Paard wordt met de dag gevaarlijker...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:25

Authentic schreef:
Dees schreef:
Nu zal geen paard zonder aanleiding gaan uithalen. Net zo min als dat een mens die mag doen naar paarden.
Maar als je door een paard gezien wilt worden als leider, dan zul je af en toe ook even moeten doorpakken 'als paard'. En bij gebrek aan hoeven is een zweep een prima alternatief hoor. En als Roosje zich niet gedragen kan aan het halstertouw in de buurt van grassprieten, heeft TS gewoon iets nodig waarmee ze op dat moment wél de sterkste is (dus een bitje).

Harde aanpak hoort in mijn ogen op de tweede plek. Op de eerste plek moet de huisvesting in orde zijn en het paard moet haar ei kwijt kunnen. Je kan een jong paard dat nauwelijks naar buiten kan niet kwalijk nemen dat het gefrustreerd wordt en daardoor 'gevaarlijk'.

ik ben het met je eens dat de huisvesting in orde moet zijn.
maar op het moment dat een paard je gaat trappen mag hij dat toch echt weten, de reden dat hij trapt maakt niet uit.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:26

Deel is een keer een flinke mep uit met een zweep!
Vandaag zelf nog gedaan, had flink rodeo maar daarnaar was het een kei braaf paardje :)

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:27

In mijn ogen is niet zo zeer een hard aanpak nodig maar wel een duidelijke aanpak een die altijd het zelfde is

Equardor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:34

kuil is voor jouw paard waarschijnlijk veel te rijk voer en daarbij krijgen sobere rassen die kuilvoer krijgen vaak problemen met hun maag en dat laten ze zien door te stijgeren. omdat het voer te zuur is voor paarden kunnen ze daarbij verzuren in de spieren. bokken als uitting van pijn zijn dus niet raar,
Verder sluit ik mij aan bij de anderen die aangeven dat je een duidelijke, rustige en consequente leider voor je paard mag worden.
succes

shoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:41

Citaat:
roosje is niet stout. roosje krijgt niet teveel eten. roosje is niet buitengewoon energiek. roosje is niet gemeen. roosje krijgt miss wel te weinig tijd om vrij te bewegen, maar dat is niet de reden van roosje haar gedrag. roosje maakt simpelweg misbruik van de situatie! roosje heeft in de gaten dat haar bazinnetje niet buitengewoon veel kennis en ervaring heeft, en speelt hier lekker op in. helemaal niet gek toch? ik zou serieus les nemen, voornamelijk in grondwerk. dan leer hoe je eigen houding overkomt bij je paard. wat ik zeker niet meer zou doen is roosje opjagen in de bak terwijl ze los is en met deken?? hier word ze niet vriendelijker van tegen jou. serieus gaan oefenen dus, en niet zomaar wat laten rennen.]

Helemaal mee eens! Eindelijk iemand die het heeft over de houding van de eigenaar en hoe dit overkomt op een paard! Wanneer je niet bewust bent van je eigen lichaam en een onzekere houding aanneemt door met bv niet rechtop te staan, kromme schouders, etc. Hoe kun je dan verwachten dat een paard op jou vertrouwt en met je mee werkt?
Een paard opjagen wanneer je niet bewust bent van jezelf, kan gevaarlijk zijn.

Veel succes met je paard, met goede begeleiding zullen jullie elkaar met de tijd, vast wel vinden!

Maflinger_S

Re: Paard wordt met de dag gevaarlijker...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 14:50

Roosje is een puberende leukerd die de leiding overneemt omdat ze het niet snapt. Voeg daarbij dat ze de laatste tijd waarschijnlijk te weinig beweging heeft gehad en teveel voer en huppa, daar gaat ze.

Als je haar echt de leukste vind en in jullie samenwerking wil investeren zoek dan begeleiding van iemand die je wat basis dingen kan aanleren met betrekking tot omgang met een paard.

Alle begin is moeilijk en goede begeleiding daarbij is essentieel zodat het leuk en veilig is voor jullie beiden.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 15:04

Waarschijnlijk is TS inmiddels wel iets minder zeker geworden in de omgang met haar paard.
Dat heeft je paard ook zeker weten wel door.
Ik ben het met iedereen eens die zegt dat het belangrijk is begeleiding te zoeken. Een paard van 5 kan je behoorlijk uittesten.
Even over zweep gebruik, je kan een zweep meenemen om jezelf iets krachtiger te voelen, dan hoef je hem nog niet eens te gebruiken, paard voelt aan je energie namelijk wel dat jij je sterker voelt op dat moment.
Veel zit in je eigen energie. Dan gebruik je de zweep nog niet eens.
Er is al een opmerking gemaakt over het niet heel lang buiten staan, dit hoeft zich niet meteen te uiten in onhandelbaarheid. Ik zet ook wel eens wat paarden buiten die energie over hebben, deze moeten soms al gecorrigeerd worden voor ik de box uberhaupt met ze uit ben.
Ik zeg wanneer we gaan lopen of die deur nou open is of niet. Wat ik me hierbij afvraag is eigenlijk vooral, staat ze alleen buiten of met anderen. Samen buiten levert vaak toch op dat ze meer bewegen, maar ook het sociale gedrag is heel belangrijk. Zonder sociaal gedrag kunnen paarden namelijk echt heel vervelend worden.
Ik ben wel eens voor mijn gevoel honderd keer opnieuw een bak ingelopen met een paard omdat dit paard meende eerder dan mij naar binnen te kunnen en dan meteen er vandoor te mogen rennen.
Steeds maar opnieuw tot ik als eerste de bak in kon en haar om kon draaien naar de bakrand en ze fatsoenlijk wachtte tot ik het touw losmaakte van haar halster.
Soms moet je echt oneindig geduld hebben... Ik vind het super dat de TS met dit probleem naar buiten durft te komen, ze is bereid eraan te werken.

Veel succes TS, met de juiste begeleiding komt dit helemaal weer goed.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:27

Maar natuurlijk komt dit weer goed!
Verwarring in dit topic is dat sommige mensen zeggen wat TS had moeten doen om de situatie zoals die nu is te voorkomen.. maar omdat het is zoals het is moet er nu wel opgetreden worden.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:34

Kendra schreef:
Maar natuurlijk komt dit weer goed!
Verwarring in dit topic is dat sommige mensen zeggen wat TS had moeten doen om de situatie zoals die nu is te voorkomen.. maar omdat het is zoals het is moet er nu wel opgetreden worden.

Ja zeker moet er op getreden worden, maar daar heeft ts denk ik toch hulp bij nodig, ze is zelf nog niet kundig genoeg om ook de kleine dingen te zien waar het bij mis ging en waarmee ze eerder kan ingrijpen als het wel weer langzaam die kant op gaat.
Alleen even op plek "meppen" om te laten zien wie baas is red ze het niet mee.

Waarschijnlijk bedoel je het niet zo maar zo lees ik aldoor jouw berichten en nee ben zeker niet tegen een tik of van mij part een trap onder hun reet ( die hebben mijn kleine monsters ook wel eens gehad, een trap van een paard komt harder aan) maar dan wel als het echt nodig is want je kunt ze ook op een andere manier op plek zetten en niet alleen maar met een klap. En ik denk dat ts daar in het verschil moet leren, een paard doet al heel veel kleine dingen van te voren voordat het zo ver is als dit.

Yellona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 17:49

TS: Eerst en vooral raad ik je aan grondwerklessen te volgen en hulp aan een ervaren ruiter vragen
En haar kuil zou ik veranderen naar gewoon hooi.

Met een zweep los je dit probleem niet op hoor zoals sommige hier zeggen. Zo kan het zijn dat je paard nog meer gaat wantrouwen en de baas gaat spelen

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 18:40

hallo iedereen..!
Ik zie dat ik al veel reacties waarbij ook antwoorden heb zitten!
Ik ga idd over van de kuil naar hooi, en vraag aan de stal eigenaar voortaan een kwart kilo te geven per keer dit is dus 2x

verder heb ik ook gelezen over het buiten staan.. roos staat 3 uur perdag buiten met 3 andere paarden..
ze komt uit friesland daar heeft ze 24/7 buiten gestaan..
Verder heeft roos ook behoorlijk wat mok.. we hebben ook net een antibiotica kuur achter de rug..
verder weet ikzelf donders goed tot het probleem bij mij ligt! :j

roos lest 2x in de week.. de ene x met mij en de andere keer met me bijrijdster..
verder longeer ik haar 2 x in de week. en heeft ze 3 dagen vrij.

roos weet ook wanneer ze stil moet staan... dat is als ik stil sta en dan een goede halve meter achter me..
dit doet ze ook altijd.. behalve als het koppie zegt nee dat doe ik lekker niet..
als ik naar achteren loop.. loopt zei ook naar achteren zonder haar aan te raken..
vroeger denderde ze door me heen als ik de stal open deed..
dit probleem is toen al opgelost door er keihard een kruiwagen er in te rijden *die kwam dan ook tege haar aan.. *ze heeft het nooit meer gedaan.. behalve 1 maand geleden omdat de Stal eigenaar het water aftapte wat ze eng vond...*

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:55

is roos ook zo lastig met je bijrijder, of alleen bij jou?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 18:56

Allebij..:(
Ze hadden afgelopen zondag met les geoefend met galop..
dat werdt zegmaar een typisch rodeo ritje..

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:02

Een rodeo in plaats van galop kan natuurlijk veel oorzaken hebben zoals bijvoorbeeld een teveel aan energie van het paard, een toch niet fijn passend zadel, een onbalans of onbegrip bij het paard. Elk van die oorzaken vereist een andere aanpak. Kan jullie instructrice hier wel adequaat op inspelen?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:21

Is het niks fysieks?
Pijn in de rug (door bij voorbeeld een slecht passend zadel) kan een hoop ellende veroorzaken.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:21

Meid, ik weet dat je het beste met je paard voorhebt, maar je krijgt zo een ongelukkig paard!

De boxen op stal Wassenaar zijn lang niet groot genoeg voor een tinker. En ja, ik weet dat er ook KWPN'ers van 1.70 staan, maar dat zal niks goed praten! Zoek alsjeblieft een andere stal! 3 uur per dag buiten is heel weinig, dat is 21 uur per dag in een hokje van nog geen 3x3! Dat wil je toch zeker zo'n jonkie niet aan doen?
De kwaliteit voer is echt baggerslecht. Het kuilgras is koeienkuil, de paarden eten hetzelfde als de koeien en de schapen. De weilanden worden overbemest, dus als je paard 's zomers weer op de wei gaat loopt ze risico koliek te krijgen van de mest. Mijn oude bijrijdpaard heeft ook met zware koliek gestaan op Wassenaar (op dezelfde dag nog een paard met zware koliek, toeval?!). Van de dierenarts moest hij de goede kwaliteit hooi krijgen, wat er dus niet was... Hierna is hij ook snel van Wassenaar gehaald.
Mijn ervaringen met stal Wassenaar zijn uit eerste hand. Ik heb er zelf een aantal jaren paarden bijgereden. Ik heb aardig wat paarden ongelukkig zien worden. Ik heb nog 3 paarden aangeboden gekregen om bij te rijden op die stal, maar ik wil dat niet. Ik wil niet dat een paard ongelukkig is zodat ik en eigenaar er lekker mee kunnen rijden.

Edit: paard kan ook fysiek last krijgen van zoveel op stal staan...
Ik wil echt niet onaardig overkomen, maar doe het beste voor je paard en zoek een stal waar ze lekker een groot deel van de dag (of nog beter dag en nacht) kan buiten staan, samen met vriendjes. Paarden voeden ook elkaar op hè, vergeet dat niet! Paard vrolijk, jij vrolijk, toch?

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:02

er is hier geen 1 stalling die swinters ook buiten laat..

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:07

Misschien particulier bij iemand, vind 3 uur ook echt te weinig. Is het zelfde dat jij maar drie uit de wc mag en rest van de tijd in een wc zit.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:08

Wel. Die waar ik sta bijvoorbeeld (die is nu wel vol). Manege Smit komen ze ook overdag in de paddock, al is dat nog niet ideaal omdat de paddocks niet heel groot zijn, maar beter dan niets! Je kan beter even een advertentie zetten op marktplaats en briefje ophangen in de Hano bijvoorbeeld en bij Pas de Deux. Zeker weten dat er wel een stal voor jullie is! Je hebt denk ik het meeste kans bij een particulier. Ze zijn er wel, alleen goed zoeken!

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:08

Goed zoeken, en vaak vind je deze stallingen ook niet bij pensionstallen maar bij particulieren of boeren die stallen/wei verhuren.
Mijn paard staat ook particulier, heb wel minder faciliteiten, maar betaal dan ook maar een klein bedrag per maand.
Het belangrijkste vind ik dat mijn paard het naar zijn zin heeft, de rest volgt wel.

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:16

Okee maar ik moet wel zeggen tot ik echt een gezelligsheid mens ben..
en het erg leuk vind op mij stal.. de sfeer is dan ook heel goed..
Mijn paard staat 8 maanden 24/7 buiten en die andere 4 maanden 3 uur in de paddock + wat we zelf met haar doen.. zoals ik vanmorge uurtje gewandelt..

en bij particulieren is er nauwlijks iemand..

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:17

@stabledoor, jij weet duidelijk niet wat koeienkuil is want wat op wassenaar word gevoerd is gewoon voordroog, ik heb ook bij een koeienboer gestaan en daar werd echt koeienkuil gevoerd en geloof me dat is veel natter (en zuurder).
de weilanden worden daar bemest met het paardenmest en ze hebben 52 hectare land op ong 100 paarden dus overbemest valt ook wel weer mee, het land is wel erg rijk dat ben ik met je eens dat is ook de rede dat ik daar weg ben gegaan.
en ik weet niet op welk deel TS staat maar op de basisstal heb je maar 2 maanden per jaar dat je paard niet op de wei ma, op de luxe stal zijn dat er 4.
de boxen zijn gemiddeld 3x3, je hebt daar kleinere en grotere boxen.
ik heb een idee dat jij daar op een niet al te leuke manier bent weg gegaan aangezien jij de stal aardig aan het zwart maken bent.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:23

Ik weet prima wat koeienkuil is. Het is zuur en zeiknat, dat werd daar gevoerd in de tijd dat ik daar reed. Basisstal ben ik nooit geweest, sorry overheen gelezen dat je daar stond. Kan best dat de boxen daar 3x3 zijn hoor, maar op de luxe stal niet.
Ik ben er uit mezelf weggegaan, heb geen ruzie gehad. Was gewoon niet mijn manier van met paarden omgaan :)

Juulxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-13 20:25

ik sta bij de luxe.. :) mijn stal is 3x3 dat is prima voor een tinker van 1,55 :)
het kuil is prima het hooi is prima..

Maar niet om het een of ander...
Ik heb dit topic aangemaakt om tips en hulp te krijgen..
Niet om mijn stal in bescherming te nemen.. danku! :j

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 20:29

Ik probeer ook niet de stal aan te vallen, al komt het inderdaad wel zo over als ik mijn berichten teruglees, maar ik denk dat een groot deel van de gedragsproblemen door het voedings- en bewegingspatroon (en dus de stalling) komen. Zo veel op stal, en dus zo weinig contact met vriendjes is gewoon heel slecht voor je paard!