what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:48

Geef even duidelijker aan wat je op korte termijn gaat/wil doen want ik kan dat niet uit je berichten halen en dat geeft het gevoel dat je alles afwijst.

Tot nu toe hebben we:

Op de wei rijden/longeren: te gevaarlijk
Zand storten: kan voorlopig niet
Buitenrijden: te gevaarlijk
Ergens anders rijden: voorlopig geen vervoer mogenlijk
Paard erbij: uitgesloten
Ergens anders stallen: ?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:50

nadita schreef:
annnepannne schreef:
ja hij heeft zo'n jollybal, en af en toe ga ik weleens in de wei met hem rondjes aan de hand lopen.
dit doet ie wel netjes ( stap als ik loop, draf als ik ren, en gewoon zonder dat ik hem vasthoud blijft hij naast me lopen )

ja, maar ik kan zelf niet rijden met de auto en deze week heb ik ivm school geen tijd om dat te doen en te regelen. ik zal het iniedergeval eens voorstellen aan mijn ouders.
ik ben wel van plan een opknappertrailer te gaan kopen, maar dat doe ik na mn examens want nu heb ik geen tijd er wat aan te doen en mijn opa zou dan helpen en die ligt in het ziekenhuis.

Tja, en zo is er nog veel mee te verzinnen om niet serieus met je paard bezig te zijn.
Sorry hoor, maar waar een wil is is een weg. Als je geen tijd hebt, dan moet je geen paard nemen.

We hebben er echt wel over na gedacht. Het paard was voor mij en mijn zusje, mijn zusje komt haar afspraken niet na en daardoor sta ik er nu alleen voor.
Ik zit in mijn examenjaar en ik heb er nu 1 weekje geen tijd voor en meteen moet ik maar geen paard nemen?
Dus iedereen hier op bokt gaat nooit op vakantie? Want als je op vakantie gaat dan moet je ook maar geen paard nemen?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:53

Sizzle schreef:
Geef even duidelijker aan wat je op korte termijn gaat/wil doen want ik kan dat niet uit je berichten halen en dat geeft het gevoel dat je alles afwijst.

Tot nu toe hebben we:

Op de wei rijden/longeren: te gevaarlijk
Zand storten: kan voorlopig niet
Buitenrijden: te gevaarlijk
Ergens anders rijden: voorlopig geen vervoer mogenlijk
Paard erbij: uitgesloten
Ergens anders stallen: ?

Ik ga hem wel proberen te longeren op de wei, dat heb ik geloof ik ook al ergens hier neergezet.
Om hem ergens anders te stallen zou ik ook vervoer nodig hebben en hier in de buurt (op fiets afstand) is nergens plaats want hier heb ik al naar gekeken anders was de oplossing wel makkelijker geweest.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:01

paard staat alleen zusje komt haar afspraken niet na ouders willen geen oplossing moeders is er bang voor....
verkopen die hap en er een terug kopen als je tijd hebt en je je zooitje op orde hebt ;)

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:06

WhySoWhite schreef:
paard staat alleen zusje komt haar afspraken niet na ouders willen geen oplossing moeders is er bang voor....
verkopen die hap en er een terug kopen als je tijd hebt en je je zooitje op orde hebt ;)

Het gaat hier niet zomaar om een ding, maar om een paard.
Als er alleen nog maar zulke reacties komen laat ik dit topic wel sluiten, dit vind ik ronduit belachelijk.

Daarnaast is mijn paard hartstikke lief met poetsen en alles, hij wil alleen graag naar buiten en als het tijd is om naar binnen te gaan wil hij ook altijd graag mee.
Jullie doen hier alsof ik een gemeen paard heb dat iedereen slaat, bijt en gemeen is, maar hij doet nog geen vlieg kwaad.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:08

@ TS: een weekje: ik meende te lezen in de OP dat je al 4 maanden niet gereden had omdat jullie bak nog steeds niet gerealiseerd is.
Het is de bak die niet klaar is, longeren kan niet omdat het te nat is, paard is niet verkeersmak, je mag niet rijden in de bak van de buren, jullie hebben geen trailer en willen er geen aanschaffen, paard staat alleen en er mag geen maatje bij....

Nou, dat vind ik nogal wat. Niet echt over nagedacht allemaal.

Edit: nee het gaat niet zomaar om een ding, maar om een paard wat beweging, werk en LEIDING nodig heeft. Dingen die jij niet op orde hebt.
Ben het met mijn voorganger eens. Je kan het paard beter verkopen en pas aan een nieuw paard beginnen als je alle dingen op orde hebt, zodat je een paard kunt geven wat het nodig heeft.
Laatst bijgewerkt door nadita op 03-02-13 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:08

Ik heb niet alles gelezen dus ik weet niet of het al eerder genoemd is maar is het geen optie om iemand langs te laten komen, als je gewoon bij instructeurs eens gaat informeren dat je problemen hebt met je paard aan de hand wat je probleem is en hoe de situatie is en of iemand wil langs komen om jouw te helpen.
Er is al veel gezegd maar bel of mail iemand met je probleem en misschien is het dan zo opgelost, zo kun je ook als iemand je nu gaat helpen met de omgangsproblemen kun die je ook helpen met het verkeerssmak maken en kun je straks gaan wandelen om toch wat energie kwijt te geraken.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:12

annnepannne schreef:
WhySoWhite schreef:

Het gaat hier niet zomaar om een ding, maar om een paard.
Als er alleen nog maar zulke reacties komen laat ik dit topic wel sluiten, dit vind ik ronduit belachelijk.

Daarnaast is mijn paard hartstikke lief met poetsen en alles, hij wil alleen graag naar buiten en als het tijd is om naar binnen te gaan wil hij ook altijd graag mee.
Jullie doen hier alsof ik een gemeen paard heb dat iedereen slaat, bijt en gemeen is, maar hij doet nog geen vlieg kwaad.

Dat heb je niemand horen zeggen dat het paard gemeen is, of woorden van die strekking.
Meerderen in het topic hebben aangegeven dat alleen weidegang soms niet genoeg is voor een paard om het mentaal genoeg bezig te houden. Omdat jij al 4 maanden niet hebt gereden is paard brutaal geworden en heeft de leiding overgenomen.
Er zijn genoeg oplossingen aangedragen, maar die wijs je allemaal van de hand.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:17

@nadita: De bak zou van de zomer gemaakt zijn, dit was al helemaal geregeld totdat mijn vader een verlamde voet kreeg en geopereerd moest worden aan zijn hernia, dat duurde lang voordat hij daar van hersteld was, daarna ging het bedrijf van de vriend van mijn pa en zijn broer uit elkaar door ruzie en heeft die vriend van mijn pa zijn bedrijf opnieuw op moeten zetten, toen het eindelijk op orde was liet het weer het niet toe om de bak te maken en nu dus nog steeds niet.
Wij waren ook eigenlijk opzoek naar een verkeersmak paard, maar dit paard voldeed aan al onze eisen, behalve dan dat hij niet verkeersmak was maar wij waren er gek op, en zeg nou zelf jij zou daar een paard toch ook niet om laten staan?
En waar haal jij de bullshit vandaan dat ik geen trailer aan wil schaffen? Ik heb al meerdere keren vermeld dat ik er hard voor aan het sparen ben!
Er was van te voren zeker wel over na gedacht, als die bak gewoon gemaakt was hadden we nu kunnen rijden en was dit probleem er niet. Waar is dan niet over nagedacht? Dat mijn vader geopereerd zou worden en dat het bedrijf uit elkaar ging hadden wij toch niet kunnen voorspellen? Of heb jij soms een glazen bol en kun jij dat wel? Een hoop pech waar ik zelf niks aan kon doen en waardoor iedereen hier op bokt nu belachelijke reacties richting mij gooit.

@Tigra_ aan jou reactie heb ik tenminste iets, bedankt daarvoor! Ik zal er eens naar gaan kijken!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:22

nadita schreef:
Dat heb je niemand horen zeggen dat het paard gemeen is, of woorden van die strekking.
Meerderen in het topic hebben aangegeven dat alleen weidegang soms niet genoeg is voor een paard om het mentaal genoeg bezig te houden. Omdat jij al 4 maanden niet hebt gereden is paard brutaal geworden en heeft de leiding overgenomen.
Er zijn genoeg oplossingen aangedragen, maar die wijs je allemaal van de hand.

Nee dat hoor ik ze niet zeggen, maar de manier waarop gereageerd wordt laat dit mij wel denken.
En ik wijs niet alle oplossingen van de hand, ik zeg alleen dat ik geen mogelijkheid heb er een ander paard bij te zetten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:29

Citaat:
maar toen werd het slechter weer. mijn vader legt de bak zelf aan samen met een vriend van hem die loonwerker is. daar begint het mee, ze zouden het doen als die vriend tijd zou hebben. tijd had hij dus niet. nu heeft hij tijd maar is de plek waar de bak moet komen een groot modderbad en kunnen ze er dus niks doen. kortom: ik heb al 4 maanden niet meer gereden.

Oh, dit schreef je in je OP. Nu heeft je vader een hernia en bedrijf van zijn vriend/compagnon gingen uit elkaar.

Je ouders willen toch geen trailer aanschaffen? Ik vind het allemaal erg ver gezocht allemaal. Maar goed, wie het doet moet het weten....
Open dan geen topic als je bovenstaande dingen niet wilt horen en alles in je eigen straatje praat.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:35

Maar TS, wat wil je dan dat we zeggen? Veel van de genoemde oplossingen wijs je direct van de hand, maar uiteindelijk zal je toch iets moeten doen.
Die problemen die je nu hebt zijn er omdat:
a) je paard alleen staat
b) hij al 4 maanden niks te doen heeft
Ik zeg niet dat je je paard moet wegdoen of dat het jouw schuld is dat die bak er nog niet is.
Maar ik zeg wel dat je dringend iets moet doen aan die 2 puntjes... en er zijn al veel oplossingen geopperd. Begin eens met een lijstje te maken van de mogelijkheden zoals Sizzle doet, en stuk voor stuk bekijken wat er haalbaar is en wat er het beste zou zijn. Je paard geeft duidelijk aan dat hij leiderschap, fysieke en mentale uitdaging mist.

Nog 3 mogelijkheden die ik kan opperen:
- Zodra dat basis grondwerk er goed inzit en hij op het pad van stal naar weide goed meeloopt zonder uit te breken, beginnen met aan de hand verkeersmak te maken, stap voor stap. Paardrijden is meer dan alleen rijden in de bak.
- Vrijheidsdressuur
- Bied een pensionplekje aan als je genoeg plaats hebt.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:39

Ik heb alles gelezen, en ik denk dat de beste oplossing is om je paard (tijdelijk) ergens anders te zetten.
Vervoer regelen moet toch wel te doen zijn, gewoon een trailer huren, misschien kunnen je ouders rijden?
er zijn ook paardentaxi's , dat kan je ook nog bekijken.
Dan gewoon ergens op een manege of pensionstal zetten, en dan 1 waar hij ook in een groep komt.
Ik denk dat het dan, als je ook consequent bent, het gedrag vanzelf wel weer beter wordt.

Voor mij lijkt het gedrag nu op een heel erg gefrustreerd paard. Wij hadden ook zo'n paard op stal, die eigenaresse kwam nooit, en ook al kwam het paard dagelijks buiten, ze was helemaal gek aan het worden van verveling.
Ze begon helemaal te waven in haar stal met haar hoofd.
Als je haar buiten zette rende ze ook zo snel mogelijk weg, en veel mensen vonden haar eng.

Nu rijdt iemand op het paard, en ze is weer helemaal blij geworden. Ze luistert goed, waved niet meer en luistert ook prima als je haar naar buiten zet.
Laatst bijgewerkt door jasz op 03-02-13 16:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:39

nadita schreef:
Citaat:
maar toen werd het slechter weer. mijn vader legt de bak zelf aan samen met een vriend van hem die loonwerker is. daar begint het mee, ze zouden het doen als die vriend tijd zou hebben. tijd had hij dus niet. nu heeft hij tijd maar is de plek waar de bak moet komen een groot modderbad en kunnen ze er dus niks doen. kortom: ik heb al 4 maanden niet meer gereden.

Oh, dit schreef je in je OP. Nu heeft je vader een hernia en bedrijf van zijn vriend/compagnon gingen uit elkaar.

Je ouders willen toch geen trailer aanschaffen? Ik vind het allemaal erg ver gezocht allemaal. Maar goed, wie het doet moet het weten....
Open dan geen topic als je bovenstaande dingen niet wilt horen en alles in je eigen straatje praat.

Die vriend had geen tijd doordat het bedrijf uit elkaar ging en hij zijn eigen nieuwe bedrijf opnieuw op moest zetten. Ze zouden dit samen in overleg doen (mijn vader zou meedenken en die vriend van mijn vader zou het uitvoeren omdat papa met zijn hernia zit, dit noem ik ook samen werken). Dus het klopt wel hoor samen met mij OP alleen daar heb ik het niet zo beschreven omdat het al zo'n lang verhaal was en ik dacht dat dit er niet echt toe deed, maar sommige hier nemen geen genoegen met 'geen tijd' en moeten dus de reden weten.

En ik praat niet alles in mijn eigen straatje, ik zoek gewoon een oplossing en als het niet volgens jou zin gaat hoef je niet meteen te zeggen dat ik alles in mijn eigen straatje praat.
Als iets niet kan dan kan het gewoon niet en ik kan daar ook niks aan doen, ik ben pas 17 en woon bij mijn ouders, wat heb ik te zeggen? inderdaad niks. Ik kan alleen maar dingen doen die thuis kunnen gebeuren, ik kan mijn paard niet verplaatsen. Of kon jij dat wel als 17 jarige?

En nee, mijn ouders willen geen trailer aanschaffen, ik mocht kiezen: of ik kreeg thuis een bak, of ik kreeg een trailer en moest zelf de huur van de bak gaan betalen.
Dat het nu langer duurt tot de bak er is kan ik niks aan doen en mijn ouders ook niet, zoiets zie je van te voren niet aan komen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:41

Paard heeft zich de eerste maanden keurig gedragen... maar jullie hebben niet kunnen bieden wat hij nodig heeft.. sociale contacten, genoeg beweging en consequent leiderschap... dus nu is je paard zelf aan het bedenken wat de grenzen zijn.
Ik zou hem naar een pensionstal/beleerstal doen... ergens waar iemand met verstand van paarden hem dagelijks in handen heeft. Dan bij diegene in de leer gaan... en vervolgens na een paar maanden weer mee naar huis (als je wel in zijn behoefte kan voorzien... anders heeft WhySoWhite gewoon een punt... en is het meest paardvriendelijk om hem weg te doen)

Hoe ging het trouwens met buiten zetten?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:45

Nermal schreef:
Maar TS, wat wil je dan dat we zeggen? Veel van de genoemde oplossingen wijs je direct van de hand, maar uiteindelijk zal je toch iets moeten doen.
a) je paard alleen staat
Ik zeg niet dat je je paard moet wegdoen of dat het jouw schuld is dat die bak er nog niet is.
Maar ik zeg wel dat je dringend iets moet doen aan die 2 puntjes... en er zijn al veel oplossingen geopperd. Begin eens met een lijstje te maken van de mogelijkheden zoals Sizzle doet, en stuk voor stuk bekijken wat er haalbaar is en wat er het beste zou zijn. Je paard geeft duidelijk aan dat hij leiderschap, fysieke en mentale uitdaging mist.

- Zodra dat basis grondwerk er goed inzit en hij op het pad van stal naar weide goed meeloopt zonder uit te breken, beginnen met aan de hand verkeersmak te maken, stap voor stap. Paardrijden is meer dan alleen rijden in de bak.
- Vrijheidsdressuur

Vrijheidsdressuur zat ik inderdaad zelf al aan te denken, grondwerk zal ik ook eens naar kijken.
Maar ik wist niet dat dat ook hierbij kon helpen.
Zoals ik al eerder gezegd heb is er geen plaats op een pensionsstal in de buurt, ik heb geen auto en het openbaar vervoer is hier belabberd. Dus dat kan (momenteel) helaas niet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:48

Toen ik 17 was stond mijn paard op de manege. Kon altijd rijden, en peerd kwam er elke dag uit.
Maar das heel andere situatie.

Jij kan je paard ook zolang op een stal zetten, zodat je wel kunt rijden en je band met het paard weer verbetert en hij weer naar je gaat luisteren.
Er is vast wel een stal in de buurt die een plekje heeft.
Is ook al meerdere malen geopperd, maar volgens jou is nergens plek.

Op alles wat wordt aangedragen reageert jij met nee, negatief of afwijzend. imo niet iemand die het beste wil voor haar paard.
Wederom: waar een wil is, is een weg!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:49

Evelijn schreef:
Paard heeft zich de eerste maanden keurig gedragen... maar jullie hebben niet kunnen bieden wat hij nodig heeft.. sociale contacten, genoeg beweging en consequent leiderschap... dus nu is je paard zelf aan het bedenken wat de grenzen zijn.
Ik zou hem naar een pensionstal/beleerstal doen... ergens waar iemand met verstand van paarden hem dagelijks in handen heeft. Dan bij diegene in de leer gaan... en vervolgens na een paar maanden weer mee naar huis (als je wel in zijn behoefte kan voorzien... anders heeft WhySoWhite gewoon een punt... en is het meest paardvriendelijk om hem weg te doen)

Hoe ging het trouwens met buiten zetten?

In het begin heeft hij contact gehad met de buurpaarden (de wei ernaast staan die), nu is er dan nog eentje over dus heeft ie nog contact met 1 paard dus hij heeft wel sociale contacten.
Hier in de buurt is geen plaats op pensionsstallen waar ik op de fiets of met ov naar toe zou kunnen, dus dat kan helaas niet.
Er is wel iemand die mij gaat helpen die ook paarden beleerd enz. als het weer beter weer wordt om te beginnen met rijden/longeren of als de bak eindelijk klaar is.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:50

nadita schreef:
Toen ik 17 was stond mijn paard op de manege. Kon altijd rijden, en peerd kwam er elke dag uit.
Maar das heel andere situatie.

Jij kan je paard ook zolang op een stal zetten, zodat je wel kunt rijden en je band met het paard weer verbetert en hij weer naar je gaat luisteren.
Er is vast wel een stal in de buurt die een plekje heeft.
Is ook al meerdere malen geopperd, maar volgens jou is nergens plek.

Op alles wat wordt aangedragen reageert jij met nee, negatief of afwijzend. imo niet iemand die het beste wil voor haar paard.
Wederom: waar een wil is, is een weg!

Ik heb er ook al naar gezocht, maar er is geen plek.
Er zijn hier ook maar 2 pensionsstallen in de buurt waar ik op de fiets naar toe zou kunnen. En bij beide is er geen plek.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:52

Tja, dan zul je moeten roeien met de riemen die je hebt.
Mss kleine stukjes in de buurt proberen te stappen, wat in het land doen. En hopen dat het snel beter weer wordt, zodat de bak aangelegd kan worden.

Annenas

Re: what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:53

Ja, dat hoop ik ook.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:54

Goed nieuws.
Aan het eind van de week gaat het vriezen dus dan gaan ze beginnen aan de bak. *\o/*

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:10

annnepannne schreef:
Nermal schreef:
a) je paard alleen staat

- Vrijheidsdressuur

Vrijheidsdressuur zat ik inderdaad zelf al aan te denken, grondwerk zal ik ook eens naar kijken.
Maar ik wist niet dat dat ook hierbij kon helpen.
Zoals ik al eerder gezegd heb is er geen plaats op een pensionsstal in de buurt, ik heb geen auto en het openbaar vervoer is hier belabberd. Dus dat kan (momenteel) helaas niet.

Grondwerk zal zeker helpen om je paard beter te kunnen leiden en ervoor zorgen dat hij niet meer losbreekt. Zie mijn eerste post om dit wat te beginnen oefenen.
Vrijheidsdressuur is om hem mentaal bezig te houden zeker goed op dit moment. Daar heb je ook geen bak voor nodig. Gewoon op zoek gaan naar alternatieve methodes om hem bezig te houden zolang je geen bak hebt.

En over het laatste puntje: ik bedoel niet je paard op een pensionstal zetten, maar zelf een plaatsje aanbieden op je eigen weide (als je daar plek voor hebt). Maak een advertentie, vraag een kleine bijdrage voor voer en gebruik weide en wie weet heb je straks een paard of wat shetjes van iemand anders als gezelschap voor je paard. Binnenkort kan je ook een bak aanbieden, dus daar moet wel interesse voor zijn.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 17:15

Sociaal contact over een draadje is GEEN contact... als je ziet hoeveel de ruinen van mij en m'n zusje met elkaar klooien en spelen... dan is een draadje tussen twee paarden in niet een vorm van samen buiten staan.

Maar ben benieuwd of hij nu wel buiten komt? Of durft niemand hem meer uit de stal te halen?

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 17:17

In de toekomst zal dit wel kunnen, nu staat mijn paard in een stal naast een andere stal die bedoeld is voor koeien als ze gaan kalven, die ruimte hebben we nu dus nog nodig.
We zijn bezig met vergunning voor het bouwen van een nieuwe stal waar dan de koeien die moeten kalveren heen gaan. Tegen die tijd komt er plaats vrij en kan het met wat aanpassingen ook gaan functioneren als paardenstal. We hebben nog wel 3 kleinere stallen waar misschien een shet in zou kunnen staan maar daar staan nu de kalfjes nog in (die worden als de verbouwing voorbij is ook naar de nieuwe stal verplaatst).
Het is de bedoeling dat de nieuwe stal er in een half jaar/ jaar staat. Dus tegen die tijd zullen we er wel aan gaan denken om pensionsstalling aan te gaan bieden. :)