Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zitouna

Re: Hoe hengst weer terug in gareel krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:00

Inderdaad heel erg consequent zijn, misschien de eerste dagen inderdaad de hengstenhouder hem laten pakken en dan goed meekijken. Hier hebben we er ook een aantal staan die in het begin echte draken waren, maar nu makke lammetjes zijn geworden.. Kan hij wel nog naar buiten met andere ruinen/hengsten? Dat scheelt meestal ook wel flink, dan kan hij een beetje z'n ei kwijt.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 15:19

Jaren heb ik KWPN-hengsten zadelmak gemaakt en doorgereden... Nu heb ik onder andere 2 PRE hengsten in mijn bezit waar ik niet anders mee omga dan met andere rassen.
Consequent zijn en vooral blijven, dat is het eigenlijk wel...
Vaak heb ik het idee dat mensen al gaan gillen als ze nog maar het woord hengst horen.. Hier worden de hengsten niet angstvallig bij merries uit de buurt gehouden, rijden merries, ruinen en hengsten gewoon tussen elkaar door en ook op stal staan ze gemixt. Geen enkel probleem, nooit gehad ook...
Hengsten staan naast elkaar in hengstenweides en kunnen de merries/ruinen gewoon zien/horen/ruiken etc. en komen dus ook dagelijks buiten...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:16

Helaas hebben de meeste kwpn hengsten die luxe tegenwoordig niet meer en ik vraag me af of het bij particulieren veel beter is voor een hengst.
Vooral daarom, help hem gewoon van die hormonen af.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:20

anneliesdj schreef:
Helaas hebben de meeste kwpn hengsten die luxe tegenwoordig niet meer en ik vraag me af of het bij particulieren veel beter is voor een hengst.
Vooral daarom, help hem gewoon van die hormonen af.

Nee dat klopt, en als je dus perse een hengst wil (voor wat) die 24/7 alleen, binnen op stal staan zonder sociaal contact en angstvallig uit de buurt gehouden moet worden van anderen dan zeg ik knip knip en gun dat paard een leven ;)

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 17:56

Bedankt voor de tips. Zitten bruikbare dingen bij! Heb met de hengstenhouder afgesproken dat hij hem eerst voor mij uit de stal haalt als ik er ben en ik hem overpak bij de bak.

Hij komt er wel gewoon voldoende uit hoor! Ook met andere paarden. Het is even afwachten of hij kalmeert en reageert op correcties anders wordt hij gecastreerd.

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:07

Ik zou proberen het zelf te doen met tips van de hengstenhouder die er dan wel bij is... Anders krijg je alsnog gedoe met als je het zelf wilt gaan doen... Dan ben je waarschijnlijk weer terug bij af want een paard is niet gek en heeft heus wel in de gaten dat je het zelf niet 'durft'...

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 18:53

Ik durf zelf wel.. ben zeker niet bang voor hem. Heb hem vanaf veulen af aan. Maar moet soms misschien net wat sneller zijn, en weten wanneer hij wegspringt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:56

s6801881 schreef:
Cassidy schreef:
En mocht je willen zien hoe snel een hengst om kan slaan, dan moet je dit filmpje even bekijken

http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU

Dat is een flessenveulen en dus op geen enkel niveau te vergelijken met een hengst die weet dat hij een paard is en is opgevoed door andere paarden ;) Flessenveulens zijn echt een slag apart. Ik heb zelf met een ruin gewerkt die een korte periode aan de fles is geweest en wel bij de moeder kon staan, en zelf die kon met loswerken steeds net even anders reageren dan je zou verwachten. Geen goed vergelijkingsmateriaal met een dier dat door een merrie is opgevoed en in een kudde met andere paarden heeft gelopen IMO. Daarnaast is dit een typje dat het hengstje wil breken, waardoor hij alle signalen dat dit eraan zit te komen negeert..

Wij weten, doordat er een verhaal onder het filmpje staat, wat er met het dier aan de hand is, en hoe zijn verleden is geweest. Ik wil hier geen discussie starten of dit filmpje wel of niet relevant is, ik wil wel even laten zien hoe snel een hengst om kan slaan. En dan maakt het niet uit of het geprovoceerd is, doet er niet toe. Of je wel of niet de signalen aan ziet komen doet er niet toe. Laat het filmpje op je inwerken, en zie het als zodanig, een situatie die uit de hand loopt en waar op dat moment een camera op gericht is. Niet willen uitleggen, geen verklaringen of verontschuldigingen zoeken (zijn wij mensen goed in). Zien zoals het op dat moment is. In het hier en nu, want daar leeft een paard ook in. En wat ik even duidelijk wil maken is dat een hengst heel gevaarlijk kan uitpakken. En voordat we de discussie weer krijgen dat ook merries en ruinen lastig kunnen zijn: ja weet ik. Maar ik durf te beweren dat een hengst doorgaat waar een ruin of een merrie zouden stoppen.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:23

Het is toch weer jammer dat zo veel mensen negatief zijn tegenover hengsten.
Ik heb het hier op bokt al vaker gezet, maar ik heb ook een hengst gekocht toen ik 19 was. Paard was destijds 5, ik heb hem zelf ingereden en ik krijg geregeld te horen van mensen dat zich verbazen over zijn karakter.
Paard staat samen met mijn ruin in de wei, met een draadje naast de merrie. Staat naast een merrie opstal. Ik rij met hem buiten, wandel met hem aan de hand, zelfs kleine kinderen rijden er op en poetsen hem.
Natuurlijk moet je bij een hengst wat alerter zijn op bepaalde signalen, en ook hij brult als hij vreemde merries tegenkomt op buitenrit die met ons mee gaan rennen.
Maar als je gewoon consequent bent dan hoeft een hengst echt niet gevaarlijker te zijn dan een ruin of een merrie.
Het filmpje wat Cassidy laat zien vind ik dus ook geen representatief beeld geven van een hengst, misschien eerder van een flessenveulen.

En om je even gerust te stellen NienkeNiels, toen ik mijn paard ophaalde bij zijn vorige eigenaar en hij op stal kwam brulde hij ook de boel bij elkaar. (Hij sleurde mij alleen niet mee.) Maar dat was de volgende dag ook over toen hij kennis had gemaakt met de andere paarden.

De tips die in dit topic zijn gegeven over het buitenzetten door de staleigenaar zijn zeker goede. En gebruik eventueel een hengstenketting + zweep om hem even op de plaats te zetten. En als je hem eerder goed opgevoed hebt, dan is hij dat echt niet vergeten. Dus als je doorpakt zal hij waarschijnlijk wel weer gaan luisteren!

Jolet

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:04

Martina1 sluit ik me helemaal bij aan... Vaak genoeg hoor ik als ik met hengsten tussen de merrie's rij: aan de kant, kijk uit maar het gaat altijd goed hoor. Daarna krijg je te horen huh is het echt een hengst, hij doet helemaal niks... Nee moet dat dan?!

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 14:57

Het is een kwestie van opvoeding. En natuurlijk moet je consequent zijn maar dat zou je eigenlijk bij elk paard moeten zijn. Kijk eens naar de hoeveelheid topics die hier op bokt verschijnen van merries en ruinen die trappen, buiten en mensen meesleuren. Zodra dat bij een hengst gebeurd moeten de ballen er direct af.
Natuurlijk bestaan er gevaarlijke hengsten, en wanneer dat het geval is, dan ben ik het er zeker mee eens dat je ze beter kan ruinen. Maar als er iets verkeerd zit in de opvoeding houd dat echt niet direct op als je een paard ruint. Hij heeft dan misschien minder hormonen maar nog steeds een slechte opvoeding.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:04

Ik vind het in dit topic heel erg meevallen. Maar iemand met een hengst moet wel realistisch zijn. Als je te lang 'aan kijkt' kan dat voor veel gevaarlijkere situaties zorgen dan met een merrie. En niet alleen voor de persoon en het paard zelf, maar ook de omgeving.
Nu heeft ts een ervaren hengsthouder om zich heen, dus ik denk dat het wel goed komt. Maar zonder ervaring in de buurt, is het opvoeden van een hengst een stuk moeilijker. En dan is de vraag, is het verstandig om op een pensionstal zoveel risico te lopen? Maar dat is hier niet echt van toepassing.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 15:16

martina1 schreef:
Ik heb het hier op bokt al vaker gezet, maar ik heb ook een hengst gekocht toen ik 19 was. Paard was destijds 5, ik heb hem zelf ingereden en ik krijg geregeld te horen van mensen dat zich verbazen over zijn karakter.
Paard staat samen met mijn ruin in de wei, met een draadje naast de merrie. Staat naast een merrie opstal. Ik rij met hem buiten, wandel met hem aan de hand, zelfs kleine kinderen rijden er op en poetsen hem.
Natuurlijk moet je bij een hengst wat alerter zijn op bepaalde signalen, en ook hij brult als hij vreemde merries tegenkomt op buitenrit die met ons mee gaan rennen.
Maar als je gewoon consequent bent dan hoeft een hengst echt niet gevaarlijker te zijn dan een ruin of een merrie.
Het filmpje wat Cassidy laat zien vind ik dus ook geen representatief beeld geven van een hengst, misschien eerder van een flessenveulen.

Maar wat jij beschrijft is wel het resultaat van een goede opvoeding en daar gaat het vaak mis, wat Rianne ook zegt; je kunt geen kleinigheden laten schieten omdat het onbelangrijk lijkt, schattig is of weet ik wat meer. En als je eens kijkt hoe de opvoeding van de gemiddelde merrie of ruin eraan toe is, dan is het goed dat er maar weinig hengsten bij particulieren staan.
En vergeet niet dat er ook een wereld van verschil zit tussen alleen hengst en een hengst die ook gedekt heeft.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-12 23:09

Zo vandaag weer op stal geweest, hengstenhouder liep mee naar de box maar zei dat ik hem zelf moest pakken hij zou er wel naast lopen en aanwijzingen geven en ingrijpen als het nodig mocht zijn. nadat ik de hengsten ketting om had gedaan en de zweep voor hem had de stal uitgelopen. Daar ging hij al gelijk uit zijn bij de de eerste merrie die we passeerde zette het op een brullen begon zich op te pompen klaar om mij mee te trekken. Heb een fikse ruk aan de ketting gegeven klap op zijn borst en toen schrok hij gelukkig en keek me eens aan. TOen we bij de binnenbak waren, waar we dus nog langs een reeks merries moesten. Heb hem eerst laten kijken, en met een simpele ruk aan het touw en brul liep hij keurig zonder stampen, rennen of brullen langs de merries. Ook in de bak superbraaf, beetje stemcommando;s geoefend en daarna nog lekker gepoetst! Hij was super braaf!! Dus hopelijk blijft deze sfeer erin ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:20

Fijn dat het vandaag zo goed ging. Maar een jonge hengst is een heel ander verhaal dan een oudere hengst die zich niet meer zo makkelijk met een ruk aan een ketting en een tik voor zijn borst op zijn plek laat zetten. Ik hoop voor je dat je geen aanvaringen krijgt, of als je ze krijgt, dat je ze na kunt vertellen.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:35

martina1 schreef:

En om je even gerust te stellen NienkeNiels, toen ik mijn paard ophaalde bij zijn vorige eigenaar en hij op stal kwam brulde hij ook de boel bij elkaar. (Hij sleurde mij alleen niet mee.) Maar dat was de volgende dag ook over toen hij kennis had gemaakt met de andere paarden.

De tips die in dit topic zijn gegeven over het buitenzetten door de staleigenaar zijn zeker goede. En gebruik eventueel een hengstenketting + zweep om hem even op de plaats te zetten. En als je hem eerder goed opgevoed hebt, dan is hij dat echt niet vergeten. Dus als je doorpakt zal hij waarschijnlijk wel weer gaan luisteren!

Zoals al gezegd, de ene hengst is de andere niet. Je hebt er zeker sullen tussen zitten. Op mijn werk haalde we ook elk jaar +/- 10 jonge hengsten binnen rechtstreeks van de wei. Deze genoten allemaal van dezelfde opvoeding en nog hadden we er tussenzitten waar je donders mee op moest passen. Gaf 'm een moment je vinger en hij pakte je hele hand :D. Maar je had er inderdaad ook tussen die halve merries waren, ligt imo niet altijd aan de opvoeding maar ook de aard en karakter van het beestje.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 23:44

En ook de sulletjes kunnen ineens omslaan als een blad aan een boom als ze ineens doorkrijgen wat een merrie is. Hoeven ze nieteens voor gedekt te hebben. Een hengst blijft gewoon altijd uitkijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:03

hier hadden we ook een hengst staan, inmiddels gecastreerd omdat hij niet was goedgekeurd voor de fok, maar daar heb ik nog een foto van dat een vijf jarig meisje met hem aan de wandel ging toen hij vier was, en niks aan het handje, het staat hier vol met merries, nu is hij gecastreerd omdat hij niet geschikt was voor de fok, en super braaf, kan je iedereen op zetten en lekker zonder zadel door de bak hobbelen met vier jaar, zij hebben zeker geluk dat hij zo braaf is....

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:11

Cassidy schreef:
En ook de sulletjes kunnen ineens omslaan als een blad aan een boom als ze ineens doorkrijgen wat een merrie is. Hoeven ze nieteens voor gedekt te hebben. Een hengst blijft gewoon altijd uitkijken!

jij gebruikt ook elk hengstentopic om het gevaar van hengsten te benadrukken..wat zijn jou ervaringen met hengsten in vredesnaam?.

Hier wordt een friese hengst (die vaker gedekt heeft in het verleden) door een 12 jarig meisje bereden en die doet er alles mee, kan ik de bak met merries..niet mis mee. Ik heb lang in de handel gewerkt en genoeg hengsten gezien en die konden allemaal in de stallen bij merries, konden rijden in dezeflde bak met andere paarden, ook aan de hand geen noemenswaardige problemen. Ja, als ze aankwamen,maar een correctie is genoeg. Met een gemiddelde hengst is echt niets mis..het enige is dat je ze wat duidelijker regels moet geven als een ruin en merrie. En als ik zie hoe de gemiddelde nederlander zijn hond opvoedt, kan ik begrijpen dat ze in dit land zo moeilijk doen over een hengst. Dat is dan inderdaad geen spul waar je mee moet gaan werken. bij jou krijg ik het idee dat we het over moordmachines hebben.

Over dat filmpje: Ik weet niet of dubbel castreren bestaat, maar ik had een ruin gekocht die dat ook deed. Niets geen bijzonder verleden, wel weinig mee gedaan. Als hem iets niet zinde viel die aan. Aanvankelijk hard aangepakt wat niets hielp. Hoe harder ik was, hoe erger hij werd. Uiteindelijk de juiste knopjes gevonden en daarna nog een paar keer fout gegaan, maar nu al tijden niet meer. Voorbeeld: hij viel me aan als hij los in de paddock liep en ik een achtergelaten springbalk op wilde ruimen. ik was met nog iemand enwas in gesprek en stond ondertussen op het balkje te springen. Mooi dat ie me in de rug aanviel omdat dat springen hem dan niet aanstond. Hij stond los en aan de andere kant van de paddock. Hij is door veel mensen voor gevaarlijk verklaard, maar is dat niet. Ik herken wel wat van hem in het filmpje van dat jonge dier. Ik verzeker je dat als die vent het nu bij mijn ruin probeerde hij dezelfde behandeling kreeg. Die pikt dat echt niet van een vreemde. Ik vraag me zowieso af waarom er nog geen dooie vallen onder dat soort cowboys. Het is helemaal in, maar ik krijg nog steeds de kriebels als ik ernaar kijk.
Mijn ruin is trouwens een schat van een dier hoor, maar ook geen paard die dat soort dingen zal pikken. Je moet zijn respect verdienen en dan heb je geen liever dier. Al is het geen dier wat je met een angsthaas alleen moet laten, dan komt dat gedrag terug.

Hengsten zijn geweldige dieren, als je maar zelf een beetje stevig in je schoenen staat en ervaring hebt. Als je van jezelf weet dat je dat niet kan, dan heb je tien paar ogen in je rug nodig ja. :)

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:14

Cassidy schreef:
Fijn dat het vandaag zo goed ging. Maar een jonge hengst is een heel ander verhaal dan een oudere hengst die zich niet meer zo makkelijk met een ruk aan een ketting en een tik voor zijn borst op zijn plek laat zetten. Ik hoop voor je dat je geen aanvaringen krijgt, of als je ze krijgt, dat je ze na kunt vertellen.

Asjeblieft niet zo dramatisch doen. |(
Lijkt wel of je TS bang wilt maken.
TS opletten moet je altijd maar zo te lezen gaat het supergoed.
Waar ik altijd om denk en dat zeg ik ook heel vaak tegen onze dochter....denk er goed om dat je nooit voor de voorbenen gaat lopen of staan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:14

Amaranth7 schreef:
martina1 schreef:

Zoals al gezegd, de ene hengst is de andere niet. Je hebt er zeker sullen tussen zitten. Op mijn werk haalde we ook elk jaar +/- 10 jonge hengsten binnen rechtstreeks van de wei. Deze genoten allemaal van dezelfde opvoeding en nog hadden we er tussenzitten waar je donders mee op moest passen. Gaf 'm een moment je vinger en hij pakte je hele hand :D. Maar je had er inderdaad ook tussen die halve merries waren, ligt imo niet altijd aan de opvoeding maar ook de aard en karakter van het beestje.

precies..sommige weet je na een beetje ervaring meteen: dat wordt niets als hengst..snel die ballen eraf.
Maar het merendeel is gewoon te hanteren hoor.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:21

Ik heb het topic doorgelezen en denk dat de meeste tips wel gegeven zijn, dus daar onthoud ik me van. Ook ben ik van mening dat een hengst in de juiste handen onder de juiste omstandigheden prima te houden kan zijn.

Wat ik me wel afvraag is het volgende:
Je hebt je paard eergisteren opgehaald en in zijn box gezet en hebt hem vandaag voor het eerst uit zijn box gehaald voor een rondje wandelen in de binnenbak. Denk je niet dat het beter zou zijn als hij zijn energie kwijt kan? Een hormonenbommetje met te veel energie is geen goede combi...
Ook mis ik een beetje in dit verhaal waarom hij hengst moet blijven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:25

s6801881 schreef:
Dat is een flessenveulen en dus op geen enkel niveau te vergelijken met een hengst die weet dat hij een paard is en is opgevoed door andere paarden ;) Flessenveulens zijn echt een slag apart. Ik heb zelf met een ruin gewerkt die een korte periode aan de fles is geweest en wel bij de moeder kon staan, en zelf die kon met loswerken steeds net even anders reageren dan je zou verwachten. Geen goed vergelijkingsmateriaal met een dier dat door een merrie is opgevoed en in een kudde met andere paarden heeft gelopen IMO. Daarnaast is dit een typje dat het hengstje wil breken, waardoor hij alle signalen dat dit eraan zit te komen negeert..

Wij weten, doordat er een verhaal onder het filmpje staat, wat er met het dier aan de hand is, en hoe zijn verleden is geweest. Ik wil hier geen discussie starten of dit filmpje wel of niet relevant is, ik wil wel even laten zien hoe snel een hengst om kan slaan. En dan maakt het niet uit of het geprovoceerd is, doet er niet toe. Of je wel of niet de signalen aan ziet komen doet er niet toe. Laat het filmpje op je inwerken, en zie het als zodanig, een situatie die uit de hand loopt en waar op dat moment een camera op gericht is. Niet willen uitleggen, geen verklaringen of verontschuldigingen zoeken (zijn wij mensen goed in). Zien zoals het op dat moment is. In het hier en nu, want daar leeft een paard ook in. En wat ik even duidelijk wil maken is dat een hengst heel gevaarlijk kan uitpakken. En voordat we de discussie weer krijgen dat ook merries en ruinen lastig kunnen zijn: ja weet ik. Maar ik durf te beweren dat een hengst doorgaat waar een ruin of een merrie zouden stoppen.[/quote]

Dat dier is gewoon zes keer zo slim als die cowboy..die had dit allang kunnen zien aankomen en wat hij vlak voor die aanval deed was gewoon stom.
Paard reageert ook niet vals. Hij geeft hem lik op stuk en als hij hem ´op zijn plaats heeft gewezen´ staat hij er alweer rustig naast zonder verdere poging tot hernieuwde aanval. die cowboy heeft zich alleen lelijk vergist en dat paard reageert vrij natuurlijk voor zijn doen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:26

loriene schreef:
Asjeblieft niet zo dramatisch doen. |(
Lijkt wel of je TS bang wilt maken.
TS opletten moet je altijd maar zo te lezen gaat het supergoed.
Waar ik altijd om denk en dat zeg ik ook heel vaak tegen onze dochter....denk er goed om dat je nooit voor de voorbenen gaat lopen of staan.

Altijd en nooit zijn twee woorden waarbij je altijd uit moet kijken dat je ze nooit gebruikt. Maar dit even terzijde.

Ik heb de nodige hengsten langs zien komen om met recht een waarschuwing richting TS uit te spreken. Doe ermee wat je wilt, leg het naast je neer of neem het ter harte. Ik hoef niet alle fouten zelf te maken, kan leren van de ervaringen en fouten van een ander, maar dat hoeft niet voor een ander te gelden. Iedereen leert op een andere manier. En dat is hun goed recht. En ook op je bek gaan is je goed recht, daar leer je van. Je moet alleen één keer vaker opstaan dan je op je bek bent gegaan....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-12 00:29

gekvanfleur schreef:
Dat dier is gewoon zes keer zo slim als die cowboy..die had dit allang kunnen zien aankomen en wat hij vlak voor die aanval deed was gewoon stom.
Paard reageert ook niet vals. Hij geeft hem lik op stuk en als hij hem ´op zijn plaats heeft gewezen´ staat hij er alweer rustig naast zonder verdere poging tot hernieuwde aanval. die cowboy heeft zich alleen lelijk vergist en dat paard reageert vrij natuurlijk voor zijn doen.

Nou doe je het toch, het verklaren, analyseren, het een plekje geven.
Ben je trouwens bekend met het fenomeen "sacking out"?