Verbod wilde dieren Circus Dressuur zijn langste tijd gehad

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:14

Dus het zou misschien beter zijn als de de slechte huisvesting van de dieren verbeteren.
Zoals wat ik heb gezien, zo'n langwerpige kooi met twee tijgers die de hele godganse dag heen en weer lopen.. Dát vind ik zo sneu. En dan maakt het mij niet zoveel uit of het wilde dieren zijn of misschien wel niet meer.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:16

Anne_GTI schreef:
Diablo schreef:
Het gaat mij niet eens zozeer om het optreden. Het gaat erom dat een olifant (of tijger, leeuw, whatever) niet in een vrachtwagen thuis hoort de hele dag, of, als hij geluk heeft, op een postzegeltje gras aan de ketting. Dát is waar ik me druk om maak en dat is ook meteen de reden dat ik geen circus zal bezoeken waar wilde dieren gebruikt worden.

[ Afbeelding ]

Dit zijn gewoon nederlandse circusdieren. Zielig?

Je hebt wel heel mooi het enige plaatje op Google gevonden wat acceptabel is. De meeste circusdieren worden gewoon in een veel te klein hok gehouden. Ik ben voor het verbod. Natuurlijk zullen er een heleboel dieren doodgaan maar er komen daarna in elk geval geen nieuwe meer bij. Ook zijn er natuurlijk een heleboel andere slechte dingen met dieren (zoals de dierentuin, het asiel, proefdieren of slechtbehandelde huisdieren, om nog maar te zwijgen over alle megastallen enz in Nederland) maar dat er slechtere dingen zijn betekent nog niet dat dit minder erg is. Wel ben ik erg benieuwd wat er precies onder 'wilde dieren' valt. Ik zie daar nog een grote discussie over ontstaan.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:18

van mij mag het verboden worden !

Roozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:18

-

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:19

Diaz schreef:
Omdat het zo IS..

Nou dat is in India zeker niet het geval. Daar worden in de bosbouw olifanten gebruikt.
Ze worden ook gefokt.

De parralel zie ik echt wel.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:21

stef schreef:
[Euh, op dergelijke evenementen zijn vaak gewoon (tijdelijke) boxen aanwezig?

3x3 mtr. box zonder wielen:(:)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:23

Voor veel (stadse) kinderen is het circus de eerste en vaak enige kennismaking met dit soort dieren. Met als gevolg dat ze daar zo`n indruk aan over houden dat ze zich later ook willen inzetten voor dit soort dieren die het zwaar hebben in het wild. Ik denk dat als dit helemaal wegvalt daar ook veel minder interesse in gaat zijn.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:23

ceasario schreef:
Er is wel over nagedacht voor de zeer lange termijn..
VERBOD van het uitbuiten van dieren..

Maatschappelijke opvoeding voor de nieuwe generaties.

Dat is onzin Als je een verbod wil op het uitbuiten van dieren, moet je alle factoren aanpakken die er mee gemoeid zijn, en niet alleen de minst weerbare groep aanpakken.

Ik zou hier respect voor kunnen opbrengen als ook de paardensport en de broodfok van huisdieren aangepakt worden. Maar dat gaat niet gebeuren, want ook daar is geld mee gemoeid en er zit een veel meer weerbare groep achter.

Dus, kort samengevat, laffe & hypocriete maatregel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:25

ceasario schreef:
stef schreef:
[Euh, op dergelijke evenementen zijn vaak gewoon (tijdelijke) boxen aanwezig?

3x3 mtr. box zonder wielen:(:)

Wat is je punt nu? Wil je zeggen dat een top sport paard het slecht heeft? Omdat ze in t weekend op concours gaan? Wil je een top sportpaard (waar heel veel geld in gepompt wordt zodat hij optimaal in zijn vel zit en dus optimaal kan presteren) vergelijken met een circus tijger waarbij de eigenaar vaak al niet weet hoe hij zijn eigen hoofd boven water moet houden?

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:26

rider schreef:
[Dat is onzin Als je een verbod wil op het uitbuiten van dieren, moet je alle factoren aanpakken die er mee gemoeid zijn, en niet alleen de minst weerbare groep aanpakken.

.

Zo werkt het toch.. :(:)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:26

Anne_GTI schreef:
Diablo schreef:
Het gaat mij niet eens zozeer om het optreden. Het gaat erom dat een olifant (of tijger, leeuw, whatever) niet in een vrachtwagen thuis hoort de hele dag, of, als hij geluk heeft, op een postzegeltje gras aan de ketting. Dát is waar ik me druk om maak en dat is ook meteen de reden dat ik geen circus zal bezoeken waar wilde dieren gebruikt worden.

[ Afbeelding ]

Dit zijn gewoon nederlandse circusdieren. Zielig?

Ik vind dit zeker geen manier om een dier als een olifant te houden, dus ook dit vind ik niet acceptabel. Verder vraag ik me af hoeveel circusdieren er op deze (voor mij dus nog steeds onacceptabele) manier gehouden worden, ik zie het in ieder geval nooit.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:28

stef schreef:
[Wat is je punt nu? Wil je zeggen dat een top sport paard het slecht heeft? Omdat ze in t weekend op concours gaan? Wil je een top sportpaard (waar heel veel geld in gepompt wordt zodat hij optimaal in zijn vel zit en dus optimaal kan presteren) vergelijken met een circus tijger waarbij de eigenaar vaak al niet weet hoe hij zijn eigen hoofd boven water moet houden?

Het gaat er om wat is circus en het vermaak met dieren cq uitbuiting..dat is de onderlinge gedachten gang
paralelle trekken..

LadyMadonna

Re: Verbod wilde dieren Circus Dressuur zijn langste tijd gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:31

En vermaak met dieren is sowieso not done?
Het zou de boel een stuk begrijpelijker maken als je je posts wat duidelijker zou maken

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-12 14:33

Inmiddels weet een ieder waar het over gaat als men niet voor struisvogel wil spelen. :D

in anderhalf uur.
63 reacties
767 bezoekers

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 15:11

ceasario schreef:
Jannepauli schreef:
.
Beter is: Circusdressuur met wilde dieren binnenkort verboden. Of iets dergelijks.

Daar vallen ook paarden onder..Het gaat gewoon om stop met dieren uitbuiten in het circus..
Maar dat gaat men de komende decennia wel maatschappelijk uitbreiden.

Vind het optreden van paarden echt geen probleem - ik denk dat die paarden het in het algemeen beter naar hun zin hebben, goed verzorgd worden en beter opgeleid worden dan vele, vele recreatiepaardjes die hun leventje een groot deel van de dag in een 3x3 stalletje staan en de klunzerijen van hun goedbedoelende eigenaren moeten ondergaan.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 16:45

herculesje schreef:
Je hebt wel heel mooi het enige plaatje op Google gevonden wat acceptabel is. De meeste circusdieren worden gewoon in een veel te klein hok gehouden. Ik ben voor het verbod. Natuurlijk zullen er een heleboel dieren doodgaan maar er komen daarna in elk geval geen nieuwe meer bij. Ook zijn er natuurlijk een heleboel andere slechte dingen met dieren (zoals de dierentuin, het asiel, proefdieren of slechtbehandelde huisdieren, om nog maar te zwijgen over alle megastallen enz in Nederland) maar dat er slechtere dingen zijn betekent nog niet dat dit minder erg is. Wel ben ik erg benieuwd wat er precies onder 'wilde dieren' valt. Ik zie daar nog een grote discussie over ontstaan.

Ik denk dat jij een beeld in je hoofd hebt over circusdieren en dieren in megastallen wat door de media is opgedrongen. Ben je er weleens werkelijk geweest? Wat ik in werkelijkheid gezien heb in een aantal circussen en ook megastallen lijkt niet op wat er door de media verspreid wordt.

De andere dieren heb ik geen oordeel over omdat ook ik daar alleen het beeld uit de media bij heb. De media vergroten excessen uit en door de onwetende buitenstaander wordt aangenomen dat dit een normaal beeld is.

Om er een paardgerelateerd voorbeeld bij te halen: http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rs ... re=related
Als dit filmpje het enige beeld is wat je te zien krijgt over het gebruik van bitten wil je toch ook dat het gebruik van een bit verboden wordt?
Terwijl in mijn optiek een bit wat correct gebruikt wordt een prima hulpmiddel is om te communiceren met je paard. Je moet alleen altijd zorgen dat je zoveel contact hebt dat je een eendagskuiken niet laat vallen maar dat je hem ook niet doodknijpt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:05

Je kunt toch op je vingers natellen dat een olifant véél te weinig ruimte heeft bij een circus? Of apen, leeuwen, tijgers? Die dieren kun je never nooit bieden wat ze nodig hebben, dat is onmogelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:32

Diablo schreef:
Je kunt toch op je vingers natellen dat een olifant véél te weinig ruimte heeft bij een circus? Of apen, leeuwen, tijgers? Die dieren kun je never nooit bieden wat ze nodig hebben, dat is onmogelijk.

Hoeveel ruimte heeft een olifant, aap, leeuw of tijger nodig?
In het wild zijn ze ruimte nodig om in hun voerbehoefte te voorzien.
Uitdaging zijn ze wel nodig om gezond tussen de oren te blijven.
Ik denk dat een circustijger meer uitdaging krijgt dan een dierentuintijger.

Louise_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:37

Ik ben de afgelopen jaren best wel verandert over dit onderwerp. Vroeger zag ik alles best wel zwart-wit en ik was er echt overtuigt van dat ALLE circusdieren het zooooooo slecht hadden en mishandelt werden. Maar omdat ik wat meer kennis heb gekregen van circussen ben ik wat minder zwart-wit gaan kijken. Nu weet ik namelijk dat de circussen samen een regelement hebben opgesteld over hoe dieren verzorgt moeten worden. De circussen worden gecontroleerd door de andere circussen d.m.v. de politie. De politie kan echter geen boetes uitschrijven, maar circussen spreken elkaar aan. Ik zou liever willen dat dit regelement wettelijk wordt vastgelegd zodat politie wel kan beboeten. Tuurlijk weet ik dat er circussen zijn die hun dieren niet goed behandelen maar ik weet ook dat er veel zijn die ze wel goed behandelen.

Over de vraag of 'wilde' dieren in het circus gewoon weg verboden moeten worden, vind ik moeilijk. Vaak zijn die dieren niet in het wild geboren en hebben zij een hele band ontwikkelt met hun trainer/verzorger. Net zoals wij een band krijgen met onze paarden/ verzorg paarden. Het lijkt mij verschrikkelijk voor de dieren en voor de trainers als zij gescheiden worden. Sommige dieren zijn zelfs bijna opgevoed door de verzorger. En wat gebeurt er met die dieren? Naar het wild kunnen ze niet, want de meeste zijn niet in het wild geboren. Moeten ze dan naar een dierentuin? Is dat dan zoveel beter? Ik vind de plannen van het kabinet nu nog veelste vaag. Ze hebben geen garantie gegeven dat het dier dan goed terecht komt.
Ook over de term 'wilde' is er veel onenigheid. Het is gewoonweg te vaag, maarja heel veel dingen in het regeerakkoord zijn nogal vaag ;)

Of ik blij ben met de maatregel? Ik heb gemengde gevoelens. Ik zeg ja voor de dieren die wel slecht worden behandelt. Maar ik zeg nee voor de dieren en trainers die het goed hebben samen en een hele band hebben. Ik hoop dat het regeerakkoord snel wat duidelijker wordt. Ik weet een ding zeker, of het nou doorgaat of niet, er zullen altijd verliezers zijn.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 17:40

Louise, ik deel jouw mening.

hedder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:13

Die afbeelding die geplaatst is hoeft niet van google te zijn gehaald. Zo lopen de dieren er vaker bij in het circus. En die dieren hebben het wel goed. Dat kun je toch zien. Er is maar 1 reactie op de afbeelding en die persoon doet alsof het 1 keer op google wordt gezet. Ik heb dieren ook zo zien staan. Ze hadden aan de andere kant niet eens een schrikdraad en konden zo het veld in lopen. Maar ze bleven gewoon bij het circus.Tijdens voeren lag de draad zelfs gewoon op de grond en niet 1 dier die weg ging.
Natuurlijk zullen er circussen zijn waar de dieren het slecht hebben. Maar er zijn ook paarden die het slecht hebben. En dieren in dierentuinen hebben vaker een gedragsstoornis (door verveling ed) dan circusdieren.
Nog iets. Veel "wilde" (want inderdaad hoe wild zijn ze nog als ze in gevangenschap geboren worden, zo'n dier terug zetten in de natuur is de doodslag voor zo'n dier) dieren krijgen in gevangenschap geen nakomelingen. Hiervoor moeten ze zich echt op hun gemak voelen. Als je ziet hoeveel geboortes er in de circussen plaats vinden zegt dat toch ook wel iets.
Natuurlijk hebben dieren het beter in de natuur, maar paarden dan ook. En waar kunnen dieren nog in veiligheid echt vrij leven? Maar dieren geboren in gevangenschap hebben geen overlevingskans. Ze zijn niet gewend om eten te zoeken.
Ik denk dat als dit doorgevoerd wordt er nog minder circussen komen (want degene met dieren hebben de meeste bezoekers). Waar komen die dieren terecht? Op plaatsen waar vrijwilligers voor hun moeten zorgen. En wie moet dat betalen? Wij dan weer? De trainers komen zonder werk. Zij kunnen niets anders dan hun werk. Dus nog meer werkloosheid en wie draait daar voor op? Juist de mensen die wel werken. Wij dus.
Bovendien denk ik ook dat als dit doorgevoerd wordt over een aantal jaren ook een verbod komt op het houden van huisdieren. En op paardensport. Waar stopt het dan? Dierentuinen mogen dan in elk geval ook niet meer vind ik. Want die dieren zien de hele dag alleen maar mensen langs lopen die ze staan uit te dagen.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 18:47

Anne_GTI schreef:
herculesje schreef:

Ik denk dat jij een beeld in je hoofd hebt over circusdieren en dieren in megastallen wat door de media is opgedrongen. Ben je er weleens werkelijk geweest? Wat ik in werkelijkheid gezien heb in een aantal circussen en ook megastallen lijkt niet op wat er door de media verspreid wordt.

De andere dieren heb ik geen oordeel over omdat ook ik daar alleen het beeld uit de media bij heb. De media vergroten excessen uit en door de onwetende buitenstaander wordt aangenomen dat dit een normaal beeld is.

Om er een paardgerelateerd voorbeeld bij te halen: http://www.youtube.com/watch?v=0a-aV0Rs ... re=related
Als dit filmpje het enige beeld is wat je te zien krijgt over het gebruik van bitten wil je toch ook dat het gebruik van een bit verboden wordt?
Terwijl in mijn optiek een bit wat correct gebruikt wordt een prima hulpmiddel is om te communiceren met je paard. Je moet alleen altijd zorgen dat je zoveel contact hebt dat je een eendagskuiken niet laat vallen maar dat je hem ook niet doodknijpt.

Ik weet prima hoe het gaat in circussen (en in megastallen). En ik ben het met je eens dat de media dingen tegenwoordig erger laten lijken dan ze daadwerkelijk kunnen zijn maar dat neemt nog niet weg dat het er echt niet in alle circussen zo goed aan toe gaat. Natuurlijk zijn er ook een heleboel circussen die wel echt goed voor hun dieren zorgen maar dan is er nog de vraag: hoe goed kun je nou echt voor je dieren zorgen als circus? Ik bedoel je bent wel altijd op reis en zo'n dier kan zich erg slecht naar z'n natuurlijke gedrag gedragen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 19:01

herculesje schreef:
Natuurlijk zijn er ook een heleboel circussen die wel echt goed voor hun dieren zorgen maar dan is er nog de vraag: hoe goed kun je nou echt voor je dieren zorgen als circus? Ik bedoel je bent wel altijd op reis en zo'n dier kan zich erg slecht naar z'n natuurlijke gedrag gedragen.

Circussen hebben altijd een rustperiode, meestal is dit in de winter. De dieren gaan dan naar een vast terrein waar ze de winter doorbrengen. Daar hebben ze grote verblijven. Ze kunnen dan uitrusten van de tournee periode, voor ongeveer 6 maanden, waarna er weer 6 maanden tournee volgt.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:01

Ik denk dat weinig mensen weet wat er afspeelt achter de schermen van een circus.

De NL circussen worden echt wel gecontroleerd.
Vaak staan de dieren niet heel de dag op de wagen maar worden er gewoon tijdelijke boxen neer gezet of een paddock.
En de personen die ik ken zijn echt wel goed voor hun dieren.

Kwa faciliteiten zoals uitloop is vaak de gemeente die eisen stelt hoe groot een circus mag opbouwen etc..

Als er dan dieren afgeschaft moeten worden in het circus dan maar ook in dierentuinen.
Want weet niet of men weleens goed kijk naar de tijgers en olifanten??
Maar die vertonen ook gewoon stal gebreken...

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 20:08

Circusdieren worden mentaal meer bezig gehouden als dierentuindieren. Daar kan het grotere verblijf in een dierentuin niet tegen op.