Help! Valse pony gekocht!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:26

Ik ga sowieso mee met eerdere reacties mbt NH, strenger optreden, minder vragen, etc.

Daarnaast.... En misschien lijkt dat wat zweverig, maar het is het zeker niet :+
Is er iets wat jou dwars zit? Los van zijn manier van doen natuurlijk, maar daarbuiten? Niet lekker in je vel, ergens stress over, whatsoever? Paarden kunnen enorm gevoelig en heftig reageren op iemand die niet eerlijk is naar zichzelf toe namelijk. Zelf had ik laatst ook wekenlang ruzie met mn paard, hij was vreselijk chagrijnig, snapte er niks van. Tot ik een aha-erlebnis had en me realiseerde dat hij doodeenvoudig mijn gedrag spiegelde. Vanaf het moment dat ik me dat realiseerde had ik ineens een veel blijer paard... Ik had me zelf niet eens gerealiseerd dat ik me zo gedroeg, was stom toeval dat ik thuis een situatie had waarin ik ineens opmerkte wat ik deed. Hoewel ik op stal daar nauwelijks last van had, was het kennelijk toch genoeg om mn paard dat op te laten merken en erop te reageren.

Laat echter duidelijk zijn; agressief gedrag is not done, wat de reden ook is. Mijn paard was geïrriteerd en chagrijnig, maar niet agressief.

Zou zeer zeker de al gegeven tips gaan uitproberen, maar ga ook gewoon eens bij jezelf na of er iets is wat je niet helemaal lekker zit :) Baat het niet dan schaadt het niet :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 18:28

TamaradB schreef:
kellykeuhh schreef:
Trouwens, tijdens het uitvoeren van dingen die hij nog niet kent, zoals longeren
Wanneer een pony naar je steigert of slaat mag je (in mijn ogen) gerust strenger optreden dan gewoon EEJ roepen.. Geef maar eens een goede trek aan het halstertrouw en roep terwijl EEJ.. Zo leert hij jou negatieve stemgeluid te associëren met negatieve gevolgen. Ook zou ik hem niet onmiddellijk belonen wanneer hij braaf gedrag vertoont, maar even wachten tot hij dit gedrag enkele minuten vertoont of hij precies doet wat je wil (bv voetje geven, achteruit stappen, .. ) Anders kan het zijn dat de pony de link niet helemaal legt met zijn foute gedrag..
Ook kan het zijn dat doordat deze pony al wat ouder is, en wat later gecastreerd is zich probeert boven jou in rangorde te plaatsen. Misschien heeft zijn vorige eigenaresse hier efficiënter tegen opgetreden waardoor hij haar wel zag als leider en daardoor dit gedrag bij haar niet stelde..

Veel succes ermee (en mijn pb staat open als je vragen hebt)

Wederom bedankt voor je reactie, dat rukje aan het halstertouw heb ik ook geprobeerd, dat kan ik wel volhouden. Maar langer wachten met belonen lukt niet, omdat het positieve gedrag niet langer duurt dan een seconde of tien. Eenmaal heeft hij zich netjes gedragen gedurende een kwartier, en ik bleef hem maar belonen. Toch ging het daarna weer mis. Misschien probeert hij zich inderdaad boven mij te plaatsen, hij loopt ook gewoon zomaar door me heen, of draait zich om waar ik sta. Zijn vorige eigenaresse gaf hem dan een rotschop, maar dat was meer ut angst mdat ze zwanger is en hem uit de buurt wikde houden. Zij heeft hem ook maar heel kort gehad omdat ze toen opeens zwanger raakte.

Heb even je tekst vet gedrukt gezet. Naast het zwanger raken, zou er dan toch meer aan de hand zijn. Ik snap dat zij als eerlijk overkomt, maar sommigen kunnen heel goed acteren. Ik weet niet hoe kort zij de shet heeft gehad, maar ik krijg hierbij toch wel grote vraagtekens. Zeker met een shet kun je bezig blijven als je zwanger bent. Ik bedoel het niet aanvallend, maar denk er nog eens rustig over na of ze echt wel zo eerlijk is als ze voor doet komen. Ze gaf een schop meer uit angst, rinkel rinkel rinkel rinkel

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 19:09

amyz schreef:
Ik ga sowieso mee met eerdere reacties mbt NH, strenger optreden, minder vragen, etc.

Daarnaast.... En misschien lijkt dat wat zweverig, maar het is het zeker niet :+
Is er iets wat jou dwars zit? Los van zijn manier van doen natuurlijk, maar daarbuiten? Niet lekker in je vel, ergens stress over, whatsoever? Paarden kunnen enorm gevoelig en heftig reageren op iemand die niet eerlijk is naar zichzelf toe namelijk. Zelf had ik laatst ook wekenlang ruzie met mn paard, hij was vreselijk chagrijnig, snapte er niks van. Tot ik een aha-erlebnis had en me realiseerde dat hij doodeenvoudig mijn gedrag spiegelde. Vanaf het moment dat ik me dat realiseerde had ik ineens een veel blijer paard... Ik had me zelf niet eens gerealiseerd dat ik me zo gedroeg, was stom toeval dat ik thuis een situatie had waarin ik ineens opmerkte wat ik deed. Hoewel ik op stal daar nauwelijks last van had, was het kennelijk toch genoeg om mn paard dat op te laten merken en erop te reageren.

Laat echter duidelijk zijn; agressief gedrag is not done, wat de reden ook is. Mijn paard was geïrriteerd en chagrijnig, maar niet agressief.

Zou zeer zeker de al gegeven tips gaan uitproberen, maar ga ook gewoon eens bij jezelf na of er iets is wat je niet helemaal lekker zit :) Baat het niet dan schaadt het niet :)

Ik zou bijna zeggen; "helaas"... Ik ben Gods gelukkig!

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:43

femkepien schreef:
Mijn verzorgpony had/heeft dit ook. Steeds als we gingen wandelen proberen te bijten etc. Steeds als die beet hrbben wij hem een tik op z'n neus gegeven. Liep hij braaf een snoepje. Todn zijn we met hem in de longeerbak gegaan en daar losgegooid. Met een leadrope of halstertouw opjagen zeg maar. Je moet wel erg opletten op je lichaamstaal. Je drijft hem door rondjes te draaien in de lucht met je touw. (Moeilijk uit te leggen :')) na een aantal keer kwam heb ik hem op het einde niet meer opgejaagd. Kwam hij bij me.. was ie lief? Dan was hij klaar. Bijten, dringen etc? Dag paardje rondje lopen jij!
Hij is nu veel aanhankelijker en bijt bijna nooit meer ook niet stampen. :) dit betekend natuurlijk niet dat dit bij elk paard werkt maar proberen kan nooit kwaad. :)

Join up, nooit zomer uitproberen :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:45

Constant schakelen tussen corrigeren en belonen werkt (in dit geval) niet. Ik heb verder ook de indruk dat pony dominant is naar mensen en dus volgens hem het recht heeft je te corrigeren als je hem lastig valt met dingen die hij niet wil. Bijten kan daar onder vallen en ook (dominantie en spel liggen heel dicht bij elkaar) een spelletje zijn dat hij met veel plezier met je speelt. Vandaar ook dat hij constant aan het happen/bijten is met leiden. Zulke dieren zijn ook niet snel onder de indruk van een correctie, het kan zijn dat je een andere manier van corrigeren moet vinden of een keer echt serieus uithalen zodat hij je ziet staan en respect voor je krijgt, want dat mist nu duidelijk. Zonder jouw bezig te zien is het echter niet te zeggen of hij makkelijk een dikke vinger op steekt naar mensen of dat jij (voor hem) niet sterk genoeg in je schoenen staat.

Of pony eventueel mishandeld is maakt voor nu niks uit, angst of dominantie heeft beide een consequente aanpak nodig.

Hier zijn de huisregels heel simpel : bijten, trappen, duwen, steigeren, over/door me heen lopen mag niet. Wie het probeert krijgt met een vreselijk eng mens te maken waar je hard voor op de loop moet. Ik heb dan ook zelden problemen op dit gebied en 99,9% van de tijd is een stemverheffing zat. Maar dat komt ook omdat ik 200% achter mijn correcties sta, is stem niet genoeg dan zal er inderdaad een knal volgen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:50

Hoi,
wat vervelend,
dat hij zo doet bij jou!
ik heb zelf ook zo een shetlander,
hij bokt, en bijt naar je en sleurt je mee als je met hem wandelt,
ik heb heel veel geduld met hem gehad iedere keer hem een tip op zijn neus gegeven als hij beet, trap of bokte,
na een hele lange tijd, begon het kwartje te vallen met hem,
nu bijt hij niet meer, na een dik jaar
hij sleurt je niet meer trapt en bokt ook niet meer naar je,
het is gewoon een kwestie van geduld,
heel consuqent zijn en heel veel geduld,
uiteindelijk komt het wel goed,
nu loopt mijn shetlander me achterna, en geeft altijd kusjes,
onze band is niet te breken!
geduld hebben en proberen iedere dag hem in de hand te nemen

Anoniem

Re: Help! Valse pony gekocht!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:20

Na alle reacties gelezen te hebben, denk ik dat bijna alles genoemd s, maa ik mis ng een ding.
Hoe corrigeren paarden elkaar in de natuur; opdrijven, trappen bijten, oorhoudingen, dreigementen met hoofd, noem maar op.
Nu ben ik het bijna met iedereen eens dat je op verschillende wijzes en gradaties kunt straffen, belonen en reageren.
Maar besef ook dat paarden onderling niet zachtzinnig zijn of vragen of een ander paard iets wil laten...

Met andere woorden, reageer op zijn gedrag zoals hij op jou reageert. Bijvoorbeeld; dreigt hij door je klem te zetten, claim dan je plek, laat hem voor jou wijken. Probeer dit met een duidelijke assertieve houding, maar reageert hij niet treed dan harder op, evt met zweep. Beter een paar keer duidelijk zijn (opbouwend en reageren op zijn niveau), dan te lief zijn. Beloon ook nooit met voer!!
Straf ook met rust en dominantie/ assertiviteit, niet met boosheid, troostend of medelijden.

Succes en laat eens een foto zien, en 1 febr. is realistisch hoor.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:30

Ik hoop dat je ook beseft dat het paardje in een heel ander omgeving is en ook uit "angst en onzekerheid" zo kan reageren. Hij kan best "braaf" bij de vorige eigenaar zijn geweest. Maar dat hij jou nu aan het uitproberen is kijken waar jou/ zijn grenzen liggen. Ik persoonlijk vind een maand wennen aan een andere omgeving en mensen erg kort.

Ik heb half november een hengstveulen gekocht, paardje is erg rustig en braaf, enigzins onzeker en in zichzelf gekeerd. Maar toen hij mij met voeren zo uit het niets een rottrap verkocht, heeft hij toch echt alle hoeken van de stal gezien.
Van zulke geintjes ben ik niet gediend. In mijn ogen kan je hem beter 1 keer goed hard aanpakken dan 10 keer zachtjes.
Mijn veulen "dacht" op een gegeven moment dat hij niet netjes en rustig aan een touw of alleen aan het halster hoefde te lopen naar de wei toe. Maar dat hij naast me kon stuiteren. (uitproberen en grenzen zoeken)
Ik heb dit opgelost door hem de eerste dagen te corrigeren met een zweepje of hem iedere keer als hij niet netjes naast me liep terug te zetten. Heeft al met al een kleine week geduurd voordat hij door had dat hij naar mij moest luisteren en ik niet naar hem..
Als je nu niet consequent en duidelijk bent krijg je daar uiteindelijk spijt van en wat hij vandaag niet mag, mag hij morgen ook niet. Ik wil in ieder geval geen paard hebben die over een paar jaar ong 1.70 is die niet fatsoenlijk opgevoed is.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:31

Ik heb een paar jaar terug een shet hengst gekocht. Eenmaal hier thuis was het een draak. Hij heeft verschillende kinderen aangevlogen (oortjes naar voren en op het laatste moment toegrijpen met de voorbenen). Je kon er niet normaal mee over straat.
Er was voor mij toen nog een oplossing castreren of de slager. Hij is toen gecastreerd en al veel beter geworden. Nu een aantal jaren later is het een watje geworden. Alleen met honden op het land moet je oppassen.
Ik heb er wel heel veel werk aan gehad.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:33

Ben het helemaal eens met hayka! Je moet duidelijk laten merken dat JIJ de baas, en dus dominanter bent.

Onze shet ook gekocht als 'vals'.. Gelukkig was het bij hem een kwestie van op z'n plaats zetten en aandacht :)

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:42

antje_vip schreef:
Sorry hoor, je roept dat je al meerdere paarden hebt beleerd enzo maar je weet niet hoe je een paard bijten moet afleren?

nou, sommigen paarden kan je het niet gemakkelijk afleren, je weet zelf niet hoe de pony is.
en als je dat niet weet hoef je ook niet zo te staan zeuren.

Kimmloveit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:44

eclair98 schreef:
femkepien schreef:
Mijn verzorgpony had/heeft dit ook. Steeds als we gingen wandelen proberen te bijten etc. Steeds als die beet hrbben wij hem een tik op z'n neus gegeven. Liep hij braaf een snoepje. Todn zijn we met hem in de longeerbak gegaan en daar losgegooid. Met een leadrope of halstertouw opjagen zeg maar. Je moet wel erg opletten op je lichaamstaal. Je drijft hem door rondjes te draaien in de lucht met je touw. (Moeilijk uit te leggen :')) na een aantal keer kwam heb ik hem op het einde niet meer opgejaagd. Kwam hij bij me.. was ie lief? Dan was hij klaar. Bijten, dringen etc? Dag paardje rondje lopen jij!
Hij is nu veel aanhankelijker en bijt bijna nooit meer ook niet stampen. :) dit betekend natuurlijk niet dat dit bij elk paard werkt maar proberen kan nooit kwaad. :)

je kan het best proberen ! heb het in verschillende boeken gelezen, lijkt me niet slecht.
alleen het is makkelijker gezegt dan gedaan, vooral als je pony niet meewerkt of als jij niet de goede lichaamstaal vertoont.

femkepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:50

eclair98 schreef:
femkepien schreef:

Geen join up,ik weet dat ik dat eerst goed moet weten hoe en wat. Is meer longeren zonder touw. Dat het paard reageert op jou lichaamstaal. :)

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:04

Kimmloveit schreef:
je kan het best proberen ! heb het in verschillende boeken gelezen, lijkt me niet slecht.
alleen het is makkelijker gezegt dan gedaan, vooral als je pony niet meewerkt of als jij niet de goede lichaamstaal vertoont.

Nee kind, nooit aan een join-up beginnen en zeker niet als je het in een boekje hebt gelezen. Een join-up kan verschrikkelijk verkeerd uitpakken en een paard voor het leven beschadigen.

Gebruik de zoekfunctie op Bokt eens over dit onderwerp.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:46

Kun je het gedrag niet eens laten filmen. Een filmpje zegt meer over de lichaamstaal van de pony en van jezelf dan 1000 woorden. Misschien dat als je het filmpje terugkijkt je zelf ookal ziet waar het fout gaat.
Is er niet een bokker met verstand van probleempaarden en NH die bij je in de buurt woont en eens kan meekijken/je kan komen helpen? Dat lijkt me verstandiger dan al deze tips zelf gaan uitproberen en dan misschien nog meer problemen krijgen. Elke keer dat je pony van je wint heeft hij een overwinnaarservaring en zal het moeilijker worden hem ervan te overtuigen dat JIJ de baas bent.
Wat betreft zijn castratie: weet je zeker dat het geen klophengst is, dat zou zijn gedrag ook kunnen verklaren. Misschien even bloed laten afnemen door de dierenarts.
Als ik alles zo lees zou ik niet heel veel vertouwen hechten aan de woorden van zijn vorige eigenaar. Het zou allemaal best een broodje aap verhaal kunnen zijn over zijn gedrag bij haar.
Stond de pony bij de vorige eigenaar alleen of in een groep. Als hij daar alleen stond en hij klophengst is en nu in een groep kun je een groot deel van zijn gedrag al verklaren.
Ik heb zelf 2 jaar terug een shetje (8-jarige hengst) gekocht: super braaf op zijn oude adres, verhaal was dat hij met een ander paard had gelopen, dat was inmiddels verkocht en daarom moest hij nu ook weg. Bij thuiskomst was hij niet te hanteren, stond alleen maar op zijn achterbenen te happen in de omheinig en te klauwen met zijn voorbenen naar onze andere pony, heeft 24 uur rondjes gedraafd (was wel gelijk netjes op gewicht want was veel te dik bij aankomst, hihi, volgende morgen: heel spoor in het weiland gelopen, drijfnat van het zweet en met bloeddoorlopen ogen), liet zich door ons niet pakken en als we hem hadden: bijten, steigeren en klauwen. Had dus duidelijk nog nooit een ander paard van dichtbij gezien. De volgende dag laten castreren en binnen 4 weken was hij rustig. Is nu onze beste kinderpony
Succes met je pony. Niet te snel opgeven!

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:55

je schrijft in de OP dat je hem de eerste 2 dagen alleen op stal hebt laten staan en dat je hem daarna pas eruit hebt gehaald.
zou het kunnen dat de shet een bom energie is en deze kwijt moet?
verder vraag ik me af hoe veel de shet buiten komt en of hij bij de vorige eigenaar buiten kwam en hoeveel?
ook vraag ik me af hoeveel en wat voor voer je geeft en wat je tot nu toe allemaal hebt gedaan met hem.

Change_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 23:10

Op het begin heb ik dit ook met mijn shetlander gehad. Bijten, trappen, stijgeren en de hele tijd een drijgende houding naar mij en andere mensen.
Consequent zijn en blijven was bij mij shet heel erg belangrijk. Als hij mij trapte kon hij ook een schop terug verwachten... Het was overduidelijk dat hij de baas wou zijn.
Nu ik heb ik hem iets minder dan 5 jaar en hij is 3 jaar geleden gecastreerd. Het is echt een super leuke pony geworden en wil hem ook echt voor geen goud kwijt :D

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 23:52

Beste mensen, update! Ik heb van meerdere mensen een mail gehad, die zeggen de vorige eigenaar te kennen. Het schijnt dat die mensen dus ook meelezen, alleen heeft niemand via het topic gereageerd. Alleen via PB. Dat begrijp ik ook wel, gezien het soort reacties, en ik wil de mensen die hebben gereageerd dan ook bedanken.
Ik heb van meerdere mensen gehoord dat mijn pony pas in September door de vorige eigenaresse is gekocht op de paardenmarkt in Elst. Dat is op zich natuurlijk prima, maar daardoor zal ik niet achter gebeurtenissen kunnen komen van voor September, voor wat betreft contact met eigenaren vóór de vrouw waar ik hem van heb gekocht.
Ik ben wel blij te horen dat mensen zeggen dat ze ook op de vorige stal al hebben gezien dat er wat problemen waren in de omgang tussen mens en pony en dat de pony pas in September is gecastreerd. Natuurlijk zal ik deze informatie nog even verifieren bij de vorige eigenaar. Ik heb me schijnbaar vergist toen ik zei dat de pony een half jaar van haar is geweest en in die tijd is gecastreerd. Ik kan me niet voorstellen dat deze verkoopster daarover heeft gejokt, want ik was toch al verliefd op de pony :-). Ik zal me daar dus in vergist hebben. Ze heeft me ook verteld dat hij niet de makkelijkste was, dus ook daarover is niet flauw gedaan.
Eigenlijk ben ik wel gerust gesteld door deze reacties. Als de vorige eigenaresse ook problemen met hem heeft gehad, als hij daar maar drie maanden heeft gewoond en in die tijd ook nog is gecastreerd, als hij van de markt komt (dus de handel), dan ligt het dus niet aan mij! Hij moet dan dus vertrouwen krijgen, want veel te vaak verhuisd en leiding leren accepteren, want bij wijze van spreken gisteren nog hengst.
Het voelt niet goed dat inmiddels vier oud stalgenoten van deze pony hebben gemaild, met niet te zuinige verhalen, maar als ik tussen de regels door lees hebben ze allemaal met Robin te doen en hopen ze dat hij goed terecht komt.
Ik zal jullie daarom op de hoogte houden van de vooruitgang!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 00:02

Tweede update; hij is gecastreerd op 8 September 2012, net van de vorige eigenaar gehoord.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:04

Eerlijk gezegd, vind ik het maar een raar verhaal. Hoe kunnen mensen jou nu PB-en, terwijl er alleen maar bekend is, dat het om een Shetlander, ruin, vos gaat? Er staat ook niets in jouw profiel vermeld? Hoeveel shetlanders zijn er wel niet in Nederland of België? En toevallig lezen ex-stalgenoten dit verhaal en leggen de link, zonder verdere informatie of foto's? Ik geloof er helemaal niets van!

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 00:20

Electra63 schreef:
Eerlijk gezegd, vind ik het maar een raar verhaal. Hoe kunnen mensen jou nu PB-en, terwijl er alleen maar bekend is, dat het om een Shetlander, ruin, vos gaat? Er staat ook niets in jouw profiel vermeld? Hoeveel shetlanders zijn er wel niet in Nederland of België? En toevallig lezen ex-stalgenoten dit verhaal en leggen de link, zonder verdere informatie of foto's? Ik geloof er helemaal niets van!

Zwangere eigenaresse, 6-jarige vos, ruin, kortgeleden gecastreerd en hij lijkt vals. De problemen die ik beschrijf komen overeen. Uiteraard hebben ze me eerst gevraagd of het om die betreffende pony ging. Zijn mensen die misschien ook contact hebben met de eigenaresse en die me haarfijn konden vertellen, waar ik de pony heb gekocht en van wie, en daarnaast ook nog eens van alles weten te vertellen over de vorige eigenaresse. Ben nu via PB aan het chatten met een meisje dat de pny een tijdje heeft verzorgd, en er komt een hoop overeen. Ze wisten dat de pony is verkocht en één van reacties begon met de zin "toen ik de titel van je topic las, wist ik waar het over ging". Ze PB-en me niet voor niets, ze willen niet herkend worden door andere stalgenoten.

In welke zin vind je het vreemd? Geloof je mijn verhaal niet, hun verhaal niet, de ernst van de situatie niet? Dat wordt me niet helemaal duidelijk uit je bericht.

Dank je wel alvast.

EDIT; even een toevoeging; waarom zou ik vandaag zoveel tijd hebben gestoken in Bokken als het een l*lverhaal is? Of waarom zouden de mensen gereageerd hebben via PB? Of waarom zou ik dat verzinnen? Ik snap weinig van je reactie en word er zelfs eebeetje verdrietig van. Zit met mn handen in het haar en naast alle aardige reacties krijg ik nu zoiets.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:25

Ik las jouw topic, jouw openingsverhaal. Een shet, vos, (pas) gecastreerd. Daar lopen er duizenden van in Nederland. Ik snap niet, dat bij zo weinig informatie, tenslotte zijn shetjes vaak vals als ze niet opgevoed zijn :D , verschillende mensen dan begrijpen over welke pony het gaat.
Ik heb net in een ander topic, ook een paard herkend. Maar bij dat topic stond een foto/filmpje en een naam van het paard. Ik heb de TS van dat topic een PB gestuurd met wat info.
Maar uit jouw topic, haal ik niet de naam van je pony, niet de regio, niet de stal. Dus waarom zou iemand jouw pony herkennen uit zo weinig, algemene informatie?
Dat verbaasd mij, maar ik kan het mis hebben.

Als ik het mis heb, dat bied ik jou mijn excuses aan, maar er worden vaak "reltopics" geplaatst, dat vinden mensen leuk. :D Dus ik ben af en toe wat sceptisch.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 00:39

Ik niet, dan had ik op pagina 1 al kunnen rellen. Ik weet ook niet hoe ze het herkend hebben, maar feit is dat het zo is. Ik krijg PB's met haat naar de vorige eigenaar en gelukswensen voor nu. Ik ben er erg van geschrokken maar gezien de feiten die ze geven, gaat het 100% om dezelfde pony!
Als er dus al iemand aan het rellen is, dan ben ik het zeker niet!
Excuses aanvaard! :-)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:45

TamaradB schreef:
Ik niet, dan had ik op pagina 1 al kunnen rellen. Ik weet ook niet hoe ze het herkend hebben, maar feit is dat het zo is. Ik krijg PB's met haat naar de vorige eigenaar en gelukswensen voor nu. Ik ben er erg van geschrokken maar gezien de feiten die ze geven, gaat het 100% om dezelfde pony!
Als er dus al iemand aan het rellen is, dan ben ik het zeker niet!
Excuses aanvaard! :-)

Dan wens ik jou veel succes met je shet!! Y;(

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 00:48

Heb je de pony niet toevallig een stuk hoger in het (kracht)voer gezet dan hij gewend was,
en/of hem nu op stal staan waar bij bijvoorbeeld voorheen buiten stond?
Daarbij is hij pas net verhuist en nog niet zo lang gecastreerd
en last but not least, het is winter en daar voelen de pony's zich vaak goed en dus energiek bij.

ik zou het tijd geven en nu niet gelijk al te veel van de pony willen en verwachten, dingen rustiger opbouwen en voorkomen dat je nu fouten maakt doordat hij nog zo onrustig is.