Paard trekt zich onaangekondigd los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:45

Cassidy schreef:
Nirvana_ schreef:
Nu even geen tijd voor, maar uit jouw woorden lijkt me dat ook een prima oplossing. Neemt niet weg dat ik vind dat de oorzaak ook aangepakt moet worden, paard moet toch leren niet zo heftig op een correctie te reageren en gewoon vast kunnen staan aan een normale ring. :)

Uiteindelijk gaat dat ook het resultaat zijn. Maar wat is er mis met het gebruik van bewezen training tools tijdens de opleidingsfase?

Niks. Zeg toch ook dat het een prima tussenoplossing is :D

Touwhalster lijkt me ook niet echt een goed plan. Kan helpen is sommige gevallen, maar ook compleet averechts werken...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 03:56

WhySoWhite schreef:
En dan snijd je dus behoorlijk je paard achter zn oren, waardoor die het gaat assosieren met pijn en krijg je m straks geen eens een halster meer om ;)

Hoef het niet te testen, mijn paard staat gewoon stil bij het woord STAAN Dus geen eens een touwtje meer nodig... Jij fiets nu toch ook niet meer met zijwieltjes?

Weet je, laat ook maar. Als je niet bereid bent om te testen is al je gekakel puur theoretisch. Als je wel zou testen, zou je paard je in praktijk nog versteld kunnen doen staan.

Ik ga uit van de filosofie: make the right thing easy and the wrong thing difficult. Enig lichamelijk of psychisch ongemak bij een door mij ongeweste reactie mag en is geoorloofd. Weerstanden bij de tools zijn zo in te stellen dat het niet harder aankomt dan dat ik het uiteinde van de leadrope vasthoud. Met een groot verschil. Het paard beloont zichzelf ACUUT door het wegvallen van de druk op het moment dat hij stopt met trekken. Die timing kun je als mens nooit zo goed krijgen als een paard dat zelf kan. En mijn paarden hebben absoluut geen probleem met een touwhalster. Het is duidelijk, direct, ze doen dat wat ze als reactie geven zichzelf helemaal zelf aan. En laat ik je wel vertellen dat ze mij als boosdoender niet als zodanig zien. Ze geven mij de schuld niet want ze knokken tegen zichzelf. En dat geven ze snel genoeg op.

Chanky

Re: Paard trekt zich onaangekondigd los

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-12 14:57

Een paard hoeft niet vast te staan maar het is natuurlijk wel erg handig als dit wel kan.
Vaak raakt een paard in een soort paniek als hij zich los wil trekken, dit word veroorzaakt door een soort angst.
Zaak is om dit er uit te krijgen. Veel geduld en oefening, maar niet op te lossen via internet of bokt.

Revanches

Re: Paard trekt zich onaangekondigd los

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-12 13:09

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier wel enigzins vriendelijk houden zonder in persoonlijke sferen te treden.
Blijf gewoon vriendelijk en respectvol reageren naar elkaar, zoals je zelf ook behandeld zou willen worden.