stalongelukken, wie maakt ze niet mee?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PH_Jump

Re: stalongelukken, wie maakt ze niet mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:51

Toen ik 9 was zou er de volgende dag een kwpn ruin komen voor me vader.
Dus me vader moest ff snel een noodstal maken voor die ruin..
Dus ik mocht de spullen aangeven.
Was ik naarbinnen gegaan en toen roepte me vader me ,en ben ik naar hem toe gerend.. en me vader deed net de glazen deur dicht.. en toen vloog ik zo door de deur heen.!

en een keer ben ik tegen de binnenbak muur gekomen en meegesleept door me pony die net beleerd was.
conclusie is een zwaar gekneusde borstkas en een beugel.

Ik kan zo wel verder gaan..

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 22:20

Ik heb een tijd op een manege geholpen. Daar heb ik wel wat dingen mee gemaakt. Hangende paarden vind ik nu niet zo erg meer. We hebben 1 keer gehad dat iemand de stal van een jaarling ging uitmesten en die raakte in paniek dat zij over de boxdeur heen sprong maar half vast kwam te zitten. Bij die deur zat ook een trap waar zij haar borg bepaal aan had open gehaald en toen we op de dierenarts aan het wachten waren zag ik allemaal bloed druppelen. Bleek ze ook haar buik hebben open gehaald aan de deurklink van de stal. Alles werd netjes gehecht.

Ook met zelfde paard was ik ooit aan het monteren toen er wat gebeurde dat ze in paniek raakte en haar hoofdstel kapot trapte en tussen de bakrand en de kantine vast kwam te zitten. Hebben toen met de trekker de bakrand iets opzij moeten trekken en paard rustig naar achter moeten stappen. Heeft iets van een uur geduurd. Voelde me toen ook enorm schuldig.

Was er zelf niet bij, kwam er net aan,maar toen waren er wat paarden paniek geraakt en toen heeft er 1 geprobeerd om over de bakrand te springen wat niet goed ging en is toen plat op haar mond gevallen waardoor haar voortanden kapot waren.

Volgens mij waren dit wel mijn spannendste momenten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:07

- paard wat tegen een omheining van metalen buizen sprong, neusbeen gebroken, overal bloed...
- paard wat in een bakspiegel sprong, overal glas en paard onder de sneden
- paard wat over een prikkeldraad sprong, het niet haalde, buik moest compleet gehecht
- zelf gebeurd: paard wat op buitenrit in de sloot sprong, bij het uit de sloot springen bijna met been naar beneden getrokken, uiteindelijk beiden niks.
- paard wat op buitenrit terecht kwam in losslingerend prikkeldraad wat zich om een been wikkelde, zag er ook niet fraai uit.
- op wedstrijd gezien dat paard net bij het betreden van de rijhal met lage deur steigerde, amazone ging vol met haar gezicht/hoofd tegen de stenen gevel. Ze heeft toen ze weer bijkwam haar proeven ook nog gereden!
- zelf gebeurd: paard wat bij het longeren op de een of andere manier een touwtje van de gogue tussen zijn tanden kreeg, dikke paniek.
- paard wat gereden werd met bijzet en zo achterover klapte met kindje erbovenop en al
- meisje wat paard in het weiland zette zonder hem om te draaien, paard rent bokkend weg en mept haar met de achterhoeven zo in haar gezicht. Deze zowel gehoord van iemand als later ooit nog eens gezien.
- bandages die losgingen onder het rijden en paard in paniek omdat die bandages op de een of andere manier de benen aan elkaar vastbonden ook.
- zelf gebeurd: paard wassen, de waterslang ging door zo'n geleider, paard schrikt van de slang achter zich en mept ineens rakelings langs mijn hoofd.
- niet gezien, wel eigen paard: paddock had een grendel erop op kniehoogte, paard is met een ring van het halster aan die grendel blijven hangen en bleef gelukkig min of meer rustig wachten.
- zelf gebeurd: paard in een paddock gezet, omheining van 1.80 hoog, paard springt uit stilstand eruit, zo op de gladde betonnen erfplaten, dus ook nog onderuit en onder de schaafwonden. Maar springen kon hij dus :+
- Als 12-jarige met een jonge ponyhengst mogen rijden, helaas kreeg hij ruzie met een andere ponyhengst en zowel ik als de andere (volwassen) amazone konden de mannen niet meer de baas zodat ze naar elkaar steigerden en trapten. Mijn hengst stond zelfs met zijn hoeven op de kont van die andere ponyhengst. Mensen aan de kant hebben ze weer uit elkaar gehaald.
- Met wedstrijd (3e keer) met mijn paard die bang was voor andere paarden. Hij vond ineens uit dat aanval de beste verdediging was en sprong op zijn achterbenen de lucht in, terwijl hij met zijn voorbenen naar andere paarden kapte, waar dus ook nog mensen opzaten. Ik weet niet of ik meer woest op het paard was of bang dat er iets met de andere ruiters zou gebeuren. Gelukkig met de ervaring allemaal goed gekomen.
- En in de categorie grappig: mijn Welsh A wou niet vrijspringen over 40 cm en nam toen uit pure nijd maar het poortje van de rijbak, net zo breed als een groot paard (smal dus) en 1.20 hoog (dus even hoog als de pony en veel lastiger te springen dan dat flutsprongetje wat ik hadgebouwd). Gelukkig niks gebeurd.

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 12:34

Jeetje, weer een hoop ongelukken? Hierboven ook een hele waslijst! :o

mie123gie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:35

ponyloveee schreef:
@Somebitch, haha sommige mensen kunnen er ook helemaal niks van hè?! :p
@mie123gie, dat is nog eens een hele waslijst!

haha ja klopt heb er vandaag weer een nieuwe bij:geplet worden tussen de bok wand en het paard

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 19:48

Hier ook!
Tijdje geleden een meisje van een jaar of 12?? op stal. Die ging een renpaard afspuiten voor die eigenares, die had haar gevraagd omdat ze zelf bij de paardenrennen was. Meisje bedoelde het prima, ik had een paard bij de spuitplaats vast staan, dus zij dacht dat dat paard dat ook kon. Niet dus, die schrok, ging hangen, halster stuk, paard op zn sprongewrichten en stond compleet te trillen. T arme meisje huilen, huilen, paniek. Paard zn vacht was eraf op zn spronggewrichten en ze wist niet wat ze moest. Ik gauw mn paard weggezet en haar geholpen met afspoelen en verzorgen. T meisje durfde de eigenares niet te bellen, dus dat deed ik. Toen snapte ik waarom ze niet durfde te bellen. Wat een ******!! Boos op mij, boos op t jonge meisje ('je weet toch dat je paard niet vast kan zetten').. Hoop dat ik haar duidelijk heb kunnen maken dat dat kan gebeuren wanneer je een drachtige, hittepetitterige renpaardmerrie onder verantwoording van zon jong meisje laat...
Maaaaar die ongelukken zitten in n klein hokje...

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:50

mie123gie schreef:
ponyloveee schreef:
@Somebitch, haha sommige mensen kunnen er ook helemaal niks van hè?! :p
@mie123gie, dat is nog eens een hele waslijst!

haha ja klopt heb er vandaag weer een nieuwe bij:geplet worden tussen de bok wand en het paard

AUCHH, dat is niet zo prettig!

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 20:52

@19Marjo90, oo wat erg, dat slaat echt nergens op, waarom word die eigenaresse nou weer zo boos! Het is haar verantwoordelijkheid had ze dr paard maar niet af moeten geven hè!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:53

Paard is één keer door een balk heen gevallen bijna (koeienstal, 1 van de balken boven de mesttunnel was zwak), koelen koelen en nog eens koelen.

Voor de rest op stal nog nooit wat gebeurd zover ik me kan herinneren :)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:21

paard dat op de spoelplaats vast stond.. aan elastieken koorden... sprong na voren dat elastiek rekt gewoon mee.. gaat op de ene of andere manier om een van de palen heen en hangt daar dus aan die elastieken.. na wat gehang en getrek knapte de paniekhaak gelukkig.. verder niks kapot

paard die zicht zelf had opgehangen. op een hele rare manier in een open stal, (dood gevonden)

paard die met laden die gene die hem vast had meesleurde en over/tegen een dichtbij geparkeerde auto sprong. flinke deuken en krassen .. op de auto.. (tjonge dat hoef ik niet weer te zien)

paard op zijn kop in de trailer, flinke wond, en dus dik been..

paard met zijn achterbeen hangend in de tralies.. (kreupel en dik maar wel goed gekomen godzijdank)

paard vast in het hek van de wei, met zijn achterbeen.. veel schaafplekken verder stijf.

paard met zijn halster vast aan een voerbak.. halster stuk

paard die met laden ontsnapt en daarna heen en weer door de moestuin van de buren rent. :')

paard die uit het land is gehaald rent eenmaal in de box over een iemand heen (.. gebroken hand..) in de stallengang daarna over mij heen rende/sprong.. (bont en blauw), dat paard rent door na de achterdeur die mijn collega's dicht probeerde te doen.. alleen rende hij gewoon door de kier.. deur kapot.. daarna nog door een stel draden/omheiningen tot hij weer bij een groep ruinen liep.. wel binnen gekregen die dag..

een nieuwe pensionmerrie die op hol sloeg in de paddock..... door de draden en palen heen.. de oprit af rent.. ipv de weg op gelukkig links richting pensiongast te paard rent.. daarvoor bij na de paddocks met groepen pension paarden rent.. 3 grote padocks stuk..gelukkig bleven die paarden tussen de op grond hangende draden en die merrie liep achter een groep aan de groep stal in.. deur snel dicht gekregen..

een paard die voor een nieuwe menwagen stond.. was net klaar zeg maar met beleren. alleen maakte die zoveel lawaai dat die dus op hol sloeg... heel wat rondes door de wei.. eindigde in de sloot. niks ergs gelukkig.

paard wat een stuk lang plastic vast had gepakt en daar zo van schrok dat die het hele weiland doorrent met dat stuk plastic in zijn mond en achter hem aan wapperend.. door de draden bij een andere groep in komt en daar nog flink door rent... tot het langst gedeelte achter afrastering bleef hangen.. daarna kon een iemand een van de 3 te pakken krijgen.. en na een hele tijd stopte die andere gelukkig ook met rennen..

zoveel meegemaakt in 20 jaar met paarden omgaan.. ergste was dat dode paard.

19marjo90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:27

ponyloveee schreef:
@19Marjo90, oo wat erg, dat slaat echt nergens op, waarom word die eigenaresse nou weer zo boos! Het is haar verantwoordelijkheid had ze dr paard maar niet af moeten geven hè!

Ja, geen idee... Sloeg ook compleet nergens op. Was zo kwaad daarna!
Heb ook geen bedankt gehoord voor dat ik daarna de zorg heb overgenomen...

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:15

Wij hadden blijkbaar een wespennest op stal... Een van de merries is er in gaan staan en kreeg vervolgens de hele horde wespen achter zich aan. Paard in paniek over de mesthoop gerend, dwars door houten hek heen en klapte uiteindelijk over het ijzeren weiland hek. Ze bleef doodstil liggen in het land. Ik durfde niet eens te gaan kijken en moest wachten tot de wespen weer weggingen, het was echt té zielig, ze werd helemaal lek gestoken.
Wonder boven wonder heeft ze behalve schaafwonden niks eraan over gehouden. Ze krijg natuurlijk wel van de dierenarts kalmerende middel en een anti-gif tegen de wespensteken. Arm dier :(

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:22

Christiene, halsters omlaten is erg gevaarlijk blijkt maar weer uit je verhalen! -O-

Moest wel lachen om het paard dat zèlf plastic vastpakt en dan er van schrikt.... :+

Mona81, wat zielig en wat een pech!! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:25

Paard stond buiten vast, moest haar eczeemdeken om, ik liep met iemand anders naar buiten om de deken om te doen, wat wij niet door hadden was dat ze met haar kont naar de 'uitgang' stond, dus toen wij de hoek om kwamen schopte ze met 2 benen naar achter, ik had niks naast 4 tanden door m'n lip maar de ander lag op de grond en is een paar tellen buiten westen geweest, ze is met haar hoofd op een steen (soort kei) terecht gekomen dus er kwam bloed uit haar hoofd.. ambulance er bij en in het ziekenhuis bleek dat ze een gat in haar hoofd had, en haar sleutelbeen gebroken had (en ook vast een hersenschudding)
Sindsdien kijk ik altijd eerst hoe ze staan, heeft wel indruk gemaakt.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:47

Mijn zusje (destijds ca 20 jaar) liep eens met 2 friese paarden. Ene paard ziet een emmer staan en bedenkt daar even met het hoofd in te duiken. Er zat niks in de emmer, dus het paard gaat weer omhoog met het hoofd, maar de emmer blijft hangen (het hengsel over een oor). Paard schrikt, zusje krijgt een ruk en valt. Andere paard schrikt daar ook van, dus beide lopen los in de stal. Uiteindelijk konden ze niet verder, dus draaien om. Daar ligt mn zusje nog... Ze proberen over haar heen te springen, maar helaas lukt dat ene niet.. Die springt boven op haar hoofd. Gelukkig was er iemand in de buurt, 112 gebeld, ambu erbij. Na een zware tijd en heel veel hechtingen verder (ze was als het ware gescalpeerd tot onder haar wenkbrauwen :oo ) en botbreuken verder, loopt ze weer vrolijk om.

Beide friezen hebben we al jaren, de ene is zelfs bij ons geboren. Uitzonderlijk brave paarden.. Maar zo zie je maar; een ongeluk zit in een klein hoekje!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:50

Ik was op de manege een paard in de wei aan het gooien, maar 1 paard wilde er graag vanaf. Dus ik deed de klem open, wil paard mee laten lopen en zorgen dat die ander erin bleef, bleef pony gewoon stom staan en loopt niet meer mee! Gevolg: andere paard met volle vaart de wei uit, in eerste instantie richting weg maar gelukkig rende die daarna naar z'n eigen stalletje. Schrik van m'n leven gehad, maar helemaal goedgekomen :).

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:13

Mijne had ook altijd van die vage dingen, voordeel is wel dat ze vrij nuchter is en ze er vrijwel altijd zonder al te veel wondjes van af gekomen is.
Zo heeft ze een keer onder de houten omheining vast gelegen, hoe of weet ik niet alleen dat ze haar er onder uit hebben moeten trekken geen idee hoelang ze er heeft gelegen. En ze is een keer met haar eczeem deken blijven hangen denk ik, daardoor door de omheining gesprongen/gelopen en in de vijver beland, ook weer geen idee hoelang ze in de vijver heeft gezeten is een raadsel ze vinden haar meestal 's ochtends met der rare fratsen. Toen heeft ze wel flink wat beschadigingen gehad knie die 2x zo dik was, en koorts. Paar dagen toch flink loom geweest maar wel goed hersteld. Ze is ook een keer in de buitenbak toen ze los was gaan rollen, te dicht bij de omheining en toen zat ze ook vast met haar achterbenen, mooiste is dat ze gewoon bleef liggen, ik stond erbij en ze echt mij aankeek van hallo?? Ik heb ff hulp nodig. Dus benen terug geduwd en madam gaat staan wel een schaafwond maar verder weer gewoon haar nuchtere zelf. En wat ook nog geniaal was, wij hebben van die voerbakken met beugels voor in de zomer ze buiten eten te geven, ze was een beetje aan kwallen met de etensbak en op een of andere manier bleef zo'n beugel aan halster hangen en wederom keek ze me aan van "zou je niet even helpen". Dat was echt zo grappig ieder ander paard wat er staat was al 3 keer de wei rond gerent maar zij staat je net aan te kijken of je haar even uit de situatie red. Gelukkig is ze met de jaren toch wat verstandiger geworden want ik geloof dat het de afgelopen 2 jaar al vrij rustig is en ze geen rare dingen meer uitgehaald heeft. Verstand komt toch met de jaren.

Een keer is ze wel goed geschrokken van haar actie, in de zomer doen we aan strookbegrazing en dat is altijd met prikpaaltjes en draad, toen is ze een keer er in verstrikt geraakt de draad zat om haar been geloof ik, stond nog gewoon stroom op de draad toen is ze er wel vandoor gegaan met draad en al, paar paaltjes kapot, handvaten kapot en ze had toch een licht trauma ze is een dag of 3 niet meer in die wei geweest.

Ook is er ook weleens iets ergs gebeurd op stal ik was toen niet op stal dus precieze weet ik er niet van maar ze waren 1 paard aan poetsen en die schrok en die draait om en trapt naar achter recht bij de eigenaar in het gezicht, ze heeft nu een litteken en haar oog is beschadigd, ze is er ook aan geopereerd toen. Best wel heftig.
Ik weet nog wel dat een aantal mensen haar vroeg waarom ze het paard niet liet inslapen/slachten dat vond ik persoonlijk nogal onbegrijpelijk. Paard is helemaal niet vals alleen wat stressgevoelig.

Ongelukken zitten in een klein hoekje. Al doende leert men maar als nog kun je het toch niet voorkomen. Meestal gaat het snel en onverwachts.
Zullen vast ook nog wel meer dingen gebeurt zijn maar deze zijn me toch het meeste bij gebleven.

Gwahir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:08

Om nou te zeggen dat verhalen over ongelukken "leuk" zijn om te lezen gaat misschien wat ver, maar je ziet maar weer dat paarden de gekste dingen kunnen uithalen!

Mensen ook trouwens: ik had een keer wedstrijd (toen nog bij de pony's) en was aan het inrijden toen er ineens een pony in volle galop over het losrijdterrein sjeesde, met alleen een halster om met een touw met daaraan: een klapstoel! De eigenaars (meisje dat er op reed en ouders) hadden hem daar blijkbaar even aan vast gemaakt terwijl er nog iemand op die stoel zat, maar die persoon was blijkbaar opgestaan, waarna de pony de stoel omver had getrokken en hier zo van was geschrokken dat hij op hol sloeg met de stoel achter zich aan. Hij sprong door een wedstrijd ring en dwars door de mensen op het terrein heen tot hij bij het verharde terrein naast de binnenbak kwam. Daar werd hij "omsingeld" door mensen die hem wilden vangen, maar hij was zo in paniek dat nog probeerde te vluchten via de enige uitweg: hij probeerde tussen de muur van de bak en de geparkeerde vrachtauto door te gaan! Dat was een veel te smalle doorgang, maar hij wurmde zich achter de varchtwagen en kwam toen alsnog klem te zitten. Een hels kabaal van gebonk en getrap tegen de wagen en de muur, en uiteindelijk is iemand vanaf de andere kant ook in die doorgang geklommen en heeft het touw kunnen pakken. Toen achteruit de pony er uit gehaald en die stoel losgeknoopt, en de pony op stal gezet. Hij zat helemaal onder de schrammen en wondjes, maar al met al viel het nog mee (weet niet meer zeker of hij kreupel was). Meisje van wie hij was was helemaal in tranen, ook er sneu :(:)
Mijn pony was van het hele gebeuren zo geschrokken dat ze was gaan stuiteren en zich had verstapt, waardoor ze onregelmatig liep en ik niet meer kon starten, maar dat terzijde :o

Moraal van dit verhaal: zet nooit je paard vast aan een los voorwerp!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:53

Wat een acties hebben sommige toch! En wat maak je toch een hoop mee met die paarden!

Ik heb ook nog een keer een actie gehad met een vroeger bij rijd paard. Ik was toen een jaar of 14. Ik liep met hem en ze weide maatje terug naar de stal.. Elke dag nam ik ze samen mee en elke dag ging dat prima! 1tje bleef dit keer een beetje achter dus daar was een ik een beetje mee aan het slepen om ze weer naast elkaar te krijgen. Alleen denk ik dat ie daarvoor nog in het land een corrigerende tik heeft gehad van dat bijrijdpaard want hij vloog opeens langs hem.. maar ja daar stond ik ineens en werd zo omver gebonjourd. kwam met me hoofd terecht voor het been van bij rijd paard en die kon mij niet meer ontwijken dus daar kreeg ik een tik tegen me hoofd van.. 2 vriendinnen die het zagen gebeuren stonden binnen 2 tellen bij me is was namelijk zo in de war dat ze bang waren dat ik in de sloot zou glijden die er naast lag. Paarden los over het erf en ik een hersenschudding!

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 18:39

wwwowwie weer een hooopp reacties, ga even overal op reageren -O- :
@xSylvane, ajj, klinkt niet zo fijn :(
@19Marjo90, wat een ondankbaar kreng :+
@Christine, ooo, dat is zo erg! De oom van een vriendin van mij heeft dat ook gehad, elke keer veulde zijn paard een dood veulentje, of lukte het steeds niet met dekken, had hij eindelijk een goed en gezond veulen, hangt het zichzelf op.... :( Zo erg!
Haha, dat stuk plastic is wel echt supergrappig, als 'ie het zelf meeneemt !
@Mona81, o jeetje, dat is wel ff schrikken, doodstil in de wei... bahbah...
@dees_daan, oei, dat is zeerzeker niet niks! Maarten zegt het altijd tegen mij, draai ze om! dalijk slaan ze je, al zijn ze nog zo mak! Zo zie je maar weer dat het echt beesten blijven en je altijd moet opletten!
@Vulina, o wat erg! Dat is schrikken, wat zielig voor je zus! Ja, je moet echt altijd blijven opletten, er kan van alles gebeuren!
@Lollieloes, gelukkig niks ergs gebeurd :o
@Tigra_, jeetje toch wel weer een hoop verhalen, gelukkig blijft jouw paardje er wel rustig onders, wel grappig:)
@Gwahir, nee, leuk zijn ze zeker niet! maar wel fijn, en soms wel grappig om te delen :p
Ojee, hadden ze beter even ergens anders aan vast kunnen zetten, of kunnen vragen of diegene er op bleef zitten, wat vervelend! Gelukkig geen verschrikkelijke dingen gebeurd! wel vervelend dat je dan niet meer kon starten :( , ook nooit je pony aan hoofdstel vastzetten! <- TIP. haha
@_Naomii_, o hè bah, wat vervelend! Verder wel allemaal goed gekomen?
______________________________________________________________________________________
Nu ik er aan denk, Nog niet zo lang geleden ook 2 dingen meegemaakt:
- Ik was thuis, Maaike (nicht van pappa) en een vriendin van haar, gingen buitenrijden op Maaikes paarden (staan bij mij), Anne (bijrijdster van Zult, Zult staat bij ons, Zultis van Maarten(pappa's neef) haha hele uitleg:p) was ook bij ons, opeens hoor ik het belletje van onze poort, en hoor ik hoefijzers op de grond klapperen... Ze waren pas net weg, dus er klopte iets niet. Daar kwam Ghandi aangedribbeld, zonder ruiter, helemaal alleen. Anne had hem gepakt. En was even gaan lopen, meneer zweette zig kapot. (dachten we, waarom zou hij anders nat zijn?) Maar toen Anne stil ging staan met Ghandi, zagen we dat hij helemaal naar rechts toeviel. En bijna niet op zn benen kon staan. Hier klopte iets niet ! (sws al niet, als dat paard alleen komt aangelopen XD) dusss even later komen Maaike en Marieke aangelopen, (Marieke lopend, heeeelemaal vies) Zij vertelden: Normaal als ze gaan buitenrijten gaan ze altijd om het huis van Saskia Coumans heen aan de rechter kant, (schuin tegenover ons, ik krijg daar les), omdat aan de linkerkant de paarden in de wei staan, en ze het niet willen riskeren dat ze over het hek heen springen, zo de sloot in ( er zit dus een sloot langs ), maar nu de paarden er een keer niet stonden gingen ze via de linkerkant, Maar omdat Xandor ergens van schrok stootte hij met zijn kond tegen Ghandi aan en die viel in de sloot! Helemaal achterover met Marieke erop!, toen er na 5sec. niemand bovenkwam dacht Maaike dat het helemaal gedaan was met Marieke, en met Ghandi, want die viel heeel ongelukkig! Gelukkig kwam ze even later boven. En heeft Marieke er een lichte hersenschudding aan overgehouden, en Ghandi.... tjaa daar hebben we de dierenarts bij gehaald, maar meneer had helemaal niks. Dat omvallen was maar even van de spanning. BLIJ!
- ennn... Wij hebben altijd haflingers gefokt (niet meer, why? lees profiel) dat waren altijd hele goede kwaliteit veulentjes enzo. Dus die werden natuurlijk niet in de wei geboren (bijna geeneen veulen trouwens) Dus mevrouw mocht de eerste dag de wei in, en we houden dat dan altijd een beetje vanuit binnen in de gaten. Dus ik met mn 10 jaar ofzo. uhm... "Mamma, Pini(moeder) en Dinder(veulentje) staan al een kwartier op dezelfde plek, en Pini is echt heel erg onrustig aan het rondlopen en Dinder staat daar maar een beetje stil te staan en springt de hele tijd een beetje de lucht in."dus mamma ging even kijken, en wat denk je? Dinder was zo eigenwijs dat ze al helemaal naar achteren moest in de wei om met haar hoofd door de draad heen wat gras te eten, bij de kerstbomenplantage. Maar ze had er zo'n zin in gekregen dat ze haar been had opgetilt en aan de andere kant over de draad heen had gehangen -.-' gelukkig niks anders aan overgehouden dan, een geschokt veulentje en moeder en de kennis dat moeders toch wel een hele goede haflingermamma is die de hele tijd bij d'r kindje blijft :) heeeel lief hoor :D

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 18:53

Wat een verhalen, heb er ook een paar (van de velen)

- 2 pony's in een stal die elkaar vastdrukken, hangen aan halster of iemand die paard niet eerst losmaakt in traileren wel de stang erachter weghaalt
- bij mijn eigen paard : onderdeken zat met bilkoorden aan de bovendeken vast. Eigenaar pensionstal ging in de wei de bovendeken eraf halen en vergat de bilkoorden. Dus deken vast achter paard. Paard in paniek en over het hek gesprongen. Man van eigenaar van stal erachter aan met auto (die net toevallig voorbij kwam) en mijn vriendin die net aankwam ook in eigen auto. Onbereikbaar, grootste paniek ooit en rende alleen maar. Politie gebelt, 4 auto erachteraan.... 8 kilometer later (over de weg) kwam hij via industrieterrein vlakbij snelweg. Moet toen heel snel actie ondernomen worden want als hij snelweg opging schoten ze hem neer. :( Eigenaar van stal heeft auto ervoor gegooit en eruit gesprongen en gelukkig stopte hij toen. Wonder boven wonder was hij een half jaar later weer de oude. Hij had namelijk zonder ijzers over de weg gegaloppeerd, nog 2 mm meer hoef eraf en hij had ingeslapen moeten worden. Spierbevangen, shock hij had vanalles. Heeft 2 week niet kunnen lopen van de pijn maar hij moest wel naar bijten van de DA. In een half uur kreeg je hem 10 meter verderop in de weide. Arm arm paardje was het toen. Gelukkig is hij er weer bovenop gekomen.

- Paard in de pensionstal is een beetje een rare, kan zomaar ineens totaal paniekeren. Eigenaresse stal bracht paard aan touw naar de weide. Ineens stijgert hij draait zich om en glijd uit met z'n bil tegen een kar . Een 3 cm diepe snee van 30 lang in zijn bil. drains erin en hechten ent. Is er ook weer helemaal bovenop gekomen.

(niet allemaal op 1 stal gebeurt hoor :) )

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:09

gosh, ja ook eens gehad dat mijn merrie niet kon wachten tot de stang van de trailer was weggehaald, ze schoof er achteruit onderdoor! haar ruggengraat was helemaal kaal in één schuif!

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:10

Amalarab schreef:
Christiene, halsters omlaten is erg gevaarlijk blijkt maar weer uit je verhalen! -O-

Moest wel lachen om het paard dat zèlf plastic vastpakt en dan er van schrikt.... :+

Mona81, wat zielig en wat een pech!! :(:)

die gaan ook af, gelukkig waar ik nu werk.. de halsters.

eefjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 19:46

Ik heb ooit een paard gehad waar ik een jollybal bij in de stal had gehangen.
Alleen paardlief was zo druk aan het spelen dat ze ging steigeren en uitgleed..met gevolg dat ze met haar ijzer voor in haar achterbeen schoof en met haar achterijzer in haar voorbeen.
Dierenarts laten komen en die heeft de wond aan het achterbeen niet goed ontsmet helaas.Paard stond stijf van de pijn met een wond aan het achterbeen waar je je pink in kon duwen.(na een dag liep de pus eruit en heeft een andere dierenarts de hechtingen eruit gehaald)we hebben weken lang 3x per dag met een soort pipet met een ballontje erop de wond moeten uitspuiten..ze had na een paar dagen een been zo dik al een olifantenpoot en hoge koorts(nog net geen bloedvergiftiging gelukkig)Er is 1 dierenats die bijna elke dag langs kwam om haar te tempraturen omdat hij zoch schuldig voelde aangezien zijn collega de wond niet goed ontamet had(als hij het wel in 1 keer goed had gedaan had het ons veel ellende bespaard)

Paard was na 3/4 maanden pas weer de oude.
Voor mij dus nooit meer geen jollybal in de stal en als er gehecht moet worden dan wil ik de da in kwestie er niet meer bij hebben

ponyloveee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-13 00:03

@moonshine88, o jeetje wat erg van je paard! Wat mag jij van een geluk spreken zeg!
@eefjuh, hè wat vervelend zeg! Weet de DA dat zelf ook?.want van fouten kan hij/zij leren! (dat zou ok iniedergeval heel fijn vinden!)