Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:24

Ik denk niet echt dat het aan het ras ligt maar aan de kleur.
Mijn paard houd ook niet zo van schimmels en bonte paarden.
Wij hadden eerst twee bonte ruinen op stal, de ene heeft ooit lelijk gedaan.
Maar ze deed later lelijk terug tegen die andere, dat was dus de verkeerde. :=

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:26

Mij is opgevallen dat het niet zozeer aan het ras maar meer aan de kleur licht. Heb 4 jaar gestaan op een friezenfokkerij en ook wat haflingers hadden lopen. De groep haflingers werden altijd apart gezet en de friezen apart en de overige paarden werden in grote bij 1 van die 2 bijgedeeld. Zelf heb ik een zwarte draver en een vos bonte kruising tinker. Er stonden op die stal nog 2 kwpners en een tinker naast die van mij. Zomers stonden de paarden 24/7 buiten en de groepen verschilde nog weleens, eerste jaar stond mijn tinker met 1 halflinger en 2 friezen, geen enkel probleem de friezen bleven bij elkaar en mijn tinker en die haflinger. Jaar erop werd hij met die zelfde haflinger bij de groep haflingers gezet, de tinker van mij werd echt buitengesloten en weggejaagd, daarna is hij met 1 haflinger bij een groep friezen gezet en dat ging wel weer goed, bleven hun twee weer bij elkaar.

Mijn draver echter stond elk jaar alleen met de friezen op de wei, niemand die er moeilijk over deed terwijl ze de enige was als ander ras, zij was zelfs de baas binnen elke groep.

Laatste jaar dat ik er stond hadden ze maar alle andere rassen bij elkaar in een groep gezet en toen ging het prima, haha.

Mijn tinker trekt trouwens enorm naar bonte paarden toe, maakt niet uit wat voor ras als het maar bont is. Dat heeft hij altijd gedaan ondanks dat hij na het afspenen 3 jaar geen bont paard meer gezien had.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-12 18:29

Mijn vorige merrie, kwpn, heeft bij Friezen in de opfok gestaan.. Daardoor hinnikte ze naar elke fries die ze op concour tegen kwam, zo'n zacht hummeltje, verliefd...

Onze hond daarentegen heeft een ontzettende hekel aan Duitse herders, terwijl het verder echt een lieve hond is, maar herders?? Die moet ie niet :P

Grappig om hier te lezen dat het dus ook weer verschilt tussen dieren of ze voorkeur hebben of niet.

Leen27

Re: Kan een paard onderscheid maken tussen verschillende rassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:41

Wat een leuk onderwerp. Het valt mij vooral op dat paarden die op elkaar lijken (zelfde ras) toch steeds naar elkaar toe trekken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 12:59

Ik denk dat een paard dat wel doet. Niet bewust, maar wel instinctief trekken dezelfde rassen elkaar aan in een gemengde kudden. Net als bij honden en om eerlijk te zijn, net als bij mensen.. :o

Ilse_123Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 00:50

Ik weet eigenlijk wel zeker dat ze onderscheid zien.

Mijn paard is een beetje 'spooky' richting bonte en witte paarden. Op het moment dat hij een bont of wit paard tegenkomt met een deken op vind hij ze zelfs eng (ik weet ook niet waar deze gedachtegang van hem vandaan komt :+ )
Er rijdt een bont paard in onze les, en daar heeft hij na een paar keer kijken geen problemen meer mee. Tot het paard vorige week aan het einde van de les een deken op kreeg, toen was datzelfde paard opeens levensbedreigend.

Verder zijn kleine paardjes en grote knollen ook een beetje vreemd. Hij staat wel samen met een shetlander die hij echt heeft geaccepteerd als zijn shetlander, maar van andere moet hij niks hebben.

En ezels... daar durfde hij niet eens bij in de buurt te komen :o

Het viel me ook op dat hij in een groep ook met 3 bruine paarden hij beste vriendjes werd met de andere vos :+

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 10:37

Interessant topic. Ik begon met lezen met de gedachte.. neeeh paarden maken daar toch niet echt onderscheid in? Ik ken shetjes die bevriend zijn met tuigers en nog veel gekkere combinaties. Het heeft echt met het temprament en karakter te maken.

Maar na verder lezen herkende ik ook wel weer andere opmerkingen. Bij tinkers heb ik nu ook al meerdere keren mee gemaakt dat ze moeite hadden met andere paarden en het beter deden bij soortgenootjes. Ook heb ik bij een groepjes ijslanders gestaan en die trokken ook wel vaak naar elkaar toe.

Mijn haflingers staan ook veel samen maar goed die zijn met elkaar 'opgegroeid' dus dat is een heel ander verhaal.

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:14

Mijn ervaring is dat de NL-kudde waarin mijn import Spanjaard zo nu en dan staat wel degelijk onderscheid maakt. Deze kudde bestaat vnl uit Kwpn-ers aangevuld met Fries. Het lijkt erop dat de PRE gewoon een andere lichaamstaal spreekt die niet begrepen wordt door NL-paarden. Tel daarbij het temperamentvolle karakter (veel eigenwaarde). Hij is bijna 8 (en net een dik jaar hengst-af), dus meneer vindt zichzelf heel wat (en terecht :-) ). De fries heeft nog het meeste begrip, vanwege de hogere hoofd-hals-houding. Maar als een Spanjaard het hoofd zo draagt, wil dit toch wat anders zeggen, als wanneer een Fries dat doet. Wat je dus ziet zijn communicatie-problemen. En dat terwijl er eerder ook al een andere Spanjaard in de kudde had gestaan, die ze eerst ook niet lustten, maar later toch wel konden verdragen (dit was een ruin die al veel jonger geruind was). Wat ik overigens wel kan zien is dat de nederlandse paarden leren van de Spanjaarden. En dat is toch wel grappig. Sinds de spaanse invloed in de kudde zie je de NL-ers ineens ook spaanse moves maken :-) , terwijl ze dat eerder niet deden. De Spanjaard gaat als er verdedigt moet worden of je kan het eigenlijk wel een aanval noemen, net zo makkelijk in zijn achteruit. Nu zie je het bijna iedereen doen. Spaanse pas, is ook zoiets. Of even snel een levade maken om indruk te maken, is wel grappig als je dat ineens een 1.80m grote KWPN-er ziet doen. Ze doen het dan wel niet zo sierlijk, maar ze doen het wel :-) .

Joy0505

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:40

Mijn haflinger schrok laatst heel erg van een groot zwart paard, wilde er absoluut niet bij in de buurt komen
In dat opzicht denk ik dus wel dat ze doorhad dat dat een ander soort paard was dan de andere haflingers waar ze altijd bij in de wei staat

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:46

Ik denk inderdaad de kleur. Mijn tinker staat in een kudde " bruine paarde" met 1 tinkermerrie en die zoeken elkaar op, staan altijd zij aan zij.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:51

Zafira heeft wel stelselmatig een hekel aan alle shetlanders. Zelfs als we langs een wei met shetten komen trekt ze een zuur hoofd :D
Geen idee waarom en of ze het met andere kleine ponies ook doet.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 11:53

Ik geloof er wel in. Mijn paard schrok zich bijvoorbeeld een ongeluk toen we een tinker tegenkwamen (vlekken?) en ze heeft een hekel aan shetlanders.. Maar het verschil tussen een kwpn en een nrps bv zullen ze niet zien :P

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 12:11

Ze maken indd. onderscheid. Hier moet ik een vreemd ras heel rustig introduceren en het duurt even voor iedereen het nieuwe paard accepteerd, terwijl ik een arabier er zo bij in kan knallen :)

1 van mn meiden was vroeger helemaal weg van een shetje. Later kwam ze een ander shetje tegen en ze was gelijk weer enthousiast en wilde kennis maken, maar dat shetje was niet lief en joeg haar weg. Daarna was iedere shet gewoon eng. Nu hebben we al enkele jaren shets vlakbij de arabs lopen en is ze het gewend, maar ze vind ze nog steeds niet leuk en wil wegrennen als ze richting het hek komen rennen :')

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:22

mijn AV moest toch ook even 2x slikken toen hij voor het eerst een tinker (met ontzéttend veel behang) zag, maar nu zijn het dikke vriendjes. Verder kan hij eigenlijk met iedereen wel optrekken, ik heb een van de makkelijkste (qua socialiteit) paarden van stal. Hij kan met zo'n beetje iedereen samen, groot, klein, wit, zwart, bont. Maar hij lijkt wel een voorkeur te hebben voor kleintjes. Veulens/jonkies, shetten en kleine welshjes zijn toch favoriet heb ik het idee :+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:29

Traber schreef:
Vaak trekken paarden naar de paarden die meest op hun moeder lijken heb ik gehoord.

Ik denk dat dit zeker waar kan zijn! Mijn pony vindt andere bonte paarden vaak ook heel leuk, als we die tegenkomen in het bos, of langs een wei rijden met een bonte tinker, reageert ze inderdaad enthousiaster dan naar paarden met een andere kleur(hoewel ze die ook vaak leuk vindt hoor).

Ik denk ook dat ze negatieve ervaringen goed onthouden. Zo vind de KWPNer van een vriendin Friezen eng, omdat ze op het oefenterrein voor een wedstrijd een keer bijna omver zijn gereden door een Fries. Paardje reageert sindsdien anders op grote zwarte paarden dan voorheen.

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 18:32

elbony schreef:
Mijn ervaring is dat de NL-kudde waarin mijn import Spanjaard zo nu en dan staat wel degelijk onderscheid maakt. Deze kudde bestaat vnl uit Kwpn-ers aangevuld met Fries. Het lijkt erop dat de PRE gewoon een andere lichaamstaal spreekt die niet begrepen wordt door NL-paarden. Tel daarbij het temperamentvolle karakter (veel eigenwaarde). Hij is bijna 8 (en net een dik jaar hengst-af), dus meneer vindt zichzelf heel wat (en terecht :-) ). De fries heeft nog het meeste begrip, vanwege de hogere hoofd-hals-houding. Maar als een Spanjaard het hoofd zo draagt, wil dit toch wat anders zeggen, als wanneer een Fries dat doet. Wat je dus ziet zijn communicatie-problemen. En dat terwijl er eerder ook al een andere Spanjaard in de kudde had gestaan, die ze eerst ook niet lustten, maar later toch wel konden verdragen (dit was een ruin die al veel jonger geruind was). Wat ik overigens wel kan zien is dat de nederlandse paarden leren van de Spanjaarden. En dat is toch wel grappig. Sinds de spaanse invloed in de kudde zie je de NL-ers ineens ook spaanse moves maken :-) , terwijl ze dat eerder niet deden. De Spanjaard gaat als er verdedigt moet worden of je kan het eigenlijk wel een aanval noemen, net zo makkelijk in zijn achteruit. Nu zie je het bijna iedereen doen. Spaanse pas, is ook zoiets. Of even snel een levade maken om indruk te maken, is wel grappig als je dat ineens een 1.80m grote KWPN-er ziet doen. Ze doen het dan wel niet zo sierlijk, maar ze doen het wel :-) .

Ahaa, dus ze moeten gewoon op inburgeringscursus! :+

elbony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 20:54

Goed idee Junia :-). Lichaamstaalles voor binnen- en buitenlandse paardenrassen hihi (ik zie het helemaal voor me).
Wat ik trouwens ook merk, is dat mijn stoere Spanjaard door kleinere merries (zoals arabier kruisingen, en nrps-jes en een haflingeres) veel leuker/aantrekkelijker gevonden wordt ook als ze niet hengstig zijn, dan door de grote KWPN-dames (die vinden hem alleen maar interessant als ze hengstig zijn). Zo zie je dat er wat afgediscrimineerd wordt in paardenland ;-) .

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:10

Ik heb ook al aardig wat nazi praktijken van Tinkers gezien.
En dat was niet kleurgebonden.

Maar ze moesten die Shet toch echt niet :n

Mijn eigen Tinkerruintje heeft een paar jaar samen met mijn Shet gestaan, ging prima, maar nu met de andere Tinkers erbij valt ze toch buiten de boot.
Het is dat ze zelf nogal een volhouder is :=

Er is ook wel een gedragsverschil tussen verschillende rassen wat ook een beetje met de herkomst van de voorvaderen van bepaalde rassen te maken heeft.
Een bergpaard gaat anders om met gevaar dan een steppe paard, ze hebben ook andere vijanden.
Als een steppe paard, vaak ook ranker gebouwd, in volle vaart vertrekt in de bergen en tussen de rotsen breekt ie alles.
Een zwaarder koudbloediger paard, gaat geen sprint door een woestijn trekken.

Freefeelster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 21:42

LOL @ LBLGypsyCobs

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:23

_O- _O- Hahaha nazi tinkers!

Nou mijne is beste vriendjes met een bruine KPWN merrie, dus echt racistisch is ze niet hoor.

Hét bewijs dat bont en bruin best samen gaat:
Afbeelding

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 22:30

Mijn ijslander lijkt verschil in grote te maken. Grote paarden gaat bijna altijd mis, shetlanders daarentegen gaat altijd goed. Pony's daar tussen in hangt helemaal af van karakter. Mevrouw zelf is erg dominant, maar shetlanders kunnen echt alles bij Embla.

freyja98

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 00:46

Mijn ijsje houdt van andere ijsjes. Is ze in het bos en rijden er ook andere ijslanders, zonder ze gezien te hebben hinniken hinniken. Dat doet ze bij grote paarden of niet-ijslanders niet.

Kleur maakt niet uit. Maar e honden vind ze ook leuk, om er achter aan te gaan...

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:27

freyja98 schreef:
Mijn ijsje houdt van andere ijsjes. Is ze in het bos en rijden er ook andere ijslanders, zonder ze gezien te hebben hinniken hinniken. Dat doet ze bij grote paarden of niet-ijslanders niet.

Dat doet die van mij ook, als wij langs twee ijslanders een eind verderop rijden gaat ze altijd hinneken en ze kent die paarden niet eens. Bij shetlanders doet ze het soms ook, maar andere paarden echt niet.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 14:29

een quarter die ik ree, had altijd een hekel aan fjorden :p

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 15:10

Mmmm... ik bedenk me net dat mijn tinkermerrie eigenlijk een gruwelijke bloedhekel heeft aan Ijslanders, om een onverklaarbare reden. Misschien is ze toch racistischer dan ik dacht...