt hier stallen, die zijn zeg maar op een soort van clubs, een club hier is een sportclub, waar je allerlei sporten hebt. mijn paard staat ergens anders, op de " militaire club" de grooms die er werken, zijn mensen die in dienst zijn, in egypte is er een regel: in ieder gezin, waar meer dan 1 jongen is geboren, is het verplicht dat de jongen in dienst gaat, een student 1.5 jaar, iemand die niet heeft gestudeerd 3 jaar. Dus bijv. Mochten er in ons gezin 2 jongens zijn, dan gaan ze om en om in dienst, dan is er een jongen die op de familie kan passen en 1 in dienst. is er maar 1 jongen, dan niet, want die moet gewoon in staat zijn er voor de familie te zijn. Goed, dus de grooms bij mij, zijn mensen die verplicht op stal werken, dit zijn vaak de mensen zonder studie.Komen met NUL ervaring , worden er gewoon geplaatst en je zitten t maar uit. Ze worden best gedrild, maar zijn ook een beetje dom..en lui vooral. Dus heel vaak heb ik het conflict of mijn paard eruit is gehaald of niet. Nu gaat dit iets beter en luistert mijn groom die overigens best goed met mijn paard overweg kan,ad hand zelfs beter dan ik, maar dat is omdat hij hem altijd moet leiden met dekken enzo, is het nu allemaal gewend. Maar heeft ook regelmatig schrammen gehad. Dus nu ik heb uitgelegd dat je gewoon wat lekkers moet meenemen met uit de bak halen, gooien ze hem los. Aangezien hij wel eens los heeft gelopen, iemand deur open gelaten ofzo..en hij dus twee keer is gaan vechten met n merrie, mocht hij van de stalbaas ook niet meer het terrein af, omdat ze ineens een fout beeld van hem krijgen, terwijl als je hem rustig benaderd en rustig handelt, gaat het best goed. Het hete gedoe, met gillen en brulllen naar alles, dat negeer ik gewoon, en hij pikt t goed op, ook zorg ik voor regelmaat, de manier waarop ik alles doe.. Alles op dezelfde manier, met losgooien, bitje in, voordat hij uit de box gaat moet hij even bij de les zijn, paar stappen achteruit, box uit, gaat hij even gillen, negeren we maar, en gewoon naar de poort, want de bak is ad overkant van de straat, oversteken, poort in, bak in wachten tot ik hem los heb, en dan mag hij doen wat hij wil, met halen hetzelfde, vastpakken, even oefenen met voor uit en achteruit. terug naar stal, even afwassen, opdrogen en box in. En dat weet hij nu, omdat hij prikkelbaar is buiten probeer ik het hem makkelijker te maken, kom ik met een bitje en longeerlijn mag hij los. Ligt er een zadel voor de box weet hij dat hij aan het werk moet. Punt. met de tijd hoop ik dat hij rustiger word, het is nog een jong paard, nu ben ik id rensport gewend dat het helemaal niet jong meer is haha, maargoed. Hormonen spelen een rol, maarja, om hem daarom maar te castreren, gebeurt hier ook niet vaak. En vind het niet nodig, zijn kinderen zijn allemaal om op te vreten, karakterbeestjes, maar heb een veulen een tijd onder mn hoede gehad, en echt een geweldig ding. 2 andere veulens ook hier op stal, een bruine en een bonte ook allebei super! helaas 2 weken geleden eentje 4 dagen na geboorte overleden, had al meteen door dat er iets niet goed zat..dus wel sneu..merrietje.
nouja uhmm in zijn box, nee geen amoniakgeur, hij plast wel echt altijd buiten. vind het wel heel goed,hij ontspant wel. Zodra we de box uit zijn, gaat hij vaak al meteen plassen. eerst altijd als we op de baan of id bak aankwamen weet ik dat hij eerst moet plassen, en dat doet hij dan ook binnen 10 min. heel bizar, soms neemt hij me id maling op de baan, doet hij of hij moet plassen, en dan denk ik al van he? net geplast.. en dan ga ik staan en dan hop, kop id grond! grazen! haha. hebben hier helaas geen molen, in nl zetten wij de volbloeds ook gewoon in de molen in de winter, als ze te fris zijn om ad hand te stappen, dat stroom..ja daar wennen ze maar aan, was voor de mijne ook super geweest. zou hem zo graag mee naar nl willen nemen! lekker buitenrijden, naar het strand enzo..zou hij zo leuk vinden..steeds als ik zomers in nl ben, en afgelopen zomer moest ik een fries omscholen, en dan rijd je buiten, naja balen dat mn eigen aapje er niet is, zou hem zo goed doen..

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 18:30

Nou dan weet je het dus gelijk...HORMONEN !!!...plassen is pure dominantie...er zijn hengsten die ook altijd over het nieuw neergelegde hooi plassen...heel vervelend, maar is heel natuurlijk iets...zichzelf de plek toeeigenen...haha ik ken ook mannen die altijd buiten willen plassen...echt waar !!!

Een hengst mag zich laten horen en zien maar dit kan prima samengaan met een mens naast zich...hij moet leren om zijn blik/aandacht te verdelen en leren dat de mens óók zijn grenzen heeft !!!
Soms duidelijk optreden vanuit lichaamstaal en soms vanuit de ooghoeken (niet aankijkend !) afhankelijk van het paard en zijn beweegreden !
Zo te lezen ben je goed bezig...er komt al een verbetering...hij staat duidelijk nog heel dicht bij de natuur , dan zijn ze gefixeerd op de mm wat beweging waarnemen betreft en hoef je het soms maar te denken en er komt al een reactie...vind ik juist zo fijn...telepatisch sturen en bewust omgaan met...dat kan niet iederéén !!!
Daarom wordt hij ook boos als je tevéél prikkels oproept, daarom vind ik grondwerk ook niet toepasbaar bij ieder paard, de gevoeligste paarden voelen het als een mishandeling...tevéél druk vanuit de lichaamshouding in combinatie met beweging van de armen en benen...en in dit geval een niet echt kunnen vluchten vanuit de achterhand (niet wendbaar !) dan blijft mond en kond over om te protesteren !

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-13 07:02

Ja hij doet het echt altijd! buiten plassen, als hij los is of onder het zadel. Maar heb ook het idee dat het van een ruin waar we vaak mee samen reden overnam, hij deed het nooit, en naarmate die ruin het steeds deed, hop allebei tegelijk. en nu doet hij het gewoon altijd. Maargoed, niet erg, blijft zijn stalletje wat schoner. ;) Grondwerk is voor mij niet het beste idee idd, een beetje oefenen, maar niet te veel, ik weet duidelijk wanneer ik moet stoppen. Maar dat is met al mijn werk met hem, kort maar krachtig. Alles goed afsluiten. ik ben zelf ook bezig met telepatisch sturen, en soms lukt het en soms niet, ik stuur je even een pb. Denk dat je dat wel leuk vind!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 23:29

Telepathie is zonder voorkennis...zonder woorden, zonder foto's oid.puur vanuit gevoel/emotie, net als een één-eiïge tweeling elkaar aanvoelt... , dat is niet wat ik bedoelde met die opmerking hoor !

Telepatisch rijden is dus puur vanuit gevoel emotie en alertheid...concentreren op elkaar, elkaar aanvoelen, maar ook gevoel kunnen scheiden, iedere reactie miniem leren aanvoelen (!)
, dus bij grenzen verleggen (spanning verhogen !) de basis benutten om weer tot rust/ontspanning te komen !
Makkelijk en leuk beginnen maar ook zo eindigen bij alles wat je doet !
Daar ben je al mee begonnen, dus ga zo door !
Je zult merken dat het verzet op zijn manier verminderd en hij jouw gaat vragen ( uitnodigen !)om met hem wat te gaan doen !

Haha hij is dus een na-aper als hij herhaald wordt geprikkeld ,net als hij de ruin na-aapt wat plassen betreft, is dan echt géén dominantie in dit geval....maar dat kun je wel meenemen in zijn her-opleiding....herhalen,herhalen,herhalen !!!

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-13 20:22

Vandaag na 3 weken weer voor het eerst onder het zadel, zonder moeite rustig weggereden, nu was hij niet lekker, en dit is heel bijzonder, wat er nu gebeurde..toen ik zijn box in kwam, kwam hij naar me toe lopen van zijn waterbak naar de deur, met zn oren plat id nek..maargoed, daarna kwam hij snuffelen enzo dus zijn spullen gehaald, en gezadeld, was hij bizar rustig. ik reed weg, en er lag een plas water. ik weet niet hoe of wat.. maar ik het schoot door me heen van, hij wil water drinken. Heel bizar, maargoed reed gewoon verder het terrein af zonder verder over na te denken, en ik vond hem zo rustig, te rustig voor zijn doen. Eerste dag na rust is hij altijd zo fris. Dus reed met m de baan op, beetje stappen, en t voelde niet goed..dus na 10 min terug naar stal gegaan, en id bak gezet, dus ik naar zijn box, en ja hoor, al zijn water, bak tot de rand nog vol en vies water joh! hier is t geen elektische drinkbak, maar een bak die word aangevuld.Dus ik stal manager gehaald, vanne kijk ns. Lekker! dus die meteen groom laten verschonen etc. Dus het lijkt erop dat we elkaar aardig beginnen aan te voelen :)

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 22:49

Zo zie je maar weer...hij zegt het op zijn manier...lijkt boos en aanvallend...maar wel degelijk met een beweegreden...in dit geval géén (schoon) drinkwater!
Hij verteld je dus iets als hij zo reageerd !Hij staat nog heel dicht bij de natuur !!!
Daar is het vechten óf vluchten...

Super...voor allebei...opend nieuwe wederzijdse begrip en respect en stukje positieve energie !
Menigéén had hem gelijk op zijn lazer gegeven, puur omdat hij een hengst is !

Dit paard heeft zo leren spreken naar een mens toe vanuit bepaalde omstandigheden...of gewoon omdat hij een hengst is...dus ooit harder aangepakt als wat nodig was en verkeerd ingeschat ...
is bang voor het onverwachte en wat er gaat komen en er onzeker over !
Soms kiezen ze dan voor het op afstand houden, zonder dat ze echt kwaad zijn...is onzekerheid dus , tot ze merken/voelen dat het goed is !

play_coy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-13 08:15

Ja het is bijzonder, en de fout ligt vaak bij ons, zij ontvangen alles van ons, voelen alles aan wat we willen en of denken,en laten veel weten, alleen hebben wij moeite met informatie ontvangen. Nu is dit een eerste stap, en hoop dat het alleen maar beter kan worden.