"Gebrek aan leiderschap"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:19

Koper schreef:
Ik zeg nooit dat ik grondwerk. Maar bij voorbeeld dat ik 'm ophaal, of met 'm speel, of 'm ergens parkeer om op te zadelen of op te stijgen. Da's allemaal grondewerk. Maar "ik grondwerk" vind ik te NH klinken :+

En niemand legt jou op dat jij het grondwerk zou moeten noemen, maar kan je het mensen echt kwalijk nemen dat ze graag een eenduidig woord willen hebben om duidelijk te maken dat ze ook vanaf de grond werken met hun paard? Het feit je je daaraan ergert zegt meer over jou dan over hen denk ik.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:20

Tuurlijk neem ik dat niemand kwalijk, en ik erger me er ook volstrekt niet aan als mensen grondwerk grondwerk noemen. Alleen doe ik dat zelf niet. Ik noem het gewoon spelen, opzadelen of wat ik net aan het doen ben :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:21

BTW zullen de meeste mensen die wat zij doen grondwerk noemen het geen grondwerk noemen als iemand niet meer doet dan zijn paard aan een lijntje klikken en ophalen, vastzetten, opzadelen en aan de hand uitstappen. Daarom is de term handig om aan te duiden dat je bijvoorbeeld meer doet dan het puur onvermijdelijke op de grond.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:23

Alles bestond al. Er zijn alleen een paar mensen die verder zijn gegaan en met namen nu meer geld verdienen aan doodnormale zaken imo.

Ik rijd nu 33 jaar en heb sinds mijn 12e eigen pony's gehad. Vroeger al zette ik mijn pony achteruit als ze me voorbij liep of niet stil wilde staan. Toen moesten ze ook luisteren en netjes stilstaan, volgen etc. Het had allemaal geen naam.

Met rijden net zo; Ik moet op mijn handen zitten en mijn zitbeen knobbels voelen. Ogen dicht en je laten lijden, voelen wat je doet etc......Nu heet het allemaal centered/balanced riding.

Rechtrichten is de meest normale zaak van de wereld. Weet niet waar het fout is gegaan en men het als iets nieuws zag????

Natuurlijk zijn dingen uitgebreid, zoals bovengenoemde zaken, maar alles kwam al voor in het leren rijden en omgaan met paarden ALS je een goede manege of instructrice had.

Ik denk dat de problemen heel ergens anders liggen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:28

superpony schreef:

In het hoofd van de mensen, denk ik. Mensen denken te veel. En dat werkt niet bij paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:32

superpony schreef:
Alles bestond al. Er zijn alleen een paar mensen die verder zijn gegaan en met namen nu meer geld verdienen aan doodnormale zaken imo.

Ik rijd nu 33 jaar en heb sinds mijn 12e eigen pony's gehad. Vroeger al zette ik mijn pony achteruit als ze me voorbij liep of niet stil wilde staan. Toen moesten ze ook luisteren en netjes stilstaan, volgen etc. Het had allemaal geen naam.

Met rijden net zo; Ik moet op mijn handen zitten en mijn zitbeen knobbels voelen. Ogen dicht en je laten lijden, voelen wat je doet etc......Nu heet het allemaal centered/balanced riding.

Rechtrichten is de meest normale zaak van de wereld. Weet niet waar het fout is gegaan en men het als iets nieuws zag????

Natuurlijk zijn dingen uitgebreid, zoals bovengenoemde zaken, maar alles kwam al voor in het leren rijden en omgaan met paarden ALS je een goede manege of instructrice had.

En rijden is ook doodnormaal en al eeuwen oud en daar zijn nu ook hele opleidingen voor waar mensen geld aan verdienen.... dus??

superpony

Re: "Gebrek aan leiderschap"

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:33

Dat wil niet zeggen dat het goed is. Kwaliteit is erg vaak ver te zoeken. Daarnaast worden mensen gek gemaakt met duurdere lessen als er een speciaal naampje aanhangt wat gewoon bij goede lessen hoort in te zitten.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:35

"koper" eigenlijk zeggen alle goeroe's dat, maar sommigen trachten het met fluwelen handschoentjes te verpakken zodat niet iedere discipel dat helemaal doorheeft. Zelfs parrelli zegt dat eigenlijk zo maar die brengt het heel speels naar voren.
Elke trainer die zijn naam een beetje waard is zal dit zeggen, er kan er maar één de leiding hebben, en het moment dat een mens met een paard werkt is het zaak dat die mens de leiding heeft , is dat niet zo tjaaa soms kan dat nog wel meevallen, zoals ook "narita" al aangaf, paarden willen ons niet echt kwaad aandoen, dat zit niet in hun aard, maar het kan best tot gevaarlijke toestanden leiden, die kan je minimaliseren tot bijna totaal elimineren door even als het nodig is de dictator te spelen.
Maar let op in mensen oren klinkt dit heel negatief, dictator zijn kan echt alleen maar wanneer je tegelijk ook rechtvaardig, eerlijk, vriendelijk, consequent bent en respect toont naar het paard toe, dat is dus niet te vergelijken met dictators die we kennen vanuit onze mensen geschiedenis lessen.

Koper schreef:
Narita schreef:
Even over dat stukje, dictator of leider: dat ligt aan het paard in kwestie. Je hebt paarden die graag de leiding van je over willen nemen, daar moet je, vooral in het begin, toch echt dictator over spelen. Elke pas moet je kunnen controleren, daarna kan je pas weer wat losser worden.

Zegt jouw goeroe dat? -O-

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:37

Hmm, leiding hebben vind ik toch echt wat anders dan de baas spelen. Tuurlijk moet je duidelijk zijn. Maar liever niet zoals de goeroes dat propageren. En dan spreek ik even voor mezelf, dat je niet denkt dat ik een stelling naar voren duw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:40

Je kan maar beter gewoon duidelijk zijn. Het is idd zo dat mensen een paard kopen en dagen, weken, maanden bezig zijn voor ze er ook maar iets mee kunnen. Als ze er dan eindelijk eens op gaan rijden ( een al bereden paard! ) is er van alles mis. Ja, dan zijn de rollen al verdeelt. Maar het paard de schuld geven is dan niet echt de oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:40

Wat ik jammer vind is dat het leiding geven aan een paard vanuit veel mensen op zo'n negatieve manier wordt besproken en bekeken. Net als de negatieve lading aan het woord dominantie. Als je je aard op die manier benaderd zal je nooit een paard krijgen dat buiten respectvol (of bij sommige angstig...) maar ook welwillend en expressief is.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:44

Fellor schreef:
Wat ik jammer vind is dat het leiding geven aan een paard vanuit veel mensen op zo'n negatieve manier wordt besproken en bekeken. Net als de negatieve lading aan het woord dominantie.

Mijn paard krijgt verantwoordelijkheden. Krijgt hij namelijk in een kuddetje ook, zodat hij zich kan ontwikkelen en zelfverzekerder wordt. En net zoals dat in een groepje paarden gaat heeft hij het deels voor het zeggen. Niet wanneer we werken (zoals rijden) maar andere keren wel. Wanneer ik dat niet wenselijk vind geef ik dat aan en dan is het klaar.

Dominantie op zich is ook niet negatief, zo lang je maar goed weet van je paard wanneer en in welke mate je dominant moet zijn. Overigens is naar mijn idee dominantie wel wat anders dan leiderschap.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:47

Ik heb nooit bewust aan grondwerk gedaan.
Zo, van: vandaag gaan we weer eens grondwerk oefenen en kijken of ik wel genoeg leiderschap heb.

Ik reed ook al op pony's thuis vroeger, voordat het woord grondwerk ooit werd genoemd.
Maar wat we toen deden, was niet eens zoveel anders als nu.
Het is belangrijk dat de paarden goed verzorgd worden, goed te eten krijgen in verhouding met wat ze doen, en genoeg beweging krijgen.
En verder moeten de paarden en pony's gewoon normaal gehoorzamen.
Dat hoeft helemaal niet geleerd worden met allerlei cursussen en deskundige grondwerkers.
Gewoon consequent zijn, een paard moet weten waar hij aan toe is.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:56

Ik heb nog niet zo veel zinvols gelezen in dit topic.
Met een paard omgaan is communicatie met een andere diersoort. Daar hoef je geen 15 jaar rijervaring voor te hebben of een papiertje van een leiderschapsopleiding.
Kennis van de psychologie, de lichaamstaal en de leermogelijkheden van zowel paarden als mensen lijkt me samen met genoeg inlevingsvermogen aan de basis te liggen. Weten wat je zelf wil ook, en genoeg wilskracht hebben om eerlijk maar consequent aan je paard te blijven duidelijk maken wat je van hem verwacht. En niet te gierig zijn om dat dan ook goed te belonen als de communicatie zijn vruchten afwerpt.

Dominantie is overigens een achterhaald begrip om over paardengedrag te spreken (lopen hier op bokt meerdere interessante topics over).

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:12

"koper " je verward dingen met elkaar. En het is duidelijk als een klontje, je hebt nog nooit met echt moeilijkere paarden gewerkt.
en dat lukt best met de meeste paarden prima, maar als trainer moet je daar boven staan, er zijn paarden genoeg die je het ziekenhuis in kloppen, zelfs voor je beseft dat hij je iets gaat aandoen, ook deze paarden hebben op zo'n moment enkel de vrijheid gebruikt die ze gekregen hebben als mens moet je de positie van de Alfa merrie innemen, kan je dat bereiken dan doen paarden hun uiterste best voor jou, ze zullen dat ook uit vrije wil gaan doen, ze zullen er zich best goed bij voelen, en geloof me das een pak veiliger voor jou als mens zijnde.

Koper schreef:
Fellor schreef:
Wat ik jammer vind is dat het leiding geven aan een paard vanuit veel mensen op zo'n negatieve manier wordt besproken en bekeken. Net als de negatieve lading aan het woord dominantie.

Mijn paard krijgt verantwoordelijkheden. Krijgt hij namelijk in een kuddetje ook, zodat hij zich kan ontwikkelen en zelfverzekerder wordt. En net zoals dat in een groepje paarden gaat heeft hij het deels voor het zeggen. Niet wanneer we werken (zoals rijden) maar andere keren wel. Wanneer ik dat niet wenselijk vind geef ik dat aan en dan is het klaar.

Dominantie op zich is ook niet negatief, zo lang je maar goed weet van je paard wanneer en in welke mate je dominant moet zijn. Overigens is naar mijn idee dominantie wel wat anders dan leiderschap.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:10

Ruga schreef:
Dominantie is overigens een achterhaald begrip om over paardengedrag te spreken (lopen hier op bokt meerdere interessante topics over).

Kan jij mij misschien een paar linkjes sturen van die topics? Vind ik erg interessant :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:27

Ruga schreef:
Ik heb nog niet zo veel zinvols gelezen in dit topic.
Met een paard omgaan is communicatie met een andere diersoort. Daar hoef je geen 15 jaar rijervaring voor te hebben of een papiertje van een leiderschapsopleiding.
Kennis van de psychologie, de lichaamstaal en de leermogelijkheden van zowel paarden als mensen lijkt me samen met genoeg inlevingsvermogen aan de basis te liggen. Weten wat je zelf wil ook, en genoeg wilskracht hebben om eerlijk maar consequent aan je paard te blijven duidelijk maken wat je van hem verwacht. En niet te gierig zijn om dat dan ook goed te belonen als de communicatie zijn vruchten afwerpt.

Fellor schreef:
Tsja... correct grondwerk is ook de oplossing voor al je problemen op de grond en voor driekwart van je problemen onder het zadel.... heeft niks met aandelen te maken maar met inzicht in training en het voordeel dat met je paard wederzijds kunnen communiceren veel meer mogelijkheden brengt.

Ik snap ook niet wat er zo slecht aan is dat mensen proberen zich meer te verdiepen in het wezen paard en zich meer aanpassen aan hun manier van communiceren ipv die van ons erdoorheen te drukken of duidelijke afspraken te maken over communicatie. Het komt het welzijn en de veiligheid en ook het plezier alleen maar ten goede.
Mijn ervaring is dat de mensen die grondwerk doen zich ook veel meer verdiepen in de biomechanische aspecten en in de natuur van hun paard.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:29

Caira schreef:
Net zo'n dooddoener als al die mensen die roepen: mijn paard is dominant...

Dat zijn mensen met een gebrek aan leiderschap... :D

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 20:30

Kuggur schreef:
Dat zijn mensen met een gebrek aan leiderschap... :D

:D :D

Linkjes..
Wel hier is er eentje, maar er zijn er zeker al een tiental uit de laatste paar jaren waarin zeer veel uitleg bij mekaar staat geschreven.
[OPG] Dominantie bij paarden
En over dominantietheorie bij honden zijn ook al heel wat blauwe kadertjes gevuld
[BB] Het is maar goed dat ik niet in de dominantietheorie geloof

Hier een korte uitleg, in het Engels wel,
http://www.equine-behavior.com/Dominanc ... horse1.htm

ps: zoeken gaat makkelijker via google/bokt als via de zoekfunctie in bokt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:06

Wat ik me dan afvraag ...
Ik ben nu bezig met vele filmpjes te bekijken van een specifieke goeroe (jaja, ze hebben mij ook te pakken 8-) ) en wat je daar telkens ziet terugkomen zijn verschillende soorten paarden met uiteenlopende problemen. De ene loopt over je heen, de andere is bang van dit of dat, vanalles komt er voorbij. Maar 1 ding is bij alle paarden hetzelfde: de goeroe werkt ermee en alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon .. Bang van een fiets? Hoezo? Die fiets kan gewoon op zijn rug gelegd worden .. Paard gaat kaarsrecht de lucht in als iets hem niet aanstaat en komt zo naar je toe gesprongen. Ja, inderdaad, de eerste 10 minuten, en dan ineens is heel het probleem voorbij...

Hoe komt dit dan?
Heeft dit niet met leiderschap te maken? En het gebrek aan leiderschap van degene die eerst met het paard bezig was?
Ik merk bij mijn eigen pony's ook verandering .. de zelfzekere vindt het leuker om mee te werken, en de bange durft veel meer ..
Hoe wordt dat dan uitgelegd?

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:14

Dit heeft niets met leiderschap te maken (nou een beetje), maar of het paard is zo uitgeput door het "werk" van de trainer, of het is bang voor hem -dictator- maar heeft geleerd niet te bewegen, of -en dat is het besten- het paard heeft VERTROUWEN in hem, en weet dus dat omdat hij het doet, het niet bang hoeft te zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:15

En als je paard vertrouwen in jou heeft ben je geen leider?

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:24

Koper schreef:
Fellor schreef:

Eigenlijk praat jij net als een NH goeroe *\o/* maar als ik het goed begrijp mis je soms de 'gewone' huis tuin en keuken taal.
Wellicht dat jij van nature je intuitie volgt en daardoor natuurlijk communiceert met je paard. Maar niet iedereen heeft het zo aangeleerd of voelt dat van nature aan, dan kan theorie van een goeroe enorm helpen. En omdat wij van nature roofdieren zijn en paarden prooidieren zijn er wel duidelijke misverstanden in communicatie mogelijk.

Dominantie is zeker niet negatief, het is gewoon een rol die een van beide aanneemt.
Heb je je wel eens verdiept in de theorie waar je je aan ergert? Kan ook heel interessant zijn :D
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 20-12-12 21:33, in het totaal 2 keer bewerkt

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:27

Sabrine: Ik bedoel dat vertrouwen in je hebben, niets te maken heeft met wel of niet leiderschap hebben. Sommige mensen kunnen alles met hun paard doen, hun paard heeft volkomen vertrouwen in hen, maar toch lopen ze hun "baas" omver tijdens het wandelen.

En je vraag is wel een beetje vreemd,
want je zegt toch ook niet: "goed kunnen rekenen heeft niets te maken met goed kunnen schrijven"
"-Dus als je goed kunt rekenen ben je slecht in schrijven?" Nee, het heeft weinig met elkaar te maken...

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 21:30

Als je paard vertrouwen in jou heeft, dan ben je juist de leider. Je bent te vertrouwen. En dat vergeten mensen nogal eens. Het is inderdaad een modebegrip aan het worden, dat '(gebrek aan) leiderschap'. De verhoudingen moeten gewoon duidelijk zijn. En dan kun je verder. Ook wordt wel vergeten dat paarden soms gewoon nog helemaal niet beleerd zijn. Van niets weten. En dan doen ze het gevraagde ook niet, of ze raken in de war van de signalen die ze krijgen.
Je bent tenslotte aan het werk. En dan heb je duidelijke verhoudingen. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is. Dat is dat. Daarna kun je gewoon vriendelijk met elkaar omgaan. Dingen leren.