merrie van 4 jaar maakt tochten van 30 km. Teveel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

levimaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:35

Ja hallo, je gaat je paard die je normaal 15 minuutjes longeert niet opeens 30 kilometer rijden! :j

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:37

levimaat schreef:
Ja hallo, je gaat je paard die je normaal 15 minuutjes longeert niet opeens 30 kilometer rijden! :j

volgens mij heb je niet goed gelezen,dit is opgebouwd

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:51

Naar mijn idee moet je ook rekening houden met de leeftijd van het dier. Een rit van vijf uur is erg lang voor een paard van slecht vier jaar oud.

Aangezien jij je merrie verder niet dressuurmatig of aan de longe traint, zijn de rugspieren waarschijnlijk ook niet berekent op dit soort werk.

MarjanB

Re: merrie van 4 jaar maakt tochten van 30 km. Teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:54

Een dierenarts is ook geen zadelmaker/passer... en kan volgens mij weinig zeggen over het passen van een zadel! Daarnaast als de huid heel erg gevoelig is moet je juist zorgen voor iets dat past!

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 11:55

Da raad aan longeren in de week om ze soepel te houden en 7 okt gewoon gaan rijden maar dan tempo trager dan ze gewend is. Met mijn dubbel gebroken trense terug gaan rijden en niet met mijn straffer bitje. 4-4.5 jaar is echt de leeftijd om met haakjes en scherpe randjes te sukkelen.
Verder even afwachten wat de reactie met volgende rit is.
Daarna is het toch weer kortere ritjes van 20 km en korter en is het weer winter.
Bedankt allemaal!

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:57

Maar je paard laat nog steeds protesterend gedrag zien, dat is toch nog niet opgelost?

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 11:58

Misschien offtopic, maar met wat voor bitje reed je eerst dan :)?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:03

sjojo schreef:
Grrrr, ik heb het echt niet zo bedoeld, maar ze blijft maar wandelen en lopen. Ik zal haar dus tegen zichzelf moeten beschermen, want zij blijft maar doorgaan?

Tja je moet wel logisch blijven denken en handelen. Dat ie wil doorgaan wil nog niet zeggen dat het prima gaat.

Dat is wel te merken aan dat gedrag en drukplekken.

Man man wat doe je je paard toch aan? maar 1 x per week gaan rijden en dan gelijk 30 km. Dan zul je toch echt wel paar keren per week m in beweging moeten zetten.

Dan was je al een jaartje ermee bezig, dus teveel en te jong al teveel vragen en vooral niet weten waar je mee bezig bent en dan krijg je vroeg of laat prosterende dier.

Mijn arabier van bijna 15 en een half jaar oud en er is geen enkel witte haren op de rug te zien, ik heb altijd heel goed opgelet of het zadel wel past en hoe mijn paard erop reageerde, dat kan al zoveel schelen.

Ik ken helaas een geval van een paard van 15 jaar waarmee ook zo is omgesprongen zoals wat je nu doet met je paard, die is eraan kapot gegaan en alleen nog maar goed voor af n toe wat rijden.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 27-09-12 12:11, in het totaal 2 keer bewerkt

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:07

TO je moet het een beetje zien als dat jij maar 1x per week sport en dan meteen een marathon moet lopen........

dat gaat hem op den duur ook niet worden.
Laatst bijgewerkt door orkaan op 27-09-12 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

GAM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:12

Ik heb heel je topic doorgelezen.

Probeer voor je paardje wat meer afwisseling te maken. Je kunt best 1x in de week een buitenrit maken maar zorg ook dat je paardje dressuurmatig goed voor elkaar is. Probeer bijvoorbeeld 1x in de week naar een bak te gaan om te rijden 1x in de week longeren en 1x een buitenrit. Dit wel verdelen over de gehele week uiteraard.
Ik vraag me af hoe jou paardje na z'n rit van 30km erbij staat? nog fris, helder rondkijkend. of echt op rust en vermoeid.

Mijn paard van 4 waarmee ik probeer 1x in de week mee naar buiten te gaan is na een rit van 1u echt op. Alle indrukken die ze mee krijgen(dit is voornamelijk stappen en stukjes draven). Vandaar dat ik nog geen lange ritten ga maken met haar. Uiteindelijk wil ik haar ook in de endurancesport uit gaan brengen maar daar heeft dit paard meer voorbereidingstijd voor nodig. Dit paard wel trouwens 3/4x gereden en heeft een mooie basis conditie.

Mijn tip is probeer wat meer af te wisselen met het paard.

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:21

pfff het hele topic gelezen en kennelijk weet TS niet echt waar ze aan begonnen is met een paard en de verzorging etc daarvan.. Ik vind het spijtig te lezen hoe de gang van zaken is en heb ernstig medelij met het dier.. het enige wat de gehele tijd in me opkomt is 114 red een dier.. (sorry als dat wat grof overkomt, maar kennelijk is hier geen enige kennis van het verzorgen/beleren/omgaan met een paard)

TS jammer dat je zo met zo`n (jong) dier omgaat.. Zoals al meerdere malen is aangegeven is 1x per week trainen niet voldoende.. door je paard alleen maar (om de dag) te longeren 15min en dan 1x per week een lange rit te rijden is naar mijn idee ook niet de oplossing en al helemaal niet ideaal.. Geef het dier wat afwisseling..

Ik hoop dat je het zadel na laat kijken aangezien d`r plekken op de rug, ondanks dat een DA aangeeft dat ze geen last heeft van de plekken.. de plekken komen er niet voor niets, en dat komt niet door een gevoelige huid.. Ook hoop ik dat je jezelf wat meer gaat verdiepen in het verzorgen/beleren/omgang met/van een paard..

iig veel succes, hopelijk gaat je paardje nog wat langer mee..

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:27

normaal rij ik haar met dubbel gebroken bitje. en of ze er na het ritje nog fris bijstaat, tja je zou opkijken maar echt moe is ze niet hoor :o . Na dik kwartier rijden met trailer komt ze terug op de wei en trekt ze toch nog even sprintje met haar maat :j . Dus ze is rustig maar niet op.
Of ze nu nog zo reageert weet ik niet, tandjes zijn net gedaan en ga zondag niet rijden. Als het van het zadel is zou ze in de wei ook bokken en achteruitgaan maar dat doet ze niet (vorige week dik half uur op haar gezeten). Als ze pijn heeft van zadel doet ze dat gedrag toch niet vertonen enkel als ik haar iets vraag? Als je pijn hebt heb je pijn en ze is dominant en sterk genoeg om het me duidelijk te maken. Dus waarom in de wei dan niet bokken en buiten wel? Nu snap ik het dan weer niet. Longeren is slecht voor gewrichten dus wil het niet te vaak doen. Goed heb al gezegd dat ik nu in de week ga longeren omdat jullie het aanraden.
@gam, weet niet wat het karakter van jou paard is maar die van mij maakt zich nergens druk om, ze vind de ritten leuk, oortjes naar voren en regelmatig koppie naar beneden en grasplukken maar :D .
Ik heb alle info die ik wilde weten, indien het gedrag blijft dan ga ik evenlien bellen om naar het zadel te kijken maar moet even uitsluiten of het nu niet gewoon haar tanden is.
Bedankt allemaal.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:30

sjojo schreef:
30 km daar doen wij 5 uur over :j dus dat is 6 per uur dus dat is bijna constant stappen en een paar rechte stroken zandweg die we draven of galoperen plus rust van 15 minuten in de helft.
Da vond de conditie goed maar raad aan toch te longeren om de spieren soepel te houden. longeren dient eerder voor het voorkomen van een blessure dan voor de conditie.

5 uur rijden over 30 km...
Zoveel en lang stappen is juist vermoeiender voor een paard dan lekker soepel draven. Tijdens de stap zit een ruiter de hele tijd op 1 punt in het zadel. Terwijl je in de draf lichtrijd (kun je ook regelmatig van been verwisselen) of een tijd in de verlichte zit kunt blijven.

Maar ben het met de rest eens dat je niet steeds 1x in de week zo lang kunt rijden en dan de rest van de week niks doen.
Je hebt een trailer, dan kun je toch 2x in de week naar een verlichte (binnen) bak rijden om dresssuurmatig te trainen?
Dan 1 of 2 in de week longeren liefst wel bijgezet zodat je onbelast toch spieren traint.

Op die manier kun je veel beter conditie opbouwen.

Voor nu zou ik eerlijk gezegd even stoppen met rijden en na de winter weer opnieuw beginnen met bovenstaande.

Je hebt nog niet naar het zadel laten kijken? Als je stopt met rijden en inderdaad na de winter weer verder gaat zou ik dat laten tot na de winter, maar als je toch door wil gaan zou ik eerst een zadelmaker langs laten komen. Die is veel meer gespecialiceerd daarin dan een DA.

Een paard dat last heeft van een zadel bokt niet in vrijheid. Dan zit het zadel er immers niet.

kivas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:33

TS jij begrijpt er echt niets van!

Als een paard last heeft van zijn rug door het zadel, dan zal deze juist bokken en dergelijke zodra je erop zit en iets van hem vraagt.. dan voelt hij de druk op de pijnlijke plekken..
en het feit dat je paard een sprintje trekt in de wei naar zijn maatje, duidt ook niet op de fitheid van je paard..

AUB zoek hulp/begeleiding bij het opleiden van je paard! en dan bedoel ik niet via bokt, maar iemand in de buurt die je kan zien en begeleiden en helpen..

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:36

Een paard krijgt niet zonder reden drukplekken op de rug. Ik zou dus toch even een goede zadelmaker naar haar rug en het zadel laten kijken. Het kan wel degelijk zo zijn dat een paard pas pijn vertoont, wanneer er wat wordt gevraagd. Ik dacht trouwens dat ze zich niet liet rijden in de wei?

Met wat voor bit reed je eerst dan, omdat je het heb over een 'straffer bit'?

De rugspieren van een paarden moeten ook worden voorbereid op het dragen van een ruiter en worden getraind om op de juiste manier de ruiter te blijven dragen. Een rit van vijf uur is een behoorlijke belasting voor een paard van nog maar vier jaar oud, zeker wanneer het dier daar niet op de juiste manier op wordt voorbereid. Tevens is ze nog in de groei, daar moet je absoluut rekening mee houden. Ik rijd mijn merrie van drie ook, maar wel wel met beleid in verband met de groei en met het oog op de toekomst. Ik neem aan dat jij ook nog lang van jouw paard wil genieten :)

Aangezien jij je merrie verder niet dressuurmatig of aan de longe traint, zijn de rugspieren waarschijnlijk ook niet berekent op dit soort werk. Dit kan voor veel spierpijn, verzuring en overbelasting zorgen, waardoor je merrie nukkig kan reageren.

sjojo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-12 12:44

in wei rijden bedoelde ik :o . in wei zonder zadel op maakt ze genoeg bokkensprongen hoor samen met haar maatje :')

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:51

Kivas schei eens even uit. Jouw visie is niet de enige weg naar Rome. Daarbij breng je het ook nog al een beetje botjes.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:54

Nou ja ik heb ook het idee dat er tegen dovemansoren wordt gepraat

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:56

Ik geef het op. Ik hoop alleen dat we niet over een paar jaar een topic lezen over het paard dat compleet is omdat er te veel mee gedaan is toen hij jong was.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:03

Ik schrik nogal van deze wijze van een nog zo jong paard "trainen".
Dat is geen trainen, dat is je jonge merrie 1x per week opeens voor het blok zetten.

Hier krijgt je nu nog zo jonge merrie onherroepellijk last van. En heeft dat hoogstwaarschijnlijk al.
Als je haar echt wil trainen voor op lange buitenritten of endurance, zul je er veel meer in moeten investeren, qua tijd. Dus: qua geleidelijk opbouwen: dat is niet alleen qua haar spieren, maar ook qua conditie (uithoudingsvermogen).
Beiden is gewoon simpelweg niet mogelijk als je maar eens per week er op gaat zitten en dan meteen zo'n lange rit gaat maken. Opbouwen doe je door geleidelijke, regelmatige training, maar dat moet je ook blijven bijhouden, niet door eerst "op te bouwen" en vervolgens stil zetten en 1 maal per week een smak werk onder het zadel voor te schotelen. Ook mentaal is dit voor menig, nog zo jong paard als het jouwe, geen aanrader. Afgezien van het feit dat een vierjarige niet alleen mentaal, maar ook fysiek nog aan alle kanten volop in de ontwikkeling is.

Geen enkel paard is daarop gebouwd, 4 jaar of niet, daarbij begrijp ik niet dat het verschijnsel van "wat witte haren" zo makkelijk wordt afgedaan: die ontstaan echt niet vanzelf, maar ontstaan door afknijping van de haarwortelzakjes ter plekke, waardoor ten eerste de doorbloeding en ten tweede de pigmentering wordt verstoord met als resultaat: kleurloze haren die eerder gekleurd waren. Ten derde knel je ook de doorbloeding van de spieren ter plekke af: wat je na enige tijd ook in de bespiering zult kunnen terugzien.
Hoe je het ook draait of keert: je zit er DUS te lang en blijkbaar knellend op. Dat kan zijn door een niet goed passend zadel, plooiende sjabrak oid, maar kan ook heel goed doordat er veel te lang op gezeten wordt per keer, en de spieren bij dit jonge paard nog onontwikkeld zijn.

Gezien ook nog je klacht over steeds meer bokken, en achteruit lopen (verzet) van je jonge merrie, zou er toch ergens een alarmbelletje bij je moeten gaan rinkelen?

Het goedpraten van deze verschijnselen onwille van je eigen ambities zou wel eens ten koste van je jonge paard kunnen gaan.
En dat hoeft helemaal niet nodig te zijn.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 27-09-12 13:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:05

Jammer dat je amper op mijn laatste post ingaat, Sjojo. Ik ben wel benieuwd naar jouw mening, na het lezen van mijn post en bijvoorbeeld de post hierboven :)

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:09

Heb nieteens je hele verhaal gelezen, maar schrok meteen al na het 1e stukje, 1 x per week en dan zo lang rijden?
je kunt beter wat vaker in de week wat minder lang rijden. Zorgen dat het tuig goed passend is zal ook een uitkomst bieden.

succes!

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:11

TS volgens mij snap je het niet helemaal en onthoud je alleen dingen die niet helemaal kloppen..

Longeren, is helemaal niet zo slecht voor de gewrichten mits dit in een niet te zware bak gebeurd en op een niet te kleine volte. Verder gaat een paard juist protesteren onder het zadel als hij daar last van heeft. Voorbeeld: Ik kocht mijn paard, met rugpijn, ze was lastig maar in de wei helemaal gek en met de verzorging verder niks te merken. Nu een jaar (ja een jaar) later zit ze goed in haar vel door een goed zadel en een goede training en is ze stukken braver! Het is een hele dominante merrie die altijd zal proberen om je voor de gek te houden maar het gedrag is wel heel anders als toen ik haar kocht.

Ik hoop echt dat je eens gaat nadenken hoe een paard in elkaar zit en hoe het opbouwen van spieren, conditie en zeker niet te vergeten mentaal werkt! (en laat aub een zadelmaker komen, gevoelige huid is ook een teken van drukkingen)

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:18

Je zegt oa: "Ik laat mijn paard het tempo bepalen"
Waarom??? Paard kan niet incalculeren hoe hij z'n energie gaat gebruiken. Daar ben jij toch voor om dit aan te geven?
Mijn paard wil, zodra we in het bos zijn, gelijk galopperen uit vreugde. Doen we niet, omdat IK dat niet verstandig vind.

Je loopt een gigantische kans op spierbevangenheid. Hoop dat je dat snapt.
Ik heb al eerder eens een paard afgevoerd zien worden die op dezelfde wijze werd gereden. Ook eens per week van stal en dan gelijk uren op buitenrit. Werd zo enorm spierbevangen dat er geen redden meer aan was.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 13:32

TS: Je draaft maar door, maar doet niet echt wat met de vragen en opmerkingen van anderen.
Waarom rij je maar 1x per week? En 1 x longeren? Dat is vragen om problemen, vooral omdat je dus die ene dag dat je rijdt, te lang rijdt.
Zo slijt je paard hard. Het is wel goed om een jong dier buiten te rijden, lange rechte stukken. Geef je paard, ook al staat deze op de wei, meer beweging.
Ik lees dat je paard bepaalt welk tempo er wordt gereden en dat je paard bepaalt of ze op de wei gereden wil worden.
Dat is foute boel!!! Jij bepaalt te allen tijde wat er gebeurt en niet je paard. Als dat niet lukt, moet je les nemen van een goede instructeur.
Tevens adviseer ik je om Evelien van Eurohorse naar je zadel te laten kijken, zij is vakkundig. Witte plekken achter het zadel, waar dus niets op rust....heel apart.
Zoals je nu met je paard omgaat, is niet oké.