Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
nadita schreef:annnepannne schreef:ja hij heeft zo'n jollybal, en af en toe ga ik weleens in de wei met hem rondjes aan de hand lopen.
dit doet ie wel netjes ( stap als ik loop, draf als ik ren, en gewoon zonder dat ik hem vasthoud blijft hij naast me lopen )
ja, maar ik kan zelf niet rijden met de auto en deze week heb ik ivm school geen tijd om dat te doen en te regelen. ik zal het iniedergeval eens voorstellen aan mijn ouders.
ik ben wel van plan een opknappertrailer te gaan kopen, maar dat doe ik na mn examens want nu heb ik geen tijd er wat aan te doen en mijn opa zou dan helpen en die ligt in het ziekenhuis.
Tja, en zo is er nog veel mee te verzinnen om niet serieus met je paard bezig te zijn.
Sorry hoor, maar waar een wil is is een weg. Als je geen tijd hebt, dan moet je geen paard nemen.
Sizzle schreef:Geef even duidelijker aan wat je op korte termijn gaat/wil doen want ik kan dat niet uit je berichten halen en dat geeft het gevoel dat je alles afwijst.
Tot nu toe hebben we:
Op de wei rijden/longeren: te gevaarlijk
Zand storten: kan voorlopig niet
Buitenrijden: te gevaarlijk
Ergens anders rijden: voorlopig geen vervoer mogenlijk
Paard erbij: uitgesloten
Ergens anders stallen: ?
WhySoWhite schreef:paard staat alleen zusje komt haar afspraken niet na ouders willen geen oplossing moeders is er bang voor....
verkopen die hap en er een terug kopen als je tijd hebt en je je zooitje op orde hebt
annnepannne schreef:WhySoWhite schreef:paard staat alleen zusje komt haar afspraken niet na ouders willen geen oplossing moeders is er bang voor....
verkopen die hap en er een terug kopen als je tijd hebt en je je zooitje op orde hebt
Het gaat hier niet zomaar om een ding, maar om een paard.
Als er alleen nog maar zulke reacties komen laat ik dit topic wel sluiten, dit vind ik ronduit belachelijk.
Daarnaast is mijn paard hartstikke lief met poetsen en alles, hij wil alleen graag naar buiten en als het tijd is om naar binnen te gaan wil hij ook altijd graag mee.
Jullie doen hier alsof ik een gemeen paard heb dat iedereen slaat, bijt en gemeen is, maar hij doet nog geen vlieg kwaad.
nadita schreef:Dat heb je niemand horen zeggen dat het paard gemeen is, of woorden van die strekking.
Meerderen in het topic hebben aangegeven dat alleen weidegang soms niet genoeg is voor een paard om het mentaal genoeg bezig te houden. Omdat jij al 4 maanden niet hebt gereden is paard brutaal geworden en heeft de leiding overgenomen.
Er zijn genoeg oplossingen aangedragen, maar die wijs je allemaal van de hand.
Citaat:maar toen werd het slechter weer. mijn vader legt de bak zelf aan samen met een vriend van hem die loonwerker is. daar begint het mee, ze zouden het doen als die vriend tijd zou hebben. tijd had hij dus niet. nu heeft hij tijd maar is de plek waar de bak moet komen een groot modderbad en kunnen ze er dus niks doen. kortom: ik heb al 4 maanden niet meer gereden.
nadita schreef:Citaat:maar toen werd het slechter weer. mijn vader legt de bak zelf aan samen met een vriend van hem die loonwerker is. daar begint het mee, ze zouden het doen als die vriend tijd zou hebben. tijd had hij dus niet. nu heeft hij tijd maar is de plek waar de bak moet komen een groot modderbad en kunnen ze er dus niks doen. kortom: ik heb al 4 maanden niet meer gereden.
Oh, dit schreef je in je OP. Nu heeft je vader een hernia en bedrijf van zijn vriend/compagnon gingen uit elkaar.
Je ouders willen toch geen trailer aanschaffen? Ik vind het allemaal erg ver gezocht allemaal. Maar goed, wie het doet moet het weten....
Open dan geen topic als je bovenstaande dingen niet wilt horen en alles in je eigen straatje praat.
Nermal schreef:Maar TS, wat wil je dan dat we zeggen? Veel van de genoemde oplossingen wijs je direct van de hand, maar uiteindelijk zal je toch iets moeten doen.
Die problemen die je nu hebt zijn er omdat:
a) je paard alleen staat
b) hij al 4 maanden niks te doen heeft
Ik zeg niet dat je je paard moet wegdoen of dat het jouw schuld is dat die bak er nog niet is.
Maar ik zeg wel dat je dringend iets moet doen aan die 2 puntjes... en er zijn al veel oplossingen geopperd. Begin eens met een lijstje te maken van de mogelijkheden zoals Sizzle doet, en stuk voor stuk bekijken wat er haalbaar is en wat er het beste zou zijn. Je paard geeft duidelijk aan dat hij leiderschap, fysieke en mentale uitdaging mist.
Nog 3 mogelijkheden die ik kan opperen:
- Zodra dat basis grondwerk er goed inzit en hij op het pad van stal naar weide goed meeloopt zonder uit te breken, beginnen met aan de hand verkeersmak te maken, stap voor stap. Paardrijden is meer dan alleen rijden in de bak.
- Vrijheidsdressuur
- Bied een pensionplekje aan als je genoeg plaats hebt.
Evelijn schreef:Paard heeft zich de eerste maanden keurig gedragen... maar jullie hebben niet kunnen bieden wat hij nodig heeft.. sociale contacten, genoeg beweging en consequent leiderschap... dus nu is je paard zelf aan het bedenken wat de grenzen zijn.
Ik zou hem naar een pensionstal/beleerstal doen... ergens waar iemand met verstand van paarden hem dagelijks in handen heeft. Dan bij diegene in de leer gaan... en vervolgens na een paar maanden weer mee naar huis (als je wel in zijn behoefte kan voorzien... anders heeft WhySoWhite gewoon een punt... en is het meest paardvriendelijk om hem weg te doen)
Hoe ging het trouwens met buiten zetten?
nadita schreef:Toen ik 17 was stond mijn paard op de manege. Kon altijd rijden, en peerd kwam er elke dag uit.
Maar das heel andere situatie.
Jij kan je paard ook zolang op een stal zetten, zodat je wel kunt rijden en je band met het paard weer verbetert en hij weer naar je gaat luisteren.
Er is vast wel een stal in de buurt die een plekje heeft.
Is ook al meerdere malen geopperd, maar volgens jou is nergens plek.
Op alles wat wordt aangedragen reageert jij met nee, negatief of afwijzend. imo niet iemand die het beste wil voor haar paard.
Wederom: waar een wil is, is een weg!
annnepannne schreef:Nermal schreef:Maar TS, wat wil je dan dat we zeggen? Veel van de genoemde oplossingen wijs je direct van de hand, maar uiteindelijk zal je toch iets moeten doen.
Die problemen die je nu hebt zijn er omdat:
a) je paard alleen staat
b) hij al 4 maanden niks te doen heeft
Ik zeg niet dat je je paard moet wegdoen of dat het jouw schuld is dat die bak er nog niet is.
Maar ik zeg wel dat je dringend iets moet doen aan die 2 puntjes... en er zijn al veel oplossingen geopperd. Begin eens met een lijstje te maken van de mogelijkheden zoals Sizzle doet, en stuk voor stuk bekijken wat er haalbaar is en wat er het beste zou zijn. Je paard geeft duidelijk aan dat hij leiderschap, fysieke en mentale uitdaging mist.
Nog 3 mogelijkheden die ik kan opperen:
- Zodra dat basis grondwerk er goed inzit en hij op het pad van stal naar weide goed meeloopt zonder uit te breken, beginnen met aan de hand verkeersmak te maken, stap voor stap. Paardrijden is meer dan alleen rijden in de bak.
- Vrijheidsdressuur
- Bied een pensionplekje aan als je genoeg plaats hebt.
Vrijheidsdressuur zat ik inderdaad zelf al aan te denken, grondwerk zal ik ook eens naar kijken.
Maar ik wist niet dat dat ook hierbij kon helpen.
Zoals ik al eerder gezegd heb is er geen plaats op een pensionsstal in de buurt, ik heb geen auto en het openbaar vervoer is hier belabberd. Dus dat kan (momenteel) helaas niet.