Paard gooit met zijn hoofd, steigert en rent dan weg.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Roweentje89

Re: Paard gooit met zijn hoofd, steigert en rent dan weg.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:13

Ooit wil ik hem zeker fatsoenlijk naast me hebben lopen, maar als hij het ineens op een rennen zet is hij al naast/voor me en hou ik hem zeker niet meer.

unicorn_kiss: Zoals je zegt een meisje zoals ts voel ik me een beetje een 12 jarig iemand. Ik ben ervan overtuigd dat als ik door middel van zo een hefboomwerking met de longeerlijn hem echt wel pijn kan doen. Dit gewoon omdat de werking van een hefboom ook niet echt veel te maken heeft met je eigen kracht maar met overmacht die je dan hebt, en dan komt dat veel krachtiger over dan dat ik gewoon aan een halstertouw een ruk zou geven.

Vaxie: Wij begrijpen elkaar, zoals jij het omschrijft is het echt precies eigenlijk!
Ik kan vanaf nu weer lekker veel met hem aan de slag gaan en het is inderdaad belangrijk dat ik gewoon veilig met hem ergens kan lopen.

Sammyoo

Re: Paard gooit met zijn hoofd, steigert en rent dan weg.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 13:34

Lijkt op een 'trucje' wat een van onze paarden ook heeft aangeleerd :\

Als je met hem aan het halstertouw loopt, beweegt hij eerst zijn hoofd richting de begeleider waardoor het touw losser is. Vervolgens zwaait hij zijn hoofd de andere kant op, en zijn lichaam erachteraan. Nou, laat hem dan maar los, want dan kan je hem echt niet meer houden. En als hij helemaal de bokkepruik opheeft, krijg je nog een trap na. En dan loopt meneer dus los }:0
O ja, met longeren kan hij dat kunstje ook :+

Wat helpt is om hem op de momenten dat we verwachten dat hij zich wel eens los zou kunnen trekken (na 7 jaar kennen we hem wel een beetje) aan zijn halster vast te houden. En met longeren zetten we altijd de bak af.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 16:37

unicorn_kiss schreef:
Jibbel schreef:
Dat begrijp ik LoveUggs, ik geef alleen als voorbeeld dat mijn paard met dubbele longe al heel snel met zijn kin op de borst gaat als ik wat sterker zou moet inwerken met 1 van de 2. Laat staan als je er maar 1 lijn aan hebt zitten. Ieder zijn ding hoor, maar zoals ik al eerder aangaf in dit topic, mijn Fries deed het ook en hier is het toch echt op een andere manier opgelost.

Dat heeft weinig te maken met anatomie, meer met het feit dat paard pijn wil ontwijken van het bit ;)

Uiteraard komt er op deze manier geen druk op de nekwervels..en dat heeft uiteraard ook niets met de anatomie te maken.. :roll:
Maar goed, dat is een andere discussie die ik hier niet verder ga voeren.

Ik denk dat TS meer heeft aan fijne adviezen waar ze iets mee kan.

Yaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 17:13

Je moet vooral hem in de gaten houden en eigenlijk zorg dat je hem voor bent, zodra hij ook maar 1 klein seintje geeft trek je even aan het touw en zeg je 'denk er om' o.i.d. En misschien moet ie gewoon weer meer aandacht?

Daarnaast deed mijn paard het ook toen ie nog 2,5 jaar was en hengst. Niet wegrennen maar wel steigeren en hoog ook. Ik had meestal gewoon een halster heb toen een hele poos het halstertouw over de neus gedaan, zodat als ik het aan het touw trok hij druk op zijn neus voelde, dit hielp echt. Daarnaast had ik toch ook een zweep bij mij niet om hem helemaal verrot te slaan maar wel een corrigerende tik te geven. Het was een paard van 1,73 die recht omhoog ging. Ik geef ze liever een corrigerende tik als dat het gevaarlijk wordt. Zorg gewoon niet dat hij te vaak zijn zin krijgt, want dan gaat het steeds verder.

Succes ermee het kan heel lastig zijn zulke dingen!