Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
anneliesdj schreef:Helaas hebben de meeste kwpn hengsten die luxe tegenwoordig niet meer en ik vraag me af of het bij particulieren veel beter is voor een hengst.
Vooral daarom, help hem gewoon van die hormonen af.

s6801881 schreef:Cassidy schreef:En mocht je willen zien hoe snel een hengst om kan slaan, dan moet je dit filmpje even bekijken
http://www.youtube.com/watch?v=D7FMuIwI8vU
Dat is een flessenveulen en dus op geen enkel niveau te vergelijken met een hengst die weet dat hij een paard is en is opgevoed door andere paardenFlessenveulens zijn echt een slag apart. Ik heb zelf met een ruin gewerkt die een korte periode aan de fles is geweest en wel bij de moeder kon staan, en zelf die kon met loswerken steeds net even anders reageren dan je zou verwachten. Geen goed vergelijkingsmateriaal met een dier dat door een merrie is opgevoed en in een kudde met andere paarden heeft gelopen IMO. Daarnaast is dit een typje dat het hengstje wil breken, waardoor hij alle signalen dat dit eraan zit te komen negeert..
martina1 schreef:Het is toch weer jammer dat zo veel mensen negatief zijn tegenover hengsten.
Ik heb het hier op bokt al vaker gezet, maar ik heb ook een hengst gekocht toen ik 19 was. Paard was destijds 5, ik heb hem zelf ingereden en ik krijg geregeld te horen van mensen dat zich verbazen over zijn karakter.
Paard staat samen met mijn ruin in de wei, met een draadje naast de merrie. Staat naast een merrie opstal. Ik rij met hem buiten, wandel met hem aan de hand, zelfs kleine kinderen rijden er op en poetsen hem.
Natuurlijk moet je bij een hengst wat alerter zijn op bepaalde signalen, en ook hij brult als hij vreemde merries tegenkomt op buitenrit die met ons mee gaan rennen.
Maar als je gewoon consequent bent dan hoeft een hengst echt niet gevaarlijker te zijn dan een ruin of een merrie.
Het filmpje wat Cassidy laat zien vind ik dus ook geen representatief beeld geven van een hengst, misschien eerder van een flessenveulen.

martina1 schreef:Het is toch weer jammer dat zo veel mensen negatief zijn tegenover hengsten.
Ik heb het hier op bokt al vaker gezet, maar ik heb ook een hengst gekocht toen ik 19 was. Paard was destijds 5, ik heb hem zelf ingereden en ik krijg geregeld te horen van mensen dat zich verbazen over zijn karakter.
Paard staat samen met mijn ruin in de wei, met een draadje naast de merrie. Staat naast een merrie opstal. Ik rij met hem buiten, wandel met hem aan de hand, zelfs kleine kinderen rijden er op en poetsen hem.
Natuurlijk moet je bij een hengst wat alerter zijn op bepaalde signalen, en ook hij brult als hij vreemde merries tegenkomt op buitenrit die met ons mee gaan rennen.
Maar als je gewoon consequent bent dan hoeft een hengst echt niet gevaarlijker te zijn dan een ruin of een merrie.
Het filmpje wat Cassidy laat zien vind ik dus ook geen representatief beeld geven van een hengst, misschien eerder van een flessenveulen.
En om je even gerust te stellen NienkeNiels, toen ik mijn paard ophaalde bij zijn vorige eigenaar en hij op stal kwam brulde hij ook de boel bij elkaar. (Hij sleurde mij alleen niet mee.) Maar dat was de volgende dag ook over toen hij kennis had gemaakt met de andere paarden.
De tips die in dit topic zijn gegeven over het buitenzetten door de staleigenaar zijn zeker goede. En gebruik eventueel een hengstenketting + zweep om hem even op de plaats te zetten. En als je hem eerder goed opgevoed hebt, dan is hij dat echt niet vergeten. Dus als je doorpakt zal hij waarschijnlijk wel weer gaan luisteren!
. Maar je had er inderdaad ook tussen die halve merries waren, ligt imo niet altijd aan de opvoeding maar ook de aard en karakter van het beestje. 
Cassidy schreef:En ook de sulletjes kunnen ineens omslaan als een blad aan een boom als ze ineens doorkrijgen wat een merrie is. Hoeven ze nieteens voor gedekt te hebben. Een hengst blijft gewoon altijd uitkijken!
Cassidy schreef:Fijn dat het vandaag zo goed ging. Maar een jonge hengst is een heel ander verhaal dan een oudere hengst die zich niet meer zo makkelijk met een ruk aan een ketting en een tik voor zijn borst op zijn plek laat zetten. Ik hoop voor je dat je geen aanvaringen krijgt, of als je ze krijgt, dat je ze na kunt vertellen.
Amaranth7 schreef:martina1 schreef:Het is toch weer jammer dat zo veel mensen negatief zijn tegenover hengsten.
En om je even gerust te stellen NienkeNiels, toen ik mijn paard ophaalde bij zijn vorige eigenaar en hij op stal kwam brulde hij ook de boel bij elkaar. (Hij sleurde mij alleen niet mee.) Maar dat was de volgende dag ook over toen hij kennis had gemaakt met de andere paarden.
De tips die in dit topic zijn gegeven over het buitenzetten door de staleigenaar zijn zeker goede. En gebruik eventueel een hengstenketting + zweep om hem even op de plaats te zetten. En als je hem eerder goed opgevoed hebt, dan is hij dat echt niet vergeten. Dus als je doorpakt zal hij waarschijnlijk wel weer gaan luisteren!
Zoals al gezegd, de ene hengst is de andere niet. Je hebt er zeker sullen tussen zitten. Op mijn werk haalde we ook elk jaar +/- 10 jonge hengsten binnen rechtstreeks van de wei. Deze genoten allemaal van dezelfde opvoeding en nog hadden we er tussenzitten waar je donders mee op moest passen. Gaf 'm een moment je vinger en hij pakte je hele hand. Maar je had er inderdaad ook tussen die halve merries waren, ligt imo niet altijd aan de opvoeding maar ook de aard en karakter van het beestje.
s6801881 schreef:Dat is een flessenveulen en dus op geen enkel niveau te vergelijken met een hengst die weet dat hij een paard is en is opgevoed door andere paardenFlessenveulens zijn echt een slag apart. Ik heb zelf met een ruin gewerkt die een korte periode aan de fles is geweest en wel bij de moeder kon staan, en zelf die kon met loswerken steeds net even anders reageren dan je zou verwachten. Geen goed vergelijkingsmateriaal met een dier dat door een merrie is opgevoed en in een kudde met andere paarden heeft gelopen IMO. Daarnaast is dit een typje dat het hengstje wil breken, waardoor hij alle signalen dat dit eraan zit te komen negeert..

loriene schreef:Asjeblieft niet zo dramatisch doen.![]()
Lijkt wel of je TS bang wilt maken.
TS opletten moet je altijd maar zo te lezen gaat het supergoed.
Waar ik altijd om denk en dat zeg ik ook heel vaak tegen onze dochter....denk er goed om dat je nooit voor de voorbenen gaat lopen of staan.

gekvanfleur schreef:Dat dier is gewoon zes keer zo slim als die cowboy..die had dit allang kunnen zien aankomen en wat hij vlak voor die aanval deed was gewoon stom.
Paard reageert ook niet vals. Hij geeft hem lik op stuk en als hij hem ´op zijn plaats heeft gewezen´ staat hij er alweer rustig naast zonder verdere poging tot hernieuwde aanval. die cowboy heeft zich alleen lelijk vergist en dat paard reageert vrij natuurlijk voor zijn doen.