Ruga schreef:Ik heb nog niet zo veel zinvols gelezen in dit topic.
Met een paard omgaan is communicatie met een andere diersoort. Daar hoef je geen 15 jaar rijervaring voor te hebben of een papiertje van een leiderschapsopleiding.
Kennis van de psychologie, de lichaamstaal en de leermogelijkheden van zowel paarden als mensen lijkt me samen met genoeg inlevingsvermogen aan de basis te liggen. Weten wat je zelf wil ook, en genoeg wilskracht hebben om eerlijk maar consequent aan je paard te blijven duidelijk maken wat je van hem verwacht. En niet te gierig zijn om dat dan ook goed te belonen als de communicatie zijn vruchten afwerpt.
Dominantie is overigens een achterhaald begrip om over paardengedrag te spreken (lopen hier op bokt meerdere interessante topics over).
Fellor schreef:Tsja... correct grondwerk is ook de oplossing voor al je problemen op de grond en voor driekwart van je problemen onder het zadel.... heeft niks met aandelen te maken maar met inzicht in training en het voordeel dat met je paard wederzijds kunnen communiceren veel meer mogelijkheden brengt.
Ik snap ook niet wat er zo slecht aan is dat mensen proberen zich meer te verdiepen in het wezen paard en zich meer aanpassen aan hun manier van communiceren ipv die van ons erdoorheen te drukken of duidelijke afspraken te maken over communicatie. Het komt het welzijn en de veiligheid en ook het plezier alleen maar ten goede.
Mijn ervaring is dat de mensen die grondwerk doen zich ook veel meer verdiepen in de biomechanische aspecten en in de natuur van hun paard.