Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Amaris schreef:Tuurlijk niet, er zijn genoeg doodbrave paarden die TS het vertrouwen kunnen geven en waarvan ze veel kan leren.
Dat het nu met deze merrie niet goed gaat wilt toch niet zeggen dat TS per definitie niet geschikt is om paarden te houden?
Ik zou ook niet overweg kunnen met zo'n zenuwpees, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet met paarden om kan gaan.
Op ieder potje een dekseltje en voor iedere ruiter een paard.
ikke schreef:Een braaf paard is iets heel anders dan een verantwoordelijk paard! Ik stuur een kind met mijn paard het bos in, schriftelijke garantie, kind komt heel terug MET paard. Maar braaf is mijn paard zeer zeker niet! Hij neemt echter wel verantwoording voor z'n ruiter!
ikke schreef:Evelijn schreef:Het is lastig als je al anstig bent om dat te doorbreken. Ik lees ook gewoon paarden gedrag maar als jij je niet veilig voelt om gewoon te gaan rijden .... dan zou ik ook terugbrengen en opzoek gaan naar iets anders.
Neem daarvoor wel je instructrice mee... en ga er bij alle paarden vanuit dat ze een stuk drukker en vrolijker etc. zijn als ze een paar weken bij jouw op stal staan.
Waarmee de kans dus erg groot is dat TS met een volgend paard tegen precies dezelfde problemen aanloopt dan met dit paard! En datvolgende paard ook, en die daarna, en die daarna ook........
ikke schreef:Daarnaast kan ik vanaf de PC niet beoordelen of dat paard vervelend doet omdat de omstandigheden niet kloppen (omgang, voerbeleid, weidebeleid en nog zowat van die factoren) of dat het paard daadwerkelijk doelbewust een loopje neemt met TS.
Marijse schreef:Ik krijg van sommige reacties het idee dat ik door alleen manege ervaring niet aan een paard moet beginnen omdat ik er te weinig van weet. Maar iedereen moet toch ooit beginnen met een paard? En ik schakel alle hulp in en lees, oefen, vraag en leer veel. We doen er alles aan in ieder geval..
Heukeltje schreef:Ik vind dat er best snel gezegd word, 'weg er mee'. Het duurt gemiddeld een jaar om een combinatie te worden met je paard en daar moet je nu eenmaal energie insteken. Dat het een braaf paard is betekend niet dat het per definitie vertrouwen in jou heeft als leider op een plaats wat voor het paard onbekend terrein is. (nieuwe omgeving, andere paarden etc) Geloof me, deze periode zul je met alle paarden die je koopt meemaken. Ze gaan allemaal kijken in hoeverre jij leider zal zijn of het paard die rol over moet/kan nemen. Er is nou eenmaal een leider nodig. Jij moet zorgen dat het paard je gaat vertrouwen en jou als leider gaat zien. Er word hier ook alweer snel afgegeven op handelsstal, dat is ook weer erg makkelijk. Paard is goed gekeurd!! Ik zou goede begeleiding zoeken en investeren aan de band die je met het paard op moet bouwen.
Je kunt Pirelli doen, Emiel Voest, Monty Robberts, maar het zal allemaal niets uitmaken zolang jij hetgeen wat je van je paard vraagt niet met volle overtuiging overbrengt. Het heeft allemaal met lichaamstaal, timing, consequentie te maken.
Oh en dat er een koudbloed aanbevolen word ben ik het ook niet mee eens. Ik heb 2 friezen gehad. Beide drammers en een ontzettend hoog 'eigen wil' gehalte. Koudbloeden zijn juist niet per definitie makkelijk van karakter, mijn ervaring is juist vaak het tegenovergestelde.
Ik zeg niet dat je dit paard moet houden, dat is je eigen keuze. Je hoort te kunnen genieten van je paard, het kost immer een hoop geld. Als er geen klik is dan is er geen klik, en daarom heb je een proefperiode. Maar wees je er wel van bewust dat elk paard, hoe lief dan ook, een leider en duidelijkheid nodig heeft. Ieder paard wat ik ken heeft zijn nieuwe baas uitgeprobeerd, er zit alleen wel verschil in de karakters, het ene paard is heftiger dan de ander.
Anoeska schreef:Als ik de teksten van de TS lees, krijg ik de indruk dat je eigenlijk nog maar heel weinig verstand van paarden hebt. Mijn inschatting is dat je al een aantal jaar leuk meerijdt op een manege. Met die paarden gaat het allemaal wel lekker. En toen dachten jullie dat het tijd werd voor een 'echt' paard. En daar gaat het mis. Nu zitten jullie met een paard waar je geen plezier mee hebt. En eigenlijk ook niet weet hoe je het moet aanpakken om het wel weer leuk te maken.
Je zou heel veel geld kunnen uitgeven aan begeleiding en een tijd lang zonder veel plezier kunnen doorworstelen. Maar mijn advies zou zijn terugsturen!
Kan je niet eens in overleg met de manege-eigenaar. Hij kent jou, weet hoe je rijdt. Waar haalt hij z'n paarden vandaan. Kan hij jullie niet verder begeleiden in het kopen van een paard waar je wel lol mee hebt?