hoofdstel niet omkrijgen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: hoofdstel niet omkrijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:54

gewoon online te verkrijgen :P waar weet ik even niet :P google is your best friend :d

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:58

Ik zou om te beginnen je dierenarts vragen om te kijken naar zijn gebit en mond, maar ook naar het gebied achter zijn oren. Wie weet zit daar wel een ontstoken pees of artrose.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:58

bij mijn verzorgpony kwam er een nieuwe pony die wou ook geen bit in en als je hem in had begon ze heel hard te schudden en bleef met haar hoofd heen en weer gaan
toen bleek dus dat ze een wolfskies had en die is er nu uit en doet al minder met haar hoofd alleen het bid doet ze soms nog moeilijk.

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 23:59

en ook met het halster dus misschien dat ze het nog gewoon weet en denkt dat het pijn doet.

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:05

verastar1 schreef:
en ook met het halster dus misschien dat ze het nog gewoon weet en denkt dat het pijn doet.

Is ze wel enthousiast als je dingen met haar doet? Het kan ook zijn dat ze denkt: halster --> werken

Equilize

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:09

Graag gedaan.
Ik geef je wel het advies om een instructrice te vinden die gericht is op het trainen van paarden met gedragsproblemen. Dit wel pijnvrij en zonder geweld. Heel veel succes!

Groetjes,

Noortje

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:13

Hoi mijn tips zijn laat de da komen laat de ta komen en kijk of hij gezond is, stel dat dat niet zo is het helaas erg jammer dat je hem niet heb laten keuren want helaas zijn de mensen niet meer zo betrouwbaar hoe ze ook overkomen.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:40

Het is niet reëel om te denken dat je dit aan de hand van tips kan oplossen, echt niet. Ook al zijn er goede tips bij, het is de manier waarop je het aanbrengt, niet persé wat je juist doet.
Zoek dus een goede instructeur/trainer en die kan jou dan laten zien hoe hij dit doet, en zal jou het ook laten uitvoeren met de nodige tips erbij.
Zoek dus professionele hulp.

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:49

ik vraag me af of je die proef rit ook bitloos hebt gereden ?
verder denk ik dat je een beetje niet slim bent geweest om dat paardje te kopen als hij altijd bitloos is gereden waarom dan dit paard kopen ?
ik snap het echt niet hoor.
paardje terug brengen ik denk dat er geen klik is..zowel niet voor jou als voor het paardje om eerlijk te zijn.

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 00:57

Amirah_Silke schreef:
Natuurlijk kan dat.
Een bitloos hoofdstel werkt erg in op het neusbeen.
Sommige ruiters denken omdat je bitloos rijd, je harder kan gaan trekken.
Mer gevolg dat in de meeste gevallen het puntje van het neusbeen afbrokkelt, gebroken is.
Als ik jou was en je wilt bitloos rijden, pak dan een kaptoom :D

???? Een bitloos hoofdstel werkt in op het neusbeen... ja, als je druk zet wel.
De bedoeling van een bitloos hoofdstel is juist om op het goede moment de druk te laten vallen, release dus!

Heb je weleens een goed voorbeeld gezien van hoe hoog zo'n neusriem zo moeten liggen?
dan zou je nl. weten dat het hele grote onzin is dat het puntje van het neusbeen afbrokkelt of gebroken is!
Hoe kom je erbij? De neusriem rust never nooit op het puntje van het neusbeen.
Nu lijkt het net, zoals jij het schrijft, dat bitloze ruiters in de meeste gevallen de neusbeentjes breken, maar zo is het natuurlijk niet!
Ter jouw informatie: http://www.bitloospaardrijden.info/ligging.php
Een kaptoom is niet bedoeld om mee te gaan rijden maar voor te longeren en aan de hand te werken.

Voor de TS: als dit paard bitloos gereden is... kun je rustig bitloos verder gaan. Er is voldoende goede instructie te vinden.
En je kunt ook meedoen aan bitloze dressuurwedstrijden.
Verder heb je dit paardje nog niet zo lang, en misschien is het nog een vertrouwenskwestie?
'n normale reactie is het niet, kan er tijdens het transport naar jou toe iets gebeurd zijn?
Want hoe heeft hij dan in de trailer gestaan? Neem aan vastgezet aan een halster?

verastar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 16:52

Tazziexxx schreef:
verastar1 schreef:

Is ze wel enthousiast als je dingen met haar doet? Het kan ook zijn dat ze denkt: halster --> werken

jaa voor de rest doet ze alles superen vind ze het leuk

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:03

En een approach en retreat methode om aanraking/tutten bij de oren op een ontspannen manier aan te leren?
En dan vanuit daar doorwerken naar het hoofstel rustig omdoen.

Dat zou toch moeten werken

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:00

frangelica schreef:
verder denk ik dat je een beetje niet slim bent geweest om dat paardje te kopen als hij altijd bitloos is gereden waarom dan dit paard kopen ?
paardje terug brengen ik denk dat er geen klik is..zowel niet voor jou als voor het paardje om eerlijk te zijn.

wat is er mis met paarden die altijd bitloos worden gereden? ken genoeg paarden die succesvol omgeschoold zijn van bitloos naar met bit en ook andersom..

elinesikko

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 18:05

Is een ostheopaat er naar laten kijken geen optie? misschien dat die het tussen de oren wat losser kan maken ofzo en dat je paard er dan geen 'pijn' meer heeft en een hoofdstel accepteerd.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:13

Valt me mee dat de hoefsmid er nog niet bijgehaald wordt.
We hebben alles al gehad, de zadelmaker, de tandarts, de DA, de ostheopaat.

Maar is TS wel deskundig genoeg om een eigen paardje te handelen ?
En daarnaast te kunnen oordelen wat er loos is ??

NEE :7

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:15

Tanden nalatem kijken en eventueel lekker appelstroop oo het bit smeren zodat ze hem aanneemt

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:18

ravvie schreef:
Tanden nalatem kijken en eventueel lekker appelstroop oo het bit smeren zodat ze hem aanneemt

Weer zo'n dooddoener.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:19

Ariebren schreef:
ravvie schreef:

Weer zo'n dooddoener.

Hoezo dat dan nou weer ?

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:20

ravvie schreef:

en dan? dan weet je nog steeds niet waarom ze met haar hoofd schud, daar is een reden voor.
en die reden moet gevonden worden. ts, ik zou er een da, ta, ostheopaat bijhalen. wij kunnen niet veel doen vanachter de pc.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 21:24

minajtje schreef:
ravvie schreef:

en dan? dan weet je nog steeds niet waarom ze met haar hoofd schud, daar is een reden voor.
en die reden moet gevonden worden. ts, ik zou er een da, ta, ostheopaat bijhalen. wij kunnen niet veel doen vanachter de pc.

Nee klopt, tuurlijk moet alles nagekeken worden , dat is al meerdere malen gezegt. Het is ook eventueel zeg ik . Mocht er niks gevonden worden heb ik altijd geleerd dat beetje appelstroop wonderen doet. Zo leert het paard het bit aannemen . Het was ook meer antwoord op hetnvan bitloos naar bit dan op het gehele geheel, mischien onduidelijk uitgelegd maarwas even snel op me mobiel

frangelica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 01:06

minajtje schreef:
frangelica schreef:

wat is er mis met paarden die altijd bitloos worden gereden? ken genoeg paarden die succesvol omgeschoold zijn van bitloos naar met bit en ook andersom..

ik vroeg juist of ze een preofrit heeft gemaakt met of zonder bit ?
onervaren ruiter leren een paard om te scholen van zonder naar met bit 8)7 sorry niet de manier

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 12:48

Ik vind het een beetje raar om meteen maar te opperen dat het paard terug moet naar de vorige eigenaar. Problemen zijn er om op te lossen en dit is m.i. geen onoplosbaar probleem. Bovendien is het niet levensgevaarlijk. Ik heb het idee dat mensen nogal makkelijk denken 'oh hij is niet perfect, laten we hem terugbrengen'. Het is geen speelgoedauto!

Ik vind het erg te prijzen van TS dat ze haar best doet om de problemen op te lossen. Zoals al eerder is gezegd vind ik het van de gekken dat dit probleem meteen wordt afgeschoven op het bitloos rijden. Daar hoeft het probleem helemaal niet te liggen. Laten nakijken en verder, als alles goed is, gewoon rustig oefenen. :)

yfke77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 15:04

Dames, ik waardeer jullie TIPS, jullie Complimenten en jullie waardering! voor degene onder ons die serieus hun best doen en meedenken met mij..
Zoals gezegd heb ik een probleem die ik met jullie wil delen om er wijzer van te worden en niet om veroordeeld te worden. Daar hebben we immers rechters voor ;-).
Aangezien jullie niet weten wie ik ben, dus ook niet weten met wat voor ervaring ik wel of niet loop, vind ik het ongepast om mij soms de les te lezen.. (voor een paar onder ons)
We zijn allemaal paardenliefhebbers en we willen voor ons en andermans paard het beste, ook al ben je soms met bepaalde dingen niet eens... dat mag...
Maar kijk vooral of jullie iets aan ervaring met mij willen delen...
Dank jullie voor alle hulp... Ik ga aan de slag..

ambertouboul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 17:01

Misschien inderdaad verstandig om de TA even te laten checken (als je dat nog nie gedaan had)
Miss kun je een appelbitje proberen? Bitloos lijkt me inderdaad geen optie, daarmee haal je zn angst niet weg, maar ontloop je t juist.
Eventueel kun je nog verhaal halen bij de vorrige eigenaar?

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:50

De discussie met bit/bitloos en terugbrengen/niet terugbrengen daar gelaten, probeer ik ook even mee te denken.
Wordt hij ook al lastig als je aan zijn oren en hoofd komt zonder dat je een halster of hoofdstel bijhebt om om te doen? Dan is hij al bang voor aanrakingen daar zonder dat hij dit associeert met werken/bit/...

Als dat zo is en het is uit angst en niet uit pijn (daar zal je eerst even een dierenarts voor moeten vragen om dat uit te sluiten), raad ik je aan om hem eerst rustig gewoon te maken aan die aanrakingen voor je nog probeert hoofdstel e.d. om te doen. Zoals Rider01 al gezegd heeft moet de nader-en-trek terug methode hier wel voor werken. Die kan je dan ook gebruiken om in stapjes het halster aandoen opnieuw aan te leren enzoverder...

Succes ermee!