Wat doen als paard schrikt?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Shirrlfl

Re: Wat doen als paard schrikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 02:04

Ik had het over het laatste vooral over het buitenrijden. Waar ik de ruimte heb laat ik hem zeker er heen gaan. Maar het gebeurt ook wel eens dat ik net over een drukke weg rijd en hij dan wat eng vind. Dan ga ik er liever langs dan ik zelf straks op een auto lig. Maar gelukkig heb ik vaak genoeg ruimte dus dan snapt hij zelf ook dat hij mag gaan kijken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 02:10

Natuurlijk moet je er langs op momenten dat er iets is waar hij niet naartoe kan. Maar als het iets dat hij eng vindt, dan draai om en ga er weer langs, en weer omdraaien en er langs. Desnoods 100x. Je hoeft er nieteens heen. Hij moet alleen leren dat het ding niet erg is, hem niet aanvalt, er gewoon is. En gewoon leren accepteren dat hij langs die brievenbus moet, of die vuilnisbak, of dat aanplakbiljet. Zonder dat hij een krimp geeft.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:12

Cassidy schreef:
Een goede reactie is idd je paard er desnoods 100x langssturen totdat ze er niet meer van staat te kijken. De grootste fout is als mensen denken er maar snel genoeg langs te kunnen en vervolgens door te rijden of te lopen. En dat is het meest verkeerde dat je kunt doen. Beter is om na een schrikreactie om te draaien en er weer langs te gaan. En weer omdraaien en er langs. Tot hij geen krimp meer geeft. Pas dan kun je doorrijden/lopen.

Een paard heeft twee hersenhelften en twee ogen. Beide zijn op een of andere manier niet of maar vetraagd met elkaar verbonden. Dus wat hij met het linkeroog heeft gezien kan voor het rechteroog compleet nieuw zijn. Laat je paard van beide kanten langs een eng object te laten lopen, laat hem iets engs met beide ogen zien. Train de hersenhelften apart en voeg ze later samen tot een paard....

Ik ben niet thuis in de Parelli, maar volgens mij is dat ook niet echt noodzakelijk.
Maar ik ben degene die op haar rug zit en ik ben degene die haar duidelijk maakt dat het niet eng is. :)
Met gerust stellen en aanspannen/teugels strak bevestig je alleen maar dat het eng is.
Ik begrens dus wel met teugel en been zonodig maar verder niets, niet extra teugeldruk of extra gespannen zitten.

Met enge dingen aan de hand hetzelfde, het mag eng zijn maar losrukken mag niet en over mijn voeten denderen ook niet.
Verder ben ik nogal paards denk ik.
Als ik iets vraag wat ze dondersgoed weet zoals een hap hooi nemen onderweg terwijl ik dat niet wil krijgt ze daar een tik voor tegen haar neus.
Geen mep, maar ik haal haar wel uit die focus en dat werkt beter als sleuren bij een dier wat zo zwaar is.
Als ze ergens echt niet door wil lopen omdat ze die plek gewoon niet leuk vind, niet eens eng..
Dan ga ik aan de hand bij haar schouder staan en dan snapt ze al hoe laat het is.
Ze weet dat ze dan een ''schop'' krijgt. (Lees een tikje/aanraking op plek waar je been geeft waar ze echt niets van heeft.)
Ze kan dan praktisch alleen vooruit, want vooruit is vrij.

Ben gewoon no nonsens, paard is een paard en je hoeft een paard niet constant te slaan, maar je hoeft ook niet alles te tolereren.
Wie niet sterk is moet slim zijn is mijn motto.

marjo_elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:51

charelle94 schreef:
marjo_elise schreef:
Ik heb geleerd dat je juist niet tegen ze moet gaan praten als ie iets eng vind. Daarmee 'bevestig' je juist dat iets eng is. Teugels op maat houden. Ontspannen en doen alsof er niks aan de hand is. Evt hooo of iets dergelijks kan wel aangezien je dat wel vaker gebruikt. (klinkt gek maar zo is mij dat geleerd )

het idd negeren van de reactie kan ook goed werken, maar op het moment dat mijn ruin iets eng vindt praat ik tegen hem en zie ik hem ook duidelijk ontspannen dus misschien ligt dat per paard anders? ook denk ik dat de toon van je stem een wereld van verschil maakt, zelf voel ik het redelijk snel aan als mijn draak gaat schrikken dus ben er op voorbereid waardoor ik rustig kan reageren op zijn eventuele reactie! :)

Precies! Die van mij vond ineens het tankstation erg eng waar hij al bijna zijn hele leven langsloopt. Ik weet dat die van mij er niet vandoor zou gaan alleen een klein hupje maakt. Soms als ie zo geforceerd zit te kijken zeg ik wel is BOE! Zodat ie "schrikt" en daarna is t klaar :D Alleen als ie t doet uit aanstelleritis natuurlijk!

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 12:55

Ik trek haar altijd met een kort rukje aan het touw terug maar laat het touw lang, en zeg dan gewoon ''eeey! hou op!'' maar ik ben van mening dat je niet kan vragen aan iemand hoe je t beste je paard kan kalmeren, bij elk paardje werkt dat anders (vind ik) en je weet zelf het beste hoe je er mee om moet gaan, mijn verzorgpaard zal er echt in blijven als ik ga schreeuwen en die moet ik dus wel kalmeren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 13:00

Het ligt denk ik aan het paard wat het beste werkt. Het ene paard wil even kijken naar het engs, bij het andere werkt dat juist averechts. Daar kom je gaandeweg dus achter.

Wat denk ik wel voor elk paard geldt is dat hij van jou moet willen aannemen dat iets niet eng is, dus dat jij laat merken dat hij niet bang hoeft te zijn en dat het paard erop vertrouwt dat als jij dat laat weten het ook klopt. Een handige manier om dat te doen is diep uitademen en je spieren ontspannen. Wat je verder moet doen ligt eraan hoe goed je het paard kent en van wat je weet dat wel of juist niet werkt in zo'n situatie.

Overigens vind ik, maar dat is mijn mening, dat als je met een paard werkt, dus ook wandelt, dat je je gedachten dan niet over van alles moet laten gaan maar dat je juist alert moet zijn op je omgeving. Alles wat er gebeurt in je opnemen. Een paard merkt dat, en zal het prettig vinden dat jij oplet en mogelijk gevaar al ziet aankomen. Zo kun je een schrikreactie ook voorkomen. Hoe beter je paard op de hoogte is dat jij de omgeving in de gaten houdt, en dat het oké is als jij zegt dat iets niet eng is, hoe minder snel en hevig hij zal schrikken.

Unbeatable

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:18

Cassidy schreef:
Als je in bepaalde situaties afhankelijk bent van begrip en geduld van je mede-aardbewoners (zoals die vrachtwagenchauffeur) heb je idd een probleem. Dat kun je niet zomaar zonder goede basis op dat moment oplossen, niet als ze niet meewerken en de tijd nemen, en daar heb ik nogal mijn twijfels over.

Waar je wel voor kunt zorgen is een goede basis. En op het moment dat hij schrikt, iedere keer aan het werk zetten, kleine cirkeltjes rijden, voeten laten bewegen. Als je dat iedere keer doet, dan gaat hij snel leren dat schrikken=werk. En dan gaat hij het op de lange duur laten om te schrikken.

Zie

http://www.youtube.com/watch?v=RfAvpa1g68s

Ik heb dit filmpje gekeken, ik vind het heel hulpzaam. :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 09:26

"charelle"
Als je niet weet waarover je praat is het vaak verstandiger even je mond te houden.
Er zijn echt al heel veel waardevolle tips hier gegeven.
En wat "Cassidy" zegt werkt dus echt wel, en bij elk paard zonder uitzonderingen.

charelle94 schreef:
Cassidy schreef:
Het is geen straf. Het is laten wegvloeien van de energie die anders omgezet zou worden in een vluchtreactie. Laat hem zijn voeten bewegen en leid hem af.

Echte schrikreacties voorkom je daarmee idd niet. Het paard is en blijft een vluchtdier. Maar als je de One Rein Stop als aangeleerde reflex monteerd en daarna snel genoeg bent om in geval van een schrikreactie hem ook toe te passen voordat het paard op volle snelheid is, heb je de beste noodrem te pakken die je op je paard kunt installeren.

Als een paard wat sceptisch is, dan laat hij zich door stem geruststellen.
Een paniekreactie ga je met aaien en zoete woordjes niet rechtzetten. Daar zijn andere dingen voor nodig

oke mijn excuses dan , maar ik denk niet dat je zinsopbouw dan zo bedoeld is. vond het nogal cru.
dat over die noodrem heb ik idd ook gelezen en blijkt een goede manier te zijn.

Maar voor jou dan : wat te doen als je niet op je paard zit?
Want volgens mij heb je dan niet veel aan een noodrem en het feit dat je er niet op zit maakt je al minder beinvloedbaar.

hmm ik vrees dat ik je over het laatste ongelijk moet geven. mijn paard is er al wel degelijk een paar keer in paniek vandoor gevlogen en ik heb der ervaring bij mijn paard dat stem de juiste hulp is om hem te kalmeren. het is een vertrouwd iets wat hij kent, ik praat namelijk niet alleen tegen hem op het moment dat er paniek is maar ook gewoon onder het wandelen , het rijden , het poetsen , kortom altijd dus.
Hierna confronteer ik hem met hetgeen hij eng vindt en gebruik ik nog maals mijn stem.

in mijn ogen een prima methode.

sisi133

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:38

Cassidy schreef:
Ik zou zo snel niet afstappen. Een paard dat de benen neemt hou je namelijk niet. Installeer de One Rein Stop voordat je dingen gaat opzoeken, kan de perfecte noodrem zijn bij schrikreacties.

Ja maar je paard moet de one rein stop wel eerst kennen anders kun je je paard omtrekken..maar het is inderdaad de beste manier om je paard tot stilstand te krijgen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 10:53

sisi133 schreef:
Cassidy schreef:
Ik zou zo snel niet afstappen. Een paard dat de benen neemt hou je namelijk niet. Installeer de One Rein Stop voordat je dingen gaat opzoeken, kan de perfecte noodrem zijn bij schrikreacties.

Ja maar je paard moet de one rein stop wel eerst kennen anders kun je je paard omtrekken..maar het is inderdaad de beste manier om je paard tot stilstand te krijgen

Goed lezen wat er staat: eerst installeren (hoort in mijn ogen sowieso tot de basisopvoeding) dan pas naar buiten. Het moet een aangeleerde reflex worden en jij moet leren om meteen in te grijpen en niet te wachten tot je paard op volle snelheid is. In die situaties kun je hem dan idd omtrekken.

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 16:29

Cassidy schreef:
shirdaki schreef:
Wanneer ik bij het 'enge voorwerp' stil kan staan en hem geneig ruimte kan geven, ga ik er hen en doe zo van oh joh t eet je niet op hoor bolle.
Wanneer ik niet genoeg ruimte heb ga ik er wel langs maar geef ik hem het vertrouwen dat het goed is. Eigenlijk beloon ik dus zijn gedrag en ga er van weg dan maar op deze manier geef ik hem wel het vertrouwen in mij. Zodat hij de volgende schrikmomenten weer rustiger is.

Ook als je geen ruimte hebt kun je vaak op dat moment omdraaien en er weer langs, en weer omdraaien en er weer langs. Desnoods 100 keer als dat nodig mocht zijn. Tot hij geen krimp meer geeft. Pas dan kun je door. Als je een situatie tegenkomt met je paard, los hem ter plekke op. Er zit geen klok op je paard. Neem de tijd die nodig is op dat moment, dan kost het de volgende keer minder tijd....

Jij hebt overal je woord op klaar, ik denk dat er ook mensen zijn die het liever op een andere manier oplossen, je verteld nu wat we moeten doen , terwijl we allemaal zelf ons beestje het beste kennen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 18:23

Je MOET alleen ademhalen want anders ga je dood. Verder mag je gerust gewoon door blijven gaan zoals je dat toch nu toe deed, als je er overtuigd van bent dat dit werkt. Ik weet dat ik met mijn advies de nodige mensen op Bokt heb kunnen helpen die wel met hun handen in het haar zaten en open stonden voor een verschillende aanpak. Want deze aanpak werkt. Ook op paarden die je helemaal niet kent.