"geef m maar een snoepje"

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 16:23

Waratje schreef:
Als een paard in je jaszak duikt omdat anderen hem snoepjes geven, let je zelf nog steeds niet op. Dat kun je namelijk gewoon voorkomen met consequente opvoeding. Paarden weten dondersgoed wie ze voor zich hebben en wat ze bij wie wel of niet kunnen/mogen doen.

Volgens mij kun je dit beter voorkomen door medestalgenoten op te voeden.

Bij ons op stal zijn er verschillende ruiters die ook met bixjes of snoepjes op zak lopen en uitdelen. Maar ze weten dat ik niet wil dat ze dit aan mijn paard geven en die krijgt dus alleen een aai over haar bol. Hoe lief ze ook kijkt, want ook zij wil graag een snoepje en het maakt haar niks uit van wie ze dat krijgt :)
Ik ben namelijk ook tegen het belonen met snoepjes. Mijn paard werkt net zo hard voor een
beloning van wegnemen van druk of een aai/kriebel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 17:57

Shenavallie schreef:
Anders willen ze alleen nog maar iets voor je doen vanwege de hapklare beloning en niet voor jouzelf. ;)

Bij het wegnemen van druk, doet ze het ook niet voor jou, maar om druk te ontwijken.
Bij ontspanning is het meestal ook om druk te ontwijken. 8-)

Begrijp mij goed.... persoonlijk zie ik absoluut niet het probleem van snoepjes in en begrijp ik ook niet waarom je een dergelijke sterke motivator niet zou inzetten, maar heb ik er geen problemen mee als mensen hier niet voor kiezen.
Ieder moet daarin natuurlijk een eigen keuze maken.

Ik denk alleen dat het veelgebruikte argument dat een paard op bepaald moment alleen iets voor het snoepje doet en niet voor jou, een non-argument is.
Een paard doet in de regel niet iets uit empathie. Het doet iets om druk te ontwijken, om iets te verdienen of simpelweg omdat het iets leuk vindt (combi kan ook). Waarbij even opgemerkt mag worden dat datgene wat het paard leuk vindt niet noodzakelijkerwijs iets is wat wij leuk vinden. :+

Het is alleen wel zo dat door een eerlijke en heldere samenwerking, een paard op bepaald moment de samenwerking als prettig kan ervaren. Niet omdat het jou een plezier wil doen, maar bv omdat ook dieren behoefte hebben aan uitdagingen (is ruimschoots bewezen... daarom werkt voor veel paarden pensioen in de wei niet altijd zoals verwacht) Kun jij de uitdaging bieden op een voor het paard aangename manier, zal hij graag met je samenwerken.
Maar dat is niet snoep, druk, ontspanning of wat dan ook gerelateerd, maar hangt samen met de manier waarop je hem behandelt en met hem omgaat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 18:03

Mijne krijgt een snoepje bij alle truukjes die hij doet als ik het vraag, bij echt positief gedrag naar andere paarden en mensen, en als hij niet bang is bij iets engs :j

Moet hem toch wel belonen voor wat die goed doet, zeker nadat ik hem kreeg als angstig en onzeker paard. En ik merk gewoon dat die een klopje op zijn hals niet fijn vind, dan spant die zich vaak compleet aan. Komt tevens maar een enkele keer voor dat die jambette doet voor een snoepje, of stijgeren. Als je je paard manieren bij leert kun je hem veel te snoepen geven ;)

caranthir

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:03

liljebo schreef:
Bij het wegnemen van druk, doet ze het ook niet voor jou, maar om druk te ontwijken.

Begrijp mij goed.... persoonlijk zie ik absoluut niet het probleem van snoepjes in en begrijp ik ook niet waarom je een dergelijke sterke motivator niet zou inzetten, maar heb ik er geen problemen mee als mensen hier niet voor kiezen.

Ik denk alleen dat het veelgebruikte argument dat een paard op bepaald moment alleen iets voor het snoepje doet en niet voor jou, een non-argument is.
Een paard doet in de regel niet iets uit empathie. Het doet iets om druk te ontwijken, om iets te verdienen of simpelweg omdat het iets leuk vindt (combi kan ook). Waarbij even opgemerkt mag worden dat datgene wat het paard leuk vindt niet noodzakelijkerwijs iets is wat wij leuk vinden. :+

Het is alleen wel zo dat door een eerlijke en heldere samenwerking, een paard op bepaald moment de samenwerking als prettig kan ervaren. Niet omdat het jou een plezier wil doen, maar bv omdat ook dieren behoefte hebben aan uitdagingen (is ruimschoots bewezen... daarom werkt voor veel paarden pensioen in de wei niet altijd zoals verwacht) Kun jij de uitdaging bieden op een voor het paard aangename manier, zal hij graag met je samenwerken.
Maar dat is niet snoep, druk, ontspanning of wat dan ook gerelateerd, maar hangt samen met de manier waarop je hem behandelt en met hem omgaat.

Een mooie en duidelijke uitleg over het werken met paarden. Het traject om een paard zover te krijgen dat hij het als prettig ervaart om met je samen te werken is precies wat mij aantrekt in de paardensport.

Wat mij verder in dit topic verbaast, is dat veel mensen ipv snoepjes, blijkbaar klopjes op de hals geven. Waarom is dit eigenlijk? Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n klopje nou van nature als positief ervaren wordt. Ongetwijfeld kan een paard leren dat een klopje op de hals een soort van beloning is, maar het lijkt mij dat een aai, vriendelijke stem of wat kroelen in de manen veel prettiger is. Of ga ik nu teveel off-topic?

Anne_91

Re: "geef m maar een snoepje"

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 19:19

Ik ben ook geen fan van snoepjes, de mijne kreeg bij de vorige eigenaar ook telkens als hij iets goed deed een snoepje, hij werd hier echt gruwelijk irritant van. Niet meer de wei uit willen zonder snoepje etc. en bij alles wat ie eng vond stond ie al met z'n neus bij me zakken zo van nu komt er een snoepje.
Ben meer van het belonen met stem, als hij iets eng vind krijgt ie een aai en een paar geruststellende woorden, als beloning weer het zelfde. Dit werkt voor mij 100 keer beter.
Maar zo heeft ieder zijn eigen dingen om te belonen en reageert ook elk paard anders natuurlijk.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 20:58

liljebo schreef:
Shenavallie schreef:
Anders willen ze alleen nog maar iets voor je doen vanwege de hapklare beloning en niet voor jouzelf. ;)

Mee eens. ;)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:03

Zat vanmorgen nog te denken: toch is het wegnemen van druk juist een heel natuurlijk proces. In een kudde gaat het niet anders dan op die manier. Een Alfa-merrie komt namelijk niet met een snoepje naar een jonger paard toe, maar werkt ook met druk vergroten en wegnemen. Dat is voor een paard juist een veilige manier van communiceren. Het is alleen de kunst voor de mens op dat op het juiste moment en op de juiste manier te doen. ;)

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:19

Maar een hoger geplaatst paard kan wel een lager geplaatst paard wegsturen van gras/hooi waar zij haar zinnen op heeft gezet. Aan de andere kant brengt de leidende merrie haar kudde (als het goed is) naar de beste graasgebieden toe. Zo past het vinden en aanbieden van voedsel maar dus ook het wegnemen ervan wel degelijk binnen het natuurlijke (leer)gedrag van een paard.
Laatst bijgewerkt door Mac op 24-11-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:24

Het schijnt te zijn dat een kauw reflex een gunstig effect heeft op het cognitieve vermogen in de hersenen....zo schijnt kauwgom dus goed te zijn bij huiswerk maken... :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:33

Tja, toen mijn vorige paard een schimmelinfectie had bij zijn mondhoek kreeg hij altijd een worteltje na de behandeling. Dan hoefde ik dat gevecht niet iedere keer aan te gaan. Op ten duur kon ik zelfs zonder halster dat spul opsmeren. Ook toen ik op trektocht ging en ieder paard uierzalf op de mondhoek kreeg deden manegepaarden (die dat iedere dag kregen) moeilijker dan die van mij. En ik gaf hem ook weleens een snoepje zonder dat hij iets deed. Maar het respect voor mij zat er al in en hij werd absoluut niet opdringerig daarvan.
Een snoepje, willekeurig of niet, hoeft dus nog geen vervelend paard te geven.

dyoka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 10:36

Mijne krijgt altijd na het rijden een snoepje.
Onder het rijden gewoon kriebeltje.
Ik vind het raar dat mensen spreken over 'vieze' en 'gevaarkijke' paarden.
Mijn pony weet dat hij niet aan jaszakken mag trekken of iets dergelijks.
Dat doet hij dan ook niet.
Maar van een snoepje op z'n tijd heb ik nog nooit een paard gevaarlijk zien worden.
Ik snap wel dat het voor elk paard anders is, maar even iets lekkers te knabbelen na een goede, ingespannen les word denk ik! elk paard wel blij.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:35

Echt vertrouwen verkrijg je niet van voer ben ik van mening en ik zal ook niet aan voer beloning beginnen en ik vind het ook echt iets van deze tijd.....ik zal wel ouderwets zijn door te verlangen dat een paard iets doet omdat ik hem dat vraag...en door het goed vertrouwen op te bouwen heb je ook geen snoepje nodig om b.v. een paard iets laten doen wat hij eng vind....Tja met een snoepje gaat het natuurlijk veel sneller, maar ik heb geen haast bij enge dingen neem de tijd en overwin zo het obstakel door rust en vertrouwen en positieve stem beloning met een lekkere kriebel....

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:44

Je geeft een snoepje ook niet om "echt vertrouwen" te kopen, maar om bepaald gewenst gedrag te belonen en het paard te bevestigen dat de situatie OK is om ook in te eten. Eten doe je namelijk alleen als het veilig is, wat ook als bijwerking heeft dat als ze eten ze rustiger worden.
Het vertrouwen dat nodig is om zomaar te doen wat je vraagt is niet direct aanwezig, dat zal ook even moeten worden opgebouwd.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:45

Ik ben voor snoep voor en tijdens het rijden, met name suikerklonten :Y)

Ik doe altijd bruinwerken en paaien, ook tijdens het rijden beloon ik hem soms! Werkt echt goed hoor!
Ik heb dit overgenomen van Douwe Rinkes toen hij nog les bij ons gaf, en dat is toch niet de minste in bekend dressuurland :D

Paaisessie van ons 2 voor het rijden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:49

Boompje1985 schreef:
Echt vertrouwen verkrijg je niet van voer ben ik van mening en ik zal ook niet aan voer beloning beginnen en ik vind het ook echt iets van deze tijd.....ik zal wel ouderwets zijn door te verlangen dat een paard iets doet omdat ik hem dat vraag...en door het goed vertrouwen op te bouwen heb je ook geen snoepje nodig om b.v. een paard iets laten doen wat hij eng vind....Tja met een snoepje gaat het natuurlijk veel sneller, maar ik heb geen haast bij enge dingen neem de tijd en overwin zo het obstakel door rust en vertrouwen en positieve stem beloning met een lekkere kriebel....

Dat ligt helemaal aan de manier waarop je dat voer toepast, je timing en je trainingsopzet. Lokken met een snoepje, of omkopen is anders dan een extra bekrachtiging geven bij gewenst gedrag.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:54

stef schreef:
Beloning is toch niet of snoep of verbaal? Zit nog een heel groot gebied tussen. Wat is er mis met snoepjes? Ik draai het om: Wat is er mis met een schouderklopje? Een kriebel in de manen? Een geruststellend woord?

Het probleem is ook niet het snoepje an sich, maar de manier waarop het geroepen wordt.

Liljebo: Ik weet dat jij je bezig houdt met oa clickertraing. Dat vind ik wel even wat anders dan er maar te pas en te onpas een snoepje in gooien

Hier ga ik helemaal in mee,
Heb sinds kort een verzorg/bijrijpaardje en deze is door de vorig eigenaar altijd te pas en te onpas beloond met snoepjes of gewoon gegeven en nu is ze dus eigenlijk altijd op zoek naar snoepjes en het valt wel mee als je niks bij je hebt maar zo wel kan ze ook echt gaan zuren zegmaar

Sassii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:56

TS, ik snap je probleem niet echt..
Als een klein kind wat goed doet, beloon je hem/haar toch ook? Dat is de snelste manier dat ze dingen leren!

LibertyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 11:58

En vrijheidsdressuur dan?
Dat doe je ook allemaal met snoepjes/brokjes.
in het begin beloon je ze met snoepjes om te laten zien dat ze het goed doen en daarna bouw je toch langzaam af naar gewoon een klopje op de hals en lief toespreken? :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:05

Ik beloon op meerdere manieren en snoep is er één van. Vinden ze heerlijk, een echte beloning! En nee hoor, geen vervelende schooiende paarden, dat heb je zelf in de hand.

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:14

Ik ben ook niet van de snoepjes.
Paarden zijn vluchtdieren en hoeven dus niet te jagen voor eten,dus eten zien ze niet als beloning.(ooit een paard achter een grasspriet aan zien jagen?)
Beloning voor een vluchtdier is vrijheid en zich veilig voelen(vertrouwen hebben dus).
Het enige wat je met snoepjes bereikt is dat je ze truckjes kan leren,dan doen ze dus iets omdat ze weten dat ze daarna een snoepje krijgen.
Ze doen het dus niet voor jou maar voor snoep!
Daarbij is het ook nog slecht voor je paard omdat in de meeste snoepjes veel suiker zit(daarom vinden ze het zo lekker)en ook voor paarden is veel suiker niet goed.
Ik wil dat mijn paarden dingen doen voor mij en dus vertrouwen hebben in mij als hun leider,niet omdat ik met snoep kom.
De vergelijking met kinderen vind ik ook beetje raar,een kind kan nadenken,dat kunnen paarden niet(gelukkig).
Ook hierbij vind ik trouwens dat belonen met snoep niet goed is maar dat is een ander verhaal.
Laatst bijgewerkt door sabino op 24-11-12 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:18

ach als het doel de middelen heiligt, waarom niet :)

snoep is slecht maar er is wel meer slecht in het leven..kom op zeg we leven maar in x ;) ik laat er ook niet mijn snoep etc voor staan.....

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:22

@ sabino, paarden zijn wel de hele dag op zoek naar eten. Na veiligheid komt eten bij hun op de tweede plaats.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:24

Jessix schreef:
@ sabino, paarden zijn wel de hele dag op zoek naar eten. Na veiligheid komt eten bij hun op de tweede plaats.

volgens mij komt dat bij de mijne op de 1e plaats :Y) :))

sabino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:25

Jessix schreef:

Dat is overlevingsdrang,eten en drinken komt altijd op de eerste plaats.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:28

Nee, veiligheid. Als een paard zich niet veilig voelt zal het nooit eten of drinken.