Paarden in kuddes houdenVeel meer kans op blessures???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:21

Het scheelt heel erg hoe de dieren met elkaar om gaan.
Zo heb ik een groepje van 3 dominantjes waar het altijd ruzie is en daarom hebben zij met zijn 3en de gehele bak. Echter staan er op een klein plaatsje overdag 3 heren, schat het zo'n 6 bij 10 en de andere 3 bij 10, op beide staan er 3. De nacht staan deze groepen samen in de paddock, door verandering zie je de eerste vijf minuten iets onrust (wisselen van voerbak) maar daarna is het weer goed.

De merrie's met veulens staan op een plein van 12x12. Er staan 2 twenters, 2 veulens met moeders en nog een merrie zonder veulen. Dit plein ligt voor de stallen waar er 4 op stal staan die dus contact kunnen hebben met de dieren buiten. Totaal is dit dus een groep van 11 paarden die onmogelijk buiten elkaars eigen ruimte kunnen staan de nacht. Toch ligt er rustig een veulen tegen de voerbak te slapen en eten de moeders eromheen. Tot voor kort had ik een stal open, helaas heeft een de benen door de stal geslagen, dus niet eens omdat ze elkaar verwonden maar meer omdat ze zichzelf verwonden heb ik dat nu niet meer. Overdag staat alles buiten en hebben ze de paddock erbij. De nacht hebben de mannen deze en zijn ze gescheiden met een draad. De hengsten kunnen dus ook bij de merrie's gluren, maar zelfs dit gaat nog goed.

De meeste wonden komen hier door de omgeving (draad bijvoorbeeld en nu de stal).

Zoek dus naar combinatie's die kunnen, wissel ze desnoods af in de grote wei mits dit kan. Het begint dus bij observeren.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:22

Mijn paard heeft een ernstige blessure. Ze is nu vrolijk met pensioen en heeft zelden last, maar 1 trap kan fataal zijn. Vorige zomer was de situatie heel penibel, haar knie was zo dik als een volleybal en ze liep zo slecht dat ik dacht dat het helemaal gebroken was. Ik heb haar toen uit de kudde gehaald, haar maatje er wel bij. Wonder boven wonder is ze daarvan hersteld. Sinds die tijd is ze UIT de kudde. Ik wil het niet meer. Ik miep nooit en een paard is niet van porselein, maar sommige paarden hebben een deel dat WEL van porselein is. En ja, dan moet je gewoon miepen.....
In de winter staan ze allemaal buiten in de paddock. Het kan er in de grote kudde ruig aan toegaan. Ik wilde geen risico meer lopen, en ze is toen met haar maatje in een aparte paddock gegaan.

Van jouw verhaal schrik ik toch wel: een gezond veulen met een gebroken been...... Zo erg is het bij ons niet geweest, maar ikzelf zou wel wat aanpassingen doen. Maak je toch groepjes?

Jes

Re: Paarden in kuddes houdenVeel meer kans op blessures???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:54

Trouwens nog een toevoeging aan mijn eerdere post, waar ik op stal stond ook eens een veulen met een gebroken heup gehad. Waarschijnlijk een trap van een paard tegen gehad.
Beestje stond met haar moeder en nog een merrie met veulen op 1HA land, genoeg ruimte dus, maar gewoon echt pech hebben.

Een van mijn merrie's blesseerde zich ook steeds als veulen zijnde hebben haar 4x gehecht en een keer een wond zonder hechtingen, het is inderdaad heel vervelend maar het kan nou eenmaal gebeuren.
Net zoals dat je paard ook in het draad terecht kan komen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 08:59

Het ligt inderdaad vooral aan de kudde.

Die van mij stond op mijn vorige stal in een kudde en kreeg een trap op zijn spronggewricht. Als er een infectie bij was gekomen dan had ik hem af kunnen schrijven. Ik heb hem toen ook uit de kudde gehaald en hem met 1 ander paard samen gezet. Inmiddels staat hij alweer ruim een jaar op mijn nieuwe stal en hier staat hij weer in de kudde. 3 merries en hij als enige ruin (het walhalla ;) ). Er heerst rust in de groep en iedereen kent zijn/haar plek. Gelukkig allemaal rustige dieren :)

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:14

Is je jonge ruin niet een gooi aan het doen naar het leiderschap? Dat daardoor meer onrust onstaat?

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 09:19

Ik merk dat de ruimte belangrijk is die ze hebben, en het aantal uur dat ze samen staan.
De groep die 24/7 samen staat gedoogd elkaar veel beter dan de paarden die alleen met daglicht samen staan, ondanks dat er weinig verandering is over de jaren in de kudde.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:15

Ruinen in een merrie groep kan inderdaad ook een hoop onrust veroorzaken.
Ik zie het al zodra er ruinen naast de merrie groep in de wei er naast komt te staan
Er is dan gelijk gezeik...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 12:21

Hier dit jaar voor het eerst sinds de paarden van mij zijn 24/7 buiten op de wei gehad. Heb nog nooit zoveel wondjes, blessures en kreupelheden gehad als dit jaar. Maar mijn jonkie is erg goed in het slopen van zichzelf, dus het is niet alleen te wijten aan de weidegang, op stal of in de paddock had hij zich ook wel ergens aan bezeerd. De kudde is rustig en stabiel, dus daar ligt het ook niet aan.
Laten we het maar gewoon houden op pure pech.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:07

Hier gelukkig alleen af en toe eens een oppervlakkig krasje.
Klopt meteen af O:)

Je manier van houden lijkt mij op het eerste gezicht niet zo verkeerd.
Als ik jou was zou ik gaan observeren, misschien kun je er dan achter komen waar het mis gaat.
Ik las overigens dat je ze er regelmatig een strookje vers gras bij geeft, op zo'n moment staan ze natuurlijk wel dicht op elkaar om de lekkerste sprietjes te bemachtigen.
Misschien tijdelijk meer voedsel verstrekken om te kijken of ze rustiger worden?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:11

Mijn paard is dan nog wel een ukkie, hij staat al een jaar in de opfok in een hengsten kudde en dit is echt de rustigste kudde die ik ooit heb gezien. Ze spelen heus wel, maar ik kan er zo met een 10 jarig kind doorheen wandelen zonder angst. Mijn paard heeft dan ook nog nooit wat gemankeerd.
Nou hoor ik wel vaker dat hengsten kuddes vaak wat stabieler zijn dan merriekuddes, maar of dat waar is?
Natuurlijk is het ook zo dat er vrijwel nooit een paard uitgehaald wordt in een opfokkudde, dus dan heb je ook geen aanleiding tot onrust.

Bo_Cassey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-12 12:23

jorretje schreef:
Mijn paard is dan nog wel een ukkie, hij staat al een jaar in de opfok in een hengsten kudde en dit is echt de rustigste kudde die ik ooit heb gezien. Ze spelen heus wel, maar ik kan er zo met een 10 jarig kind doorheen wandelen zonder angst. Mijn paard heeft dan ook nog nooit wat gemankeerd.
Nou hoor ik wel vaker dat hengsten kuddes vaak wat stabieler zijn dan merriekuddes, maar of dat waar is?
Natuurlijk is het ook zo dat er vrijwel nooit een paard uitgehaald wordt in een opfokkudde, dus dan heb je ook geen aanleiding tot onrust.

'Bachelors' kunnen neem ik aan wel goed samen. Doen ze in het wild toch ook, net als jonge leeuwen? Het probleem komt pas wanneer er merries te bemachtigen zijn volgens mij.
Bij onze grote kudde zijn het ook vooral de merries die lopen te chagrijnen tegen elkaar.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-12 07:48

Ja de merries zijn eigenlijk de schoppers.Ik heb mijn ruinen nog nooit een ander paard zien wegjagen.

In de natuur is toch altijd een merrie de baas,of heb ik het mis.
Een kudde bestaat toch uit alleen merries en 1 hengst voor de voorplanting.De hengsten wat geboren worden worden toch op een leeftijd weggejaagd???
Of zie ik dat verkeerd.Dus eigenlijk onnatuurlijk om 2 ruinen bij de 5 merries te zetten???

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 07:57

Toevallig heb ik een aantal maanden terug een rondleiding gehad bij de oostvaardersplassen met Machteld van Dierendonck en die liet zien dat er wel meerdere hengsten bij een kudde lopen maar dat er maar 1 dekkende hengst is. Daar liepen overigens zo'n 900 paarden in 1 grote kudde opgesplitst in allemaal kleine groepjes.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 08:03

Onze paarden staan met 6 in de wei, mogen er 7 of 8 zijn. Nu is dit een hele hechte kudde en van de zomer is geprobeerd er een nieuwe pony bij te zetten. Helaas kwamen toen de paarden terug met veel bijt en trapplekken pony is er weer uitgehaald en nu is alles weer oké.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:21

Ze staan bij ons in een kudde met 15 paarden. Ik zie nu dat de kuddeleider langzaam een beetje van zijn troon gestoten wordt door mijn uk. Vermoedelijk heet hij daardoor nu wat meer bijt en trap plekken.
Silas zie ik echter bijna nooit meer met bijt of trapwonden. Hij schuurt wel eens iets te enthousiast maar dan is er nooit meer een kaal plekje, dus geen open wonden ofzo.
natuurlijk was dat de eerste 2/3 weken anders, maar nu is t heel rustig.
een dierenarts wegens verwonding op de wei heb ik nog niet gehoord het afgelopen half jaar dat ik hier sta met Silas.

Tja als een paard niks anders gewend is dan op stal staan en in een mooi effen rijbak lopen, tuurlijk loopt hij dan kreupel en stijf de eerste paar weken op de wei, zeker als dat oneffen terrein is. Das niet omdat de weide zo slecht voor het paard is, maar omdat het paard het simpelweg niet gewend is. Geef dat een maand de tijd en ze rennen even hard mee als de rest en de kreupelheid is spontaan verdwenen

oja en bij ons merk ik ook dat de ruinenkudde rustiger is dan de merriekudde, die rennen meer en daar hoor ik vaker ruzie dan bij de heren

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-12 15:47

Ik heb ooit bij een Haflingerfokker gestaan en die weidde de net bevallen merries de eerste weken apart (wel in het zicht van elkaar). De merries kunnen dan ook in alle rust de veulens zogen zonder dat ze lastig gevallen worden. Als de veulens wat groter en sterker waren dan liet hij de 2 merries met hun veulens samen in 1 weide lopen. Dat ging altijd prima, er kwamen dan geen andere paarden bij en zeker geen ruinen. Merries schijnen vriendschappen met elkaar te kunnen sluiten. Mijn merrie verdedigt ook altijd haar vriendin als er een nieuw paard in de groep komt. En ruinen krijgen al helemaal de wind van voren, daar is ze nog heftiger op dan op andere merries.

Een kleine stabiele groep werkt het beste en persoonlijk zou ik merries met veulens zeker apart houden van de rest. De hormonen maken de merries venijniger en ze beschermen natuurlijk ook hun veulen dus krijg je meer aanvaringen. Je kan proberen om een ruinengroep en een merriegroep te maken. Mijn ervaring is ook dat ook al heb je veel land, de paarden zoeken elkaar soms ook op. Dus ook al kunnen ze weg, dan nog zitten ze elkaar soms in de haren zolang ze nog wat te regelen hebben met elkaar. Als de leidermerrie een veulen krijgt, dan verandert haar gedrag door de hormonen waardoor ze misschien ook een trapje zakt in de rangorde. Een ander zal die plek dan in willen nemen en dat kan knokken worden.

Wel balen dat je nu je veulen kwijt bent. Kan me voorstellen dat je nu twijfelt of je merries met veulens nog wel in de groep zult zetten. Als je het liever niet doet, doe het dan gewoon niet. De veulens lopen er 6-8 maanden bij en dan is alles weer bij het oude. Je kunt de groepen altijd nog weer samenvoegen daarna en dan heb je wel meer kans dat het veulen de speenleeftijd haalt.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 08:31

Ja ik denk dat dan de oplossing is om de merries met veulens apart te houden.
We zetten ze normaal altijd na een paar weken erbij om ze te sosialiseren.De veulens trekken dan met de andere paarden op,is ook makkelijker met afspenen.Ze lopen namelijk makkelijker weg van de moeder in een kudde en zijn minder gefocust op hun moeder.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 08:40

Zo veel profijt heb je er echt niet van dat het noodzakelijk is om ze als veulen ertussen te zetten.
Het is leuk bij een super rustige groep, maar andes zou ik het gewoon niet doen.
Als ze jaarling zijn snappen ze het gedrag van anderen veel beter, ze zijn sneller en minder breekbaar.
Een veulen snapt nog niet dat als de moeder ruzie heeft met een opdringerige ruin dat je dan weg moet lopen. Die ziet enkel de onrust en blijft dan juist bij de moeder waardoor ze dus makkelijk in de weg staan.
Ik heb hele sociale paarden en zijn als veulen met andere veulens afgespeend en als jaarling pas gemixed.
Alleen met de moeder vind ik niet zo goed dat is te eenzijdig, maar met enkele merries met veulens gaat dat prima.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:06

Wat onzetent sneu van je veulen. Het risico is groter met een groep paarden alleen als het regel matig is zit het waarschijnlijk toch niet helemaal goed in de kudde. Wij hebben vier merries in de groep staan in de zomer op twee hectare wat in verschillende weitjes is verdeeld en in de winter in de padock. Regelmatig lopen er ook veulens bij en ook onze hengst loopt er naast in de wei even zonder vriend want die is van de zomer verkocht maar straks mag hij op de hengstveulens van dit jaar passen. Dit gaat super nu maar we hebben ook wel meries hengsten ruinen gehad wat niet goed ging in de groep en hadden we dus ook veel blesures.

Petto

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:28

ik weid altijd in groepjes met verschillende leeftijden bij elkaar in maar ze hebben wel ruimte om weg te kunnen als er eens wat is. Ik vind 8/ha wel wat veel.