Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:11

Heleennn schreef:
Dankjewel voor de tips allemaal, ik vraag me af of ik wel geschikt ben voor dit paard, ik kan haar duidelijk niet op de juiste manier op leren en opvoeden... Dus misschien is het niet zo'n slecht idee om haar weer te verkopen aan de staleigenaar... Wat denken jullie?

Ik denk eerlijk gezegd dat je gelijk hebt, op basis van je omschrijving en je reacties denk ik dat dit paard misschien net een maatje te groot is voor je (in figuurlijke zin) omdat ze bij de staleigenaar wel haar fatsoen houdt.

Mocht je toch doorgaan, niet bang worden, als ze echt aanvalt toch een keer goed vooruit jassen, dat is gewoon hufterig gedrag. Gaat ze vooruit dan is het braaf, ook al is het bokkend of ongecontroleerd, zolang ze maar niet naar jou slaat of dreigt. Desnoods maar even iemand mee in de baan die je kan ontlasten door het paard weer bij je vandaan te jagen, je moet zelf ook geen onnodige risico´s lopen.

Heleennn

Re: Jong, onhandelbaar paard. Hulp gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:15

Precies, geen onnodige risico's nemen. Ik kom zelf maar 3-4 keer per week naar stal, ik kan dit paard ook gewoon niet geven wat het verdiend denk ik...

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:17

Hee niet gelijk je paard wegdoen!!! Ik heb zelf een bijna 9 jarige K knol die ook geprobeerd heeft de baas te spelen. Ik heb ook hulp gehad. eerst was ik bang na een tijdje stilgestaan te hebben om met hem te wandelen, want hij kwam omhoog. Natuurlijk kwam hij omhoog.. dat wenste ik immers. Bij het rijden ging het goed, tot we gingen draven.. ik was bang dat hij gek ging doen.. uiteraard ging het fout!!! dat wenste ik immers. Ik kon niet alleen op pad want na 300 meter ging het fout.. en ja hoor.. na 300 meter kwam het gevecht.. want ik zag het al van te voren. Ga terug naar alleen poetsen en wandelen. Dingen waar jij je sterk bij voelt. Zoek hulp en leg de schuld niet bij het paardje. Mijn paardje is een lompe l°l maar ik ben zijn leider. dat heft wel 6 jaar geduurd, maar het is goed zo.. al zal hij altijd blijven proberen mij de loef af te steken, kijken of hij het toevallig vandaag wel s wint..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:17

Als je er een koper voor hebt die een redelijke prijs betaalt dan weg ermee, door jouw angst kun je wachten op ongelukken en gelukkig heb je dit zelf erg goed in de gaten, goed van je ookal zal de beslissing moeilijk zijn.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:22

pipo schreef:
Hee niet gelijk je paard wegdoen!!! Ik heb zelf een bijna 9 jarige K knol die ook geprobeerd heeft de baas te spelen. Ik heb ook hulp gehad. eerst was ik bang na een tijdje stilgestaan te hebben om met hem te wandelen, want hij kwam omhoog. Natuurlijk kwam hij omhoog.. dat wenste ik immers. Bij het rijden ging het goed, tot we gingen draven.. ik was bang dat hij gek ging doen.. uiteraard ging het fout!!! dat wenste ik immers. Ik kon niet alleen op pad want na 300 meter ging het fout.. en ja hoor.. na 300 meter kwam het gevecht.. want ik zag het al van te voren. Ga terug naar alleen poetsen en wandelen. Dingen waar jij je sterk bij voelt. Zoek hulp en leg de schuld niet bij het paardje. Mijn paardje is een lompe l°l maar ik ben zijn leider. dat heft wel 6 jaar geduurd, maar het is goed zo.. al zal hij altijd blijven proberen mij de loef af te steken, kijken of hij het toevallig vandaag wel s wint..

Ik leg de schuld niet bij mijn paard hoor, heb zelfs letterlijk gezegd dat ik er nog niet ervaren genoeg voor ben, daarom kan ik haar beter weer verkopen voor er ongelukken gebeuren. Het is een geweldig paard, mits ze goede en duidelijke training krijgt...

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:22

Ik denk ook dat op dit moment het paard teveel voor je is. Maar je zegt dat ze met rijden heel braaf is, moet je dan persé longeren?

Je zegt dat je grondwerk doet, wat houdt dat in voor jou en hoe gaat dat?

Zijn er alleen problemen met longeren of zijn er nog meer problemen dat je denkt aan verkopen?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:24

kun je niet een paar keer oefenen met longeren met de staleigenaar erbij?

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:24

Dus er komt bij 1 dingetje verzet en je wil meteen opgeven?
niet banketstaaf bedoeld maar dit ga je vaker tegenkomen, ieder paard heeft ooit ergens wel verzet.
Niet dat ik het verkeerd vind om een paard te verkopen, maar je loopt er nu tegenaan, hebt nog geen oplossingen via instructie of uit dit topic geprobeerd maar wil wel meteen verkopen (lees ik uit meerdere posts)
Vind dat niet helemaal eerlijk tegenover je 'maatje'
maar dat zal vast helemaal aan mij liggen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 20:25

Sassol schreef:
Ik denk ook dat op dit moment het paard teveel voor je is. Maar je zegt dat ze met rijden heel braaf is, moet je dan persé longeren?

Je zegt dat je grondwerk doet, wat houdt dat in voor jou en hoe gaat dat?

Zijn er alleen problemen met longeren of zijn er nog meer problemen dat je denkt aan verkopen?

Problemen om te verkopen; Geen band, ze bijt, ze is onvoorspelbaar met momenten en dan het longeren...

Grondwerk is voor mij in de bak aan het halstertouw oefeningen doen zoals stilstaan, vooruit en achteruit gaan door druk van het touw en stemgebruik.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:26

Ik zou het ook niet zomaar opgeven. Je kunt het in ieder geval proberen. Rijden gaat toch goed!! Kom op meid. Even al je moed bij elkaar verzamelen, hulp aannemen en opvoeden die bok!! Jij moet de dominantste zijn! Verdiep je eens in leiderschap. Je kunt het echt!! Alleen hoe banger jij word hoe heftiger haar gedrag. Het is natuurlijk, er is een leider nodig en als jij die rol niet op je neemt moet zij het wel doen. Onthou dat het pas gevaarlijk gaat worden als jij dat toe gaat laten en de touwtjes niet in handen neemt.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:29

plaats anders eens een oproep op de bokt markt voor hulp :)
ik zou haar zeker nog niet verkopen..verkopen kan altijd nog..

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:34

Dit is geen jong onhandelbaar paard. Dit is een jong paard wat onvoldoende begeleid wordt in het "hoe een braaf paard te zijn". Jammer dat je haar onhandelbaar noemt. Betere titel was geweest: "Ik kan mijn paard niet geven wat het nodig heeft..

Heb het idee dat je zelf al weet wat je wilt TS: nl je paard verkopen.
Moet je ook gewoon doen. Paard verdient iemand die haar gewoon de leiding kan geven die elk jong paard nu eenmaal nodig heeft.

En zelf niet meer aan een jong paard beginnen TS... en niet denken dat dit een heel moeilijk jong paard is. Het is gewoon een jong paard. Punt..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:35

Het longeren vergroot eigenlijk uit wat het probleem is. Naar mijn mening is er dan ook maar 1 probleem, wat zich uit in verschillende situaties.
Het longeren zou ik dus even laten, voordat je de 'makkelijkere' dingen aangepakt hebt. Wat je wel kan doen als je staleigenaar hier mee accoord gaat, is in de bak erbij blijven en dus vanachter de rug van je staleigenaar meekijken.
Wat doet hij? Hoeveel doet hij? Waarmee doet hij dat? Hoe staat hij? Hoe reageert hij op ongewenst gedrag? Wat laat hij het paard doen?

Ik zou zeker wel even proberen om door te zetten, ook voor jezelf. Dit is namelijk geen leuke manier om te stoppen en kan ook zijn effect op jou hebben bij eventuele volgende paarden. (Je bent onzekerder, waardoor vergelijkbare situaties weer kunnen voorkomen. De vicieuze cirkel.) Maar dan met hulp van een instructeur of met hulp van je staleigenaar als hij ervaring heeft in lesgeven. (Iets kunnen en iemand iets leren is namelijk nog een heel verschil)

Edit: een paard wat je echt wilt raken, raakt jou makkelijk zo door de zweep heen. Ik denk dus dat jouw paard een hoop machtsvertoon heeft laten zien, wat bij jou gewerkt heeft. En niet zozeer dat ze je echt zou raken. (Maar wie weet ben je aan de kant gesprongen om niet geraakt te worden?)

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:37

Ik ben het met je eens ik denk ook dat het verstandigste is om het paard te verkopen. Je geeft zelf ook al aan dat je er bang van word en dat dit net een stapje te ver is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 20:54

riagr schreef:
Dit is geen jong onhandelbaar paard. Dit is een jong paard wat onvoldoende begeleid wordt in het "hoe een braaf paard te zijn". Jammer dat je haar onhandelbaar noemt. Betere titel was geweest: "Ik kan mijn paard niet geven wat het nodig heeft..

Moet je ook gewoon doen. Paard verdient iemand die haar gewoon de leiding kan geven die elk jong paard nu eenmaal nodig heeft.

En zelf niet meer aan een jong paard beginnen TS... en niet denken dat dit een heel moeilijk jong paard is. Het is gewoon een jong paard. Punt..

Kan het niet beter verwoorden, helaas gaan veel mensen hiermee op hun snufferd, zo gemakkelijk is het niet om de signalen te herkennen en direct te reageren op de goede manier, geef je een vinger dan pakken ze een hand, jonge dieren en kinderen, allemaal gebaat bij één ding, consequent zijn, altijd en overal.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:04

riagr schreef:

Ja precies, zoals ik zelf al een paar keer zelf zei, ik kan haar niet correct opvoeden, simpelweg omdat ik de kunde niet beheers... Op gebied van rijden is er geen enkel probleem, maar de omgang is vele malen belangrijker. Ik vind ook dat ze iemand verdiend die haar wel het gevoel van zelfzekerheid kan geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:13

Ik zou je aanraden om eens met de stalbaas te overleggen of je haar niet kan inruilen voor een iets ouder en meer bevestigd paard. Met goede les en begeleiding kom je er vast ook wel uit en je zal er veel an leren, maar dat gaat dan wel veel tijd en moeite kosten terwijl je misschien met een wat meer volwassen paard direct veel beter uit de voeten kan.
Het ligt een beetje aan je eigen wensen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 21:15

Ja, ik zou liever ook meteen aan de slag kunnen... zoals ik met mijn vorig paardje kon. Misschien ben ik ook te snel geweest in de aankoop van deze merrie, mijn ander paardje was namelijk nog maar juist overleden. Misschien is dat de reden dat ik geen band heb met haar.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:29

Ik denk dat het een heel wijs en dapper besluit is om haar te verkopen. Het is inderdaad verstandig om haar eventueel in te ruilen voor een ouder paard. Niet iedereen kan een jong paard goed opvoeden en ik begrijp ook niet zo goed dat er nog zoveel bokkers zijn die TS adviseren om door te zetten...
Ts merkt zelf dat ze niet capabel genoeg is, bang voor de merrie en er geen lol in heeft. Nu gaat het rijden nog goed maar waarschijnlijk wordt dat de volgende (vecht) fase als TS een beetje pech heeft. De merrie krijgt gewoon steeds minder respect en gaat, net als ieder jong paard, haar grenzen opzoeken.
Ik hoop dat je snel een leuk paardje vind dat beter bij je past dan deze merrie..
Ook tegenover het paard is het veel eerlijker. Als ze consequent aangepakt wordt is het vervelende gedrag er snel weer uit..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 21:41

Heb het topic doorgelezen en het lijkt me helemaal geen gek idee om dit paard te verkopen. Natuurlijk, als jij er toch nog van alles in ziet en bereid bent ervoor te gaan, dan zijn er nog talloze oplossingen te vinden, maar ik denk dat sommigen hier ook voorbijgaan aan het feit dat jij er wel plezier aan moet beleven. Een paard houden is al duur genoeg, en als jij trillend op je benen in de longeerkraal moet staan, dan lijkt het mij heel gezond om eens bij jezelf na te gaan of jij er nog wel zin in hebt!

Het lijkt mij juist getuigen van een hoop verstand, TS, dat je bereid bent toe te geven dat dit paard misschien voor jou niet geschikt is. Je zou ze de kost moeten geven, die ik heb gezien, die jonge paarden kochten en ermee doorpruttelden totdat er werkelijk geen land mee te bezeilen meer was. Ik zeg helemaal niet dat dat met jou en jouw paard zou gebeuren hoor, absoluut niet - met de juiste hulp denk ik vast dat het allemaal op te lossen is! - maar ik vind het bewonderenswaardig dat je ook bereid bent om verder vooruit te denken. :)

Succes met je beslissing!

rea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:01

TS, om inzicht te krijgen in de kunde van het opvoeden zou je Inge Teblick eens kunnen contacteren. Zij woont regio Duffel (dus niet zo ver af) en heeft aardig wat roem vergaard in haar inzichten betreffende omgang met een paard, grondwerk etc.
Zie hiervoor ook : http://www.ingeteblick.be/
en ook haar partner Peter Ryckeboer : http://users.telenet.be/peter.ryckeboer in het hoofdstuk "Help! Mijn paard bijt!"

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:14

Niet zomaar opgeven !
Kan mij heeeel erg in je verhaal verdiepen, heb dit zelf ook allemaal meegemaakt. Maar dan wel een beetje erger.. Maargoed , het komt op het zelfde neer. Ik ben blijven door gaan hoe moeilijk en eng ik het ook vond. Blijven trainen en bouw het vertrouwen op met je paard. Hij word vanzelf je vriend. En geloof mij , als je dat bereikt hebt dan ben je blij dat je er zo voor gegaan bent. Als je op mijn profiel kijkt is daar een heel verhaal geschreven , hoe dat ik het heb aangepakt. Geef niet op , en dan in de toekomst kan je mss ook zo'n mooi verhaal schrijven. Succes! Je komt er wel :)

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-12 23:29

Hanmar schreef:
Heb het topic doorgelezen en het lijkt me helemaal geen gek idee om dit paard te verkopen. Natuurlijk, als jij er toch nog van alles in ziet en bereid bent ervoor te gaan, dan zijn er nog talloze oplossingen te vinden, maar ik denk dat sommigen hier ook voorbijgaan aan het feit dat jij er wel plezier aan moet beleven. Een paard houden is al duur genoeg, en als jij trillend op je benen in de longeerkraal moet staan, dan lijkt het mij heel gezond om eens bij jezelf na te gaan of jij er nog wel zin in hebt!

Het lijkt mij juist getuigen van een hoop verstand, TS, dat je bereid bent toe te geven dat dit paard misschien voor jou niet geschikt is. Je zou ze de kost moeten geven, die ik heb gezien, die jonge paarden kochten en ermee doorpruttelden totdat er werkelijk geen land mee te bezeilen meer was. Ik zeg helemaal niet dat dat met jou en jouw paard zou gebeuren hoor, absoluut niet - met de juiste hulp denk ik vast dat het allemaal op te lossen is! - maar ik vind het bewonderenswaardig dat je ook bereid bent om verder vooruit te denken. :)

Succes met je beslissing!

Helemaal met je eens. Ik heb zelf ook zo'n pony gehad die precies hetzelfde deed. Alleen bij haar was het al een stadium verder en deed ze het ook met het rijden. Ze accepteerde ons niet als leider. We hadden ook geen goede klik met dr. Dus hebben we besloten haar te verkopen. Ze loopt nu bij een nieuw baasje super.

Maar aan de andere kant, met een goede instructeur is dit ook op te lossen. Maar als jijzelf al bang voor je paard bent, gaat het niet lukken denk ik. En als ze bij de staleigenaar niks doet, is het voor mij duidelijk dat julllie geen band hebben. (Niet dom bedoelt hoor).

Ik denk persoonlijk dat verkopen dan de juiste oplossing is. En dat ze het bij een ander baasje die niet bang voor haar is met een schone lei kan beginnen!

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:43

Ja precies. Ik ga ook elke dag dat ik er heen ga gewoon met een schone lei naar haar stal. Ik kom aan, geef haar een kroeltje achter haar oren en een snoepje, doe wat ik anders ook zou doen. Maar het loopt gewoon altijd mis. Altijd is er miscommunicatie...

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-12 23:44

rea schreef:
TS, om inzicht te krijgen in de kunde van het opvoeden zou je Inge Teblick eens kunnen contacteren. Zij woont regio Duffel (dus niet zo ver af) en heeft aardig wat roem vergaard in haar inzichten betreffende omgang met een paard, grondwerk etc.
Zie hiervoor ook : http://www.ingeteblick.be/
en ook haar partner Peter Ryckeboer : http://users.telenet.be/peter.ryckeboer in het hoofdstuk "Help! Mijn paard bijt!"

Dat is zeker interessant! Daar ga ik eens naar kijken :)