(Beginners)gedoe bij het opzadelen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 17:17

musiqolog schreef:
Lotje4 schreef:

Maar, dan heeft het paard toch nog het snoepje in zijn mond? Hij mag namelijk niet eten met bit in...

Mwah, beter geen snoepjes geven als het paard nog iets moet doen. Zij is 22 en heeft heel ervaring, ik kom net kijken hier, dus wat er dan gebeurt is: ze pakt het snoepje, doet haar hoofd meteen weer omhoog, slikt het door en gaat weer tegenwerken.

Ze kan een appel krijgen als ik met haar gereden heb, daarmee basta.

Maar dan ben je dus duidelijk niet snel genoeg TS. Maar goed, dat de handigheid ontbreekt is duidelijk, anders hoefde je het topic niet te openen.

Denk dat je toch het beste van iemand in persoon tips kunt krijgen, dus misschien de instructrice na de opzadelles vragen of ze nog even 10 min speciaal aan jou en 'jouw' paard wilt spenderen?

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:38

Citaat:
Ze kan een appel krijgen als ik met haar gereden heb, daarmee basta.

Je hebt de juiste toon te pakken. _/-\o_

en nu ga je die stal in ,doet de teugel over haar hoofd pal achter de oren, praat rustig ,maar gaat vastbesloten verder:
dat hoofdstel gaat erop , basta .

_Natasja_

Re: (Beginners)gedoe bij het opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:45

Tip die nog niet genoemd is, probeer eens na de les het hoofdstel opnieuw in te doen, er zit dan geen tijdsdruk achter dat het in moet namelijk.

Vaak wil het dan wel lukken.

Of vraag of er een paard is dat heel makkelijk is met het hoofdstel indoen en vraag of je het daar een paar keer op mag oefenen.

Succes :)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 16:46

Ik heb hetzelfde probleem gehad. Altijd bij 1 paard.

Ging bij mij enorm in stappen. Eerst lukte het bij dat paard niet. Ik werd gefrustreerd en kwaad op mezelf want ik kon het niet. Paard voelt die frustratie natuurlijk haarfijn aan en besloot toen gewoon helemaal niet meer mee te gaan werken. Is ook logisch, en begrijp me niet verkeerd: is 100% míjn schuld, ik verwijt het paard niets.

Toen ben ik het met een ander paard gaan proberen. Desnoods vraag je of je bij het paard van een andere lesklant even mag oefenen met het hoofdstel. Dat heb ik ook gedaan, ik ben het op allerlei paarden gaan proberen en toen lukte het ineens bij een paar paarden wel! Daar werd ik ook zekerder van, omdat ik nu wist dat ik het leerde, en dus uiteindelijk wel kon.

Daarna ben ik het nog eens gaan proberen met dat eerste paard en ik heb er zeker een kwartier over gedaan, maar het lukte wel. De truc is om niet kwaad/boos/teleurgesteld te worden, daar bereik je niets mee. Makkelijker gezegd dan gedaan, maar door oefenen word je wel zekerder.
En inderdaad de tijdsdruk. 'Het moet nú want ik kom te laat', dan gaat het niet lukken.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:00

zelfzeker box in stappen en naast schouder staan, arm rond de neus, en aan de neus bij jou toetrekken.
niet makkelijk uit te leggen :+ Kan je niet eerst oefenen door hem vast te maken en hoofstel boven het halster aan te doen?
Ik was vergeten hoe moeilijk dat in het begin was tot ik mijn vriend het leerde :')
Maar wees gerust, het wordt een automatisme

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:03

Neusje zachtjes vastpakken met je rechterhand, met de linkerhand het bitje doen en dan met rechts het hoofdstel overpakken en over de oortjes leggen.
Et voila. Rust en vertrouwen uitstralen, gewoon oefenen, voor je het weet gaat het op automatische piloot!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:05

Als ze het hoofd al omhoog doet met binnenkomen, kun je van het einde van je teugel een soort boog maken en die over het midden van het hoofd mikken, dan kun je het hoofd makkelijker naar beneden krijgen en dan gelijk met je hand stevig vasthouden.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:07

dit probleem ken ik :P klinkt als muziek in de oren :')
ik heb dat ook gehad, een zwarte merrie genaamd Joury (helaas overleden sinds 2011) ging altijd rondjes draaien als je niet snel en consequent het hoofdstel indeed of je moest al de hele tijd met haar meedraaien en proberen de martingaal om de neus heen te doen. Ik was ook bang omdat ze mijn voet toen zwaar gekneusd had door er nonchalant op te gaan staan, hier heb ik me over heen gezet en ben zelfverzekerd de stal binnen gelopen en toen lukte het! :D zo hebben we nog 2 andere merrie's die ook weg draaien als ze het hoofdstel zien haha :P Esprit haat het gewoon als je bij, aan of in haar stal komt :') met name als ze hengstig is.. neem dan maar een zweep mee want ze plet je bijna bij de voerbak en die andere.. die dreigt alleen voor de rest niks :)
Mijn tip: Chin up, Chest out and Just Do It!
PS: omkopen helpt bij paarden :P snoepjes! :D

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-12 17:14

Teugel om hoofd doen werkt inderdaad ook goed, doe ik ook als het nodig is.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-12 18:08

Nou mensen, mijn lesje zit erop, en het viel best mee eigenlijk.

We zijn inderdaad begonnen met een ander paard, een pony die nóg rustiger is dan 'mijn' paard en mij nog niet kent, dus ook niet weet wat hij aan me heeft. Uiteindelijk blijkt het belangrijkste probleem: contact maken. Als ik naar de box loop, of er niet inga, dan aai ik het paard wel even over zijn hoofd, maar zodra ik bezig ben en het paard draait zijn hoofd naar me toe, word (of: werd) ik bang dat het dier me niet mocht en week ik terug. Als je daarna heel stoer bent en het hoofd ineens vast pakt, schrikt je paard weer en ja, dan doet het zijn hoofd naar boven.

Uiteindelijk ging het daarna bij 'mijn' paard verrassend vlot. Ze was duidelijk makk(elijk)er dan vorige week. Misschien gaat ze volgende week weer lekker eigenwijs dwars staan, maar dat zien we dan wel weer. Helaas was het bij het rijden precies andersom; ik moest hemel en aarde bewegen om haar te doen luisteren. Maar goed, da's een ander probleem. :)

Lieve mensen, allemaal ontzettend bedankt nogmaals voor jullie tips en bijstand. Je hebt gelijk, overtuigend opzadelen kun je nooit uit een boekje leren, en dus ook niet van een internetforum, maar een heel end op weg helpen kan gelukkig wel!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:22

Fijn om te horen dat het je nu duidelijk is waar het probleem ligt, nu weet je waar je aan kan werken. +:)+
Heel veel succes je komt er wel. :j

Via het internet kun je heel veel dingen leren, heel veel ideeen opsteken, maar uiteindelijk moet je het in de praktijk idd allemaal zelf doen, maar met de info die je overal gevonden heb gaat het soms allemaal net wat makkelijker en ga je al met een ander idee/gevoel naar je paard of op een paard zitten.

pdn123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-12 11:30

Herkenbaar, ik had ook altijd het gevoel, ik ben een beginner. En dat is dan ook zo. Ik heb niet alles gelezen, maar ik zou vragen of ik grondwerk ed. met het paard mag doen. Dan leer je meer om te gaan hoe een paard reageert, dan groei je vanzelf meer in hoe je dingen op moet pakken en dan gaat het zadelen steeds meer vanzelf.

Succes.

Kelseytjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-12 19:56

Heb hier vroeger ook erg last van gehad, iedereen wel, denk ik. Je moet gewoon overtuigend zijn en snel te werk gaan. Leg je hand boven de neus en deins niet terug als ze haar hoofd weer wegtrekt, gewoon terugtrekken en alsnog het bit erin doen. Uiteindelijk geven ze allemaal op. ;)

SuuzMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 14:45

Is er niet een ander paard dat altijd erg rustig is waarbij je even kan oefenen om het hoofdstel om te doen? als je het eerst op een rustig paard oefent dan kan je het later bij 'je paard' proberen. Loop de stal meteen in, niet wacht of wat dan ook want dan weet het paard al dat je bang bent. je loopt op de stal af stal deur open en loop op hem af. En vooral niet twijfelen!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 21:36

Lottie84 schreef:
Neusje zachtjes vastpakken met je rechterhand, met de linkerhand het bitje doen en dan met rechts het hoofdstel overpakken en over de oortjes leggen.
Et voila. Rust en vertrouwen uitstralen, gewoon oefenen, voor je het weet gaat het op automatische piloot!

Met jouw uitleg kom je toch een hand te kort? Waarmee houd je het hoofdstel vast als je het bit vast hebt en de neus van je paard?

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 22:06

Geweldig dat het goed ging. Volgende keer gewoon weer denken, vorige keer lukte het ook.
Contact maken is inderdaad een belangrijke, hoef je nooit vooraf te borstelen? Dan kun je mooi even op 1 lijn komen met het paard.
Maar wat contact betreft, al is het eerst maar een aai over de hals, ik praat altijd tegen de paarden, dan weten ze precies waar ik ben.
Ik snap trouwens wel dat het moeilijk is het trucje af te kijken. Gaat als je er wat handigheid in krijgt zo snel. Ik rijd les op een Fjord en die staat al te gapen voor ik het hoofdstel in de hand heb.
Het is even handigheid krijgen, maar volgens mij heb je na je les de smaak wel te pakken :)

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 23:34

Hopke89 schreef:
Contact maken is inderdaad een belangrijke, hoef je nooit vooraf te borstelen? Dan kun je mooi even op 1 lijn komen met het paard.
Maar wat contact betreft, al is het eerst maar een aai over de hals, ik praat altijd tegen de paarden, dan weten ze precies waar ik ben.

O natuurlijk wel, eerst poetsen en dan zadelen, al een tijdje. En praten tegen mijn paard doe ik ook. Al was het maar omdat we steeds andere kleren aantrekken en deodorant gebruiken. Paarden herkennen ons daarom vaak moeilijk van uiterlijk of geur, dus mag je hopen dat ze je stem herkennen. Alleen zodra het paard zich naar me toe draait, heb ik nog steeds schrikreacties. Dan komt zo'n beest alleen maar even aan je ruiken en naar je kijken en ik draai me weg! Tja, dan weet het paard het ook niet meer... vermoedelijk ging het voor een groot deel daar fout. Maar ja, als je 28 bent en nooit eerder met paarden bent omgegaan, vind je het waarschijnlijk langer eng dan wanneer je als kind begint.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 23:48

Ik moet zeggen dat ik het ontzettend leuk vind om te lezen dat een man van jou leeftijd niet dat je oud ben hoor ik ben ouder er voor kiest om paard te gaan rijden. 8-)
Mijn man krijg ik van zijn levensdagen niet op een paard -O-

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 00:27

Ik ben begonnen toen ik 20 was :) Was daarvoor echt enorm bang voor paarden, het is bij mij goed gekomen. Dus zal bij jou ook wel goed komen.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:51

Man? :o

Gezien de besproken praktijkproblemen ging ik uit van een vrouw.
Die hebben vaker las van dit probleem dan mannen.

Iig veel plezier en succes met het leren omgaan en rijden van paarden. :)

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 17:53

_Natasja_ schreef:

Iig veel plezier en succes met het leren omgaan en rijden van paarden. :)

>;) >;) >;)
:roll: hoezo dan?

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-12 18:01

_Natasja_ schreef:

Dat moet je dan toch even uitleggen Natasja. Anders voel ik me meteen zo vrouwelijk, en dat ben ik niet. :)
Bedoel je dat mannen minder bang zijn uitgevallen en/of van nature zelfverzekerder zijn?

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:08

musiqolog schreef:
Dat moet je dan toch even uitleggen Natasja. Anders voel ik me meteen zo vrouwelijk, en dat ben ik niet. :)
Bedoel je dat mannen minder bang zijn uitgevallen en/of van nature zelfverzekerder zijn?

trek het je niet aan :(:) klinkklare onzin. Mijn vriend heeft het ook heel erg moeilijk met het hoofdstel trouwens ...

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:14

Als ik een vriend had, zou hij het vast ook moeilijk vinden :)

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-12 18:17

Niet vervelend bedoeld verre van. Y;(

Maar in mijn werk merk ik gewoon dat mannen vaak minder last hebben van schrik reacties bij een paard.
Dat t hoofdstel indoen het lastigste onderdeel is van het opzadelen ontken ik zeker niet.