Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:47

poeh moeilijk allemaal he?! ook ik heb de diverse dingen doorlopen. Onze eerste pony bleek achteraf (na een jaar) gewoon doodongelukkig bij ons te zijn. Overal bakkabouters (was een welshje) en bokken bij het rijden. Ze kreeg werkelijk iedereen eraf. Nu, bij een ander meisje is het weer de makke pony waar wij haar voor gekocht hadden. Daarna een oudere pony (16). Had hoog in de sport gelopen Z dressuur/M springen). Dit was een gouden leerpony voor ons. Na 3 jaar hebben we haar in laten slapen. Daarna DE ZOEKTOCHT, ook meerdere malen bij handelsstal geweest. Een paardje meegnomen, na 3 weken teruggebracht. Een luchthapper (geeft niet) maar hij lag ontzettend veel, had veel last van zijn maag. Keurig opgelost hoor, want er was geen ander leuk paardje voor ons. Uiteindelijk zijn we uitgekomen bij een tinker van nu 5 jaar. Niet bij handelstal vandaan maar een prive persoon. ook zij veranderde van een supermakkie naar een eigenwijze stinker =). Met hulp van een vriendin is ze nu weer opgevoed tot een super lieve dame. Let wel, een paard heeft ook echt tijd nodig om te wennen. Onze Kwiny heeft daar ook echt wel een paar maanden voor nodig gehad.
google eens op haar naam en afstamming. Als je weet waar ze vandaan komt, bel eens daarheen. je komt via internet een hoop te weten. Ik heb echt ook meerdere mensen gebeld, de ruin bij handelsstal bleek dus al vanaf veulen een luchthapper te zijn. Een ander paard dat bij jansen stond op die manier gecheckt, bleek helemaal geen leuk dier te zijn wat in de beschrijving stond. Er werd mij afgeraden het beestje te kopen.... Vraag via je instructrice aan/van wie je het beste hulp kunt krijgen. Beperk het tot het minimaal aantal personen.
Als je twijfelt breng haar terug. Maak voor jezelf duidelijkheid, ga ervoor of breng haar terug, hoe moeilijk het ook is.
In ieder geval sterkte/wijsheid!!
Laatst bijgewerkt door Revanches op 26-10-12 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Namen verwijderd

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:50

Het probleem is om die brave paarden te herkennen... zeker als ze niet in hun ideale conditie zijn (zoals bij een handelsstal)

Als TS alleen angstig is voor dit paard en nog niet voor andere paarden en met andere paarden nog wel uit de voeten kan... en dit paard duidelijk een wat zenuwachtiger/schrikkerig is uit zichzelf (dat zou instructrice moeten kunnen zeggen) Een beginner heeft niks aan een paard wat steeds tijdens rijden bezig moet worden gehouden.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:51

zoals jullie zelf al een beetje aangeven,het paard is meer ervaren als jullie.en als ik alle reacties van jullie lees,twijfelen jullie heel erg,en bij twijfel zal ik het niet doen.
maar als jullie zeggen dat jullie het paard wel willen houden,zou ik zeker iets met het krachtvoer gaan doen,(minderen).en elke week priveles nemen,en zoals als in het begin is gezegt een bijrijder er bij halen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:51

Hoezo paard is te ervaren!? Deze uitspraak is echt zo onnozel! Een paard hoe ervaren ook is braaf of niet, probeert mensen uit of niet.. Ik heb een 20jarige gehad was internationaal springen geweest en super ervaren en was echt enorm braaf, mn zusje reed er zo mee weg.

Als je bang bent voor het paard en het paard een loopje met je neemt is dit paard gewoon niet geschikt voor jullie. Maar ik zou me wel afvragen of het kopen van een ander paard het probleem 123 oplost. Als jullie zelf te onervaren zijn of gewoon niet consequent genoeg dan zal vroeg of laat elk paard een keer wat uitproberen. En als het paard dressuurmatig flink aan de bak gezet moet worden om bij de les te blijven moet je je afvragen of dit bij je past. Zo niet opzoek gaan naar een paard waar je bij wijze van spreken achterstevoren op naar t bos toe kan.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 09:52

Amaris schreef:
Tuurlijk niet, er zijn genoeg doodbrave paarden die TS het vertrouwen kunnen geven en waarvan ze veel kan leren.

Dat het nu met deze merrie niet goed gaat wilt toch niet zeggen dat TS per definitie niet geschikt is om paarden te houden?

Ik zou ook niet overweg kunnen met zo'n zenuwpees, maar dat wilt niet zeggen dat ik niet met paarden om kan gaan.

Op ieder potje een dekseltje en voor iedere ruiter een paard.

Een paard leert je niet hoe ie opgevoed moet moet worden, dat zul je echt zelf moeten doen (en dus leren!).

Een braaf paard is iets heel anders dan een verantwoordelijk paard! Ik stuur een kind met mijn paard het bos in, schriftelijke garantie, kind komt heel terug MET paard. Maar braaf is mijn paard zeer zeker niet! Hij neemt echter wel verantwoording voor z'n ruiter!

Daarnaast kan ik vanaf de PC niet beoordelen of dat paard vervelend doet omdat de omstandigheden niet kloppen (omgang, voerbeleid, weidebeleid en nog zowat van die factoren) of dat het paard daadwerkelijk doelbewust een loopje neemt met TS.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:06

ikke schreef:
Een braaf paard is iets heel anders dan een verantwoordelijk paard! Ik stuur een kind met mijn paard het bos in, schriftelijke garantie, kind komt heel terug MET paard. Maar braaf is mijn paard zeer zeker niet! Hij neemt echter wel verantwoording voor z'n ruiter!

Ach kom, een paard heeft niet zoiets al verantwoordelijkheidsgevoel, die denkt maar aan één ding en dat is zichzelf, daarin heb je wel meegaande en minder tolerante paarden maar dat heeft met verantwoording niets te maken.

Maar ik ben het er wel mee eens dat je als beginner zelf moet leren hoe je een paard opvoed, een paard kan superbraaf zijn maar er zijn er maar weinig die dat ook blijven als de eigenaar niet doortastend is.

Overigens noemde iemand ook dat het beter is een Haflinger, Tinker, Fjord oid te nemen, dat raad ik je zeer af! Juist die rassen zijn vaak erg eigenwijs en hebben heel duidelijk leiding en grenzen nodig, voor beginners juist af te raden.
Een warmbloed is een prima keuze, gevoeligheid is niet perse een slecht ding, je moet alleen hopen dat je er een kiest die niet te werkwillig is.
Overigens kun je dat aan afstamming vaak wel inschatten, is dus ook slim daarnaar te kijken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:10

ikke schreef:
Evelijn schreef:
Het is lastig als je al anstig bent om dat te doorbreken. Ik lees ook gewoon paarden gedrag maar als jij je niet veilig voelt om gewoon te gaan rijden .... dan zou ik ook terugbrengen en opzoek gaan naar iets anders.
Neem daarvoor wel je instructrice mee... en ga er bij alle paarden vanuit dat ze een stuk drukker en vrolijker etc. zijn als ze een paar weken bij jouw op stal staan.

Waarmee de kans dus erg groot is dat TS met een volgend paard tegen precies dezelfde problemen aanloopt dan met dit paard! En datvolgende paard ook, en die daarna, en die daarna ook........

Nee dat denk ik niet (net als een paar voorgangers.)
Ik zit wellicht in een andere positie omdat ik wel ervaring heb, maar mijn lichaam gewoon niet meer zo geweldig werkt en ik risico's niet meer zoek.

Ik zou dus absoluut niet voor een dergelijk paard kiezen. Heb in mijn zoektocht naar het juiste paard zo'n type hier gehad en dus ook weer teruggestuurd. Nu heb ik een heerlijk paard, waar mensen zoals ts waarschijnlijk ook prima mee door een deur zouden kunnen.
Geen paard waar je prestaties van moet verwachten, maar wel een vriendelijk, stabiel en tolerant paard.

Heukeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:14

Ik vind dat er best snel gezegd word, 'weg er mee'. Het duurt gemiddeld een jaar om een combinatie te worden met je paard en daar moet je nu eenmaal energie insteken. Dat het een braaf paard is betekend niet dat het per definitie vertrouwen in jou heeft als leider op een plaats wat voor het paard onbekend terrein is. (nieuwe omgeving, andere paarden etc) Geloof me, deze periode zul je met alle paarden die je koopt meemaken. Ze gaan allemaal kijken in hoeverre jij leider zal zijn of het paard die rol over moet/kan nemen. Er is nou eenmaal een leider nodig. Jij moet zorgen dat het paard je gaat vertrouwen en jou als leider gaat zien. Er word hier ook alweer snel afgegeven op handelsstal, dat is ook weer erg makkelijk. Paard is goed gekeurd!! Ik zou goede begeleiding zoeken en investeren aan de band die je met het paard op moet bouwen.

Je kunt Pirelli doen, Emiel Voest, Monty Robberts, maar het zal allemaal niets uitmaken zolang jij hetgeen wat je van je paard vraagt niet met volle overtuiging overbrengt. Het heeft allemaal met lichaamstaal, timing, consequentie te maken.

Oh en dat er een koudbloed aanbevolen word ben ik het ook niet mee eens. Ik heb 2 friezen gehad. Beide drammers en een ontzettend hoog 'eigen wil' gehalte. Koudbloeden zijn juist niet per definitie makkelijk van karakter, mijn ervaring is juist vaak het tegenovergestelde.

Ik zeg niet dat je dit paard moet houden, dat is je eigen keuze. Je hoort te kunnen genieten van je paard, het kost immer een hoop geld. Als er geen klik is dan is er geen klik, en daarom heb je een proefperiode. Maar wees je er wel van bewust dat elk paard, hoe lief dan ook, een leider en duidelijkheid nodig heeft. Ieder paard wat ik ken heeft zijn nieuwe baas uitgeprobeerd, er zit alleen wel verschil in de karakters, het ene paard is heftiger dan de ander.

liljebo

Re: Help! Hebben wij een goede aankoop gedaan??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:16

Je moet altijd leren om correct met een paard om te gaan, consequent te zijn enz enz... maar dat gaat wel stukken gemakkelijker met een goedzak dan met een paard waar toch aardig wat temperament in zit.

Manifesto

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-12 10:17

Hallo allemaal,

Allereerst allemaal enorm bedankt voor jullie reacties. Ik sta overal open voor.
Ik ga proberen zoveel mogelijk te verduidelijken.

Haar bijvoer is biologisch zonder suiker. Ze krijgt daar maar 1 beker per dag van (is nog geen kilo) dit bestaat uit 3/4 biologische muesli zonder suikers en een kwart spelt. Dit omdat haar weerstand laag was (schimmel) en ze schraal was. Verder geef ik haar dagelijks wat afgemeten magnesium bij voor het geval dit het gebrek zou zijn. Verder veel kuil elke dag. Erg veel krachtvoer is het dus niet.

Er wordt elke dag iets met haar gedaan. Of rijden, of longeren of wandelen. Tot een week geleden stond ze elke dag de hele dag op de wei met een groep merries. Nu een halve dag in de paddock en daarnaast onze activiteiten. Wij nemen elke week of 2 keer per week prive les met haar. We doen grondwerk met haar.

Ik heb haar niet uitgekozen op haar afstamming even voor alle duidelijkheid! Dat zal me een worst zijn. Ook of ze knappe dressuurproeven kan lopen. Het ging ons om haar ervaring.
Ik krijg van sommige reacties het idee dat ik door alleen manege ervaring niet aan een paard moet beginnen omdat ik er te weinig van weet. Maar iedereen moet toch ooit beginnen met een paard? En ik schakel alle hulp in en lees, oefen, vraag en leer veel. We doen er alles aan in ieder geval..

Ik ben erg blij met jullie reacties! Ik ben even een dagje uit, maar zal vanavond weer reageren!

Gr

Marijse

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:19

ikke schreef:
Daarnaast kan ik vanaf de PC niet beoordelen of dat paard vervelend doet omdat de omstandigheden niet kloppen (omgang, voerbeleid, weidebeleid en nog zowat van die factoren) of dat het paard daadwerkelijk doelbewust een loopje neemt met TS.

Een paard maakt gebruik van de ruimte die hij krijgt. Als TS te afwachtend is en het paard geen duidelijkheid kan bieden zal het paard het heft in handen nemen. Daarom heeft TS begeleiding nodig.

Verantwoordelijke paarden bestaan wel degelijk, paarden kunnen heel zorgzaam zijn voor mensen. Het is aan TS om dit in haar paard naar boven te halen. En dat zal bij het ene paard makkelijker zijn dan bij het andere.

Zowel bij de handelsstal als onder de instructrice heeft TS gezien dat het paard braaf kan zijn. Het is goed dat ze de oorzaak dat het niet goed gaat bij zichzelf zoekt. Dan kan ze meteen hulp zoeken om het probleem ook bij zichzelf op te lossen. Het was misschien handiger geweest als ze eerst paarden had bijgereden om wat meer ervaring op te doen maar het paard is er nu eenmaal al. Ik denk dat er wat van te maken valt, TS geeft aan overal voor open te staan en dat lijkt me de enige juiste instelling +:)+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:23

Maar heb je een ervaren persoon meegenomen naar de handelsstal? En heb je iemand met ervaring die jullie omgang met het paard kan beoordelen, of dat nog kan verbeteren?

Hoe voel je je nu zelf? Heb je vertrouwen dat je haar goed kunt aanpakken of heb je het idee dat het niet lukt?

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:28

Ik zou (tijdelijk) stoppen met de muesli, kijk hoe ze daar op reageert. Ik herken namelijk veel in je verhaal bij mijn eigen paarden. Voer kan ontzettend veel doen bij een paard, het is daarom de moeit waard om te proberen. Dit vind ik wel de eerste stap die je kunt onderzoeken, wegdoen kan altijd nog.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:33

Misschien is het ook een goed idee om je instructrice te vragen om een hele eerlijke mening te geven. Ze kent het paard en ze kent jullie.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:36

Als ik zo je verhaal lees lijkt het alsof het aan jullie ligt. Alsof jullie teveel van het paard verwacht hebben. Het is een braaf paard DUS is hij ergens anders ook direct braaf.
Nee hoor, zo werkt dat niet. Heb je je paard even laten wennen? Hij is helemaal nieuw gekomen, nieuwe omgeving, nieuwe mensen, paard kent niks op dat terrein. Dat kan nogal voor wat spanning zorgen.

Muesli worden ze naar mijn idee niet sneller van, paard kan gewoon met de voerbeurten mee gevoerd worden. Als ieder paard op stal voer krijgt kan die van jou natuurlijk niet overgeslagen worden. Zet hem op s'morgens een handje en s'avonds een handje.

En het ''aan de teugel'' lopen zoals je dat zo leuk zei.. Ga direct opzoek naar een andere instructrice! Een paard laat je niet aan de teugel lopen, een paard gaat nagevelijk lopen uit ontspannig. Paard moet actief genoeg gereden worden, lekker losmaken en dan gaat het paard uiteindelijk vast en zeker met zijn koppie naar beneden. Hele kunst om het voor elkaar te krijgen voor je. Maar dat gaat echt wel goedkomen. Rustig aan, je hebt alle tijd! Paard is pas 12 dus nog niet zo oud.

Ben jij bang met rijden? Of je vriend? Paarden zijn erg gevoelige dieren, en voelen die spanning direct.

Schimmel kunnen ze altijd wel oplopen, vooral bij handelstallen gaat dat erg snel, daar blijven de paarden maar komen en gaan, de schimmel houdt je dan niet altijd tegen.... :)

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:38

Marijse schreef:
Ik krijg van sommige reacties het idee dat ik door alleen manege ervaring niet aan een paard moet beginnen omdat ik er te weinig van weet. Maar iedereen moet toch ooit beginnen met een paard? En ik schakel alle hulp in en lees, oefen, vraag en leer veel. We doen er alles aan in ieder geval..

Ach, ik had ook alleen manege achtige ervaring toen ik een paar maanden terug mijn paard kocht. Nu had ik hem al een tijdje gereden dus ik wist wat voor vlees ik in de kuip had, maar toch.
Met voldoende hulp en genoeg lezen en opzoeken kom je er wel.
Het is toch echt een kwestie van aldoende leert men :)

goed dat je al met magnesium bent begonnen, merk je al verschil? Ik merkte nl al binnen een dag of 3 verschil.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:40

Ik las net nog een keer je o.p. en zag dat je paard ook kuil krijgt. Ik zou als ruwvoer wat ouder hooi geven met een grove stengel. Dit in ruime hoeveelheden per dag aanbieden. Het beste kun je even je hooinet aan een unster hangen, weet je exact hoeveel kilo's je voert per dag.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:42

Veiligheid voor alles.
Ik lease een paard hij is 19 jaar en ook ervaren.
Hij is door meerdere mensen gereden tot ZZ zwaar.
Ik ben een recreatie ruiter en zal ook geen wedstrijden gaan rijden.
heb altijd op maneges rond gehobbeld.
Ik lease hem sinds juni maar nu begn ik pas te merken dat we elkaar beginnen te begrijpen.
Privelessen helpen mij enorm daarmee.
Want het is een heel wijs paard.
En elke week zie ik en anderen zien het ook ons groeien.
Maar dit paard is wel goed opgevoed.
Tuurlijk schrikt hij ook weleens en schraapt veel emt zijn hoeven en heeft ook echt zijn eigen willetje.
maar niet op een gevaarlijke manier.
En ik laat hem nu wennen aan het buitenrijden, veel dingen heeft hij al gezien op wedstrijd terrein maar buiten is het toch anders. Alleen kunnen we nog niet.
overal gaat veel tijd inzitten. Vrachtwagens en motoren flipt hij ook (daar was ik al voor gewaarschuwd) en spring ik er gelijk vanaf.
Waarom? veiligheid voor alles, gaat hij rennen dan maar niet met mij erop.
maar als je paard echt gevaarlijk word....passen jullie niet bij elkaar.
kan aan het verleden van het paard liggen (kan je heel misschien oplossen in de jaren, je eigen ervaring of je lichaamshouding, het kan het voer zijn, hoeveel komt het paard overdag buiten? Is je paard op zijn plek?

Lease paard was van de week ook heel sachie en boos ook tegen mij. Hij stond sinds eenw eek naast een andere groep in de wei en 1 van die paarden viel hem steeds aan. Hij draaide steeds zijn kont richting het lint maar van de week was hij het zat en begon terug aan te vallen. maar hierdoor was hij de hele dag en avond nog van slag. Hij stond eerder ook naast dit paard op stal was hij ook altijd al boos en niet te genieten.
Hij staat in een andere stal het is al een heel ander paard.
Kan echt aan heel veel dingen liggen.

En inderdaad op kuil reageren de paarden ook enorm bij ons op stal. Iedereen krijgt nu hooi geen kuil meer.
En biks verschilt per paard wat het paard doet en de schrikachtige paarden krijgen hier ook minder van.
Wat kreeg hij hiervoor? Hoeveel suikers zitten er in het voer bij jullie op stal?
Het kan echt veel zijn.

Sterkte met je keuze!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 10:45

Je wilde die "slome manegepaarden" niet meer toch?
Heb je nu geen last van dus.

Dit soort paarden zijn vaak wel even iets anders dan het gemiddelde manegedier.
Ik ga dus ook mee met de meeste anderen, dat jullie (waarschijnlijk) te onervaren zijn.

En ik ben het absoluut eens met ShauniBef... éérst leren om gewoon met het dier om te kunnen gaan en daarna pas rijden.
Bovendien komt aan de teugel voort uit ontspanning die er nu duidelijk niet is.

Met paard lijkt me verder niet veel mis (schimmel kan altijd) en ben benieuwd wat jullie nu gaan doen!

Edit: post bijgekomen over het voer, daarom post aangepast.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:24

Heukeltje schreef:
Ik vind dat er best snel gezegd word, 'weg er mee'. Het duurt gemiddeld een jaar om een combinatie te worden met je paard en daar moet je nu eenmaal energie insteken. Dat het een braaf paard is betekend niet dat het per definitie vertrouwen in jou heeft als leider op een plaats wat voor het paard onbekend terrein is. (nieuwe omgeving, andere paarden etc) Geloof me, deze periode zul je met alle paarden die je koopt meemaken. Ze gaan allemaal kijken in hoeverre jij leider zal zijn of het paard die rol over moet/kan nemen. Er is nou eenmaal een leider nodig. Jij moet zorgen dat het paard je gaat vertrouwen en jou als leider gaat zien. Er word hier ook alweer snel afgegeven op handelsstal, dat is ook weer erg makkelijk. Paard is goed gekeurd!! Ik zou goede begeleiding zoeken en investeren aan de band die je met het paard op moet bouwen.

Je kunt Pirelli doen, Emiel Voest, Monty Robberts, maar het zal allemaal niets uitmaken zolang jij hetgeen wat je van je paard vraagt niet met volle overtuiging overbrengt. Het heeft allemaal met lichaamstaal, timing, consequentie te maken.

Oh en dat er een koudbloed aanbevolen word ben ik het ook niet mee eens. Ik heb 2 friezen gehad. Beide drammers en een ontzettend hoog 'eigen wil' gehalte. Koudbloeden zijn juist niet per definitie makkelijk van karakter, mijn ervaring is juist vaak het tegenovergestelde.

Ik zeg niet dat je dit paard moet houden, dat is je eigen keuze. Je hoort te kunnen genieten van je paard, het kost immer een hoop geld. Als er geen klik is dan is er geen klik, en daarom heb je een proefperiode. Maar wees je er wel van bewust dat elk paard, hoe lief dan ook, een leider en duidelijkheid nodig heeft. Ieder paard wat ik ken heeft zijn nieuwe baas uitgeprobeerd, er zit alleen wel verschil in de karakters, het ene paard is heftiger dan de ander.

Even wat uit de wereld helpen..koudbloeden zijn niet perse makkelijker dan karakter..ze kunnen heel eigenwijs zijn,maar....{en daarom raadde ik het aan} over het algemeen veel minder "springerig,schrikkerig" en sensibel..
Ik zie toch een hoop mensen lol hebben van dit soort paarden,die heus wel hun eigen dingen hebben maar over het algemeen toch een stuk handelbaarder zijn dan sensibele sportpaarden.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:41

Mijn ervaring is dat de meeste koudbloeden inderdaad minder sensibel zijn. Deze paarden kroppen vaak een heleboel op en dan komt het heel onverwachts in 1 keer tot uiting. Waarbij ze dan ook niet meer met een klein gebaar terug te plaatsen zijn.
Dat is het voordele van sensibele paarden juist. Ze reageren op kleinere aanwijzingen. Ook als ze bijna bovenop je springen zijn ze met het opheffen van een arm meestal wel aan de kant te krijgen. De meeste 'koudbloed' rassen doen dit dus niet. Ik denk dat je daarom juist bij zo'n koudbloed meer ervaring nodig hebt om te zien wat er aan de hand is om daar dan goed naar te kunnen handelen.
En natuurlijk zijn er zowel bij de koud als warmbloed paarden te vinden die geschikt of juist ongeschikt zijn.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:47

Anoeska schreef:
Als ik de teksten van de TS lees, krijg ik de indruk dat je eigenlijk nog maar heel weinig verstand van paarden hebt. Mijn inschatting is dat je al een aantal jaar leuk meerijdt op een manege. Met die paarden gaat het allemaal wel lekker. En toen dachten jullie dat het tijd werd voor een 'echt' paard. En daar gaat het mis. Nu zitten jullie met een paard waar je geen plezier mee hebt. En eigenlijk ook niet weet hoe je het moet aanpakken om het wel weer leuk te maken.

Je zou heel veel geld kunnen uitgeven aan begeleiding en een tijd lang zonder veel plezier kunnen doorworstelen. Maar mijn advies zou zijn terugsturen!

Kan je niet eens in overleg met de manege-eigenaar. Hij kent jou, weet hoe je rijdt. Waar haalt hij z'n paarden vandaan. Kan hij jullie niet verder begeleiden in het kopen van een paard waar je wel lol mee hebt?

Mee eens, en met de aanvulling dat ik het heel knap vind van TS dat ze zo eerlijk is naar zichzelf _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Gulpje op 19-10-12 16:16, in het totaal 1 keer bewerkt

niek_aaron

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:51

Ga helemaal mee met Gulpje en Anoeska......op zoek gaan naar een ander paardje waar je vanaf dag 1 van kunt genieten en zoals iemand anders postte.....opvoedprojecten voor anderen laten....

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:12

Braaf zijn heeft niet alles te maken met leeftijd en ervaring. De klik moet er zijn en wel van beide kanten.
En als de klik er is dan kan een 12 jarige op dit niveau een heel fijn leerpaard voor jullie zijn.
Dit is een heel moeilijk geval om op "papier" te beoordelen, alleerst de brok en muesli verwijderen naar alleen ruwvoer moet een handje brok. Paard was/is mager en heeft een tijd niets gedaan dus het kan best zijn dat de verandering van omgeving en voer haar heel "wakker" maakt.
Je hebt genoeg mensen in de buurt lijkt me om je een goed advies te geven en je of te helpen met dit paard of op zoek te gaan naar een ander paard (makkelijker gezegd dan gedaan).

Tref je niets aan van te weinig ervaring als manegeruiter diegene met een eigen paard zijn allemaal ergens begonnen en er zijn er genoeg die niet eerst op een manege gereden hebben.
Blijf op je gevoel afgaan maar bedenk "bij twijfel niet inhalen".

Heel veel succes

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 16:23

Alleen ben ik persoonlijk dus niet echt overtuigd van het feit dat het een 'projectje' is... meer een merrie die wat gevoelig is en moet wennen. Paard was schraal en stond op een handelsstal, meer weet ik er niet van. Nu is ze dikker en er wordt (bijna) elke dag iets mee gedaan, en dan ook nog verschillende dingen door verschillende mensen (grondwerk, bakwerk, braaf zijn aan de hand, van wei naar paddock; door TS, vriend, instructrice, nog een ruiter) en dan ook nog eens met een bak meer/ander voer dan ze gewend was; misschien is dat gewoon erg veel van het goede voor dit paard? Dat wil niet zeggen dat het een 'projectje' is als je het mij vraagt.

imo is het enige soort paard dat dit allemaal wel aankan dan weer een superstabiel exemplaar, en dan kom ik toch al snel bij de 'niet van hun stuk te brengen' paarden uit die juist later dan weer flink in de weerstand kunnen gaan als de eigenaar ervaring bij krijgt en meer gaat vragen. Zal niet altijd zo zijn, ik ken bovendien het temperament en de toekomstplannen van TS natuurlijk niet. Maar ik denk dus niet dat je uit kunt sluiten dat dit met het volgende paard weer gebeurd... en als het twee keer zo is zou ik zelf zeker gaan twijfelen aan mezelf.

Maar ik denk dus dat veel (de meeste?) paarden wel even denken WTF; als ze verhuizen naar een stal waar alles anders is en er daar ook nog eens direct veel met het paard gedaan wordt. Ik heb vroeger altijd meegekregen dat je een paard eerst een maand moet laten wennen aan een nieuwe plek; dus alleen wat borstelen etc. dan nog eens twee maanden rustig aan doen, vertrouwen winnen, 1 a 2x per week grondwerk of even rustig rijden en dan na die drie maanden pas weer opbouwen met werken. Maar ik geloof niet dat dat nog veel gedaan wordt. Nou ja misschien ben ik wel ouderwets, dat kan.

ps; kuil plus bijna een kilo muesli is wel degelijk veel, een vriendin met paarden die dagelijks ZZ worden gereden krijgen twee handjes biks per dag en droog hooi, mijn eigen ponies krijgen alleen in de winter of als ze drachtig zijn krachtvoer bijgevoerd.