paard helemaal doorgedraait

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

Re: paard helemaal doorgedraait

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:29

en ja wat ik zeg is serieus , dus het kan niet door mij komen
zo was ze al voor ik haar reed , maar deed het toen heel af en toe en na een jaar haar te rijden werd het erger

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:30

Als je niet bereid bent om er tijd en energie in te steken, waarom plaats je dan dit topic. Als je alleen maar je gelijk wilt halen, of wilt horen dat er niets meer aan te doen is, dan help je daar dat paard niet mee....
En om meteen te roepen dat het niet door jezelf komt....tja....

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:31

omdat ik het kwijt wou , staat duidelijk in eerste zinnetje van mijn OP.

en het is zeker niet door mijzelf , alles was er al voor behalve dat van die bakrand
Laatst bijgewerkt door Memere op 02-11-12 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:32

Jammer genoeg heeft het paard hier weinig aan

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:33

tja mss erg om te zeggen : maar ik ben gestopt daar , dus ook met haar
en laat al het verleden daar liggen en ga niks meer zeggen dat het paard onderzocht moet worden , dat ik mijn taak vooral niet als oud-bijrijdster.

ik ga me totaal niet meer druk om maken wat er met haar gebeurt in de toekomst bij het rijden en longeren , heb nu een nieuw bijrijdpaard die ik vanaf 1 december mag doen eentje waar er niks mee is en waar ik elke keer les ga krijgen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:35

Het eerste en meest belangrijke wat een paard je kan leren is bescheidenheid en durven toe te geven dat je dingen niet weet.
Deze belangrijke levensles is duidelijk aan je voorbij gegaan als je er nieteens aan wilt denken dat het probleem op bij jouw kan liggen....
Jammer hoor....

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:39

ik weet veel dingen niet , maar dat al die problemen door mij gericht zijn in ver gezocht.
toen ik haar begon te rijden wist ze niks van figuren rijden , in galop springen enz
dat heb ik allemaal zelf gedaan met goed resultaat dat ze het allemaal kende.
maar hard in de mond was ze al , longeren ook en alleen die bakrand was nieuw voor haar en mij dat ze dat deed.
maargoed is indd levensles , en kan ook soms fout gehandeld hebben maar ik heb dit paard gewoon gereden onder toezicht. Maar dat betekent niet dat alles mijn fout is , vroeger voor ik haar reed stond ze ergens anders gestald en werd gereden door een ander meisje.
dat meisje heeft haar meegeholpen zadelmak maken en ingereden dus weet allemaal niet hoe zij het gedaan heeft

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:42

Het gaat niet om het feit wat er met het paard is gebeurd. Maar dat je duidelijk je handen er vanaf trekt, hier je frustraties uit zonder dat dit resulteert in een constructieve aanpak en een oplossing voor het paard zelf. En dan nog roepen dat je dit plaatst om je frustraties te uiten of je verhaal te doen, je omdraaien, weglopen en een makkelijker paard te zoeken. Daar val ik over.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:44

daarvoor ben ik niet gestopt hoor ,
ik ben gestopt omdat er plots op die stal 3 nieuwe meisjes zijn bijgekomen terwijl ik altijd alleen was als verzorger , ik kon mij helemaal niet aanpassen aan dat idee en ook doordat mijn punten heel laag lagen op school doordat ik zo veel daar was op stal.
ook omdat ze hun paarde wouden verhuren voor een uurtje , zodat iemand ermee reed stond mij niet aan en nog vele andere punten maar dat is meer prive :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:45

Wat zijn de vaste Bokt schrijvers weer opvoedkundig bezig :7

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:49

Eleio schreef:
daarvoor ben ik niet gestopt hoor ,
ik ben gestopt omdat er plots op die stal 3 nieuwe meisjes zijn bijgekomen terwijl ik altijd alleen was als verzorger , ik kon mij helemaal niet aanpassen aan dat idee en ook doordat mijn punten heel laag lagen op school doordat ik zo veel daar was op stal.
ook omdat ze hun paarde wouden verhuren voor een uurtje , zodat iemand ermee reed stond mij niet aan en nog vele andere punten maar dat is meer prive :)

Misschien had je dit hele topic en je ervaringen met dit paard ook meer prive moeten houden...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:50

Ariebren schreef:
Wat zijn de vaste Bokt schrijvers weer opvoedkundig bezig :7

Waarom opvoedkundig....we zitten hier op het volwassenforum. Er is een speciaal Jeugdhonk voor jongvolwassenen die niet tegen kritiek kunnen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:50

ze wilde het kwijt....zoals nog meer mensen op bokt iets kwijt willen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:52

mischien had ik het indd niet hier moeten neerzetten.

en dankjewel geerke ! ik wou het indd gewoon kwijtwillen ,
ik heb al genoeg dingen aan mijn hoofd kwa gezondheid , familie enz dus wou dit uit mijn hoofd zetten en neerschrijven

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:53

Dan is het topic misschien in het verkeerde forum geplaatst. Misschien kan het verplaatst worden naar VvdD....

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 22:56

Eleio schreef:
mischien had ik het indd niet hier moeten neerzetten.

en dankjewel geerke ! ik wou het indd gewoon kwijtwillen ,
ik heb al genoeg dingen aan mijn hoofd kwa gezondheid , familie enz dus wou dit uit mijn hoofd zetten en neerschrijven

Laat het maar rusten,andere mensen houden zich nu met het paard bezig....of dat nu goed is of slecht daar kun jij niets aan doen.
Focus je maar op je prachtige jaarling! <3 (zag ik in je profiel)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-12 22:59

wat VvdD ?
maargoed ik heb het liever gesloten want ik wou het gewoon kwijt omdat ik teveel al mijn hoofd heb.
en het wordt er niet beter als mensen zulke reacties zetten.
Oke goed dat ze dat hier neerzetten , maar beleefder mag zeker en vast ,
ik heb fouten gemaakt bij haar maar allang niet de fouten die dit hebben veroorzaakt :)

ik zal het zeker laten rusten en of het indd slechter of beter gaat daar ga ik me niet meer op concentreren.
ik fucus me zeker op Diëgo !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:22

VvdD is afkorting voor Verslag van de Dag.
Dat is een forum waar je kwijt kunt wat je bezighoudt en wat je die dag of de dagen ervoor hebt gedaan of hebt meegemaakt.
Omgang en paardengedrag is een forum voor mensen die wat willen leren....

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:33

Het paard reageert zo puur uit angst en vluchtgedrag.

Heb zelf een jaarling gekocht die haar 1e levensjaar enkel kennis heeft gemaakt met pijn en vernedering (geen dartel veulen met mama in de wei maar een 2 mnd oud beestje die elke dag opgesloten stond tussen de stieren en het elke dag te verduren kreeg d.m.v een mestvork)
Eenmaal bij mij op stal vloog ze uit het niets door het hek (planken en 4 rijen stroomdraad), 2x de gehele staldeur eruit geduwt,achterwand eruit geslagen (geheel nieuwe stal aangeschaft vanwege ontwrichting) trailer volledig met de grond gelijk gemaakt tijdens rit naar kliniek, zelf flinke klappen en happen van haar gehad, gericht aanvallen. Alles voor haar was eng, van emmer tot overvliegende meeuw.

Ik ben 5 jaar bezig geweest het vertrouwen te winnen en zelfs toen kon ik slechts borstelen en op eigen terrein aan een touwtje wandelen.Ze is inmiddels 11,5 jaar en ik rijd haar pas sinds 3,5 jaar en nog heeft ze uit het niets angst aanvallen en ben ik meer bezig met geruststellen dan echt rijden.Ik heb geaccepteerd dat ik haar nooit kan gebruiken zoals ik wilde, verkopen doe ik niet puur uit angst dat ze bij personen terecht komt zoals jij in dit topic beschrijft.

Ik snap werkelijk waar niet waar die (geleerde personen zoals jij beschrijft) mee bezig zijn, alle mogelijke bitten erin hangen om maar macht te hebben,steeds meer angst en pijn creeeren, dit paard heeft rust en vertrouwen nodig en geen mensen die denken met allerhande machtsmiddelen de strijd te winnen. Ik kan me er eerlijk gezegd behoorlijk boos om maken dat zulke mensen zichzelf geleerd durven te noemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:38

Waar de kennis van de mens ophoudt begint zijn grofheid.
Maar paarden zijn heel vergevingsgezind en ondanks een verkeerde basis is een paard gerust weer op de rail te zetten.
Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent, en gespeelde angstreacties kunnen onderscheiden van echte angstreacties. Je moet weten te sensibiliseren, en je moet weten te desensibiliseren en daar een balans in zien te vinden. Doe je het een te veel krijg je overdreven schrikachtige paarden of paarden die over je heenlopen omdat je ze teveel gedesensibiliseerd hebt. Maar echt, het is goed te krijgen.
Je moet alleen wel weten waar je mee bezig bent. Weten wanneer je KUNT stoppen en wanneer je door MOET gaan.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:45

Ja daar doelde ik in mijn post ook op. Een paard panikeert niet uit het niets en als dat gebeurt dan loopt er ergens iets mis. Veel jonge dieren zijn daardoor vaak snel afgeschreven. Een paard met een trauma daar geraak je niet zo snel vanaf. Daar kruipen er jaren in...
TS het is mischien niet jouw schuld, maar dit paard reageert zo uit angst of uit pijn, er hoeft niet persé iets mis te zijn met het paard, maar wat jij beschreef van dat bloed op haar handen... dat mag gewoon niet gebeuren met een jong paard met geeneen trouwens. Ook al is die in paniek dan moet je rustig blijven en niet gaan trekken. De wereld vergaat niet omdat een paard eens bang is, maar als de ruiter het dan niet goed aanpakt dan krijg zo een gevaarlijke situaties. Niet veel mensen zijn daartoe in staat, 80% van de ruiters rukt ongewild aan de teugels als paard wegschiet, dat is niet zo erg op een volwassen dier die al wat minder sensibel is, maar op een jong dier geef je hem gelijk om angst te hebben, want je maakt het erger.

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:45

Hallo,

Niet leuk dat je die problemen met je paard hebt!
En raar dat het in het begin wel goed ging.
Qua rijden kan ook aan de natuurlijke scheefheid liggen.
Maar voor de rest adviseer ik je om je paard door een goeie reader te laten readen.
Ik heb mijn paard ook laten readen en daardoor begrijp ik haar veel beter.
Ik weet nu hoe ze zich voelt en wat haar emoties zijn en ik snap dus nu ook waarom ze zo doet.
En weet ook hoe het op te lossen, ik heb de reader gevraagd of die aan mijn paard wou vragen hoe ik het
dan kon oplossen. Dus misschien helpt het ook voor jou. Ik denk trouwens vanuit het spirituele over paarden, ik lees
de boeken van margrit coates.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-12 23:48

Ook een jong dier moet leren omgaan met druk. Maar het belangrijkste is uiteindelijk het loslaten, want daar leert hij van. Dus een keer harder inkomen is niet erg. Als je maar de timing goed hebt en op tijd loslaat.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 07:12

Forcalquier schreef:
Het paard reageert zo puur uit angst en vluchtgedrag.

Heb zelf een jaarling gekocht die haar 1e levensjaar enkel kennis heeft gemaakt met pijn en vernedering (geen dartel veulen met mama in de wei maar een 2 mnd oud beestje die elke dag opgesloten stond tussen de stieren en het elke dag te verduren kreeg d.m.v een mestvork)
Eenmaal bij mij op stal vloog ze uit het niets door het hek (planken en 4 rijen stroomdraad), 2x de gehele staldeur eruit geduwt,achterwand eruit geslagen (geheel nieuwe stal aangeschaft vanwege ontwrichting) trailer volledig met de grond gelijk gemaakt tijdens rit naar kliniek, zelf flinke klappen en happen van haar gehad, gericht aanvallen. Alles voor haar was eng, van emmer tot overvliegende meeuw.

Ik ben 5 jaar bezig geweest het vertrouwen te winnen en zelfs toen kon ik slechts borstelen en op eigen terrein aan een touwtje wandelen.Ze is inmiddels 11,5 jaar en ik rijd haar pas sinds 3,5 jaar en nog heeft ze uit het niets angst aanvallen en ben ik meer bezig met geruststellen dan echt rijden.Ik heb geaccepteerd dat ik haar nooit kan gebruiken zoals ik wilde, verkopen doe ik niet puur uit angst dat ze bij personen terecht komt zoals jij in dit topic beschrijft.

Ik snap werkelijk waar niet waar die (geleerde personen zoals jij beschrijft) mee bezig zijn, alle mogelijke bitten erin hangen om maar macht te hebben,steeds meer angst en pijn creeeren, dit paard heeft rust en vertrouwen nodig en geen mensen die denken met allerhande machtsmiddelen de strijd te winnen. Ik kan me er eerlijk gezegd behoorlijk boos om maken dat zulke mensen zichzelf geleerd durven te noemen.

Even wat anders..Wat vreselijk zeg,als je zoiets leest wordt je echt beroerd..Wat goed dat het paard bij jou is gekomen!

deniceloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 11:09

Sorrysorry ik weet dat je het alleen van je af wilde schrijven, maar hun paard heeft duidelijk wel iets. Misschien heeft ze in het verleden iets meegemaakt, en is ze nu ergens bang voor. Dit paard moet naar 1 eigenaar toe, die respect voor haar heeft. Ik denk dat ze met rust behandelt wilt worden.